Floris De Tier aan zijn laatste weken bij Jumbo-Visma bezig

Door , dinsdag 17 september 2019 om 19:29
Floris De Tier aan zijn laatste weken bij Jumbo-Visma bezig

©Cor Vos

Met het Kampioenschap van Vlaanderen staat vrijdag de voorlaatste manche van de Bingoal Cycling Cup op het menu. Opvallende deelnemer: Floris De Tier. “Ik ben blij dat ik opnieuw kan koersen. Ik ga me een paar uur uit de naad rijden voor Dylan Groenwegen, onze sprinter in Koolskamp.”


Euforie bij Jumbo-Visma de voorbije maanden. Het team schitterde onder meer in de Tour en de Vuelta en stapelt de successen op. Maar er is ook een keerzijde van de medaille. Als een team zoveel succes kent en blijft groeien, moeten er ook jongens sneuvelen. Zo werd tijdens de zomer al besloten dat de ploeg eind dit jaar afscheid neemt van Floris De Tier (27).

Is Jumbo-Visma in de breedte té sterk geworden voor Floris De Tier?
“Zo zie ik het in elk geval niet. Mijn carrière zat nog steeds in een opwaartse beweging. Eind vorig seizoen heb ik een goede Vuelta gereden, in dienst van Steven Kruijswijk. Helaas heb ik door omstandigheden die lijn niet kunnen doortrekken in 2019. De eerste helft van het seizoen is compleet in het water gevallen door gezondheidsperikelen. Eenmaal ik fysiek opnieuw in orde was, hoopte ik op nieuwe kansen, maar ik denk dat de ploegleiding het geloof in mij wat verloren is.”

Wat had je in het voorjaar aan de hand?
“Mijn jaar startte al met een valse noot in Valencia. In de eerste rit werd ik ziek en moest ik opgeven. Pas exact een maand later reed ik de Strade Bianche. Waar de concurrentie dan al 10 tot 12 koersdagen in de benen heeft, had ik alleen de inleidende tijdrit in Valencia in de benen. Ik bedoel maar: ik liep daar al achter de feiten aan. Eind maart reed ik wel de Ronde van Catalonië uit. Ik was tevreden van het werk dat ik daar voor de ploeg heb gedaan. Maar na Catalonië werd ik opnieuw ziek.”

Cor Vos © 2019

Waardoor je niet werd geselecteerd voor de Ronde van Italië…
“Nee, zo is het niet gegaan. Aanvankelijk stond de Giro op mijn programma, maar de ploegleiding besliste tijdens het voorjaar om mij te vervangen door Tom Leezer. Tom is een compleet ander type renner. Het was een honderd procent tactische keuze. Hij kreeg de taak om kopman Roglic voorin te houden in de vlakke etappes, zodat hij er geen secondes zou verliezen. Een harde noot om kraken, maar ik heb wel begrip voor die beslissing. Ik ben ook niet vervangen door een klimmer. Dat was nog pijnlijker geweest.”

Wat is er gebeurd na Catalonië?
“Ik kreeg buikgriep. Niet zomaar een buikgriepje. Ik heb meer dan twee maanden problemen gehad. Ik had mijn zinnen gezet op de Waalse klassiekers, maar uiteindelijk heb ik alleen de Amstel Gold Race kunnen rijden. Maar dat virus was absoluut nog niet uit mijn lijf. Het was echt aanmodderen.”

Uiteindelijk ben je zo binnen de ploeg deels uit beeld verdwenen?
“Het is een feit dat ik – eenmaal opnieuw helemaal gezond – geen volwaardig programma meer heb kunnen afwerken. Ik hoopte bijvoorbeeld op de Vuelta, maar ik ben nooit in de running geweest voor een selectie. Er was ook geen degelijk alternatief. Ik werd bijvoorbeeld geselecteerd voor de Hamburg Cyclassics, maar dat is absoluut geen koers die bij mijn mogelijkheden past. Nu is het geleden van 1 september dat ik nog een wedstrijd reed. Dat vind je als profrenner niet plezant.”

Cor Vos © 2019

Vrijdag start je in Koolskamp, een sprintersfestijn…
“Klopt. Maar ik ben al blij dat ik opnieuw een aantal koersdagen op het programma heb. Zo blijf ik toch bezig. Na Koolskamp rijd ik ook nog de Omloop van het Houtland in Lichtervelde. De kans bestaat dat ik daarna nog naar Italië mag (Giro dell’Emilia, Gran Premio Bruno Beghelli en Tre Valli Varesini, red) om daarna mijn seizoen af te sluiten met de Aziatische trip (Hammer Series Hong Kong, Tour of Guangxi en de Japan Cup). Maar wat Koolskamp betreft, ik zal er met plezier kopwerk verrichten voor onze sprinter, Dylan Groenewegen.”

En dan, uitkijken naar 2020. In welk shirt zien we jou dan rondfietsen?
“Euh. Er is nog niets getekend, dus wil ik daar nog niet te veel ruchtbaarheid aan geven. Maar ik vind normaal wel een nieuwe ploeg, ja. Maar dat zullen jullie wel op tijd vernemen. En wat Jumbo-Visma betreft, maak daar geen negatief verhaal van alsjeblief. Want uiteindelijk heb ik daar wel twee mooie jaren gekend. Alleen het laatste jaar is het voor mij niet gelopen zoals ik het zelf in gedachten had…”

Dit artikel delen:

51 Reacties

kamiclan1 17 september 2019 om 19:37

Dit is dan weer een dikke prima stuk, nico!

Ik was floris een beetje uit het oog verloren. Blijkbaar ik niet alleen

Covadonga 17 september 2019 om 20:20

+1
Prima te lezen dit.

Renzeva 18 september 2019 om 11:08

mooi interview inderdaad

Verweggistan 17 september 2019 om 19:38

Zat er een beetje aan te komen. Is denk ik een renner die goed past bij een PCT ploeg. Dan krijgt hij wat meer vrijheid en kan hij meer aanvallend rijden. Wellicht kan hij weer opbloeien, zoals Vliegen bij Wanty na lastige BMC jaren.

TijmenCamps 17 september 2019 om 19:40

Die zal wel naar Wanty gaan

roelieman2 17 september 2019 om 19:41

Leuk interview en vooral nette reactie van de Tier naar Jumbo-Visma toe. Helaas loopt soms niet alles zoals gepland, maar blijkbaar heeft hij toch warme gevoelens bij de ploeg gehad. Zonde want hij is een renner die in de Waalse klassiekers mooie dingen kan laten zien. Juist iets waar Jumbo-Visma momenteel niet echt iemand anders voor heeft!

Random wielerliefhebber. 17 september 2019 om 19:50

Onvoldoende krediet opgebouwd om een slecht jaar te hebben wanneer zijn contract verlengt moet worden. Jammer voor hem dat Roompot er niet meer is, nu Wanty misschien? Zie hem ook wel naar een Italiaanse ploeg zoals Androni gaan die rijden veel meer koersen op zijn maat.

west 17 september 2019 om 19:56

Israel moet met hun nieuwe WT-licentie nog ergens tussen zes en tien renners contracteren..

Verweggistan 17 september 2019 om 20:08

Israel heeft nu 30 coureurs, die hebben wel keuze zat.

EddyB1958 17 september 2019 om 19:52

En binnen een jaar is het aan Taco…

Franco Ballerini 17 september 2019 om 22:13

Inderdaad qua niveau ook geen WT.

EddyB1958 18 september 2019 om 08:43

Dat weet ik nog niet. Past alleen niet bij een team, dat naast de grote WT koersen bijna geen eendagskoersen rijdt. En vooral gericht is op rittenkoersen en Rondes. Heeft in 2018 toch mooie dingen laten zien. Maar nu echt in de anonimiteit geraakt.

ghostwriter 18 september 2019 om 10:15

Waarom? Vd Hoorn heeft dit jaar laten zien een goede knecht te zijn. Voor zijn eerste jaar bij Jumbo-Visma en in de WT heeft hij het prima gedaan. Dit soort knechten hebben altijd een meerwaarde.

EddyB1958 18 september 2019 om 14:15

Ieder zijn idee, maar ik prefereer toch de Roompot Taco, die voor zijn eigen kansen ging en de koers kleur gaf, dan de grijze knecht bij Jumbo.

Laatste man 17 september 2019 om 19:56

Jammer voor hem, pech gehad terwijl de ploeg successen kende.

Wanty, CCC, Cofidis, Direct Energie, Arkea, Israel en eventueel Topsport zullen best opties zijn.

jvh93 17 september 2019 om 20:00

Ik denk dat niemand deze als een verrassing zag?? zit er het hele seizoen al dik in dat hij de ploeg gaat verlaten ivm doorselecteren. Ben wel benieuwd of er nu nog nieuwe renners bij gaan komen gezien het vertrek van in ieder geval 3 jongens (Van Poppel, Powless en de Tier). Tegenover hun vertrek staat tot dusver de komst van Dumoulin en Foss en nog in het geruchtencircuit Harper. Is dit voldoende of komt er nog ergens een verrassing uit de hoge hoed? vind het verdacht stil qua geruchten ook rondom de ploeg

ghostwriter 17 september 2019 om 20:05

Er moet naast Harper nog minstens één wielrenner worden aangetrokken aangezien ze anders niet op de minimale 27 wielrenners komen. Olivier is namelijk ook vertrokken.

TijmenCamps 17 september 2019 om 20:06

MLine(beddensponsor van TJV) heeft al een foto op Instagram gezet waar Chris Harper het bed uittest. Ook stonden de foto’s van Tom Dumoulin en Tobias Foss daar. Hier een link: https://twitter.com/JumboVismaLive/status/1165990909756039168

kelderfan 17 september 2019 om 20:34

Echt verrassend nee, maar er moet wel vervanging komen, want je kunt Wout niet alleen de Strade laten rijden.

jvh93 17 september 2019 om 20:34

Thnks ghostrider en thijmen, beide zaken had ik even gemist maar geven wel duidelijk weer dat er dus nog wat gaat gebeuren qua officiële aankondigingen, benieuwd wie ze uit de hoge hoed toveren

BenderBeach 17 september 2019 om 20:03

Niet meer dan terecht dat TJV bij het doorselecteren De Tier geen contract meer aanbiedt. Heeft nooit getoond daar recht op te hebben, potentieel op lager niveau is er wel maar simpelweg nu niet goed genoeg voor dit team. Hard, maar waar.

kelderfan 17 september 2019 om 20:32

‘T punt is wel dat bij de Strade het aan alleen Wout Van Aert is, want ik zie geen andere renner van het huidige team, die mee kan doen om Wout te helpen. Hopelijk heeft TJV een alternatief op ’t oog.

west 17 september 2019 om 20:41

Dat is één eendaagse wedstrijd op het hele seizoen. Ga je daar iemand 12 maanden lang een contract voor geven? Je kan het ook één a-typische semiklassieker lang gewoon aankijken hoe ver je komt zonder een specialistische knecht? Of gewoon niet starten daar? Da’s ook goedkoper dan iemand een contract geven omdat WvA anders één wedstrijd op het hele jaar mindere ondersteuning heeft…

S. Morgenstern 17 september 2019 om 20:43

Ja, nu Van Aert er alleen voor staat kunnen ze eigenlijk Strade net zo goed overslaan. Schandalig om zo’n kopman niemand mee te geven. Topploeg onwaardig. Zou het nog mogelijk zijn de beslissing van afgelopen zomer te herzien!? Lijkt me dat ze dit gegeven over het hoofd hebben gezien.

kelderfan 17 september 2019 om 20:47

Ha,ha @S.Morgenstern
Maar daar zal ’t wel op uitdraaien. Als je er maar een renner voor hebt, dan kun je die race beter overslaan. Ik weet niet hoe Van Aert dat gaat vinden.

Derierre de la course 17 september 2019 om 20:51

Zit ik abuis of heet Dumoulin ook al eens een goede Strade gereden? Als hij de Giro niet rijdt lijkt me dat een prima optie.

west 17 september 2019 om 21:00

Ja joh, als je met WvA, TDm, Roossen, De Plus, Martens, Vingegaard, een iets betere Van Der Hoorn of Bouwman of Eenkhoorn ofzo aan de start komt in de Strade is er helemaal niks aan de hand en zit je kopman(nen) echt geen kilometer eerder geïsoleerd als de andere kopmannen. Zelfs Gesink is daar een keer 22e geworden…

kelderfan 17 september 2019 om 21:10

@west
Ben je serieus, want Dumoulin rijdt waarschijnlijk weer de UAE toch om in ieder geval het gevoel van samen te krijgen en ook De Plus en Bouwman zie ik toch eerder in de UAE. De Plus is een klimmer en ronderenner en niet de man voor de Strade of iets dergelijks.
En Taco moet dat even invullen; dat lijkt mij niet. Die andere renners die je noemt zie ik echt niet meedoen of uitrijden.

Romāns Vainšteins 17 september 2019 om 21:16

Wie weet rijdt Tom de UEA niet omdat Roglic al de UEA rijdt en dat er daarom precies het team dat West noemt naar de Strade gaat en niet naar de UEA ? Vorig jaar reden Roglic en Dumoulin tegen elkaar in de UEA en persoonlijk vind ik het van de zotte om met beiden aan te treden in de UEA .

west 17 september 2019 om 21:19

Het gaat niet om de namen, het gaat erom dat je zelfs in de Strade wel wegkomt met wat van die huidige gasten.
De aanname dat Dumoulin wel weer hetzelfde doet als de vorige jaren vind ik trouwens wel een aparte.. Aangezien het vorige jaar zo superlekker ging, hij bij een compleet andere ploeg rijdt en dat de winnaar van de UAE tour nu zijn ploeggenoot is…

peervaneynthoven 18 september 2019 om 00:47

@RV Gewoon lekker tot volgend jaar wachten en zien wie ze selecteren , scheelt veel gedenk om niks. Toch?

Maillot à Pois 18 september 2019 om 08:47

Er zit trouwens een week tussen het eind van de UAE en de Strade, dus het is best wel een optie om een aantal renners in beide koersen te laten aantreden.
Dumoulin deed dat zelf in 2017 en 2018. in 2017 zelfs respectievelijk 3de en 5de in beide koersen. (Toen nog Abu Dhabi, maar zoveel verschil maakt het niet denk ik)

Scott Sunderland 17 september 2019 om 20:21

Ik vraag me af of Bert-Jan Lindeman wel mag blijven. Zou best eens kunnen van niet.

kelderfan 17 september 2019 om 20:30

Ja, die lijkt dan de volgende renner, die ’t elders moet gaan zoeken.

Onie 17 september 2019 om 20:30

Nette reactie. Heeft door omstandigheden niet kunnen laten zien waar ie toe in staat is. Goede renner voor het middengebergte. Ondanks de ontwikkelingen van Jumbo had hij prima als knecht kunnen blijven, al zijn er op zijn plek natuurlijk ook wel een aantal anderen met betere papieren.

Vanuit Jumbo goed dat ze het in de zomer al hebben aangeven en niet dat De Tier nu nog met spoed op zoek moest.

Johnny7 17 september 2019 om 20:32

Het is geen De Plus maar hij kan op een goede dag best lang mee. Met zoveel kopmannen en 3 grote rondes zou ik deze man wel contracteren voor volgend seizoen.

ghostwriter 17 september 2019 om 20:48

Hij heeft alleen zelden een goede dag. Elke keer als hij goed in vorm lijkt te komen wordt hij ziek.

Nul verstand 17 september 2019 om 21:34

Van mij mag de vlag uit. De Tier is zo’n renner die ik associeer met de mindere jaren van de ploeg. Mooi dat je die ‘scheetgeur’ wegkrijgen middels een vertrek. Neemt niet weg dat ik die jongen een fijne toekomst weg.

Ik lees hier trouwens dat De Tier een goede renner voor het middengebergte is. Vind dat een vage term. Middengebergte zegt toch niets over de zwaarte van een klim? Kan iemand de term middengebergte toelichten?

maklukzat 17 september 2019 om 22:18

Wat meer respect voor de Tier zou wel op zijn plaats zijn. Je doet je naam wederom eer aan.

wielrenner 18 september 2019 om 07:45

In jouw visie over scheetgeur, mogen ze gelijk die oude garde “ploegleiders”de laan uitsturen!

EddyB1958 18 september 2019 om 09:01

De Tier rijdt sinds 2017 bij Jumbo. Hij doet de man met een IQ van 0% denken aan de slechte tijden van die ploeg en daarom is bij De Tier een bepaalde geur waarneembaar. Dan moet die geur toch bij het grootste deel van de ploeg hangen? Een 15 renners van het huidige team waren er toen al bij. Ook Roglic en Groenewegen en wat een geur hangt er dan bij Gesink en Wijnants.

assen 17 september 2019 om 21:36

Ik vind het vertrek begrijpelijk maar toch wel jammer. Na zo’n jaar had ik hem wel een tweede kans gegund. Ik zie hem volgend seizoen nog wel beter rijden dan dit jaar, en dan zou hij wel goed passen bij TJV.

Nul verstand 17 september 2019 om 21:50

Dit jaar heeft hij al een tweede kans gehad.

BenderBeach 17 september 2019 om 22:30

Lindeman heeft zijn plekje ook wel verdient met berewerk als knecht in een team dat nou eenmaal niet alleen uit kopmannen kan bestaan.

Scott Sunderland 17 september 2019 om 22:50

Vooral jammer voor De Tier zelf dat het niet goed is gegaan bij deze ploeg. Ik denk dat hij best kwaliteiten heeft als renner, maar dat hij het niet heeft kunnen tonen. Voor hem ook beter om het elders te proberen. Wellicht bij een PCT ploeg.

Jungle Man 18 september 2019 om 08:05

De Tier moet toch wel een plek in een WT ploeg kunnen vinden. Hij lijkt mij mits in juiste vorm een nuttige teamplayer. Dat het dit jaar door ziektes er niet uit is gekomen kan eenieder overkomen.

EddyB1958 18 september 2019 om 08:49

Dat is ook mijn idee.

kampie 18 september 2019 om 10:20

Je kunt niet alleen maar toppers en kopmannen hebben. De Tier leek mij een nuttige ondersteunende renner, net als Lindeman. Als ze de Tier niet meer willen, dan is het misschien wat voor Sunweb.

Rhohan 18 september 2019 om 10:47

Ik denk dat Foss en Vingegaard zijn rol binnen de ploeg prima in kunnen vullen komend jaar, dus verstandig om hem te laten gaan. Beide renners zijn ook nog eens betere tijdrijders.

Mark 18 september 2019 om 14:15

Een ongelukkig seizoen. Jammer dat contractverlenging er niet in zat. Hopelijk wel een nieuwe ploeg dat op redelijk niveau rondrijdt die hem kan gebruiken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair