Fabio Jakobsen laat van zich horen: “Op 8 oktober een nieuwe operatie”

donderdag 1 oktober 2020 om 19:55
Fabio Jakobsen laat van zich horen: “Op 8 oktober een nieuwe operatie”

foto: Cor Vos

Fabio Jakobsen heeft voor het eerst sinds zijn zware valpartij in de Ronde van Polen iets op Instagram geplaatst. De renner van Deceuninck-Quick-Step maakt zich op voor een nieuwe operatie aan zijn gezicht en mond. “Mijn wonden genezen goed”, zo schrijft de sprinter.

“De voorbije twee maanden stonden volledig in het teken van mijn herstel na mijn crash in de Ronde van Polen”, zo begint Jakobsen zijn relaas. “Ik moest allereerst herstellen van mijn hersenschudding en andere blauwe plekken en blessures. De wonden en littekens op mijn gezicht genezen goed.”

Eerste en tweede operatie 
“Ik moet de mensen binnen het LUMC bedanken voor de goede steun de afgelopen maanden.” Jakobsen maakt zich nu op voor een nieuwe operatie aan zijn gezicht en mond. “In die operatie wordt bot genomen uit mijn bekkenbodem en in mijn boven-en onderkaak gezet, omdat daar veel bot ontbreekt. Dit zal vervolgens enkele maanden moeten genezen.”

Vervolgens zal er nog een tweede operatie moeten worden uitgevoerd, zo schrijft Jakobsen. “Daarna vindt er weer een operatie plaats om implantaten in mijn kaak te plaatsen, waardoor het mogelijk is om nieuwe tanden te krijgen. Tanden die ik bijna allemaal verloor tijdens mijn crash.”

Lefevere: “Het is nog veel werk”
Patrick Lefevere, de teammanager van Deceuninck-Quick-Step, gaf in het programma Extra Time Koers al een update over de situatie van zijn renner. “Het is nog veel werk en mentaal is het ook heel zwaar. Hij heeft een heel goede spoedarts gehad die hem direct gestabiliseerd heeft. In Leiden zeggen de artsen dat hij goed behandeld is in Polen.”

Dit bericht bekijken op Instagram

The past 2 months have been dominated by my recovery after my crash in the Tour of Poland. First of all, I had to recover from my brain contusion and other bruises/injuries for a long time. The wounds/scars on my face are healing up well. I would like to thank all the staff of the LUMC and in particular Dr. H. Locher and M. Hendriksma for the good care these past months. On October 8, I will undergo a second surgery to reconstruct my face/mouth. The surgery takes place at Radboud UMC Nijmegen and I am in the hands of Prof. Dr. S. Bergé and Prof. Dr. G. Meijer. The surgery involves placing bone, taken from my pelvic crest, in my upper and lower jaw, because a lot of bone is missing there. This bone will have to heal for several months. After that, another surgery will take place to put implants in my jaw so that I can get new teeth, as I lost them during my crash.

Een bericht gedeeld door Fabio Jakobsen (@fabiojakobsen) op

Dit artikel delen:

42 Reacties

Murcia 1 oktober 2020 om 20:10

Wordt dus nog een ingrijpende en lange weg, maar het is fijn om van hemzelf te horen.
Alle goeds toegewenst, en ik hoop hem volgend jaar weer in het peloton te zien.

Merlinappa 1 oktober 2020 om 20:18

Heftig zeg, nog een flinke weg te gaan. Hoop van harte dat hij volgend seizoen weer op de fiets zit en kan winnen.

Romāns Vainšteins 1 oktober 2020 om 20:25

Dat gaat nog heel lang duren voordat we Jakobsen in het openbaar terugzien en inclusief hemzelf heeft niemand een idee hoe dat eruit gaat zien en klinken.

Marcel Kitellaar 1 oktober 2020 om 20:36

Koersen moet terug lukken aan zijn lijf is niks meer mis, of ben ik verkeerd?

reusjen 1 oktober 2020 om 20:40

Hij had natuurlijk een probleem aan zijn stemband(en). Ik heb geen idee hoe het daarmee staat, maar dat leek me het grootste gevaar voor een succesvolle comeback.

VerstandOpNul 1 oktober 2020 om 20:40

Volgens mij moeten zijn luchtwegen ook nog herstellen..

oscarito1908 1 oktober 2020 om 20:41

Volgens mij heeft hij ook nog een verlamde stemband. Daar schijnt niet goed mee te koersen te zijn. We wachten af.

Marco 1 oktober 2020 om 20:42

Ik hoop het voor hem.. Let op ze gaan nog aan zijn bekkenbodem zitten voor zijn kaak

Cyclinglife 1 oktober 2020 om 20:43

Fijn om te vernemen dat hij voortgang boekt.

Even een gedachtegang van mij, graag erop schieten als je er kennis van hebt. Want ik wil graag leren.
Als je bot uit je bekkenbodem gaat halen voor eender welke reden dan ook als wielrenner.
Verzwak je dan niet juist hetgene waar je je spieren en pezen aan ophangen? Spieren en pezen waar je je beroep als renner aan te danken hebt. Welke grote druk en stress op je bekken kunnen veroorzaken.
Loop je dan geen risico om tijdens de sport je bekken te breken/blesseren?
Loop je dan geen grote(re) kans om bij een valpartij je bekken te breken?

C de Vries 1 oktober 2020 om 20:48

Je wilt ook weer een beetje normaal kunnen eten. Dat zijn keuzes.

Marco 1 oktober 2020 om 20:53

Als ik het lees komt het allemaal goed.. maar ik denk dat volgendjaar de Vuelta mss een optie is maar zeker geen voorjaar
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.mkakennemerenmeer.nl/folders-mka/Bottransplantatie.pdf&ved=2ahUKEwj8hLDAh5TsAhWMzaQKHS1bDCIQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw0ZoyGPSMOoOcPmeHrr9_F2

Rawolf 1 oktober 2020 om 21:13

Het word eerder voorjaar 2022 en misschien wel nooit

Cyclinglife 2 oktober 2020 om 08:35

@de vries, het ging mij niet zozeer om wat de reden van verwijderen is of waar je het bot voor gebruikt. Maar om wat dit voor risico misschien kan meebrengen als wielrenner. Er wordt nu gezegd dat ze verwachten dat fabio weer op het hoogste niveau kan mee fietsen. En dat lijkt me lastig met minder bot opje bekken. Daarom hoopte ik dat iemand weet wat zoiets echt doet met je gestel.

Merlinappa 2 oktober 2020 om 09:55

@cyclinglife

Ik vermoed dat de doctoren die zich hiermee bezig houden heel goed weten wat het allemaal doet, en dat dit dus prima kan.

Fast Freddy 1 oktober 2020 om 21:01

Forza Fabio!

girardengo 1 oktober 2020 om 21:01

Gezondheid gaat voor. Goed herstel gewenst.

Michelangelo 1 oktober 2020 om 21:22

Hopelijk wordt hij weer snel gewoon “mens”, en dat alles weer functioneert om een normaal leven te kunnen leiden.

En daarna… als het kan ook weer terug wielrenner. Want de wielersport is mooier mét Fabio. En ook met Dylan trouwens….

Frank V 1 oktober 2020 om 21:29

De wielersport mooier met recidive kwakkers zoals Groenewegen er een is? Zo ken ik jou niet. Doorgaans ben je ongenadig voor bewegingen in de sprint.

Michelangelo 1 oktober 2020 om 21:42

@Frank V,
Doe je best, en probeer 3 sprinters te noemen die nog nooit een kwak hebben uitgedeeld, valpartij veroorzaakt of ander gevaarlijk rijgedrag hebben vertoond.

Ik ben absoluut voor fair sprinten. En unfair of gevaarlijk sprintenmag (of moet!) ook gestraft worden. Maar ik ben niet voor het aan de hoogste boom opknopen van renners die fouten hebben gemaakt. En eerlijk gezegd is Dylan wat mij betreft echt niet de vuilste sprinter die er rond rijdt. Denk aan Cav en zijn leadout Renshaw destijds. Denk aan Richeze. Sagan is ook een grotere kwakker dan Groenewegen. Morkov in zijn leadouts. En zo kun je nog even doorgaan. En zelfs Jakobsen zelf was niet bang om ook zijn plekje te claimen in de sprint.

Een fair sprintende Groenewegen is gewoon 1 van de beste sprinters ter wereld. Denk nog even terug aan zijn overwinning in Parijs. Ik hoop dat de UCI gewoon snel duidelijkheid geeft over zijn schorsing, zodat ook hij aan zijn comeback kan werken.

Marik 1 oktober 2020 om 22:05

@Michelangelo Hear Hear!!

Gebruikersnaam 1 oktober 2020 om 22:28

Groenewegen is geen recidive kwakker.

Desalniettemin is een kwak met zware gevolgen nu eenmaal erger dan een volstrekt identieke kwak zonder enig gevolg. Zo zit de wereld gewoon in elkaar. Dat maakt Groenewegen geen vuilere sprinter of geen slechter mens. Maar zwaardere gevolgen zorgen voor een zwaardere fout en een zwaardere straf.

Ja, er zijn nog sprinters die een kwak hebben uitgedeeld, maar geen enkele van hen heeft een collega in een coma gebeukt.

Romāns Vainšteins 1 oktober 2020 om 22:52

Groenewegen is vaak wat onbeholpen en grofstoffelijk in de spurt, vandaar ook bowlingbal.

Frank V 2 oktober 2020 om 11:30

@Michelangelo
Leuk dat je zoveel moeite doet maar het is gewoon 1 ding: inconsequente praat van een van die mensen die tegenwoordig het hoogste woord willen voeren over nette sprints.

+ dat andere kwakken en Groenewegen soms wint verandert toch niks aan zijn misdaad? Zo'n speelplaatsargument joh.

Marik 2 oktober 2020 om 11:48

@Frank V, ieder zijn mening natuurlijk. Tegelijkertijd, als je blijft spreken van een misdaad gooi je bewust olie op het vuur en dat helpt de situatie ook niet. Volgens mij onderbouwt Michelangelo zijn verhaal prima zonder de ander scherp te veroordelen. Een nette sprint is bijna onmogelijk. En het is een feit dat veel sprinters gevaarlijke capriolen uithalen in de sprint. Bij Fabio en Dylan liep het alleen verschrikkelijk af. En achteraf oordelen en veroordelen op basis van het resultaat is het makkelijkste wat er is.

Michelangelo 2 oktober 2020 om 11:50

@Frank V,
In tegenstelling tot sommige anderen kom ik al jaren niet meer op een speelplaats, dus ik ben niet echt goed bekend met speelplaatsargumenten.

En verder weet ik niet waar je mijn inconsequentie ziet. Want ik wil je best nog wel even puntsgewijs vertellen hoe ik erin sta:
– Gevaarlijk gedrag bij sprints en leadouts (duwen, handjes van het stuur, bewust afwijken van de lijn om een ander te hinderen) moet worden bestraft, ongeacht er gevallen wordt of niet.
– Straffen moet consequent gebeuren. Niet op basis van willekeur, of iemand wel of niet heeft gewonnen, of er wel of niet wordt gevallen.
– Strafmaat mag afhankelijk zijn van de consequenties (wel of niet vallen).
– Strafmaat moet niet afhankelijk zijn van de ernst van de blessure van het slachtoffer, aangezien dit een loterij is die van veel meer afhankelijk is dan de actie van de dader (hoe valt iemand, hoe staan de hekken, hoe is het parcours, wie knalt er boven op, etc).
– Historie van de veroorzaker mag meegewogen worden in de strafmaat. Maar ook hier is consequent handelen van belang.

Volgens mij is hier weinig inconsequent aan. En ik pleit ook Groenewegen niet vrij. Maar in tegenstelling tot sommige speelplaatswetenschappers hoeft zijn hoofd ook niet op het hakblok….

Frank V 2 oktober 2020 om 12:04

@Michelangelo
Je inconsequentie is dat:

Je streeft voor een mooiere sport zonder kwakkers.

Je de sport mooier vind met een in de dranghekkensjager als Groenewegen.

Duidelijk?

Michelangelo 2 oktober 2020 om 12:22

FrankV, het is mij heel duidelijk.
Jij bent geen liefhebber van Groenewegen (of je slaapt onder een Jakobsen dekbed), en dat maakt dat het je moeite kost om de discussie over veilig sprinten los te zien van enkel dit incident.

Ik vind massasprints en de aanloop er naartoe mooi om te zien, en ik zie daar graag de snelste sprinters in actie. Dus ook Groenewegen. En Jakobsen. Maar fair and square!
En het afzagen van de poten van Groenwegen zonder de rest aan te pakken, gaat niks helpen.

Maar die conclusie heb je waarschijnlijk zelf ook getrokken toen je naar de TdF keek, alleen is het moeilijk om over je eigen standpunt heen te stappen.

Neem ik je overigens niet kwalijk. Ik ben vooral benieuwd hoe je zult reageren als het andersom is, en iemand in een blauwwit pakje een collega op vergelijkbare manier in het decor laat belanden…

xistnc 2 oktober 2020 om 12:22

@Frank V
Om de discussie te volgen probeer ik een inhoudelijk element in je posts te ontdekken. Ligt het aan mij dat ik dat niet kan vinden? Je probeert hooguit het op de man spelen wat te camoufleren, lijkt wel.

Wat is precies je inhoudelijke punt, bijvoorbeeld ter onderbouwing van je kwalificatie ‘recidive kwakker’ en als antwoord op de vraag om sprinters te noemen die nooit kwakken?

Frank V 2 oktober 2020 om 12:32

@Michelangelo
Ik ben geen fan van een specifiek team.
@xistnc
Het ligt aan jou. Mijn punt is simpel, kort en klaar.

Michelangelo 2 oktober 2020 om 12:59

@Frank V:
ik geef het op: tegen zoveel inhoudelijke wijsheid, steekhoudende argumenten en grondige onderbouwingen kan ik met al mijn beperkingen niet opboksen…

Kudo’s!!!

Marco 2 oktober 2020 om 15:04

Ik vind die vergelijkingen bedoeld om Groenewegen uit de wint te zetten toch vaak wat kort door de bocht.

Bvb Peter Sagan vs Mark Cavendish zou een zelfde soort verhaal zijn alleen de gevolgen bij Fabio zijn erger.

Dat is complete onzin. Het grote verschil is, dat er idd sprinters zijn die VEEL risico’s nemen wat dan soms behoorlijk fout gaat. Wat opmerkingen na de actie van Sagan.

Aanvankelijk leek Sagan alleen een tijdstraf van dertig seconden te krijgen, maar na overleg heeft de jury de wereldkampioen alsnog uit de Tour gehaald.

André Greipel reageerde direct na de etappe woedend na de actie van Sagan. “Hij denkt dat hij de koning is maar hij moet zich net als iedereen aan de regels houden”, zei Greipel.
Later trok de Duitser zijn woorden in. “Soms moet ik eerst kijken en dan pas oordelen. Sorry Sagan, deze straf is te zwaar.”

Opvallend genoeg sprak Cavendish in milde bewoordingen over Sagan. “Ik kan goed met Peter opschieten. Een crash is een crash. Alleen zijn elleboogstoot snapte ik niet.

Er zijn hele films gemaakt waar bvb uit komt dat Sagan zijn evenwicht zocht nadat Cavendish zijn hoofd tegen Sagan duwde
https://www.youtube.com/watch?v=297Td7TwkG4

Zo kan ik van diverse analisten twijfels laten lezen enz…

Nu nemen we de actie van Groenewegen, er is niet 1 analist of verslaggever die ook maar 1 seconde nog eens de beelden wilde zien om te weten of het een ACHTERLIJKE actie is. Hij is gewoon 100% fout. Er is geen enkel excuus als, ik wist niet dat hij er zat.. ik kon niets anders want links zat ook iemand.. Ik wilde de deur dicht doen hij had nog kunnen remmen…
Het hele veld achter die twee speelde totaal geen rol meer en op het moment dat ze al met twee waren zat Groenewegen nog naast de middenlijn.. De sprint van bovenaf is uiterst simpel, je blijft net zo lang snijden tot het gevolg voorspelbaar is.

Er blijft helemaal niets anders over, dan ik had de deur al eens een stuk dicht gedaan en toen kwam hij nog, toen heb ik voor de zekerheid het gat maar zo klein gemaakt dat alleen in de hekken over bleef..

De enige discussie die ik na het ongeval gehoord heb, is of hij bewust iemand het ziekenhuis in rijdt of dat hij zo niet is en er toch spraken is van “niet expres..”

Laten we stellen dat Groenewegen een goeie jongen is… dan blijft er over dat hij last heeft van vlagen van verstandsverbijstering.

Gezien ik al weet wat er nu gaat komen.. Ik zou graag een voorbeeld zien van een andere sprinter waarbij twee sprinters aan het sprinten zijn in een rechte lijn.. (voordat het fout ging reden Fabio en dylan in een rechte lijn langs de hekken) en de ene dan denkt, als ik niks doe gaat hij winnen dus dan snij ik hem de hekken in.. mag zijn van 50 jaar geleden tot nu toe en zelfs Abdoujaparov mag meedoen..

Het is niet anders.. er was in die sprint een moment dat Dylan dacht, of ik snij hem tegen de hekken of hij wint de etappe. Als de weg 3 meter breed was dan had hij links 2.5 meter vrij

Zie perfecte film https://youtu.be/6s8f98Frj78

Of hier vanaf 1.06 min https://youtu.be/6s8f98Frj78?t=66

@Michelangelo ik mag zeker niet meer naar de camper komen? ;-)

Vlinder 2 oktober 2020 om 19:40

@frank v Het is simpel; jij vindt zaken omtrent straffen zwart/wit en Michelangelo kijkt grijs. Iemand kan namelijk prima voor strenger en consequenter straffen zijn (juist om het verkeerde gedrag/reflexen weer af te leren) zonder dat diegene wil dat een renner nooit meer mag koersen. Dat is niet inconsequent, dat is genuanceerd. Jij noemt het volgens mij inconsequent omdat je het niet met hem eens bent. En dat is wat anders…

KennyKlimmen 1 oktober 2020 om 21:37

Alléz Fabio!

horsm 1 oktober 2020 om 21:38

Man, wat een traject heeft hij nog te gaan – vooral in zijn gezicht. Bot uit de hoop transplanteren en daar dan implantaten in. Ik wens hem heel veel sterkte erbij.

HF2013 1 oktober 2020 om 22:17

Las ik eergisteren Lefevre niet nog zeggen dat ie in maart weer een rugnummer kon opspelden? Dit klinkt alsof het nog steeds een groot vraagteken is of Fabio ooit nog op niveau kan sporten.

rvb 1 oktober 2020 om 23:01

Ik hoop echt het aller, allerbeste voor zijn herstel.

Ivanoviclover 1 oktober 2020 om 23:10

Ik las het met de krop in de keel en tranen in de ogen. Arme jongen. Hopelijk komt het allemaal goed.

Japsie 2 oktober 2020 om 07:42

Aangrijpende en binnenkomende foto

Chris Van Uden 2 oktober 2020 om 08:35

Heftig verhaal zeg… Hopelijk komt het uiteindelijk toch allemaal weer goed!

Fuubs 2 oktober 2020 om 08:36

Blijft heftig, maar wat een bikkel. Succes Fabio.

Een "brain contusion" is toch iets anders dan een hersenschudding/"concussion"? Of vertalen wij dat naar het Nederlands als hetzelfde?

Edit: hersenkneuzing.

Merlinappa 2 oktober 2020 om 09:57

Goed gezien. Een hersenkneuzing is aanzienlijk erger dan een hersenschudding, en letsel kan nog wel eens blijvend zijn. Ik hoop van harte dat dit niet het geval is bij Fabio!

reusjen 2 oktober 2020 om 10:11

Hij schrijft dat hij daar eerst van moest herstellen. Dat is dus achter de rug.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair