Filippo Ganna na vijfde plaats: “Op dit parcours zou ik eigenlijk niet in de top-10 mogen finishen”

woensdag 28 juli 2021 om 19:39
Filippo Ganna na vijfde plaats: “Op dit parcours zou ik eigenlijk niet in de top-10 mogen finishen”

foto: Cor Vos

Filippo Ganna had als wereldkampioen tijdrijden veel ogen op zich gericht tijdens de olympische tijdrit, maar de Italiaan moest genoegen nemen met de vijfde plaats. Zijn vizier richt hij nu op de baan, waar hij op de ploegenachtervolging naar de medailles wil rijden.

“Als we een jaar geleden naar deze Spelen waren gekomen, had ik enkel de ploegenachtervolging gedaan. Na het WK vorig jaar besloot ik ook de tijdrit te rijden en het resultaat is niet slecht. Nu wil ik herstellen voor de baan”, vertelde Ganna na afloop van de olympische strijd tegen de klok. Als allerlaatste mocht hij aan de 44,2 kilometer lange rit beginnen en aan het eerste tussenpunt klokte hij nog de snelste tijd. Daarna lag hij nog wel op koers voor een medaille, maar uiteindelijk werd hij vijfde op meer dan een minuut van winnaar Primož Roglič.

Naderhand was de Italiaan, die normaal gesproken voor INEOS Grenadiers uitkomt, realistisch. “Ik had niet meer kunnen doen vandaag. Hier stond ik tegen jongens die weten hoe ze rittenkoersen moeten winnen en die tot een paar dagen geleden in de Tour de France zaten. Ik heb gedaan wat ik kon en met vier man stonden we binnen een paar seconden van elkaar. Natuurlijk is er wat teleurstelling over de uitslag, maar ik moet zeggen dat het goed ging. Als je nadenkt en goed naar het parcours kijkt, zou ik eigenlijk niet in de top-10 mogen finishen.”

‘Mogelijk ligt het parcours van Parijs mij beter’
“Ik begon goed en pakte veel tijd in de afdaling en de technische secties, waar ik goed kon blijven rijden. Maar op de stukken waar het omhoog ging, waren mijn benen duidelijk niet op het niveau om competitief te zijn met de klimmers. Mogelijk ligt het parcours van de Olympische Spelen van Parijs (in 2024, red.) mij beter.” Ganna verlegt nu de focus naar de ploegenachtervolging, die voor komende week op het programma staat. “Vandaag heb ik het ijs gebroken en nu gaan we kijken hoe we het op de baan nog beter kunnen doen.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Woutje 28 juli 2021 om 20:02

Bullshit..

havana 28 juli 2021 om 20:09

Wat een onzin, hij levert hier een wanprestatie, sorry.

A.M.M. Jonkers 28 juli 2021 om 20:12

Smoesjes genoeg……

jooprioolpijp 28 juli 2021 om 20:16

Bullshit? Wanprestatie? Smoesjes? Op een paar seconden van zilver? Zonder argumenten zou je maar zo kunnen denken dat jullie niks beters te doen hebben dan trollen.
Natuurlijk is Ganna als topsporter voor wat anders gekomen dan en 5e plek, maar hij is vent genoeg om niet te zeuren. Geprobeerd, niet gelukt, verder. Dat het qua reliëf niet zijn parcours is, lijkt me duidelijk.

de nieuweMerckx 28 juli 2021 om 20:19

Ganna, bedoel je. Hij is niet zo scherp als verleden jaar, vooral als er wat bergop gefietst moet worden. Hij had Covid (lang smaak en geur kwijt geweest ook), misschien speelt dat ook wel mee…

Magician 28 juli 2021 om 20:25

En hij komt hier in principe om succes te halen op de baan, ook dat zal een rol spelen in hoe hij zich hierop heeft voorbereid en hoe hij qua gewicht zit.

dit is mijn achterwiel 28 juli 2021 om 20:32

Ook net wat te lang misschien…? Verder prima partij gegeven. Nu naar de baan, wat zijn main focus is

jooprioolpijp 28 juli 2021 om 20:42

@Merckx2.0 Dank, ja ik bedoelde Ganna, is aangepast

Murcia 28 juli 2021 om 20:37

Dat het parcours niet in zijn voordeel was klopt wel, hij moet toch 82 kilo over de heuvels zien te krijgen maar de hegemonie van vorig jaar ontbreekt gewoon dit jaar waar hij ook al werd geklopt op het Italiaans kampioenschap en de ITT Tirreno. Verder een goede tijdrit en nu op naar de achtervolging zijn oude liefde.

Rawolf 29 juli 2021 om 09:45

Maak daar maar 85kg van

Michelangelo 28 juli 2021 om 20:43

Ik denk dat vriend en vijand het erover eens is dat dit parcours een “Evenepoel” of “Van Aert” parcours was, en niet een echt Ganna-parcours. Te veel af maar vooral te veel op. Ganna stond vooral op de lijstjes vanwege zijn beestachtige tijdritten in het recente verleden.

Het is een andere inspanning dan de achtervolging op de baan. Totaal andere vermogens ook. En het is voor mij de vraag hoe specifiek Ganna is voorbereid voor de baan.

VespavanBern 28 juli 2021 om 20:44

Parcours was absoluut niet op zijn maat gemaakt, maar de wereldkampioen itt heeft normaal gesproken een dusdanig goeie motor dat zijn w/kg in principe altijd genoeg moet zijn om de klimmen van vandaag te verteren. Geen top 10 vandaag was echt een gigantische blamage geweest, en ik kan me niet voorstellen dat hij dat zelf niet weet.

xistnc 28 juli 2021 om 21:04
Quote van Ganna:
Hier stond ik tegen jongens die weten hoe ze rittenkoersen moeten winnen en die tot een paar dagen geleden in de Tour de France zaten.

Euhhh, neen.

Panache 28 juli 2021 om 21:49

Euhhh, ja.
Ganna is 5e geworden. De no. 1, 2 en 3 hebben rittenkoersen gewonnen en de no. 4, 6, 7 en 8 hebben de Tour uitgereden.

Turtlehead 28 juli 2021 om 22:44

@Panache: als je ‘en’ leest als ‘of’ heb je gelijk, anders overdrijft Ganna inderdaad een beetje. Het is hem vergeven.

LaDoyenne 28 juli 2021 om 21:05

Een ietwat ongelukkige uitspraak van Ganna. In tegenstelling tot de nummer 4, Küng, kan Ganna momenteel zijn prestatie niet in perspectief zien. Hoeveel tijd scheidt zijn prestatie die van een medaille? Juist, nog niet eens 2 seconden. Op een tijdrit van meer dan 40 km.

Waarom voelt Ganna dat hij zich moet verrechtvaardigen? Hij heeft zich letterlijk kapot gereden in de Giro om ploegmaat Bernal te doen winnen. Hij heeft meerdere tijdritten gewonnen. Waarom niet gewoon op naar EK of WK? Soms win je, soms verlies je. Dat is sport.

Johnny7 28 juli 2021 om 21:30

Wint bergetappes in de Giro, knalt kilometers op kop in de bergen in de Giro maar dit parcours is te zwaar. Hou toch op man. Complete wanprestatie gewoon.

kleomantre 29 juli 2021 om 12:56

Dat is vooral deze reactie

Romano1800 28 juli 2021 om 21:40

De helft ziet het als een wanprestatie, maar hebben jullie wel gelezen wat ganna te vermelden heeft .

Punt 1 hij zegt als de spelen vorige jaar waren dan had ik de tijdrit niet gereden conclusie daaruit is hij heeft de tijdrit wel gereden puur als wereldkampioen en dacht misschien kom ik wel ver .

Punt 2 wat ik er uit haal is dat hij zich specifiek voor de baan heeft voorbereid.

Zullen we dan ook van aert aanhalen kwam ook hier voor goud wanprestatie evenpoel ook wanprestatie .

Scibby 28 juli 2021 om 22:13

Degene die rechtstreeks uit de tour komen hebben het juist niet super gedaan; wout van Aert, Kung. De hele top 3 heeft geen (hele) tour gereden.

lo squalo dello Stretto 29 juli 2021 om 08:32

Alsof Kung een betere “klimmer” is dan Ganna. Dit parcours lag Kung ook niet maar die strandt op enkele tienden van brons. Ganna in zijn beste vorm zou hier minstens zilver pakken.

monsieur soixante pourcent 29 juli 2021 om 09:00

Ganna in beste TT-vorm.

Laat ons nog een weekje wachten om met scherp te schieten.

Dit parcours is veel selectiever dan voorgesteld wordt. Bovendien gaan we ervan uit dat renners alles maar moeten kunnen tegenwoordig. Idiote timing? Check. Jaartje later pieken? Check. 3 grote rondes in het najaar? Check. Winnen van maart tot oktober? Check. Vorm 3 maand rekken? Check. Weekje rust met 24u luchthavens ertussen? Check. Klimmers die gaan tijdrijden en tijdrijders die gaan klimmen? Wattagemonsters die nog geen 50km in peloton gereden hebben loslaten in koers? Gravelritten? Geitenpaden? Crosswinters? MTB-kampioenschappen? Weekje naar de Tour, middenin MTB voorbereiding?

Begin van een blanco blad en niemand zal je zeggen dat deze OS spek naar de bek van WVA (wegrit) of Ganna waren. Het moet allemaal niet gekker worden.

Brood en spelen…

Nota bene; Als hij goud pakt op de baan icm een 5de plaats. Is dat dan minder dan 2 zilveren plakken? Ik hoor overal dat een medaille wel telt op de OS (itt een reguliere 2de plaats). Nu moet ik zeggen dat ik me zelf bijzonder weinig zilveren medailles voor de geest kan halen.

Time will tell.

peterwinnen 29 juli 2021 om 09:18

Absurd om over een wanprestatie te spreken als iemand 5e wordt in zo’n veld.

TheBFG 29 juli 2021 om 10:13

Zo wat een haters zeg. Misschien even herzien nadat hij goud pakt op de ploegen achtervolging.
Dat is uiteindelijk zijn doel hier, deze tijdrit was een extraatje. Hoeveel mannen hebben ooit medailles op allebei gepakt op dezelfde spelen? Ik vermoed rond de 0 (Wiggins niet op dezelfde spelen).
Dus nu maar een paar seconden daar buiten is echt niet slecht.
Als de achtervolging niet gaat – dan kan hij daarop afgerekend worden, maar zeker niet op deze tijdrit.

Romāns Vainšteins 29 juli 2021 om 10:16

Ik denk niet dat het Ganna zelf erg veel boeit allemaal.

Tollpatscher 31 juli 2021 om 08:32

Gaat het hier om zijn concrete prestatie in de TT, of om zijn commentaar?
Ik vind beiden niet indrukwekkend.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair