Filippo Ganna: “Laten zien dat ik geen robot ben”

woensdag 17 maart 2021 om 08:10
Filippo Ganna: “Laten zien dat ik geen robot ben”

foto: Cor Vos

Filippo Ganna leed dinsdag een zeldzame nederlaag in een tijdrit. De Italiaan, die meer dan een jaar ongeslagen was in deze discipline, werd derde in de afsluitende tijdrit van Tirreno-Adriatico. “Ik heb laten zien dat ik een mens ben en geen robot.”

“Ik kan dus ook een tijdrit verliezen”, vertelt de renner van INEOS Grenadiers nuchter aan CyclingNews. “Mijn waardes waren goed, maar elke dag is toch net even anders. Ik voelde direct dat mijn benen niet super waren. Ik denk dat de wind voor iedereen hetzelfde was.”

Teleurgesteld is Ganna ondanks zijn derde plaats ook niet. “Ik denk nu aan de volgende kans, maar ben ook blij hard gewerkt te hebben voor het team. Dat vind ik zelfs mooier dan het winnen van een tijdrit. Het team heeft alles gegeven. Dus waarom zou ik teleurgesteld zijn?”

“Ik ga nog wel meer kansen krijgen”, sluit hij af. “Ik ben niet verdrietig, elke wedstrijd is anders en er kan altijd iemand sterker zijn.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

Cayolle 17 maart 2021 om 09:42

Nee, vorig jaar over een parcours dat precies even lang was reed ie 10:48 (en 18 seconden sneller dan de tweede), nu 11:17. Da's 29 seconden trager over zo'n korte afstand. OK, weersomstandigheden en parcours (wel exact even lang en vlak) zijn misschien net ietsje anders, maar het is duidelijk dat de vorm (?) ook een stuk minder is.

SoloSlim 17 maart 2021 om 10:59

Het deelnemersveld was vorig jaar ook wel minder sterk en nu bleven Wout en Stefan toch ook boven de 11′. Denk dat de wind toch een serieuze rol speelde..

Cayolle 17 maart 2021 om 11:48

@Soloslim: De rest zat vorig jaar ook allemaal boven de 11′. Hij als enige ver daaronder. Dat is/was juist het frappante. En toen was ‘de rest’ echt niet zoveel minder met Campenaerts (2), Dennis (3) en Thomas (4).

SoloSlim 17 maart 2021 om 11:54

ok, niet zoveel minder maar toch.. Nu was de top 3 van het wk2020 aanwezig. Toen niet..

Wheely 17 maart 2021 om 09:50

Vorm van de dag was net ff wat minder blijkbaar, een paar weken terug reed hij nog iedereen op een hoop in de UAE en in de Ster. Heeft toch al drie overwinningen te pakken.

Murcia 17 maart 2021 om 09:56

Lijkt mij een gevalletje van een mindere dag maar ik denk niet dat dit hem werkelijk gaat verontrusten. Hij was goed in Frankrijk en de Emiraten dus op naar de volgende krachtmeting.

Jan Blokland 17 maart 2021 om 10:25

Laten we blij zijn dat hij niet alles wint. Dat houdt het nog een beetje spannend.
Maar ik denk als het er echt toe doet het moeilijk word hem te verslaan.

SoloSlim 17 maart 2021 om 11:02

Als een Wout zich een hele week spaart en enkel op de tijdrit mikt is winst tegen een Ganna in topvorm toch niet uitgesloten.. misschien zelf realistisch!

Etika 17 maart 2021 om 10:38

Renners die een slechte dag hebben, een klop van de hamer krijgen, etc.
Dit is ook het nieuwe normaal. Gelukkig !

KimJungPoels 17 maart 2021 om 11:07

Nou dat lijkt recent dus juist zelden het geval