Guillaume Martin reageert op Plugge over Franse professionaliteit: “Gemakkelijker als je de middelen hebt”
dinsdag 3 oktober 2023 om 11:12

Guillaume Martin reageert op Plugge over Franse professionaliteit: “Gemakkelijker als je de middelen hebt”

Jumbo-Visma domineerde dit jaar de grote rondes en zorgde in de Vuelta a España zelfs voor een historisch 1-2-3’tje. Volgens ploegmanager Richard Plugge is het succes van de formatie het resultaat van een professionele aanpak, die zou ontbreken bij sommige andere (Franse) ploegen. Cofidis-renner Guillaume Martin heeft daar enkele ideeën over.

“Ze kunnen ook professioneler zijn omdat ze meer geld hebben”, zegt de afgestudeerde filosoof in gesprek met Vélofutè. “Het is gemakkelijker als je de middelen hebt. Bovendien trainen wij ook op hoogte en besteden wij ook aandacht aan onze voeding.”

Tegelijkertijd waakt Martin echter voor zelfgenoegzaamheid. “Er kunnen inderdaad dingen zijn die we niet goed doen en we moeten aandacht hebben voor mogelijke verbeterpunten. De Franse teams zijn erg oud, want een voordeel kan zijn, maar soms zorgt het voor een traditionele kant die de nieuwe teams niet hebben. Zij hebben misschien een modernere, wetenschappelijkere aanpak. Wellicht zijn er nog wat obstakels die overwonnen moeten worden in Frankrijk.”

Vraagtekens bij fusie
Martin werd ook nog gevraagd naar zijn visie op de mogelijke fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma. “Ik weet niet wat ik er van moet denken. Ik weet niet of het waar is, maar ik hoop dat het niet voor 2024 zal zijn. Er zijn renners bij Cofidis die nog steeds geen contract hebben en als we een team verliezen, lopen we het risico dat renners hun baan verliezen – niet alleen renners van de ploegen in kwestie.”

“Of de fusie iets goeds is voor het wielrennen? Daar ben ik niet zeker van. Wanneer we rijkdom samenbrengen – of dat nou in de economie is of in de sportwereld – komen daar niet alleen goede dingen van. Gelijkheid betekent meer spektakel, maar als de beste renners in één team rijden… Dit was al het geval met Jumbo, dus als we Quick-Step daaraan toevoegen, wordt het heel ingewikkeld.”

“We hebben dit in de Vuelta al gezien. Hoe zou het zijn geweest als Remco ook nog bij Jumbo reed? Ik denk dat we zulke scenario’s moeten vermijden. Als we niet het duel tussen Pogacar en Vingegaard hadden gehad in de Tour de France, was het een veel minder interessante koers geweest.”

RIDE Magazine
16 Reacties
03-10-2023 11:28
Het wil ook wel helpen om geen 2 miljoen te betalen aan renners als van Avermaet of 5 miljoen aan sagan
03-10-2023 11:22
Alternatieve kop: [b]Franse teams minder professioneel? Martin reageert op Plugge: "Wellicht zijn er nog wat obstakels die overwonnen moeten worden in Frankrijk.”[/b]
    03-10-2023 12:25
    Het is wel weer klickbait gehalte ja. Dacht hetzelfde tijdens het lezen.
    03-10-2023 13:15
    Ja, het is een vrij genuanceerd verhaal van Martin eigenlijk. Ik zie trouwens aan de URL dat dit eerst ook de kop was, had ik helemaal gemist hahahaha
03-10-2023 11:24
Het was voor TJV in het begin ook een kwestie van je budget anders inzetten. Kunnen de Franse ploegen ook doen.
    03-10-2023 11:30
    Waarom zouden ze dat doen? Zo lang ze een beetje in beeld rijden tijdens de Tour, is de sponsor tevreden.
    03-10-2023 11:48
    Wat ik lees is dat Pinot hetzelfde salaris heeft als Roglic. Als dat waar is dan moeten ze idd eens nadenken over hoe ze hun budgetten besteden. Koop ik Nutella of een goede voedingsapp
03-10-2023 11:50
Het is bij TJV niet alléén een kwestie van budget geweest. Ook toen het team nog in het tweede rijtje stond qua budget is ervoor gekozen om in verhouding meer geld aan de omkadering dan aan topsalarissen te geven - dat is destijds een expliciete strategische keuze geweest. Het team heeft dan ook zelden toprenners 'overgekocht,' maar reed met eigen kweek, of nam renners van kleine teams over. Dit is een breuk met het model van het 'oude' wielrennen waarin toprenners topsalarissen ontvingen en verder zelf verantwoordelijk waren voor hun preparatie.

Verder is het natuurlijk jammer dat er met Quickstep een 'legacy'-team komt te vervallen. Kerkhoffs analyse (die ik volg) is dat er met de komst van oliemiljardairs een dynamiek is ontstaan waarbij door een beperkt aantal teams astronomische bedragen neergeteld worden voor het handjevol renners dat de tour kan winnen. De huis-tuin-en-keuken-sponsoren (kliklaminaat, supermarkten, behangsel) worden daardoor de sport uitgedrukt. Dat is jammer. Maar in dit concrete geval zou de uitkomst best eens kunnen zijn dat Remco naar Ineos gaat en Roglic naar Bora, waardoor er straks in de tour vier sterke blokken strijden om het geel.
    03-10-2023 16:18
    Misschien kun je er ook nog de relativiteitstheorie bij betrekken
03-10-2023 11:49
Of heeft TJV meer middelen omdat hun aanpak professioneler is..
03-10-2023 12:25
Volgende keer wat korter en meer to the point
03-10-2023 11:21
En waarom hebben de Franse ploegen, met hun grote, rijke sponsoren het budget niet? Omdat ze tevreden zijn met een plek in de marge van de World Tour. Er zit weinig ambitie bij deze ploegen en hun sponsoren, misschien Groupama-FDJ uitgezonderd.
    03-10-2023 11:54
    Klopt, maar als ambitie ertoe leidt dat je de dingen gaat doen waar Plugge nu mee bezig is, dan weet ik niet of ik niet liever een paar Nederlandse ploegen in de WT-marge zou hebben.
    03-10-2023 12:01
    Alleen is dat voor Nederlandse ploegen veel moeilijker. Franse ploegen hebben een veel grote nationale kalender en kunnen makkelijker doorgroeien vanuit de ProTeam status, omdat ze toch wel hun wildcards voor de Tour krijgen.
03-10-2023 11:31
Gewoon harder training jongens haha
    03-10-2023 13:29
    Dikke vrouw, ik weet niet waar jij in de rij stond destijds, maar je reacties laten het ergste vermoeden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine