Finish Luik-Bastenaken-Luik verplaatst naar boulevard d’Avroy
Anna van der Breggen won in 2018 in Ans. foto: ASO
dinsdag 22 januari 2019 om 11:52

Finish Luik-Bastenaken-Luik verplaatst naar boulevard d’Avroy

De eindstreep van Luik-Bastenaken-Luik 2019 zal op de boulevard d’Avroy in Luik komen te liggen. Dat maakte organisator ASO bekend tijdens een perspresentatie van de Waalse klassiekers. Eerder werd al bekend dat Ans niet meer de finishplaats zou zijn in 2019, maar nu weten we ook dat de beklimming van de Saint Nicolas ontbreekt in het nieuwe parcours.

Sinds 1992 was het kleinere Ans de aankomstplaats voor de heuvelklassieker. De organisatie hoopt nu dat de finale van La Doyenne eerder losbarst. De handtekening is eind 2018 gezet onder een samenwerking die van 2019 tot en met 2024 geldig is voor de mannen- en de vrouwenwedstrijd van Luik-Bastenaken-Luik. In het verleden was de Boulevard de la Sauvenière het decor voor de laatste meters van de monumentale klassieker.

Met het verdwijnen van de aankomst in Ans sneuvelt ook de Saint Nicolas. Wel wordt de achtereenvolgende passage van de Côte de Wanne, Côte de Stockeu en de Côte de Haute-Levée nieuw leven gebracht.

Nieuwe route Waalse Pijl
Tijdens de presentatie is ook de nieuwe route van de Waalse Pijl (voor mannen en vrouwen) bekendgemaakt. Ans is daarvan de nieuwe startplaats, finish blijft op de bevreesde Muur van Hoei. Er zullen in totaal elf klimmen moeten worden betwist, waarvan drie keer het trio Côte d’Ereffe, Côte de Charave en Mur de Huy.

RIDE Magazine
37 Reacties
22-01-2019 12:25
Roche-aux-Faucons is wellicht te zwaar als laatste klim (dwz: er kan op gewacht worden om het verschil te maken). Was naar mijn mening beter geweest om vanaf Forges rechtstreeks naar de finish te gaan en dan het parcours voor de Redoute te verzwaren, of eventueel een makkelijker klimmetje na Roche aux Faucons toe te voegen. Desondanks een flinke vooruitgang op voorgaande jaren, zou een langere finale moeten opleveren dan de voorgaande edities.
    22-01-2019 14:46
    Roche is wel lastig maar niet megalang. Stuk tussen Redoute en Roche geen ideaal jaaggebied. Kwalitatieve pionnen vooruit kunnen heel belangrijk zijn in deze variant want in een afwachtend koersverloop zullen deze in dit gedeelte opgeslokt worden.
22-01-2019 12:29
Alhoewel de renners de koers maken, leent dit parcours zich wel om eerder te openen. Hopen dat dit dan ook zo uitpakt.

Waalse Pijl maakt m.i. niet zoveel uit wat je wijzigt in het parcours. Zolang de finish bovenop de muur van Hoei ligt zal er gewacht worden tot de laatste beklimming hiervan.
    22-01-2019 13:03
    Leuk dat de Wanne-Stockeu-Haute Levee er weer op de juiste manier inzitten.
    Om LBL te kunnen winnen "moet" er zelfs eerder geopend worden.Na de Roche a Faucons, lijkt het hoofdzakelijk alleen nog maar omlaag te gaan.
22-01-2019 13:28
Jammer dat de St-Nicolas verdwijnt, maar hopelijk wel met een positief gevolg voor het koersverloop. Dat de Wanne-Stockeu-HauteLevée terugkeren lag in de lijn der verwachting; die waren eruit door wegwerkzaamheden in Stavelot.

De Waalse Pijl is voor Engelstaligen 3km langer dan voor Franstaligen. Koersvervalsing! ;)
22-01-2019 13:42
Het is inderdaad geen verrassing dat de Wanne-Stockeu-HauteLevée terugkeren, maar ik ben toch blij dat ze dit (t.o.v. het vroegere parcours) niet hebben aangepast. Voor mij is deze heuvel-combinatie, samen met de Rosier en de Redoute kenmerkend en essentieel voor LBL .. Iets te vroeg voor het begin van de finale wellicht, maar hopelijk begint die finale nu wel op de Redoute.
22-01-2019 13:50
Mmm, ik weet het nog niet zo net hoor...
De kans wordt zo denk ik wel groter dat een renner uit de tweede rij LBL wint.
    22-01-2019 15:24
    Zoals Iglinsky, Gerrans of Poels?
    22-01-2019 23:53
    Gerrans is wel vaker dichtbij gekomen
    22-01-2019 23:57
    Jungles ook eendagsvlieg voorlopig
    23-01-2019 11:46
    Inderdaad, zoals Iglinksy en Jungels.
22-01-2019 14:43
Normaal gesproken gaat dit een betere finale opleveren.

Redoute is eigenlijk de op 1 na laatste beklimming want die Forges stelt niet superveel voor. Wat de Valkenrots betreft is het stuk na de top (vals plat zonder beschutting) ideaal om de laatste dreun uit te delen en daarna moet je wel dwars door Sereaing naar beneden, over de brug bij Sclessin, dan rechts ipv links (tegen het verkeer in) langs de Maas bij het weerstation de stad in richting park naar de meet. Je krijgt dan een soort van Paris-Nice sluitingsetappe finalestuk.

Wie wil gaan kijken raad ik ten zeerste af om dat in Avroy te doen, benauwde situatie en dat park kwakken ze natuurlijk vol teambussen. Vroeger stond ik op de Walthere Jamar maar nu wordt dat 100% zeker op de top van het valse plat na de valkenrots en dan zsm na de passage het dichtstbijzijnde cafe in.
22-01-2019 15:00
Is dat die finishstraat met een beboomde middenberm ertussen?
    22-01-2019 15:36
    Voor een stuk wel ja. Ze hadden beter la Sauveniere kunnen nemen maar dan leg je wel de hele stad lam. Wat ze gaan doen is dezelfde finish als toen Greipel daar won na een megacrash langs de maas. Ze gingen toe met 6 naar de finish 4x high road en 2 x QS.

    https://www.youtube.com/watch?v=l1eGYnkJ6FY
22-01-2019 15:40
Prima besluit, op Ans was men wel uitgekeken. Pré-finale gelukkig weer het klassieke profiel. Benieuwd hoe dat laatste stuk vanaf de Roche aux Faucons uitgetekend zal worden. Een stuk langs de Maasoever zou ik toejuichen, stad en rivier zijn immers nauw met elkaar verbonden, maar verder hoop ik op de nodige kronkels zodat men niet te veel zicht op elkaar kan hebben. Ter compensatie van de Saint Nicolas zou een andere volkswijk en/of een grauw fabriekscomplex in de diepe finale een fraaie entourage zijn.
    22-01-2019 15:59
    Zeker! Toch wel een aderlating dat die er nu uit is!
    22-01-2019 16:08
    Kronkels boeien niet zo, t'is pakweg 4 km van de brug naar Avroy als je langs de Maas gaat. Een sterke sterkste man of een klein groepje moeten dan wel uit de greep kunnen blijven van een peloton(netje) dat zich echt niet zal weten te organiseren in de afzink door Seraing heen.
    22-01-2019 16:53
    Is dat zo, rijden ze rechtstreeks van de brug, langs de Maas, naar de meet? Heb nog geen plattegrondje gezien. Wel erg rechttoe rechtaan dan vanaf de Roche aux Faucons, met een beetje linkeballen vooraan wordt het een groepssprint van een man of 12. Maar goed, je hebt gelijk, een Jungels-scenario blijft ook mogelijk. Anders hopen dat er op La Redoute al flink wordt doorgetrokken en/of smerig weer bij 9°C.
    22-01-2019 20:17
    Hey Jacco, ik zie nu dat ze na de Rochetop nog dermate veel meters omhoog moeten en pas op het laatst dalen dat het ook kan zijn dat ze erna de route du condoz gaan pakken, Sclessin dus overslaan en bij de ponte de fragnee oversteken naar de centrum kant richting avroy. Dat zou een stuk minder tof zijn maar wel aannemelijker ...

    Dit is dan het punt van herkenning wanneer ze binnenkomen qua helicoptershot

    https://www.google.com/maps/place/Luik,+België/@50.6182153,5.5679924,186a,35y,39.42t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c0f74b8eacfcfb:0x40099ab2f4d6b40!8m2!3d50.6325574!4d5.5796662
    22-01-2019 21:29
    Ah, ik zie het, na de Roche aux Faucons naar de Sart-Tilman en dan naar beneden (rue de la belle jardinière) en via de Pont de Fragnée naar de finish. Dus niet langs de Maas.
    https://www.liege-bastogne-liege.be/fr/parcours-general
22-01-2019 15:43
Gaat leuker worden denk ik. Komt Nibali naar Luik eigenlijk dit jaar?
    22-01-2019 16:08
    Laten we het hopen want dit is op zijn lijf geschreven.
22-01-2019 16:20
Zonde dat de st nicolas en ans zijn verdwenen. Denk dat dit eerder een soort Amstel 2.0 gaat worden. Met een relatief grote groep sprinten in Luik. Zowel Kwiat, Matthews en Sagan hebben een ploeg die gaan controleren.
    22-01-2019 16:34
    In de Amstel hebben ze de meet de afgelopen twee jaar al verlegd en je hebt gezien wat dat heeft opgeleverd: twee van de meest enerverende edities sinds jaren. Luik was de afgelopen jaren zo mogelijk nóg saaier - dit lijkt mij dan ook een erg goede zet. Veel saaier kan die koers niet worden! Die Côte de Ans is natuurlijk echt een draak van een finish.
    22-01-2019 16:41
    Cote d Ans was geweldig om bij te zijn. Als je net voor de laatste bocht ging staan zag je ze echt van ruim een kilometer vals plat omhoog komen. Je kon het hele steekspel goed volgen.
    22-01-2019 16:48
    Hartstikke mooi ja maar de nieuwe finale is gewoon beter voor de ontelbaar veel meer mensen die TV kijken die dag.
    22-01-2019 18:12
    Dit jaar maar naar de Roche au Faucons dan. Wilde eigenlijk op ST Nicolas gaan staan maar dat wordt ook lastig dus.
    22-01-2019 18:39
    Nouja, kan makkelijk, maar dan zie je weinig koers. ;-)
22-01-2019 17:01
En Sagan komt met stip binnen in de top 5 van kanshebbers.
    23-01-2019 06:09
    Ik denk dat hij het Stockeu-drieluik niet overleeft.
22-01-2019 17:08
De touretappe in 2017 finishde op de quai des ardennes. Niet op de boulevard d'avroy
23-01-2019 08:38
@Roman, heb je de forges wel eens opgereden?..
    23-01-2019 10:29
    Ik heb zowat alle klimmen daar in de buurt wel eens gehad maar sluit niet helemaal uit dat ik hem wellicht verwar met 1 van de 999 anderen. Deze was volgens mij een loper met een pittig middenstukje dat niet lang duurde en behoorlijk beschut met heggen aan beide zijden. Er zijn 2 klimmen die ik, als rouleur/windrijder, echt als knettergek beschouw en dat zijn de Redoute en Stockeu. Voor de rest kom ik ze wel op-en-over.
23-01-2019 09:02
Als deelnemer aan de 274km LBL toerversie ben ik erg benieuwd of dit het zwaarder zal maken of niet.. Vorig jaar zag ik continue aanloop naar Bastenaken waar je relatief kunt sparen, maar nu gaat het al vanaf het begin op en af. Ook volgen de klims in het tweede deel zich veel sneller op, zijn ze langer en onregelmatiger.

Het is de eerste keer dat ik LBL ga rijden. Ik weet niet of iemand hier ervaringen mee heeft?
23-01-2019 09:03
Hmm zeer interessant, naar mijn mening is dit meer in het voordeel van de mannen met de punch. Tov vorig jaar vergroten de kansen van Sagan, Matthews, Moscon, Valgren, vAvermaet..

En alaphilippe en valverde uiteraard.
    23-01-2019 11:29
    Ik denk eerder dat het in het voordeel is klassiekerrijdende ronderenners.

    Een finish met Nabali, Bardet, Pinot, Aru sluit ik niet uit.
23-01-2019 11:49
Matthews nu veel meer favoriet dan bij oude parcours.
O.a. Dumoulin en Oomen zorgen dat niemand wegkomt, en dan... met grote kans prijs!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine