Finish Luik-Bastenaken-Luik verplaatst naar boulevard d’Avroy
De eindstreep van Luik-Bastenaken-Luik 2019 zal op de boulevard d’Avroy in Luik komen te liggen. Dat maakte organisator ASO bekend tijdens een perspresentatie van de Waalse klassiekers. Eerder werd al bekend dat Ans niet meer de finishplaats zou zijn in 2019, maar nu weten we ook dat de beklimming van de Saint Nicolas ontbreekt in het nieuwe parcours.
Sinds 1992 was het kleinere Ans de aankomstplaats voor de heuvelklassieker. De organisatie hoopt nu dat de finale van La Doyenne eerder losbarst. De handtekening is eind 2018 gezet onder een samenwerking die van 2019 tot en met 2024 geldig is voor de mannen- en de vrouwenwedstrijd van Luik-Bastenaken-Luik. In het verleden was de Boulevard de la Sauvenière het decor voor de laatste meters van de monumentale klassieker.
Met het verdwijnen van de aankomst in Ans sneuvelt ook de Saint Nicolas. Wel wordt de achtereenvolgende passage van de Côte de Wanne, Côte de Stockeu en de Côte de Haute-Levée nieuw leven gebracht.
🚩 Liège > Liège 🏁 – 256 km.
Retour de la trilogie Wanne – Stockeu – Haute-Levée, nouveau final, nouvelles opportunités ?
Come-back of the trilogy Wanne – Stockeu – Haute-Levée, new finish, new opportunities?#LBL 2019 pic.twitter.com/G6yQMrJ8pg— Liège-Bastogne-Liège (@LiegeBastogneL) January 22, 2019
Nieuwe route Waalse Pijl
Tijdens de presentatie is ook de nieuwe route van de Waalse Pijl (voor mannen en vrouwen) bekendgemaakt. Ans is daarvan de nieuwe startplaats, finish blijft op de bevreesde Muur van Hoei. Er zullen in totaal elf klimmen moeten worden betwist, waarvan drie keer het trio Côte d’Ereffe, Côte de Charave en Mur de Huy.
Au programme : 1⃣1⃣ côtes sur 195,5 km, avec 3⃣ enchaînements Ereffe – Cherave – Mur de Huy ! 😵 / 1⃣1⃣ climbs on 198,5 km, with 3⃣ climbs of the trio Ereffe – Cherave – Mur de Huy! 😵 #FlecheWallonne pic.twitter.com/5EZRFSVR2k
— La Flèche Wallonne (@flechewallonne) January 22, 2019
Waalse Pijl maakt m.i. niet zoveel uit wat je wijzigt in het parcours. Zolang de finish bovenop de muur van Hoei ligt zal er gewacht worden tot de laatste beklimming hiervan.
Om LBL te kunnen winnen "moet" er zelfs eerder geopend worden.Na de Roche a Faucons, lijkt het hoofdzakelijk alleen nog maar omlaag te gaan.
De Waalse Pijl is voor Engelstaligen 3km langer dan voor Franstaligen. Koersvervalsing! ;)
De kans wordt zo denk ik wel groter dat een renner uit de tweede rij LBL wint.
Redoute is eigenlijk de op 1 na laatste beklimming want die Forges stelt niet superveel voor. Wat de Valkenrots betreft is het stuk na de top (vals plat zonder beschutting) ideaal om de laatste dreun uit te delen en daarna moet je wel dwars door Sereaing naar beneden, over de brug bij Sclessin, dan rechts ipv links (tegen het verkeer in) langs de Maas bij het weerstation de stad in richting park naar de meet. Je krijgt dan een soort van Paris-Nice sluitingsetappe finalestuk.
Wie wil gaan kijken raad ik ten zeerste af om dat in Avroy te doen, benauwde situatie en dat park kwakken ze natuurlijk vol teambussen. Vroeger stond ik op de Walthere Jamar maar nu wordt dat 100% zeker op de top van het valse plat na de valkenrots en dan zsm na de passage het dichtstbijzijnde cafe in.
https://www.youtube.com/watch?v=l1eGYnkJ6FY
Dit is dan het punt van herkenning wanneer ze binnenkomen qua helicoptershot
https://www.google.com/maps/place/Luik,+België/@50.6182153,5.5679924,186a,35y,39.42t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c0f74b8eacfcfb:0x40099ab2f4d6b40!8m2!3d50.6325574!4d5.5796662
https://www.liege-bastogne-liege.be/fr/parcours-general
Het is de eerste keer dat ik LBL ga rijden. Ik weet niet of iemand hier ervaringen mee heeft?
En alaphilippe en valverde uiteraard.
Een finish met Nabali, Bardet, Pinot, Aru sluit ik niet uit.
O.a. Dumoulin en Oomen zorgen dat niemand wegkomt, en dan... met grote kans prijs!