Flinke tik voor Evenepoel in Ronde van Zwitserland: “Maar ik blijf vechten”

donderdag 16 juni 2022 om 17:49
Flinke tik voor Evenepoel in Ronde van Zwitserland: “Maar ik blijf vechten”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel kreeg in de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland een flinke tik te verwerken. De klassementskopman van Quick-Step Alpha Vinyl bleek in de finale niet in staat om zijn directe concurrenten voor de eindzege te volgen en moest aan de finish meer dan twee minuten toegeven op ritwinnaar Aleksandr Vlasov.

Castelli

Na afloop deed een duidelijk vermoeide Evenepoel zijn verhaal. “Ik kreeg het ronde per ronde zwaarder. Het was een beetje vergelijkbaar met de eerste rit. Toen beschikte ik wel over de juiste benen, vandaag waren ze niet heel erg goed. Het was ook zeker niet heel erg slecht, maar het was zeker niet goed genoeg om de beste renners te volgen”, laat de Belg weten aan onder meer Eurosport.

Met nog goed twintig kilometer te gaan moest Evenepoel al een eerste keer passen, maar wist hij de scheve situatie nog recht te zetten. Op de laatste beklimming naar Pedrinate ging het licht echter definitief uit. Evenepoel deed er nog wel alles aan om de schade te beperken, maar verloor toch nog meer dan twee minuten en staat nu negentiende in het klassement, op 2m22s van nieuwe leider Vlasov.

Evenepoel buigt het hoofd aan de finish – foto: Cor Vos

Een podiumplaats lijkt nu ver weg voor Evenepoel, maar de allrounder weigert de handdoek te gooien. “Er komen nog twee zware etappes aan. Ik blijf vechten, ook met de tijdrit nog in het achterhoofd. Het is nu echter wel duidelijk dat ik niet nog meer tijd mag verliezen”, is zijn conclusie.

“Twee minuten is veel, maar er is nog niks verloren”
In gesprek met Het Laatste Nieuws had Evenepoel het volgende te zeggen: “Een hard tempo kon ik wel aan, maar ze begonnen op die snedige knikjes telkens vol te klimmen. En dat lukte vandaag gewoon niet. Van Wilder en Masnada hebben me nog teruggebracht, maar die laatste beklimming was ik nog vergeten. Dat was wel echt een domper. Ik dacht dat we naar de finish zouden rijden en op dat klimmetje had ik misschien nog kunnen doorbijten.”

“Maar toen ik doorhad dat we die Pedrinate nog eens moesten beklimmen, kreeg ik het wel even moeilijk. Twee minuten is veel, maar ik ga blijven vechten om nog tijd terug te pakken. Er is nog niks verloren, ook al zijn bepaalde mannen zeer sterk.”

Dit artikel delen:

64 Reacties

Monsieur vdS 16 juni 2022 om 17:56

Oei, dat is balen! Na zijn prachtige overwinning in Luik leek hij in Noorwegen helemaal te bevestigen klaar te zijn voor de Vuelta. Dan is dit toch weer een tegenvaller. Kan natuurlijk ook komen door de omschakeling naar het warme weer of corona maar laten we dat maar niet hopen.

FDJ 16 juni 2022 om 18:26

In LBL was het ook ineens vrij warm. Dat argument kwam, de overigens totaal in paniek geraakte babbelbelg van Eurosport, ook al mee. Die gast heeft een obsessie voor Evenepoel.

Dikke Vrouw 16 juni 2022 om 17:59

Vast een klap van die vreselijke hitte daar

Al Phila 16 juni 2022 om 18:03

Of, volgens Patje, aangestoken door TJV met Corona. Zal wel weer een claim komen. Morgen de column maar eens lezen. Ik kan niet wachten !

Ditwashet 16 juni 2022 om 18:05

Men moet eens stoppen zulke krankzinnige verwachtingen van hen te hebben. Daar zijn meer Belgische talenten uiteindelijk aan kapot gegaan , Daniël Willems, Fons de Wolf om

bartp25 16 juni 2022 om 18:09

Buiten het feit dat ik het voor een groot deel met je eens ben, heeft hij en zijn ploegbaas daar behoorlijk aan bijgedragen, en dan niet op de fiets.

Gibo 16 juni 2022 om 18:09

Als je doel podium is dan is dit gewoon een slecht resultaat. Hij presteert heel wisselvallig.

Quincy Adams (aka voorwiel) 16 juni 2022 om 23:01

Verwachtingen zijn niet krankzinnig. Die zijn in afgelopen twee jaar behoorlijk naar beneden bij gesteld.

lo squalo dello Stretto 16 juni 2022 om 18:15

Hij is een beetje zoals onze Rode Duivels. Soms wereldklasse en soms ook gewoon slecht/uit vorm. Kampioen van de oefenmatchen en het laten afweten op het allerhoogste toneel.

Landeirovic 16 juni 2022 om 18:27

Oei nooit prijzen pakken dan?

fringale 16 juni 2022 om 18:15

Remco is een top-tijdrijder, een kei in eendagskoersen (zonder kasseien), de te kloppen man in kleine rondjes, maar geen klimmer en dus geen grote-ronde-renner, en ook geen middelmatig-grote-ronde-renner. Nu niet, nooit niet. Maar ik blijf fan.

Jean Dumas 16 juni 2022 om 20:27

Eens, en hij rijdt niet bij een ploeg met enorme ronde-ervaring.

Monsieur vdS 16 juni 2022 om 18:17

Verwachtingen zijn inderdaad hoog, maar als je na Noorwegen zegt klaar te zijn voor de Vuelta, zegt voor podium in Zwitserland te willen gaan en telkens blijft herhalen dat je je beste waardes ooit trapt, dan leg je de verwachtingen zelf ook wel erg hoog

Pietspeed 17 juni 2022 om 00:27

Eens, hij draagt er zelf ook aan bij. En evenmin verstandig om te zeggen dat nog niets verloren is. Mooie instelling, maar enigszins buiten realiteit. Niettemin mag hij me verbazen.

11 na 11 17 juni 2022 om 01:52

Dat verhaal van die waarden daar is hij zelf niet mee afgekomen, dat waren wielerfans op sociale media (Lanterne Rouge etc). Lefevere heeft vervolgens daarop gereageerd in zijn column, dat dat niets te betekenen had.

Sven.99 16 juni 2022 om 18:20

Evenepoel heeft hetzelfde probleem als wat mensen met Wout en Matje hebben. Het volk wil maar ze dat ze meedoen voor een AK in een grote ronde, maar dat kunnen ze hoogstwaarschijnlijk gewoon niet. Ze kunnen alledrie behoorlijk klimmen en Wout waarschijnlijk het beste, maar dat is anders dan 3 weken lang met de beste klimmen terwijl je ook in alle andere etappes altijd "aan" staat. Deze ronde van zwitserland is tot nu toe heel zwaar en dat breekt hem nu op.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 16 juni 2022 om 18:20

Hoe kan je nou weer een hele klim vergeten?
Echt verbazingwekkend hoe vaak renners een totaal gebrek aan parcourskennis hebben..

uitdewaaier 16 juni 2022 om 19:06

edit wf: niet doen

Marik 16 juni 2022 om 18:21

Het vergeten van de laatste klim vind ik bijzonder. Beetje vergelijkbaar met “het plankje.”

Turtlehead 16 juni 2022 om 18:55

Net zo onbegrijpelijk dom en ondenkbaar dus. En net zo dommig gebracht, alsof het iemand anders zijn schuld is.
Dat je je niet kapot schaamt zoiets toe te geven, dat snap ik niet.

Flammkuchen 16 juni 2022 om 19:00

Dat is natuurlijk een excuus om maar niet te hoeven zeggen dat je vandaag gewoon niet goed genoeg was.

Steven_E 16 juni 2022 om 19:07

Als je al kilometers aan het afzien bent snap ik dat wel

Limal 16 juni 2022 om 19:20

Toen hij bovenkwam op het tiende bultje dacht hij dus dat hij eigenlijk het elfde al gedaan had, met enkel nog de finishpuist te gaan. Zoals Steven zegt een teken dat hij er op dat moment helemaal doorheen zat.

@Flammkuchen (mmmmm, lekker…), dat hij vandaag niet goed genoeg was om de besten te volgen was letterlijk het eerste dat hij zei in het interview.

Kelder is de Man 16 juni 2022 om 19:33

Meer een.. lekker gamen/netflixen op de hotelkamer ipv verdiepen in de volgende rit lijkt me.

AdZ 16 juni 2022 om 21:05

Whoeaaah @Marik, je bedoelt dat plankje wat er eerst wel lag en toen ineens niet? Net als nu die berg er eerst wel lag en toen ehhh… ook?

Lijkt inderdaad een beetje :-)

Peetvader 16 juni 2022 om 21:28

@Flamkuchen

Dat heeft hij letterlijk wel gezegd…

Barry Batsbak 16 juni 2022 om 18:36

Soms lukken dingen gewoon niet. Er is nog tijd zat tot de Vuelta en als hij hier een keer een weekje niets wint is er ook niet echt veel aan de hand. Er vallen geen doden ofzo.

Turtlehead 16 juni 2022 om 18:52

Vlasov wordt een beetje een Remco-killer zo. Fafafafaaafa, fafafafaaafa, …

Maar ff afwachten of hij niet iets onder de leden blijkt te hebben, want dit is toch wel vreemd wisselvallig. En 2 minuten op zo’n relatief kort stuk is wel erg veel.

djerkson 16 juni 2022 om 19:52

Zoals in Valencia of nee, wacht, zoals in Luik.

AdZ 16 juni 2022 om 21:15

@Turtlehead je vergeet de qu’est-ce que c’est…? ;-)

Turtlehead 16 juni 2022 om 22:13

@djerkson: Ja en Nee. LBL was een topoverwinning. Maar vandaag ging het voor de derde keer mis dit jaar (Valencia, Tirreno) en als je RvBaskenland meetelt (waar hij werd gered door Martinez) voor de vierde keer in het kernaspect van ronde-rennen: regelmaat.
Hij zakt er zelden helemaal door, maar in dit soort etappes is het vooral een kwestie van aanhaken, geen tijd verliezen.

vevie 16 juni 2022 om 18:58

Hier had hij toch wel mee moeten zitten. Het was een zware etappe, maar als serieuze renner voor een AK moet je wel overleven in zo een etappe. Wat je er ook van vindt, hij krijgt toch té vaak een klap in zware etappes. Dat lijkt toch structureel.

Ik zie hem in de Vuelta zeker wel een etappe winnen. Hij gaat het echter zwaar krijgen tegen serieuze AK mannen. Pogacar, Roglic, Mas, Hindley, Landa, Carapaz, Kelderman, Buchmann, Almeida, Pozzovivo, Haig, O’Connor en wellicht nog wat mannen die straks in de Tour uitvallen. En, voordat mensen zeggen dat hij sommige namen kan hebben: nee, dat heeft hij nog niet bewezen.

LeoR 16 16 juni 2022 om 19:27

Op een goede dag kan hij al die namen hebben, probleem is vooral dat hij geen 3 weken lang goede dagen heeft. :)

Vandaag was trouwens overduidelijk een hele slechte dag, zelfs onder de ondergrens van wat je mag verwachten (ziek?). Best jammer want had hem morgen en overmorgen graag vol zien rijden voor een klassement op de langere klimmen, had een goede graadmeter geweest. (indien fit)

vevie 16 juni 2022 om 19:48

Dat is het probleem. Hij kan ze idd hebben op goede dagen, alleen niet over meerdere dagen. Ook in etappekoersen is hij er altijd wel doorheen gezakt als de ‘echte’ mannen meedoen. Dan kun je ze dus niet hebben, aangezien 1 of 2 goede dagen in het groter geheel niet uitmaken. Ik hoop voor hem dat hij die stap wel weet te zetten in de Vuelta. Een top 10 zou al mooi zijn. Alles wat geen top 10 is zal een zware teleurstelling zijn.

thorsen 16 juni 2022 om 19:55

Je zou bijna denken dat hij ook maar gewoon een mens is.

Romāns Vainšteins 16 juni 2022 om 21:17

We kunnen ons hier het apelazerus analyseren maar wanneer hij hier door zijn weerstand gezakt is is het gewoon einde verhaal voor nu. Dan wordt het simpelweg uitkijken naar de volgende keer.

Fifty 16 juni 2022 om 21:21

vraag is: komt er nog wel een volgende keer?

of gooit hij morgen definitief de handdoek? (als wielrenner) … … …

legrandbornand 17 juni 2022 om 06:54

@fifty, we hebben het hier over Remco, die gooit niet met handdoeken. Je verward hem met ene Tom D. wellicht.

paul s 17 juni 2022 om 09:12

Haaha legrand,we zullen de aankomende 10 jaar dat ff aanzien

theking 16 juni 2022 om 21:35

Kan natuurlijk zijn dat hij niet fit is gelet op de vele besmettingen. Op zich is een x 2 minuten verliezen in een zware rit op bijvoorbeeld een Vlasov niet zo erg, wat wel een probleem is dat er nog ruim 20 boven hem eindigen en daar zitten ook nietklimmers bij.

Denk toch dat hij niet genoeg klimmer is (oogt ook zwaar voor een klimmer, teveel spiermassa) om klassementen in een grote ronde te kunnen rijden. De kleine rondjes met minder tegenstand en kinder klimwerk en dan max een dag of 4 gaat meestal wel. Maar als het niveau hoger wordt en na een dag of 4 5 zware koers wordt het toch al snel minder.

Wel een topper in de tijdrit en eendaagse koers (zie lbl). Als hij niet ziek is zal hij er wellicht komend weekend flink doorzakken. Ben ook benieuwd naar zijn tijdrit na een slopende week.

Mwielerfan 16 juni 2022 om 21:46

Hij heeft top dingen laten zien op eendagskoersen en eendaags tijdritten. In kleine rondes kan ie goed zijn. Maar eerlijk gezegd heeft ie nog nooit meegedaan voor podium in Zwitserland dauphine, baskenland, catalonie, Parijs nice if tirreno. Alle grotere weekrrondes met bergen. Hij is een topper in heuvels en dat is het denk ik. En tijdrijden natuurlijk

legrandbornand 16 juni 2022 om 22:08

Je zat de ganse week toen het Baskenland verreden werd dit jaar ergens onder een steen wellicht.

Sjonge Jonge 17 juni 2022 om 07:55

Ook daar kwam hij in het echte hooggebergte tekort

Jeroom 17 juni 2022 om 09:35

Hooggebergte in Baskenland? :S

Roeleboelie 16 juni 2022 om 22:08

In hoeverre ga je voor een klassement als je parcourskennis waardeloos is…. Of het is een slap excuus.
Reed trouwens al een tijd achteraan toen ineos er aan begon, het zag er gewoon niet top uit

tramontana 16 juni 2022 om 22:31

komt wel goed, niet teveel druk over maken, gaat zeker nog mooie dingen laten zien dit jaar.

Pieken naar de vuelta toe dit maakt niks uit

Krist The Vanma 16 juni 2022 om 22:45

Een hartlijder is beter geen supporter van Remco.

De Siepel 16 juni 2022 om 22:54

Jeroen van Belleghem was helemaal van slag op Eurosport. Bobby Traksel niet trouwens, die bleef maat doorkletsen zonder de koers te volgen. Hoop dat van Belleghem goed kan slapen na deze desastreuse dag van Evenepoel.

FDJ 16 juni 2022 om 23:32

Van belleghem bewees daar inderdaad weer wat voor een dramatische commentator hij is. Het is de ultieme fanboy en hij bleek niet meer in staat om het over iets anders te hebben zowat op een normale manier.

Limal 17 juni 2022 om 06:52

Ik keek naar goede gewoonte weer met het Engelse commentaar en kan melden dat ook Rob Hatch en Magnus Backstedt redelijk "van slag" waren toen Evenepoel moest lossen. Vanaf toen was ook bij hen 'Remco' de meest genoemde naam. Dus neen, het is niet enkel een Belgendingetje, die focus op toch wel een van de favorieten voor de etappe/het rondje.

Sjonge Jonge 17 juni 2022 om 07:58

Mwah Limal, focus op een favoriet is inderdaad heel logisch en moet zelfs als commentator.

Maar als een Quick Stepper geparkeerd staat en van Bellegem zegt dan “hopelijk is dat van Wilder” vind ik dat toch wat frappant.

Krist The Vanma 17 juni 2022 om 07:59

Onzin, het was Traksel die eerst zei dat hij er helemaal stil van geworden was…

girardengo 16 juni 2022 om 22:55

Toch maar even afwachten of het een renner voor rondes met veel bergen wordt. Het lijkt me – gezien wat hij tot nu toe gedaan heeft, en toch ook wel zijn bouw – een brug te ver worden. Verder een prima coureur hoor, anders win je Luik-Bastenaken-Luik (en andere koersen) niet. Hij belast zich te veel met het beroemde (of beruchte) opvolgerschap van je weet wel (zoals Willems, De Wolf en nog wat anderen).

Quincy Adams (aka voorwiel) 16 juni 2022 om 23:07

Tijd voor rev om naar ineos te verkassen. Heb het idee dat men hem daar nog een stuk scherper kan krijgen.

Marcus Aurelius 16 juni 2022 om 23:19

Ronderenner, geen ronderenner, het feit is dat je er nog niks over kan zeggen. De gasten van zijn leeftijd rijden praktisch allemaal nog rond bij de beloften … Maar er zijn wel signalen dat het toch niet helemaal snor zit. Als je hem ziet in zo’n groep, lijkt hij wel de vreemde eend in de bijt. Geblokter dan al de rest. Ook de kilootjes die er dit jaar zijn bijgekomen zijn qua vermogen blijkbaar nog niet gecompenseerd. Een tweede punt is de warmte en dat is iets waar denkelijk maar weinig aan te doen is. Sven Nys heeft jaren geprobeerd om daar wetenschappelijk wat aan te doen en dat is zijn team ook niet gelukt. En het derde punt, elke week wel een zwakke dag, dat is natuurlijk zeer ongelegen voor een ronderenner. Maar daar is waarschijnlijk wel wat aan te doen. Het is hier zoeken naar de reden. Het verbeteren van de recuperatie moet kunnen. Als je echter met een te hoge hartslag rondrijdt, op een te hoog nominaal vermogen, is dit niet oké. (teveel gewicht?) Alle dagen anaeroob rondrijden, in het rood gaan, is onmogelijk. Je moet zo’n ronde kunnen quasi aeroob rijden met een hartslag pakweg onder de 140 zodat de hoeveelheid afvalstoffen (lactaat etc…) geminimaliseerd wordt en goed kan worden afgebouwd. Zolang hij enkel twee ploegmaats niet kan volgen, en for god’s sake, Schachmann, Fuglsang en Powless moet laten rijden op bepaalde momenten is er geen reden tot ongerustheid voor de toekomst maar enkel een indicatie tot dringende nood aan een serieuze medische analyse. Ik zie niet direct verbetering voor de komende twee dagen met hoge toppen in het verschiet. Vermoedelijk recupereren en zondag de tijdrit winnen, meer zal er niet inzitten. En daarna bezinnen …

Krist The Vanma 17 juni 2022 om 08:02

Gelijk heb je. In die zin snap ik niet dat ze bij Quickstep weer gaan vechten en er nog in geloven, de druk wordt nog maar es opgevoerd…

Panache 17 juni 2022 om 09:45

Het is de droom van Evenepoel om klassementsrenner te worden (en dan heb ik het over de grote ronden). Wat dat betreft juist doorzetten nu. Immers door te rijden alsof je nog steeds voor de winst strijdt verzamel je data die er echt toe doet. Wat kan je immers gaan analyseren wanneer je vandaag en morgen laat lopen en de tijdrit 'uitgerust' wint met anderhalve minuut voorsprong op de 'concurrerende' klassementsrenners? Nee, je moet vol doorgaan en dan kijken waar je zondagavond staat. Dan weet je wat de echte achterstand is en weet je ook in hoeverre de tijdrit lijdt onder de eerdere inspanningen. Met de data die dan ter beschikking staat ga je aan de slag richting de Vuelta, of in de winter richting volgend seizoen. Ik vermoed ook dat de conclusie is dat Evenepoel gewoon wereldtop in het tijdrijden en in de heuvels blijft, kanshebber voor rondjes van een week, maar dat het grote ronderennen niet tot zijn specialisme behoort. Maar laat ze zelf die conclusie trekken op basis van sterkte/zwakte-analyse en data en niet op het feit dat Zwitserland qua eindklassering niet aan de verwachtingen voldoet.

Bizziecle 17 juni 2022 om 00:36

Dat is een heel verhaal Marcus!

  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone