Fabio Jakobsen glundert na ritzege in Vuelta: “Een droom die uitkomt”

dinsdag 17 augustus 2021 om 17:49
Fabio Jakobsen glundert na ritzege in Vuelta: “Een droom die uitkomt”

foto: Cor Vos (archief)

Fabio Jakobsen kon zijn geluk niet op na zijn etappezege in de vierde rit van de Vuelta a España 2021. Ruim een jaar na zijn horrorcrash in de Ronde van Polen wist de sprinter van Deceuninck-Quick-Step weer te winnen op WorldTour-niveau. “Dit is het werk van heel veel mensen. Dit is ook hun zege”, bedankt Jakobsen alle mensen om hem heen.

“Het is een droom die uitkomt. Na de valpartij was het een lange weg terug. Ik ben heel blij, want het heeft veel tijd en inzet gekost. Dit is het werk van heel veel mensen. Dit is ook hun zege. Van de dokters en medische staf in Polen tot mijn tweede familie, dan heb ik het over de ploeg, en iedereen daartussen… Deze zege is ook van hun en van mijn eigen familie. Door hen ben ik hier.”

Hectisch
De slotfase in Molina de Aragón was erg bochtig en snel. “Het is heel hectisch”, legt Jakobsen uit. “Alle klassementsploegen wilden van voren zijn en dat is helemaal prima, maar vanaf drie kilometer wilden wij het overnemen. Er was nog een klimmetje en op de top kon ik Bert (Van Lerberghe, red.) en Styby (Zdenek Stybar, red.) vinden. We zaten daar op plek vijftien, twintig.”

“Bert nam mij mee naar voren en ik kon mijn sprint aan de binnenkant beginnen, want daar was nog een flauwe bocht. Ik vond toen het wiel van Démare en hij was voor mij de man to beat. Ik had uiteindelijk nog iets meer in de benen en was blij dat ik hem kon passeren”, glundert Jakobsen.

Heel zelfverzekerd was hij echter niet dat hij Démare in de sprint nog zou passeren. “Je weet het nooit, maar je moet het altijd proberen. De ploeg heeft altijd vertrouwen in mij gehad en ik ben blij dat ik ze kan terugbetalen. Dit is ook hun overwinning.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

notriple 17 augustus 2021 om 18:08

Echt super

Krakowic 17 augustus 2021 om 18:08

Prachtig, prachtig, prachtig!! De comeback compleet. Wat een ongelofelijke klasbak ben je als je dit kan.

Matjeadje 17 augustus 2021 om 18:09

KLASBAK!

Dolledriesoldebroek 17 augustus 2021 om 18:10

Wat een geweldenaar, Moerenhout zal wel meekijken toch?!?

Mwielerfan 17 augustus 2021 om 18:53

Die had het druk met ek mtb en vrouwen race denk ik

klootje kriekeljon 17 augustus 2021 om 18:22

Mooie woorden in het interview. Mooi mens.

de adelaar 17 augustus 2021 om 18:24

Praaaaaaaachtig!!!!! Je moet haast wel van die man houden

Cervezas 17 augustus 2021 om 18:28

Ben nooit fan in die zin dat ik echt een connectie voel met een bepaalde sporter maar er zijn toch dagen geweest waar ik met droevenis moest denken 'Fabio…'

Zijn persoonlijkheid gedurende dit hele proces (in ondersteuning van zijn ploeg) was zo voorbeeldig en hoe het hoort, een inspiratie voor velen, echt waar. Ik zou bijna van 'm gaan houden. Mooie kerel. Dat vond ik al bij het eerste interview in Calpe bij zijn intrede bij DQS, daar op dat balcon. Tis 'm gegund.

de winnaars 17 augustus 2021 om 18:36

Echt fantastisch, ik heb het niet snel , maar had tranen in mijn ogen

Cyclinglife 17 augustus 2021 om 18:39

Geweldige prestatie.

venloos 17 augustus 2021 om 18:51

Heel erg mooi dit. Echt een voorbeeld wat je met doorzettingsvermogen, hard werken en geloof van je naasten kunt bereiken!

hjjanssen1973 17 augustus 2021 om 19:26

De hele wielerwereld is nu blij.

rennerske 17 augustus 2021 om 19:38

Inderdaad, Fabio is voor even de Nelson Mandela van de wielerwereld!

Ruut Pols 17 augustus 2021 om 19:36

Heel diepe buiging voor Fabio,
Mare…, de vraag die mij nog steeds dwars zit is; hoe kan een Groenewegen zo verder, als sportman ÈN mens, zonder ooit “sorry” tegen Fabia gezegd te hebben….?
Zit daar sportdirecteur Plugge (en Jumbo-achterban) achter, bang voor aansprakelijkheid cq financiéle consequenties..??
Ik zou me ontzettend schamen, als collega sporter, als verantwoordelijke binnen de Jumboploeg èn als hoofdsponsor….

Cervezas 17 augustus 2021 om 21:03

Het deel 'gederfde inkomsten voor de rest van Fabio's wielercarrière' uit de schadeclaim zal Groenewegen niet meer moeten ophoesten. Op dat vlak tactisch goed gezien van geen schuld te bekennen. Maar op menselijk vlak is het natuurlijk opperschoftelijk om de schade en pijn die Fabio geleden heeft (tussen de rit 1 Polen en nu) niet willen compenseren.

Dan heb ik het nog niet over de blijvende letsels, gevoelloosheid en zijn neus…
Er valt ook wat te zeggen voor de inspanningen die de ploeg gedaan heeft.

boody 17 augustus 2021 om 22:05

Fabio wat is deze zege jou gegund. Fabelachtig hoe jij je met behulp van vele zorgprofessionals hebt teruggeknokt naar de top. Geniet ervan.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair