Fabio Jakobsen wint in Parijs-Nice: “Ik ben blij dat ik het kon afmaken”

maandag 7 maart 2022 om 16:22
Fabio Jakobsen wint in Parijs-Nice: “Ik ben blij dat ik het kon afmaken”

foto: Cor Vos

Fabio Jakobsen kwam er niet aan te pas in de openingsetappe van Parijs-Nice, maar vandaag wist de Nederlandse sprinter zijn ploeg Quick-Step-Alpha Vinyl wel de overwinning te bezorgen. Jakobsen bleek na een heuse waaierrit over de snelste benen te beschikken in Orléans. “Zondag was het te lastig, we moesten het vandaag doen”, vertelde de ritwinnaar na afloop in het flashinterview.

Castelli

Jakobsen was onderweg zeer attent en wist zich goed te handhaven in de eerste waaier. De rappe Nederlander kon in de finale, met Yves Lampaert, Zdeněk Štybar en Florian Sénéchal, nog rekenen op drie ploeggenoten. “Yves deed een enorme kopbeurt en daarna was het aan Styby en Florian. Florian wachtte wellicht iets te lang met zijn lead-out, waardoor Jumbo-Visma als eerste de sprint kon inzetten.”

Jakobsen liet zich echter niet ringeloren door geletruidrager Christophe Laporte en aangewezen sprinter Wout van Aert en wist die laatste met gemak te remonteren. “Ik zat in de sprint goed in het wiel en was nog in staat om Wout aan de rechterkant van de weg te passeren. De finish liep wat omhoog en daar hou ik wel van. Het is mooi om voor ze te eindigen.”

Voorgerecht 
Voor de 25-jarige Nederlander is het alweer zijn zesde zege van het seizoen, na overwinningen in de Ronde van Valencia (2x), Volta ao Algarve (twee stuks) en Kuurne-Brussel-Kuurne. “Als renner wil je natuurlijk graag winnen in een koers als Parijs-Nice. Zoals Patrick Lefevere het zegt: de voorgaande wedstrijden waren aperitiefjes, dit is het voorgerecht. Het is mooi om hier te winnen en het is nu zaak om hier op voort te borduren.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

quickstep_wolfpack 7 maart 2022 om 16:37

Ik ook. Goed gedaan Fabio!

0
de geselaar 7 maart 2022 om 16:56

Op 7 maart 6 overwinningen. Hoeveel worden er dan het hele jaar? Gokje, 25?

0
poeskescherens 7 maart 2022 om 17:24

Ik gok op 15. Maar als er een paar Tour-etappes tussen zitten is dat natuurlijk hartstikke mooi.

0
Lennimator 7 maart 2022 om 17:57

Ik denk niet dat een Nederlander ooit zo vroeg zes zeges heeft behaald…

Hij praat naar mijn mening trouwens goed en to the point in het Engels.

0
Kopinkas 7 maart 2022 om 18:22

31ste zege. Interessant weetje: de Nederlander die het hoogste aantal profzeges behaald heeft is een gepatenteerd strijkijzer: Joop Zoetemelk, met 97 (op een 27ste plek).
Jakobsen lijkt me de eerste Nederlander die op termijn de magische kaap van 100 zou kunnen halen.
Nummer twee en eerste Nederlandse sprinter in de ranking is JP Van Poppel, met 68 zeges (waarmee hij buiten de top 50 valt), net voor Raas en Knetemann.
Aan het huidige tempo zie ik hem sowieso wel over Groenewegen gaan, ook al telt die momenteel nog 27 zeges meer…

0
Michelangelo 7 maart 2022 om 18:58

Volgens mij zag je vandaag het verschil tussen de sprinter en de rappe aankomer.

Bij Wout moet m.i. alles mee zitten om een massasprint te winnen, inclusief de tegenstand. En bij iemand als Jakobsen zit er net wat meer marge op qua pure snelheid / brute kracht. En daarbij heeft Van Aert ook iets meer met zijn neus in de wind gezeten vandaag.

0
Tandje erbij 7 maart 2022 om 19:48

Joop Zoetemelk 97 overwinningen? Veel meer…

0
Kopinkas 8 maart 2022 om 08:38

Profoverwinningen, volgens PCS.
Hoeveel dan wel? Welke andere bron?

0
Mystieke_Monnik 7 maart 2022 om 20:26

Wat een complete sprinter is dit toch, een genot om naar te kijken. Ook in deze sprint weer een meesterlijke positionering, schijnbaar volledig intuïtief, gevolgd door een onnavolgbare krachtsexplosie.

0
Michelangelo 7 maart 2022 om 21:32

Positionering was een makkie vandaag. Klein groepje en overmacht van qsav

0
Etika 7 maart 2022 om 22:11

Jammer dat de ketting van Pedersen eraf liep. Zat perfect in het zog van Fabio. Waarschijnlijk hadden we een andere winnaar gezien.

0
Aart van Woud 8 maart 2022 om 07:35

Hahaha die is goed

0
Mystieke_Monnik 8 maart 2022 om 08:24

F*cking SRAAAM!!!! :’)

0
sooike 8 maart 2022 om 00:02

Pedersen die Jakobsen klopt? Ik dacht het niet !

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone