Fabio Jakobsen na rentree: “Dat ik de finish heb gehaald, maakt mij trots”

zondag 11 april 2021 om 17:44
Fabio Jakobsen na rentree: “Dat ik de finish heb gehaald, maakt mij trots”

foto: Cor Vos

Exact 250 dagen na zijn zware valpartij in Polen maakte Fabio Jakobsen in de Ronde van Turkije zijn rentree in het peloton. In de aangepaste openingsetappe met start en finish in Konya kwam de coureur van Deceuninck-Quick-Step als 147ste over de finish, nadat hij zich onderweg nog even van voren liet zien van het peloton. “Ik bleef in het wiel van Iljo Keisse, maar wilde genieten van het op kop rijden”, reageert Jakobsen.

“Vandaag was een heel mooie dag. Toen ik vanmorgen mijn tenue aantrok, voelde dat heel speciaal. Dat is moeilijk in woorden uit te drukken, omdat het ook gebeurde terwijl ik de laatste maanden vooral mijn ploeggenoten op tv zag koersen. Ik houd van wielrennen en heb dit heel erg gemist. Dat is waarom ik extreem blij ben om hier te zijn”, begint hij.

“Het was fijn om terug te keren in een korte etappe om zo weer te wennen aan het rijden in een peloton”, gaat Jakobsen verder. “Ik moet toegeven dat ik in het begin een beetje bang werd, toen ze bochten maakten en het peloton een paar keer in de remmen ging. Maar daarna voelde het vertrouwd en ging ik zelfs even op kop van het peloton rijden. Ik bleef in het wiel van Iljo (Keisse, red.) en wilde genieten van het op kop rijden.”

‘Alle steun is emotioneel’
De terugkeer van Jakobsen ging niet onopgemerkt voorbij. “Aan het begin van de etappe kwamen veel renners even een praatje maken. Dat waren jongens uit mijn generatie, maar ook oudere renners. Het was heel ontroerend toen ze mij vertelden hoe blij ze waren om me terug te zien. Na de etappe keek ik even op mijn telefoon en zag ik zoveel berichten van renners en fans. Die wil ik allemaal heel erg bedanken. Het is emotioneel om alle steun te zien op deze speciale dag”, aldus Jakobsen.

“Het doel was om de etappe uit te rijden, maar ik probeerde de jongens te helpen toen dat mogelijk was. Tien kilometer voor het einde raakte ik wat verdwaald in het peloton en kon ik de ploeg niet meer helpen, maar dat ik de finish heb gehaald in mijn eerste koers na zoveel maanden maakt mij trots. Het geeft ook vertrouwen dat ik deze week verder zal verbeteren. Ik kijk ernaar uit om mijn ploeggenoten te helpen en probeer van elk moment te genieten”, zegt de 24-jarige sprinter.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Wheely 11 april 2021 om 17:52

Mijlpaaltje!

Wheely 11 april 2021 om 17:53

(ik moest het verkleinen vanwege de 10 letter samenleving)

mooiman 11 april 2021 om 18:00

Gelykhebje

Franco Ballerini 11 april 2021 om 18:05

“Mijlpaal!!” had ook gekund. Mooi om Fabio weer terug in de koers te zien.

Gilberto 11 april 2021 om 18:19

Kilometerpaaltje, kon ook

Turtlehead 11 april 2021 om 17:59

Mooi! Ik moet het verlengen…

Ik had ook kunnen schrijven: …’dat is al beter dan zijn vorige koers’ maar ik denk dat het nog wat vroeg is voor cynische grappen?

reusjen 11 april 2021 om 18:03

Voor een goeie grap is het nooit te vroeg:)

Koers 11 april 2021 om 20:47

Zijn vorige koers heeft ie anders gewonnen. Op grandioze wijze zelfs.

Pedalo 11 april 2021 om 18:00

Mooi hoor…..Nu hopen dat ze ook op een sportieve manier met Groenewegen omgaan in het peloton.

Franco Ballerini 11 april 2021 om 18:08

Mijn verwachting: 50/50.

roeleur 11 april 2021 om 23:57

Een elleboog begroeting zal slechte herinneringen bovenbrengen.

pirazzi 11 april 2021 om 18:15

Klint een beetje alsof hij bang is om in een etappe van 200+ km de finish niet te halen.

Bazza_B 11 april 2021 om 23:55

Klinkt als revalidatie proces. Niet lezen wat er niet staat

Michelangelo 11 april 2021 om 18:17

Mooi, weer een stapje gezet. Nu gewoon ook stap voor stap blijven denken, dit herstel is geen sprint maar een marathon. Eerst kruipen, dan lopen, dan pas rennen.

reusjen 11 april 2021 om 18:36

Dat klinkt dan weer als een marathon achterstevoren.

josi 11 april 2021 om 18:20

Prachtig om hem weer in het peloton te zien. Lijkt me een mooi ritje om er weer in te komen – kort en niet erg zwaar. Hopelijk weet hij de hele ronde goed door te komen, ook als het allemaal wat langer en zwaarder wordt.

Rufusvb 11 april 2021 om 18:25

Mooi, nu gewoon weer lekker gaan koersen.

Marik 11 april 2021 om 18:33

Toch een hele mooie dag in het wielrennen. Lekker weer in het peloton rijden, dat moet al genoeg spanning met zich mee hebben gebracht.

skylimit 11 april 2021 om 19:28

Mooi dat hij terug is. Deze week zal het hoofdzakelijk km's maken zijn.
Benieuwd wanneer hij zich weer in een massasprint durft te mengen.

Glorious 11 april 2021 om 20:01

En Groenewegen normaal behandelen aub

Romāns Vainšteins 11 april 2021 om 20:16

Ik heb toch de nodige reserveringen bij een nu alweer rondkoersende Jakobsen tov wat ze allemaal met hem hebben moeten doen en gezien de niche die hij binnen het metier in zou moeten nemen. Maar de artsen en hijzelf zullen het weten uiteraard.

Krakowic 11 april 2021 om 21:31

Bedenkingen bedoel je?
En die niche in het metier is sprinter in het wielrennen?
Denk dat ze hem langzaam gaan brengen. Laat hem gewoon wat koersdagen lekker mee peddelen. Dan volgen er nog wat laatste operaties en laat hem daarna maar eens rustig toewerken naar een sprint. Ook geen probleem als dat begin volgend seizoen pas lukt.

Bazza_B 11 april 2021 om 23:56

Wat jij ziet is alleen maar van buitenaf en via de media, dus je kunt er totaal niet over oordelen

Romāns Vainšteins 12 april 2021 om 07:26

Tja Bazza, forum maar opheffen dan? Ik had gewoon dat interview gezien en daarbij gedacht ‘nou, het lijkt me niet best als deze gast zo nog eens er bij ligt’.

matwiel 12 april 2021 om 08:54

@Bazza-B:
Ik zie nu een aantal posts van je voorbij komen. Het valt me op dat ze altijd aanvallend en op de man zijn. Zou je zo vriendelijk willen zijn dit voor Facebook of Twitter te willen bewaren en hier iets meer genuanceerd willen reageren. Dus eerst even nadenken wat je plaatst?
Je hoeft het uiteraard niet met iedereen eens te zijn en een discussie kan geen kwaad, maar iets meer respect voor de ander is wenselijk.
Dank u voor de medewerking.

Michiel De Rooij 12 april 2021 om 09:02

LOL @matwiel

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair