Fabio Jakobsen de snelste in slotrit Ronde van Valencia, Aleksandr Vlasov eindwinnaar

Fabio Jakobsen de snelste in slotrit Ronde van Valencia, Aleksandr Vlasov eindwinnaar

foto: Cor Vos

zondag 6 februari 2022 om 17:24

De vijfde en laatste etappe van de Ronde van Valencia is gewonnen door Fabio Jakobsen. Na een rit van 92 kilometer tussen Paterna en Valencia was de Nederlander van Quick-Step-Alpha Vinyl de beste in een massasprint, goed voor zijn tweede zege van het jaar. Aleksandr Vlasov (BORA-hansgrohe) mag zich de eindwinnaar noemen van de Spaanse rittenkoers.

Castelli

De kopgroep van de dag kende een erg opvallende naam, namelijk die van Vincenzo Nibali. De Italiaan van Astana Qazaqstan, zestiende in het klassement, koos samen met ploegmaat Manuele Boaro de aanval. Jonathan Lastra (Caja Rural-Seguros RGA) en Gotzon Martín (Euskaltel-Euskadi) sprongen mee. Zij kregen maximaal twee minuten voorsprong van het peloton.

Het waren sprintersploegen Quick-Step-Alpha Vinyl, Intermarché-Wanty-Gobert en Trek-Segafredo die het heft in handen namen in het peloton, terwijl ook het BORA-hansgrohe van klassementsleider Aleksandr Vlasov meedraaide. Het verschil werd in het laatste koersuur vakkundig net onder de minuut gehouden in de uiterst korte etappe van slechts 92 kilometer.

Aleksandr Vlasov in zijn gele trui – foto: Cor Vos

Perfecte trein Quick-Step-Alpha Vinyl
Het peloton liet zich niet verrassen en haalde dertien kilometer voor de finish de kopgroep in. Met een lange kopbeurt zette Remco Evenepoel de trein van zijn sprintkopman Fabio Jakobsen vooraan af. Pas onder de vod stuurde hij weg van kop. De trein werkte daarna uitstekend, want Michael Mørkøv zette Jakobsen op 150 meter van de finish af. De Nederlander rondde het daarna knap af, voor Elia Viviani en Alexander Kristoff.

De leidende positie in het klassement van Vlasov kwam niet meer in gevaar in de finale. De Rus bezorgde zijn nieuwe ploeg BORA-hansgrohe zo de eindzege, voor Remco Evenepoel (Quick-Step-Alpha Vinyl) en thuisrijder Carlos Rodriguez (INEOS Grenadiers).

Dit artikel delen:

33 Reacties

williams 6 februari 2022 om 17:26

Ben benieuwd naar wat de kenners vandaag over het werk van Evenepoel vonden ?

0
Dikke Vrouw 6 februari 2022 om 17:28

Dat was helemaal top, zegt veel over m

0
De Cabybara van de Conradkade 6 februari 2022 om 17:29

Was uitmuntend.

0
Wheely 6 februari 2022 om 17:31

Een 8 met een krul van de meester.

0
Dikke Vrouw 6 februari 2022 om 17:32

Beter kan niet, en morgen hoeft ie geen berg op gewoon beentje omhoog

0
Turtlehead 6 februari 2022 om 17:41

Ik zou zeggen: mooie revanche!

En: als ie op het WK zo goed in dienst had gereden… ;)

hahahahaha, sorry, lol om mijzelf.

0
Dr.Watt 6 februari 2022 om 18:10

@Turtlehead.

Bedoel je niet Roglic? ;)

0
notriple 6 februari 2022 om 19:28

Zwaar overdreven allemaal.

0
Dr.Watt 6 februari 2022 om 17:28

Wat een masterclass van Quick-Step. Morkov mist precies nog wat power tov vorig jaar maar het is nog vroeg natuurlijk.

0
Dikke Man 6 februari 2022 om 17:32

Misschien moet hij eens bij jou op consult.

0
Dr.Watt 6 februari 2022 om 17:36

Mijn excuses voor mijn inhoudelijke reactie.

0
Limal 6 februari 2022 om 17:43

Dikke Man refereerde naar je gebruikersnaam; ik moest er wel om lachen.

0
Dr.Watt 6 februari 2022 om 17:51

Haha schitterend. Mijn excuses meneer Man.

0
Romāns Vainšteins 6 februari 2022 om 18:04

Hoe zie je exact dat Morkov nu power tov vorig jaar mist? Is daar meetapparatuur voor?

0
Dr.Watt 6 februari 2022 om 18:08

Daar bestaat idd meetapparatuur voor. Een power meter. Helaas kan ik die gegevens niet inkijken.
Met het blote oog leek hij me gewoon iets minder dominant dan gewoonlijk. Als je dan nog rekening houdt met het feit dat hij in de vorige twee sprints afwezig was, kan je eventueel tot deze conclusie komen.
Je mag hier gerust een andere mening over hebben.

0
De Cabybara van de Conradkade 6 februari 2022 om 17:30

Mooie overwinning. Heel fijn dat zowel Jakobsen als Groenewegen weer helemaal terug lijken te zijn.

0
kleomantre 6 februari 2022 om 18:23

Ach twee renners die lullige overwegend nietszeggende zeges op hun palmares bijschrijven en dan het idee hebben dat ze heel belangrijk zijn.

0
Sjonge Jonge 6 februari 2022 om 18:52

Ach iemand die waarschijnlijk veel minder bereikt heeft en dan het idee heeft heel nuttige reacties te geven

0
Wheely 6 februari 2022 om 17:30

Mooie afsluiting van een heerlijk weekje wielrennen! Fabio hoefde maar 150 meter te sprinten, ouderwetse cijfers.

0
Limal 6 februari 2022 om 17:31

Dat moment dat iemand er overheen wilde gaan en Morkov zei “niets van!”. Indrukwekkend die baankwaliteiten.

0
Dikke Vrouw 6 februari 2022 om 17:30

Vlasov remco en rodriguez allemaal top gereden! Mooie start van de seizoen hoor!

0
Limal 6 februari 2022 om 17:30

Hupla, weer een in het mandje!

Schattig antwoord ook op de vraag naar (het werk en klassement van) Evenepoel – een goeie bromance kan zo mooi zijn!

0
Dikke Vrouw 6 februari 2022 om 17:31

Hoppa nummertje drie voor de quickies is binnen

0
bellevue 6 februari 2022 om 17:35

Evenepoel doet wat hij al doet sinds zijn eerste deelname in San Juan.
Als jongeman in de witte trui zijn ploeg in de laatste kilometers voorop houden.

Indrukwekkend! Gisteren was meer chaotisch maar het parcours was ook moeilijker.
Vandaag was zonder meer perfect.

Fabio straalde! Laura ook trouwens.

0
Deel Koeper 6 februari 2022 om 17:48

Sowieso een leuke koers om het systeem wat te laten roderen en zelfvertrouwen op te bouwen. Evenepoel en Morkov deden het goed, maar moeten sowieso niet de sterkste concurrerende treinen afhouden en Jakobsen zelf mag het ook vooral tegen oude knarren opnemen.

0
Dr.Watt 6 februari 2022 om 18:09

Vraag me toch af wat het plan is van INEOS met Viviani.

0
Mystieke_Monnik 6 februari 2022 om 18:36

Die is puur gekocht met oog op UCI punten systeem. Betrouwbare sprinter die, zonder al te veel support, altijd voorin eindigt en zo de punten sprokkelt op een discipline waar INEOS voorheen niets pakte.

0
Fiets Paulusma 6 februari 2022 om 18:20

Elia Viviani deed het qua resultaten niet heel verkeerd. Die gaat wel een paar overwinningen pakken dit jaar,

0
sooike 6 februari 2022 om 21:16

Het valt me op dat de gunfactor van Jakobsen iets hoger ligt dan die van Groenewegen. Hoe zou dat nu ook al weer komen ?

0
Murcia 6 februari 2022 om 21:32

Suggestieve vragen zijn zo 2021.

0
Marik 6 februari 2022 om 21:41

Het valt me op dat jouw persoonlijke voorkeur nooit zichtbaar wordt in jouw posts. Knap hoor.

0
xistnc 6 februari 2022 om 22:04

Opstaan uit de dood resulteert wel vaker in vormen van sympathie. Soms zelfs met dikke boeken tot gevolg. Maar mocht je het op jezelf willen betrekken: I doubt it.

0
Romāns Vainšteins 6 februari 2022 om 22:23

Mij viel laatst op dat zelfs op het meest vlakke landschap met de verste uitzichten die hele ronding van de aarde totaal niet waarneembaar is.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone