Filippo Ganna verslaat Wout van Aert na spannend duel in tijdrit Dauphiné
foto: Cor Vos
woensdag 8 juni 2022 om 16:37

Filippo Ganna verslaat Wout van Aert na spannend duel in tijdrit Dauphiné

De individuele tijdrit in het Critérium du Dauphiné 2022 is een prooi geworden voor Filippo Ganna. De Italiaanse wereldkampioen tijdrijden klopte Wout van Aert na een tijdrit voor de specialisten van 31,9 kilometer tussen Montbrison en La Bâtie d’Urfé. Het verschil was ruim twee seconden. Van Aert blijft wel leider in het algemeen klassement.

De eerste richttijd in deze tijdrit, over overwegend vlakke wegen over rechte stukken, werd neergezet door Luke Durbridge. De Australiër werkte de 31,9 kilometer af in een tijd van 36.25 minuut, goed voor een gemiddelde snelheid van 52,5 km/h. Maar ook hij wist dat wereldkampioen Filippo Ganna niet lang daarna zou volgen.

Ganna walst iedereen omver
De Italiaanse stoomwals was aan het eerste tussenpunt (na 11,6 km) al 19 seconden sneller, breidde zijn voorsprong bij het tweede meetpunt (na 21 km) uit naar 39 seconden en bleek aan de finish 53 seconden sneller dan Durbridge. Ganna klokte af na 35.32 minuut en wist dat hij daarmee voorlopig in de hot seat mocht plaatsnemen. Zijn gemiddelde snelheid? 53,8 km/h.

De Franse hoop Rémi Cavagna kon geen potten breken. De tijdrijder van Quick-Step-Alpha Vinyl gaf uiteindelijk 1.51 minuut toe op Ganna, terwijl Frans tijdritkampioen Benjamin Thomas meer dan twee minuten verloor op de Italiaan. Het eerste gevaar voor Ganna kwam uit eigen kamp; Ethan Hayter verraste met een achterstand van ‘slechts’ 17 seconden aan de finish.

Primož Roglič – foto: Cor Vos

Vingegaard zet richttijd voor favorieten
Jonas Vingegaard reed een degelijke tijdrit. Hij volgde aan de eindstreep op 1.11 minuut van Ganna en zette daarmee een mikpunt voor de andere klassementsrenners. Pech was er voor Brandon McNulty. De kopman van UAE Emirates kreeg een kettingprobleem en pas heel laat werd besloten om een nieuwe fiets te pakken. Hij verloor daardoor veel tijd.

Interessante tussentijd kwam van Mattia Cattaneo. De Italiaan van Quick-Step-Alpha Vinyl was aan het eerste punt slechts acht seconden trager dan Ganna, maar daarna gaf hij steeds meer tijd toe waardoor ritwinst uit het zicht geraakte voor Cattaneo. Uiteindelijk strandde hij op 39 seconden, achter Ganna en Hayter.

Van Aert knokt tegen de tijd van Ganna
Om klokslag 16.00 uur vertrok Wout van Aert in de gele leiderstrui aan zijn tijdrit. Ruim voor hem was zijn ploegmaat Primoz Roglic al gestart. De Sloveen, als olympisch kampioen tijdrijden een serieuze concurrent voor de wereldkampioen, keek aan het eerste tussenpunt aan tegen een achterstand van zeven seconden op Ganna. Aan punt twee was dat verschil opgelopen 36 seconden en aan de finish een kleine 42 seconden.

Wout van Aert – foto: Cor Vos

De eerste renner die onder de tussentijd van Ganna dook na 11,6 kilometer, was ook meteen de laatste. Van Aert was ruim tien seconden rapper gestart. Het tweede deel van Ganna was echter razendsnel; Van Aert verloor er 20 seconden en was daardoor tweede na 21 kilometer. Kon hij de laatste tien kilometer nog tien seconden goedmaken?

Een voordeel voor Van Aert was dat hij de voor hem gestarte David Gaudu (tweede in het klassement) en Victor Lafay (derde in het klassement) in het zicht kreeg. Een nadeel was dat het licht begon te regenen in de slotfase rond La Bâtie d’Urfé. In de technische laatste kilometer kwam Van Aert dichtbij, maar hij strandde uiteindelijk op twee seconden en dertig honderdsten van Ganna.

Jumbo-Visma slaat slag in het klassement
In het algemeen klassement staat Primož Roglič er voorlopig het beste voor. Hij staat na vier etappes in de Dauphiné op 56 seconden van zijn ploeggenoot Van Aert, maar daarmee is de Sloveen wel de beste klassementsrenner. Jonas Vingegaard volgt op 30 seconden als tweede klassementsman en dus heeft Jumbo-Visma een uitstekende uitgangspositie verworven.

Damiano Caruso volgt op 43 seconden van Roglič, Tao Geoghegan Hart op 49 seconden en Juan Ayuso op 52 seconden. De rest van de favorieten heeft al meer dan een minuut achterstand op Rogla, met Ben O’Connor, Wilco Kelderman, Enric Mas, David Gaudu en Jack Haig binnen de anderhalve minuut.

Tot de grote verliezers mogen Brandon McNulty (door zijn pechgeval), Louis Meintjes, Esteban Chaves en Steff Cras gerekend worden.

RIDE Magazine
152 Reacties
Sorteer op:
8 juni 2022 16:39
Had Caruso altijd al zo’n prima tijdrit?
    8 juni 2022 16:42
    Al meermaals kort geëindigd in de Tirreno door oa (ploegen)tijdrit. Niet altijd een goede tijdrit, maar ook niet voor het eerst
    8 juni 2022 16:47
    Caruso eindigt volgens mij al zijn hele carrière in tijdritten in rittenkoersen geregeld rond de 8-15de plaats.
    8 juni 2022 16:56
    4e in Verona (Giro) 2019 en 7e Planche (Tour) 2020.
    8 juni 2022 16:56
    Bizar, huh?

    Top 10 - 3 TJV, 3 Ineos, Durbridge (OK), Cattaneo ook niet echt een specialist, maar dan ene Caruso op 8 :)
    8 juni 2022 18:14
    Cattaneo geen specialist? Verklaar je nader
    9 juni 2022 08:09
    Niet echt overtuigend t.o.v v.Aert
8 juni 2022 16:39
Heerlijke tijdrit! Een pure reclame voor deze tak van sport. Ganna wint en Wout zal balen want het relatief mindere tweede stuk van hem kost hier de zege. Roglic, niet super maar rijdt wel het beste van de AK mannen en Vingegaard ook goed. McNulty moet leren om op zijn mekanieker te vertrouwen want die verkloot hier zijn kansen, dat geharrewar leek nergens op.
    8 juni 2022 16:44
    Catteneo zou je kunnen zien als klassementsman
    8 juni 2022 16:49
    Catteneo is geen AK nee sorry dat zie ik nooit gebeuren. In de bergen komt hij zwaar tekort en met de 3 buiten categorie bergen die aankomen wordt hij kapot gemaakt. Top 20 zou ik al knap vinden.
    8 juni 2022 17:02
    Klopt zeker! Mcnulty zag ik zonder pech top 6 rijden. Mits een goed weekend zie ik hem nog top 10 eindigen in het klassement.
    8 juni 2022 17:53
    Zou Ganna niet gewoon meer renners opgepeuzeld hebben onderweg? Met Gaudu en Le Gac voor VA uit, wint hij weer 8 seconden terug?
    8 juni 2022 18:48
    @Djerkson Gaudu en Lafay!
    8 juni 2022 21:25
    Damnit! Ik was nog aan het twijfelen :-)
8 juni 2022 16:40
Prachtige en spannende tijdrit !!!!
8 juni 2022 16:42
Poeh heel close, ik denk dat Ganna het tweede tussenstuk heel veel profijt heeft gehad van achterblijvers. Blijft soms oneerlijk dat de top 15 op de twee minuten start. Maar het blijft een fenomeen deze ganna, had liever gezien dat van Aert het had gewonnen.
Roglic sterkste klassementsman maar had hem toch wat dichter verwacht.
    8 juni 2022 16:47
    Klopt. En ook al regende het niet hard, die regen heeft ook zeker niet in het voordeel gewerkt van Van Aert.
    8 juni 2022 16:58
    Had wel voordeel van de motard die er de hele vlak achter reed en soms zelfs naast

    Zo heeft iedereen wat
    8 juni 2022 17:00
    Ach en van Aert had weer voordeel van de camera motor die constant bij hem reed.
    8 juni 2022 17:31
    Klopt, Ganna maakt het verschil door tussen de mindere goden te starten. Pakt er drie in totaal, en had Padun en Shaw in het vizier aan het slot.
    8 juni 2022 18:46
    3 druppels regen op de camera lens...
8 juni 2022 16:43
Voorproefje op Kopenhagen

Al komt Bissegger daar nog bij
    8 juni 2022 16:56
    En Matje. En Pogi. Veel draaien en keren daar. En minder dan de helft van vandaag. Schrijf die 2 ook maar op.
    8 juni 2022 17:04
    Ik hoop dat je gelijk hebt. Zou mooi zijn een gevecht tussen die 5
    8 juni 2022 17:10
    Pogi maakt geen kans op een kort vlak parcours ten opzichte van WVA en Ganna. Jij zag het al in de Tirreno en tijdens de UAE tour. Op een kort vlak parcours komt Pogacar tekort. VDP zijn tijdritten zullen toch wel beter moeten zijn dan die van de Giro om tegen WVA, Ganna en Bissegger te kunnen strijden.
    8 juni 2022 17:14
    Haha altijd die verwijzing naar VDP in een tijdrit. Wanneer heeft die al iets bewezen in een tijdrit? Kon zelfs in de Giro Thymen Arensman en een Italiaan waarvan ik de naam niet eens uit mijn hoofd ken kloppen in de tijdrit… Hilarisch wel, die onrealistische verwachtingen altijd!
    8 juni 2022 17:23
    @Vangenechten: Giro, 2e rit, Budapest?
    8 juni 2022 17:56
    @Vangenechten Doe je Arensman tekort, heeft een uitstekende tijdrit. Sobrero heeft vanaf etappe 2 gespaard. Niet te vergelijken met deze rit of die van aankomende tour
    8 juni 2022 18:20
    Zodra Mathieu ze zinnen op een tijdrit zet hoort hij gewoon bij de betere en dat is precies wat hij ook deze tour zal gaan doen. Dat heeft hij vorig jaar in de tour bewezen en ook dit jaar in de giro. En dat jij de naam van die Italiaan niet weet zegt meer over jou wielerkennis dan over het resultaat.
    8 juni 2022 18:53
    Quote:
    Zodra Mathieu ze zinnen op een tijdrit zet hoort hij gewoon bij de betere


    Indien de tijdrit 13 kilometer is dan. Op een WK gaat hij echt niet in de buurt van een podium komen.
    8 juni 2022 19:22
    Of vorig jaar 5e in de tijdrit in de Tour, over 27km 1s langzamer dan WvA, vóór Roglic en nog wat andere erkende toppers?
    8 juni 2022 19:34
    Roglic die rondreed als een halve mummy en WVA die in de eerste week van de tour helemaal niet top was omdat zijn voorbereiding helemaal verstoord werd door zijn blindedarmontsteking. Niet toevallig een van hun slechtste tijdritten van de voorbije twee jaar.
    8 juni 2022 19:35
    Grappig dat jullie blijven volhouden. Toch nog nooit een tijdrit gewonnen, VDP. Daar gaat het tenslotte om. Van Aert moet in vele disciplines vrezen voor VDP, maar in de tijdrit toch zeker niet.
8 juni 2022 16:43
Phoe, ik had Roglic eerlijk gezegd wel wat sneller verwacht. Mag toch hopen dat die zijn periodisering in orde heeft óf zijn krachten gespaard heeft voor het klimwerk. Want dit is nog niet best.

Mooie zege van Ganna, super-stylist. Een genot voor het oog.
8 juni 2022 16:43
Tijd dat ze leiderstruien in tijdritten afschaffen. Je verliest er gewoon tijdritten door.
    8 juni 2022 18:21
    Mee eens, ik zat me ook af te vragen wat het zou schelen als WVA in z’n eigen TT-pak zou rijden.
8 juni 2022 16:44
Ganna de koning, Wout heel knap en roglic redelijk.
8 juni 2022 16:44
Tjv 1 3 en 4 in het klassement. Lekker domineren die ronde.
    8 juni 2022 17:00
    Domineren had betekent 4 op 4 voor Van Aert, voorlopig leuk in de GC maar tot dusver het toch wat laten lopen ! Het had met andere woorden toch wat beter gekund.
    8 juni 2022 22:50
    Inderdaad plek 2 telt niet in het wielrennen. Zondag wordt het klassement pas opgemaakt. Ik hoop dat ze bij TJV niet vrolijk aan het diner zitten als je op die manier twee etappes verliest, het zijn geen junioren die je een aai over de bol geeft en zegt goed gedaan jongen.

    Wel goed om te zien dat roglic inmiddels een normale tijdrit helm heeft en niet meer dat Pipo helmpje van de laatste tijdrit in de tour van 2020
Wout begint inmiddels wel een waardige opvolger te worden van Zoetemelk en Poulidor met zijn gigantische hoeveelheid ereplaatsen.

Verder is Pogacar eigenlijk de echte winnaar van de dag, die heeft gezien dat hij niks heeft te vrezen van de Jumbo-mannen en al helemaal niet van alle andere ploegen.
    8 juni 2022 16:45
    tour is pas over een maand he, als Roglic hier iedereen aan flarden had gereden dan was hij te vroeg in vorm.
    beetje voorbarig.
    8 juni 2022 16:47
    Bij sommige lieden kan tjv het nooit goed doen.
    8 juni 2022 16:48
    Huh, wat heeft Pogacar hier nu weer mee te maken?
    8 juni 2022 16:48
    Het leven van een Jachtluipaard is zo heerlijk overzichtelijk, je zou er bijna jaloers van worden.
    8 juni 2022 16:49
    Zo te lezen heb je genoten JvN
    Wat moet het leven van een geel-zwarte toch heerlijk zijn. Zodra het woord Jumbo in een reactie voorkomt springen ze er allemaal weer massaal op, zelfs als het geen kritiek is.

    Pogacar had hier waarschijnlijk gewoon op of nog flink onder de tijd van Ganna gereden. De Tour heeft 53 tijdritkilometers, dus alleen daar pakt ie waarschijnlijk al wel een minuutje of anderhalf op Roglic en nog veel meer op alle andere klassementsrenners. En dan heb je het nog niet eens over de bergen.
    8 juni 2022 17:00
    Jij moet altijd alles erbij halen wat niet relevant is. Je weet niet wat pogacar had kunnen doen want die is er niet. Een maand voor de tour zeggen dat hij zich geen zorgen hoeft te maken wat een onzin, niemand is nu al in topvorm van de tour deelnemers, en als je dat wel bent heb je een probleem.
    Kritiek is prima, ook op TJV, dat heb ik zelf ook vaak genoeg. Kijk maar naar etappe 2 van deze Dauphine, maar hou het relevant. En dat is hetgeen wat jij niet kan.
    8 juni 2022 17:01
    @Jachtluipaard, en dan nog gezwegen van de 19 jarige Ayuso. Foss komt nog niet eens tot aan zijn enkels. Straks kan Jumbo ook niet meer voor de kruimels gaan in Giro/Vuelta als Ayuso daar zou starten. Zoiets?
    8 juni 2022 17:03
    Jachtluipaard, als je onzin begint te praten mogen we toch wat terug zeggen. Als Pogacar zo super is in tijdrijden, waarom verloor hij dan van Ganna in de Tirreno en van Bissegger in de UAE en van Wout vorig jaar in de Tour. Dat idee dat hij vandaag onder de tijd van Ganna had gereden is niets meer dan wensdenken waar je anderen zo vaak van beticht.
    8 juni 2022 17:04
    Waarop baseer je dat Pogi wel even Ganna verslaat? Hebben ze ooit tegen elkaar gereden? Vgm wordt Ganna namelijk als de beste tijdrijder ter wereld gezien en heeft Roglic olympisch goud op dit onderdeel. Pogi kan erg sterk tijdrijden, totaal mee eens. Echter weet ik niet of hij meteen had gewonnen hier.
    8 juni 2022 17:07
    Beetje vreemde conclusie. Denk dat niemand nu al in topvorm wil zijn. Laten we sowieso de bergen nog afwachten dit weekend
    8 juni 2022 17:13
    Ik snap dat je graag komt trollen, maar je weet dat Pogacar nog nooit voor Ganna is geëindigd in een tijdrit? Probeer op z'n minst iets meer je best te doen om wat serieuzer over te komen.
    8 juni 2022 17:16
    Het staat 6 - 0 tussen Ganna en Pogacar in onderlinge duels in tijdritten tussen beide heren sinds 2021 in het voordeel van Ganna. Pogacar is een heel goede tijdrijder. Bij de beste tien renners van de wereld maar jij moet hem niet overschatten. Roglic zijn tijdrit was iets minder dan verwacht maar de tour is pas over drie weken.
    8 juni 2022 17:25
    JvN weet ook wel dat Pogacar hier niet in de buurt van Ganna zijn tijd was gekomen, maar dat haalt zijn eigen gemaakte conclusie onderuit.
    Laten we dus gewoon doen of hij gelijk heeft, anders moet hij weer iedereen rapporteren die het niet met hem eens is, schijnt een hobby te zijn.
    Pogacar verliest de meeste wedstrijden die hij rijdt bewust om de schijn van geloofwaardigheid nog enigszins hoog te houden. In de winter bepalen ze bij UAE precies welke wedstrijden hij wel en niet mag winnen.
    Als hij wil kan makkelijk hij voor de 100% win-rate gaat in een seizoen, zou ook wel eens grappig zijn.
    8 juni 2022 17:28
    Vorig jaar haalde Ganna Pogi gewoon in. WK als ik me niet vergis.
    8 juni 2022 17:33
    TJV wint ook bewust niet alles waar ze aan mee doen, zodat wij kunnen blijven genieten van jouw zure reacties.

    Wat kan jij een BS schrijven zeg
    8 juni 2022 17:52
    Zeg maar gewoon v Aert hoor. Popu gedrag . Die "Wout" weet niet eens wie je bent.
    8 juni 2022 17:53
    Kappen met je "Wout"gedoe.
    9 juni 2022 06:24
    Iedereen weet dat er in Numansdorp geen jachtluipaard is. Hooguit wat volgevreten huiskatten en luie trekpaarden. Jullie horen stemmetjes die er niet zijn. Jullie zien spoken. Niet op reageren en dan gaat t vanzelf weg.
8 juni 2022 16:45
In de bergen is het volgende maand Pogacar vs de rest, maar in alle andere etappes is het toch wel Wout vs de rest. Zal bij de bookmakers favoriet zijn voor 10+ etappes.
    8 juni 2022 16:51
    Nu al medelijden met Wout.
    8 juni 2022 17:00
    Voor de massasprints, bergetappes en tijdritten zal Van Aert niet dé topfavoriet zijn, hoe goed hij ook is.
    8 juni 2022 17:00
    Lijkt me sterk dat Wout favoriet gaat zijn in 10+ etappes. Hij zal wel 10 keer bij de beste 3/4 staan waarschijnlijk. In de massasprints gaat Fabio favoriet zijn, op de punch-aankomsten Mathieu of Alaphilippe, in de tijdritten Ganna. Blijven niet veel etappes over dan om favoriet te zijn.
    8 juni 2022 18:50
    Hij gaat zelden topfavoriet zijn. Behalve voor het groen dan, daar komt niemand in zijn buurt. Zonder pech wint hij dat met de ogen dicht.
    8 juni 2022 22:54
    Ja leuke teambespreking iedere dag “jongens wij rijden vandaag voor Wout”
8 juni 2022 16:48
Iemand die ongeveer weet wat het tijdsvoordeel is dat Ganna had door de wagen met 10 fietsen erop die achter hem reed tijdens zijn tijdrit? Als het meer is dan 2.30 sec had Van Aert eigenlijk moeten winnen... Misschien moet dit in de toekomst worden verboden zodat iedereen met gelijke wapens strijdt (hoewel dit ook weer relatief is wegens de verschillende uitrusting, fietsen, ...)
    8 juni 2022 17:01
    Van Aert leek op bepaald moment ook wel geduwd te worden door de ploegwagen. Het geeft een aerodynamisch voordeel, daar moeten we van af, bij iedereen.
    8 juni 2022 17:05
    Eigenlijk zou de organisatie gewoon 200 dezelfde tijdritfietsen beschikbaar moeten stellen met 200 dezelfde pakken en een volledig overdekt parkoers neerleggen tegen de wind en regen. Dat is eerlijk.
    Of iedereen op dezelfde tacx fietst naast elkaar in een gymzaal opstellen.
    8 juni 2022 17:06
    Misschien moet je anders even de fietsen tellen die bij Wout op de wagen stonden.
    8 juni 2022 17:28
    Pascal: een paar seconden wellicht op die afstand (het is immers geen windtunnel of racebaan). Maar die tv-motor die bij Wout letterlijk naast het achterwiel reed was het voordeel zeker zo groot....
    Het was mens tegen mens en er heeft er één gewonnne, zullen we maar zeggen.

    Als je achteraf in de kont wilt staren: als Ganna gisteren net als WvA flink in het rood was gegaan de laatste anderhalve kilometer, had het er mss anders uitgezien. Maar hij koos er zelf voor om dat niet te doen en won vandaag.
    Daar is een les uit te trekken, maar die is niet: 'Ganna moet de volgende keer voor een tijdrit óók voluit gaan, anders is t niet eerlijk...'.
8 juni 2022 16:48
Wel indrukwekkend hoe goed van Aert hier weer voor de dag komt. Ganna doet al dagen niets, kon een half peloton inhalen en dit parcours was op zijn lijf geschreven. Je zou een grotere overwinning verwachten. Schrijf Wout maar op voor het WK...
    8 juni 2022 16:51
    alleen heeft van Aert al aangegeven niet op wk tijdrijden te starten.
    8 juni 2022 16:52
    Wout gaat in de tour gehakt maken
    8 juni 2022 16:52
    Geen WK-tijdrit voor Van Aert
    8 juni 2022 18:46
    Ik tip REV als topfavoriet WK tijdrijden.
8 juni 2022 16:49
Gannabaas.

En man, wat trapte Roglic zwaar.
    8 juni 2022 16:56
    Roglic reed rond als een mobiele tendinitiskwekerij
    8 juni 2022 17:31
    Ja, oogde niet sterk. Is ook echt slecht voor je knieën en pezen. Snap ik niet.
8 juni 2022 16:51
In de tour pakt v aert ganna!
    8 juni 2022 16:55
    Ganna is niet zeker van de tour
8 juni 2022 16:51
Renaat wel weer irritant bezig. Zogenaamd zou van Aert nauwelijks in beeld komen volgens hem en Jose. Komt Gaudu een paar seconden in beeld: "Chauvinistische Franse regie"
    8 juni 2022 16:53
    Opnieuw terecht. De gele trui en een van de beste tijdrijders van zijn generatie verdient veel meer aandacht dan een Fransman die op dit parcours niks voorstelt.
    8 juni 2022 16:55
    Nou nou terecht.... Gaudu is een van de klassementsrenners en is nauwelijks in beeld geweest. Van Aert in de eerste 10 minuten als minstens 4 keer en dan gaan ze klagen. Lachwekkend
    8 juni 2022 16:56
    Het is misschien chauvinisme maar het is met momenten wel gruwelijk irritant van de regie. Gisteren laten ze tijdens de slotkilometer 2 maal vuillermoz zien die gelost is, damn who cares laat vooraan zien.
    Hier is gaudu absoluut geen kanshebber voor de rit en het is een secondespel tussen WvA en Ganna dan wil je toch WvA zien?
    8 juni 2022 17:02
    Die paar seconden die Gaudu in beeld kwam... Nou nou wat vervelend

    Gister was anders, dat was in volle finale. Bij een tijdrit kan je heus wel schakelen en je kan toch niet zeggen dat we de laatste kilometers veel van hem gemist hebben
    8 juni 2022 17:19
    Het was net perfect dat Gaudu in beeld kwam. De regie deed zo aan perfecte spanningsopbouw. Een wedstrijd in de wedstrijd. Dit was de man die WVA diende bij te halen om kans te maken op ritwinst. Als ie'm pakt op de meet (quand il le bouffe), dan pakt ie ook de rit. Erg smakelijk.
    8 juni 2022 18:38
    Kijk dan op de NOS man. Probleem opgelost!
    8 juni 2022 18:46
    Altijd raar wanneer er geklaagd wordt dat de Vlaamse TV zich richt op een Vlaams publiek.
    8 juni 2022 20:11
    @Gebruikersnaam

    Hahaha

    Wat klaagde Renaat dan???

    Mijn god....
    8 juni 2022 20:42
    Een beetje beschamend die verontwaardiging van vooral José. Hij lijkt de rol van Michel Wuyts gewoon over te nemen qua Van Aert idolatrie. Spijtig allesinds, want hij is toch echt een kenner. Hij verliest zich meer en meer in het aanbidden van de Belgische sterren. Een beetje supporteren mag natuurlijk wel, maar dat is er ver over en erg irritant.
8 juni 2022 16:54
Spannend, maar je zag al op anderhalve kilometer van het einde dat het niet meer zou lukken voor WVA tegen zijn zwarte beest. Behalve José dan, die al victorie aan het kraaien was, en dan zijn voorbarige conclusie weer moest inslikken. José lijkt me ook nog niet echt in topvorm. Spaart hij zich ook voor de Tour? Of lonkt stilaan het pensioen?

Ganna het voordeel dat hij zich gisteren op de slothelling op een paar kilometer van het eind kon laten uitzakken en dat WVA toen al (en al een paar dagen) tot het gaatje moest gaan. Neem daar nog het tijdritpak bij, en het feit dat WVA nog een stukje zwaarder lijkt te staan dan vorig jaar rond dezelfde tijd.

Vooral Hayter verbaast hier door zo kort te eindigen. Die zag ik hier toch wel drie kwart minuut prijsgeven, en zeker niet voor Roglic eindigen.
8 juni 2022 16:55
Zo een tijdrit is toch maar oneerlijk. Uit deze vertoning kan je nooit weten wat Ganna en Van Aert in dezelfde omstandigheden gepresteerd hadden.
    8 juni 2022 16:57
    wat ze vooral zouden moeten doen is iedereen om de minuut laten starten. Het voordeel van een mikpunt is gewoon groot, van Aert die pas in de laatste 3 km iemand tegen komt tegen een Ganna die 4 a 5 man kan inhalen.
    8 juni 2022 17:04
    Dan moet Van Aert het de volgende keer ook maar laten lopen in de eerste drie ritten en zodoende ergens in de buurt van Ganna starten voor een tijdrit :)
    8 juni 2022 17:06
    Van Aert had nadeel van het pak, maar voordeel van de richttijd. Ganna reed in warmer weer, Van Aert kreeg een koel buitje maar nog steeds een droge weg. Ganna moest in de buitenbocht inhalen, Van Aert had in de diepe finale fijne richtpunten. Enz, enz. Ook het tijdrijden is niet 100% eerlijk, maar het komt wel dichtbij. Accepteren is handiger, want het levert slechts 'wat als' en frustratie op.
8 juni 2022 16:59
Ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom Van Aert niet mee zou kunnen doen voor het eindklassement. Een grote ronde is te hoog voor hem gegrepen, ja. Maar hoe lastig de beklimmingen in deze Dauphine ook mogen zijn, ik acht hem toch echt in staat een week lang eens flink te beuken en zowaar de eindoverwinning in de wacht te slepen. Ik schrijf hem in elk geval nog niet af.
8 juni 2022 17:00
Met dat gezwabber van Roglic vind ik het nog verbazingwekkend dat hij zo dicht eindigt en dat hij tijdritten heeft gewonnen.
    8 juni 2022 17:02
    Die rijdt inderdaad een paar honderd meter extra.
8 juni 2022 17:01
Vorig jaar al eens aangetoond dat de tijdritkleding van Jumbo Visma ongeveer 0,2 sec per kilometer sneller is dan de kleding van de organisatie. Je vraagt je toch wel af of het nog van deze tijd is dat je in een pak van de organisatie de tijdrit moet rijden.
    8 juni 2022 17:34
    In een windtunnel of in de echte wereld? Heb je dan ook voordeel van dat slechte (wind vangende) pak als de schokgolf van de televisiemotor je voortstuwt?
8 juni 2022 17:09
Van Aert heeft zich gesmeten. Had het niet verwacht. Een ritje meer of minder in de Dauhpiné doet er niet toe, dacht ik gisteren herhaaldelijk te lezen. Het doel is uiteindelijk eindwinst voor Roglic. Wel positief om te zien dat die zijn helm netjes stond.
8 juni 2022 17:15
5 Conclusies voor vandaag :

1. Roglic is niet meer de tijdrijder die hij was.
2. Van Aert is keigoed in tweede plaatsen geworden. ( Oppassen Wout, zo begon ook bij Sagan de neergang. )
3. Evenepoel had hier met de vingers in de neus gewonnen.
4. Pogacar wint opnieuw de tour.
5. En Valverde zag dat het goed was.
    8 juni 2022 17:21
    Probeer eens een keer geen renners erbij te halen die er niet zijn :) zou prettig zijn! Wat Pogacar en Evenepoel hadden gekund gaan we nooit weten.
    Roglic is nog altijd de tijdrijder die hij was alleen nog niet in topvorm, alleen maar goed voor de tour lijkt me.
    8 juni 2022 17:25
    Eerst 4 conclusies, dan 5. Wat wordt het straks? 7 for a secret never to be told?
    8 juni 2022 17:28
    Enkel punt 2 niet volledig akkoord. Van aert heeft dit seizoen evenveel overwinningen als 2e plaatsen. Dus dan kan je ook stellen dat hij heel goed is in winnen.
    Voor mij is het de regelmatigste renner van het ganse peleton. En mss zelfs de regelmatigste sinds laurent jalabert.
    8 juni 2022 17:30
    Dit zijn de eindconclusies. Voortschrijdend inzicht.
    8 juni 2022 17:30
    - 3de, 1ste, 1ste, 1ste, 1ste, 2de, 1ste en 5de. Dat zijn Roglic TT uitslagen sinds 2021. Allemaal op WT niveau. Echt iemand die een mindere tijdrijder is geworden.
    - WVA was al een specialist in het verzamelen van tweede plaats in zijn tienerjaren
    - Evenepoel heeft sinds zijn val geen enkele tijdrit gewonnen waarin oftewel Ganna, WVA of Roglic aan de start stonden

    @ Meqadon
    Dus jij vindt Roglic een mindere tijdrijder op basis van een tijdrit in een voorberedingswedstrijd in de laatste twee jaar en jij ziet Evenepoel WVA en Ganna met gemak afmaken op een vlak parcours?
    8 juni 2022 17:32
    Meqadon . Conclusie 2 was met het bekende knipoogje.
    8 juni 2022 17:35
    @ Adelaar: Roglic is dus nooit zo slecht geëindigd in recente TT's als vandaag....
    8 juni 2022 18:07
    @ Turtlehead
    Jij kan toch niet op basis van een tijdrit tijdens een voorbereidingswedstrijd zeggen dat iemand een mindere tijdrijder is geworden terwijl hij dit jaar alleen maar goede tijdritten heeft gereden. Als dit Roglic zijn vijfde mindere tijdrit op rij was had ik die uitspraak beter begrepen.

    Ik denk ook niet dat iemand dacht na de WP bv dat Pogacar plotseling minder goed was in de heuvels op basis van een slechte prestatie terwijl hij recent daarvoor superdominant was op korte heuvels.
    8 juni 2022 18:15
    Het getrol van gekke Henkie begint nu wel heel pathetisch te worden.
    8 juni 2022 18:37
    This message of Sprintmaster was not approved by Henk Boer.
8 juni 2022 17:16
Wie verslaat van Aert morgen? Hayter maar eens een keertje?
    8 juni 2022 17:26
    Gaudu als een duivel uit een doosje ;-)
    8 juni 2022 17:38
    Als van Aert, van Aert maar weer niet verslaat, zoals gisteren.
8 juni 2022 17:23
Geklopt - neen, niet 'afgetroefd' - door de beste tijdrijder van het moment, van zijn generatie misschien zelfs.
Zou Van Aert niet stiekem verlangen naar de tijden van Sean Kelly, die hij zelf nooit heeft meegemaakt? De laatste dagen van het fenomeen 'all-rounder', van het strijden met gelijke wapens, het hele seizoen door het mes tussen de tanden, in klassiekers, rittenkoersen van een week, en voor de puntentrui (en een dichte notering in het AK erbij) in grote rondes...
    8 juni 2022 17:37
    De Kelly die in de RVV drie tweede plaatsen haalde (nooit won) en nooit WK werd?
    8 juni 2022 18:39
    Quote:
    De Kelly die in de RVV drie tweede plaatsen haalde (nooit won) en nooit WK werd?


    Ik vermoed dat Van Aert toch liever 9 keer een monument en 1 Vuelta wint dan een erelijst met een RvV en een WK, maar zonder al de rest.
    9 juni 2022 08:28
    @Turtlehead
    Mooie parallel. Maar dus ook die Kelly die alle andere monumenten binnenhaalde, puntenklassementen in grote rondes en eenmaal een AK, tal van rittenkoersen van één week (P-N, Baskenland) domineerde, etc

Reacties zijn gesloten.