Fabio Jakobsen getergd na 2024: “Ik stond stil en dan halen ze je in”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 27 december 2024 om 07:30

Fabio Jakobsen getergd na 2024: “Ik stond stil en dan halen ze je in”

Interview Het jaar 2024 is er eentje voor Fabio Jakobsen om snel te vergeten. Na zes succesjaren bij Soudal-Quick-Step kwam er afgelopen winter een overstap naar Team dsm-firmenich PostNL. Daar bleef de teller op slechts één zege staan en dat is tegen de zin van de 28-jarige Nederlander. “Als ik 24 uur per dag bezig ben met mijn sport en ik stop alles erin wat ik heb, dan wil ik er wel meer uithalen dan één overwinning. Dus ik ga voor meer. En ik denk dat dat erin zit”, vertelt de renner van nu Team Picnic PostNL aan WielerFlits.

Jakobsen stelde al eerder dat hij moest wennen aan veel zaken bij zijn nieuwe ploeg en dat hij ook te weinig wielrenner was. “Op dit jaar kijk ik een beetje neutraal terug. Het was niet dramatisch, maar zeker ook niet top. Nieuwe ploeg, ander materiaal, nieuwe mensen, nieuwe ploegmaten. Maar als ik hem lekker kort moet samenvatten: het was niet goed genoeg voor topsport. Het meest uitdagende was om in de sprints te komen met een sprint in de benen. Daar ben ik een aantal keer tegenaan gebotst. Net als de lastigere dagen in grote rondes, die kwam ik ook niet goed door. Als ik die twee zaken kan verbeteren, doe ik in 2025 weer mee voor zeges.”

Een van zijn meest opvallende uitspraken van dit jaar was in de Tour de France. Daar zei de snelle man dat hij zijn topsprint niet meer had, nadat hij vijfde werd in de rit die Mark Cavendish won. “Dat is topsport, dan heb je het over de laatste procent. Waarbij de Tour het allerhoogste niveau is. Vroeger kon ik een versnelling plaatsen in mijn sprint, al klinkt dat misschien wat raar. Dit jaar zat dat er niet in. In de laatste 100-150 meter had ik niets extra’s. Dat komt nooit door één ding of iemand anders. Het ligt aan mezelf en dat moet beter. Je moet alleen wel breder kijken. Op alle vlakken moet er een stap bij: training, samenwerking met ploegmaats, materiaal en tactiek.”

“We moeten blijven verbeteren”, doelt hij op zichzelf. “Jij weet ook dat ik altijd eerlijk antwoord in een interview, wat ik kan en mag vertellen. In die rit die je aanhaalt ben ik vijfde. Maar ik heb nooit het idee gehad dat ik kon winnen. Ik zie voor me dat het chaos is. Ik ga wel aan, maar ik ben nooit echt de snelste. Ook niet de hoogste topsnelheid. Soms kun je nog wel eens zeggen: ‘Kijk, hij kwam nog hard’. Los van de winst in de Ronde van Turkije, had ik in de Omloop van het Houtland het idee toen ik aanging: ‘oeh, hier had ik kunnen winnen’. Uiteindelijk kwam ik dan wel iets te kort. Maar dat gevoel heb ik in die Tourrit – en heel veel andere wedstrijden – geen tel gehad.”

Ploegwisseling niet meegevallen
Waar dat aan ligt, laat Jakobsen eerst nog in het midden. “Misschien dat ook het wisselen van ploeg… Ik heb het niet onderschat, maar het is ook niet meegevallen. Ik wist dat het een aanpassing zou zijn op meerdere vlakken. Daar heb ik me ook echt wel op gefocust. En ja, het is mentaal lastig aan de ene kant. Je komt uit een situatie waar je eigenlijk altijd overal meedoet voor winst. Anderzijds: je kunt ook niet dagen kwaad blijven omdat je niet wint. Je moet dat oppakken en kijken wat je kunt verbeteren. Maar het is wel gebleken dat je niet zo maar een poppetje ergens vandaan kan plukken en hetzelfde kunstje kunt laten doen in een compleet ander circus.” 

Jakobsen benadrukt dat hij en zijn ploeg vooral aan elkaar moesten wennen. “Ik ga natuurlijk niet met vingers wijzen. Ik denk dat de mensen die verantwoordelijkheid moeten nemen, dat gedaan hebben. Met mezelf op de allereerste plaats. Ik had beter moeten aangeven en communiceren over wat ik er zelf van vind, denk en dacht. Aan de andere kant: als je bij een nieuwe ploeg komt, kan je ook niet meteen de wijsneus gaan uithangen en zeggen: ‘ik wil dat alles zo gaat zoals ik het wil, want ik weet hoe het moet’. Zo werkt het niet en dat wil ik ook niet. Het is altijd balanceren tussen – zoals ze hier zeggen – vertrouwen houden in het proces en omgaan met tegenslagen.”

Jakobsen won dit jaar één keer, in de Ronde van Turkije – foto: Cor Vos

Volgens de sprinter vergen aanpassingen aan het materiaal en een trainer tijd. “Of wennen aan een bepaalde werkstructuur. Die drie zaken kosten altijd energie. Maar misschien wel energie die niet gegaan is naar de investering om mijn draai te vinden binnen deze organisatie. Zo zie ik het nu. Het is aan mij om meer eigenaarschap te nemen over mijn individuele proces. Ik moet directer en stelliger zijn daarin. We hebben nu een jaar achter de rug en kunnen voorbeelden geven, waarmee we concrete verbeterpunten kunnen aanwijzen. Dat is veel breder dan in plaats van drie uur, vijf uur gaan trainen. Dat gaat van materiaal tot samenwerking. Er valt echt nog wel wat te halen.”

Hongerig
Wat dat betreft zou een ploeg kunnen overwegen om de bewezen voormalig trainer van een kopman over te nemen. “Ik snap dat je dat vraagt, want Vasilis Anastopoulos ging ook met Cav naar Astana Qazaqstan. Maar daar hebben we het niet over gehad. Bovendien werkt mijn oude trainer Koen Pelgrim al tien jaar bij Soudal-Quick-Step, die zie ik daar ook niet snel vertrekken. Wel heb ik voorbeelden gegeven van hoe de structuur daar altijd voor mij werkte. Soms wil je ook iets nieuws proberen en kijken of dat aanslaat. Alleen vind ik stiekem ook dat als je zelf al tien jaar op het hoogste niveau meedoet bij de U23 en de profs, dat je zelf ook wel weet wat beter moet.”

“Verbeterpunten kon ik redelijk makkelijk op mijn data zien”, gaat hij verder. “Daar waren we met onze hoofdtrainer Steve Benton ook best snel over uit. Het zijn details, maar die tellen wel in topsport. Ik moet ook zeggen dat ik hartstikke veel zin heb in het nieuwe seizoen. Ik wil de winter niet missen, maar ook de start van het nieuwe seizoen niet. Ik zit vol moraal. Mijn beste uitslagen in de Tour waren vorig jaar vijfde en zevende. Als je dat kan met het gevoel wat ik toen had, kan je in goede doen ook winnen. Zeker als je weer de winnaar van voorheen bent. Ik ben dan ook hoopvol. Het jaar 2024 was minder, ja. Je daaruit vechten is moeilijk, maar niet onmogelijk. Dat kan ik wel.”

Dat gaat wel veelal in dezelfde ploeg gebeuren, want Team PicNic PostNL voert weinig mutaties door deze winter. “Ik ben aan de ene kant wel tevreden dat veel hetzelfde blijft. Je hoeft dan niet opnieuw aan elkaar te wennen. We weten nu hoe we elkaar moeten benaderen, hoe we in de koers met elkaar willen samenwerken en met welke jongens. Nieuw is wat dat betreft niet altijd beter. Er zit vastigheid in de treinen en dat is fijn. Ik ga nooit zeggen dat meer of anders ook beter is. Dat moet je pas na twee jaar doen, als de situatie dan nog zo is. Maar ik denk dat we nu door samen te werken het meeste eruit kunnen halen. Dan is het fijn dat veel jongens hier blijven.”

2025 is het jaar van de terugkeer van de ‘oude Fabio’
De ploeg en Jakobsen hebben hun huiswerk voor deze winter in ieder geval gedaan. “Zonder te specifiek te zijn, wil ik het volgende erover kwijt: als je in het huidige wielrennen niet verbetert, dan sta je stil en halen ze je onherroepelijk in. Op het gebied van materiaal, voeding, begeleiding en training moet het altijd en overal beter. Als je dat niet doet, raak je achterop. Ik denk dat dit deels bij mij aan de hand was. En bij de ploeg misschien ook deels. Andere formaties komen voorbij. Dat zie je bij meer WorldTeams, dat er nu plots andere ploegen langszij steken. Waarom is dat? Omdat zij wél verbeteren. Formaties van vijf jaar geleden doen niet meer hetzelfde als toen.”

Volgens Jakobsen stijgt het algemene niveau in het peloton met het jaar. “Alles is steeds belangrijker. Daar moeten we met de juiste jongens, de juiste afspraken over maken. Zeker in grote wedstrijden, waar het steeds drukker is in finales. Je moet echt op elkaar ingespeeld zijn. Het is onze winst dat we dat nu een jaar hebben kunnen doen. Nu kunnen we weer fris beginnen. Dat zijn wel de hoofdlijnen voor ons geweest. Je moet gewoon mee met het peloton. Het niveau in de breedte stijgt. Dat besef is ook bij de ploeg nu wel ingedaald. Maar vergeet niet: we hadden vorig jaar het meeste aantal zeges in één jaar sinds 2014. We hebben de moraal te pakken. Maar het moet en kan beter. Keep Challenging dus, maar dan in het Nederlands”, lacht de sprinter.

Vooral in de Tour hingen er donkere wolken boven Jakobsen – foto: Cor Vos

De missie voor 2025 is daarom duidelijk voor Jakobsen: de ‘oude Fabio’ terugvinden. “Zo zit ik nu wel op de fiets. Als ik 24 uur per dag ermee bezig ben en ik stop alles erin wat ik heb, dan wil ik er wel meer uithalen dan één zege. Dus ik ga voor meer. De ploeg wil dat ook, ik wil dat. De oude Fabio – de winnaar – is wel de juiste omschrijving. Ik wil gewoon meer winnen, het liefst zoveel mogelijk. De meeste winst is voor mij te halen in december, januari en februari en deels in het programma. Over dat laatste overleggen we nog. Wat mijn wensen voor kerst zijn? Een winter met een 100% score, dat ik geen training mag missen. Maar daarvoor moet ik bij de Heer boven zijn.”

RIDE Magazine
28 Reacties
24-12-2024 12:40
Ik denk dat ze het bij zijn ploeg wel een dramatisch jaar van Jakobsen vonden.
24-12-2024 15:02
Ik vermoed dat Jakobsen zelf niet beter of slechter was dan in voorgaande jaren. Zijn 2 grote zwaktes, klimmen en positioneren, bestonden ook al gedurende zijn QS-jaren. Met gasten als Asgreen, Lampaert, Senechal, van Lerberghe en uiteraard Morkov had hij echter 1 van de beste sprinttreinen uit de geschiedenis van de sport tot zijn beschikking, die het positioneer-probleem jarenlang hebben gemaskeerd. Ik zie de toekomst dus somber voor hem in, ik hoop uiteraard dat het goedkomt want het is een prima kerel.
    25-12-2024 00:26
    Gedeeltelijk wel, maar het niveau is er ook niet. Als je in de Tour op een klim van 12 km tegen 5% wordt afgepoeft en met 60km te gaan niet terug kan komen, kan dat nog wel, maar in de ronde van Turkije? Waar sprinters van toch echt een paar treden lager, zoals Matyas Kopecky en Sebastian Nielsen, het wel halen. Dan gaat er toch iets goed fout.
24-12-2024 15:21
Niets gelezen over het teveel aan vetpercentage en het teveel aan kilo's in 2024 .
    26-12-2024 14:12
    Nou voeding noemt hij wel, dus ik lees dat wel. Ook weten we dat hij minder duur en klimmen heeft gedaan en meer sprint, dus dikker is. Programma van kittel 10 jaar terug gekopieerd, absurd om 10 jaar terug te gaan in de tijd, logisch dat je dan ook 10 jaar terug gaat in prestaties. Kittel was tijdrijder die ook snelheid moest kweken, jacobsen is juist sprinter die duur moet kweken in de training. Fundamentele fout en hier wreekt de cheapy shit en bizarre rechtlijnigheid die niks met wetenschap te maken heeft, van kemna en spekenbrink zich
24-12-2024 13:38
Als je op papier zo'n deftige trein hebt en maar 1 overwinning pakt dan is het inderdaad logisch om getergd te zijn en te evalueren. Eigenlijk is het gewoon een wanprestatie als je naar zijn statuur kijkt.
25-12-2024 10:41
Tsja... ze hebben er in ieder geval over nagedacht. Hadden ze dat vorig jaar ook maar gedaan: eerder een streep onder het seizoen zetten was waarschijnlijk beter geweest.

Verder lees ik vooral vertwijfeling... twijfel over de aanpak, training, de trein, het materiaal.... Maar als je al zo lang prof bent zou je toch wel moeten weten wat werkt en wat niet? Aanpassingsproblemen bij een nieuwe ploeg hebben kan altijd maar dat kan nooit alleen de reden zijn van zo'n baggerseizoen. Gelost worden op de eerste de beste vluchtheuvel moet echt niet kunnen. Is dat dan een totaal gebrek aan vorm of zit het toch ook deels tussen de oren?
24-12-2024 12:32
Hij kan het wel goed uitleggen allemaal, misschien moet hij consultant ofzo worden..
    25-12-2024 14:49
    Misschien moet jij dan recruiter worden. Je bent zo goed in talenten te ontdekken!
    25-12-2024 21:26
    Haha, thanks..
    26-12-2024 14:08
    Hij noemt vier voorbeelden die beter moeten en dan dat hij zelf beter moet. Maar trainen begeleiden voeding en materiaal zijn grotendeels ploeg dingen, alleen voeding is misschien iets meer de renner dan de ploeg, of hij zij het advies echt uitvoert, en trainen heeft een renner enige invloed op. Het ligt dus vooral aan de ploeg blijkt.
25-12-2024 06:22
Het was zo slecht dit jaar dat zie ik niet meer goedkomen eerlijk gezegd.
    25-12-2024 15:53
    Cav heeft ook hele slechte jaren gehad dat hij geen schim meer was van zichzelf, er is nog hoop.
25-12-2024 11:26
Cryptisch interview, maar toch staat er zo veel in dat je leest dat het afgelopen winter niet goed is gelopen. En materiaal noemt hij ook vaker dan eens. Maar het blijft zo abstract dat ik er niet van overtuigd of het dit jaar anders gaat, ondanks dat sprinters (van Maertens tot Cavendish) soms van ver terug kunnen komen.
    26-12-2024 07:55
    Exact, hij noemt veel redenen zonder een concreet voorbeeld te geven. Misschien dat die Lapierre's de oplossing zijn (geintje natuurlijk).
    26-12-2024 11:37
    Inderdaad heel cryptisch allemaal. Vind dat Wielerflits ook wel een beetje mag doorvragen in zo'n geval. 'Wat kan er precies verbeteren aan het materiaal'? Wennen aan een nieuwe werkstructuur.. 'Wat is er dan anders dan bij je vorige ploeg?' en zo nog een paar dingen waar je toch iets meer informatie uit de geïnterviewde zou willen halen.
    26-12-2024 14:19
    Materiaal gaan ze niks over zeggen natuurlijk, maar vragen wat er anders gaat bij ploeg en communicatie is wel goed ja
24-12-2024 15:53
Tussen de regels door is wel te lezen dat het bij de ploeg beter moet. Omkadering blijft achter bij andere ploegen.
    25-12-2024 06:52
    Wat mij vooral opvalt is dat hij materiaal veelvuldig noemt. Hij zal niet zo blij zijn met de fiets (invulling) denk ik.

    Daarnaast is "de meeste winst in december, januari en februari te halen". Dus hij heeft minder getraind dan jaren ervoor en kreeg die extra procenten niet meer erbij in het hoogseizoen? Interessant interview.
    26-12-2024 14:16
    Ja hij heeft eerder meerdere keren gezegd dat hij meer op snelheid en minder duur gedaan heeft en dat dat beter moet. Ik lees ook wel een communicatie probleem. Hij zegt dat ze moesten leren hoe hij benaderd wil worden. Zie ik daar de kiem van de zoveelste goede renner die zichzelf goed kent maar bij dsm kapot gemaakt wordt door een rigide benadering? Men doet altijd alsof dat wetenschap is, maar wetenschap zelf is meestal veel genuanceerder en bovendien is het al 1000x aangetoond dat als iemand zelf ergens in geloofd dat het beter werkt.
24-12-2024 15:54
Keihard trainen en terug komen, dat kan Fabio echt wel. Wel direct laatste kans denk ik, wielrennen is nou eenmaal keihard.
24-12-2024 21:33
Zou het niet kunnen zijn dat die crash nog ergens tussen de oren zit?
    25-12-2024 00:01
    Nee, daarna heeft hij nog prima gepresteerd bij Quickstep.
25-12-2024 08:02
Als je zag hoe hij tijdens de Tour rondreed, dan deed dat pijn aan de ogen. Voor komend seizoen kan je met de Minutemen alleen maar zeggen: This Ain’t No Picnic
24-12-2024 23:52
Wel een uitspraak die Cruijff evenaart: 'Ik stond stil en dan halen ze je in'
25-12-2024 13:16
Jakobsen kan niet klimmen, punch heeft hij ook niet. Tijdrit zelfde verhaal. Het enige wat hij kan is sprinten. Één overwinning in 2Pro etappe in Turkije en nog een tweede plek daar in een etappe. 2de plek in Nokere (1Pro) oftewel geen enkele ereplaats zelfs in een WT koers. 4x een top 10 plaats.

Als je dan je realiseert dat er een heel team in dienst van zo'n renner rijdt, dan is het niet enkel het hoge salaris van Jakobsen zelf.

241 PCS punten in 67 dagen rijden, dat is mede waarom DSM nog kan degraderen.
    26-12-2024 11:29
    Groenewegen klimt ook niet al te best, maar rijdt daarom wel bewust in voorbereidingskoersen wedstrijden waarin veel bergen zitten, zoals de dauphine of Slovenië. Als jacobsen dit niet aanpakt blijft ie een incomplete renner.
    26-12-2024 14:21
    Cavendish kan ook niet tijdrijden en als jacobsen daarin verbeterd is het echt niet nuttig voor wie dan ook als hij daar 36ste wordt of 18de. Ik denk dat wielrennen wel zwaarder is geworden afgelopen jaren, waardoor zijn probleem meer uitvergroot is dan paar jaar geleden. Eerste uren in steeds meer koersen gaan ook hard, waardoor hij vermoeider klimmen niet aanvatten en eerder in problemen komt

Reacties zijn gesloten.