Fabian Cancellara lanceert nieuwe Zwitserse profploeg Tudor

dinsdag 26 april 2022 om 16:15
Fabian Cancellara lanceert nieuwe Zwitserse profploeg Tudor

Cancellara - foto: Cor Vos

Zwitserland heeft volgend jaar weer een profploeg. Voormalig beroepsrenner Fabian Cancellara maakte op een persconferentie in Lausanne namelijk bekend dat het continentale Swiss Racing Academy, waar hij sinds een paar jaar nauw bij betrokken is, in 2023 een ProTeam wordt. Deze nieuwe formatie gaat Tudor Pro Cycling heten. Tudor is een fabrikant van luxe polshorloges.

“Wielrennen heeft me veel gegeven, het is een leerschool voor het leven geweest. Toen ik me als mentor bij de Swiss Racing Academy voegde, zag ik veel motivatie, Zwitserland heeft veel grote talenten. Ik ben erg enthousiast, het was tijd voor Zwitserland om stap voor stap terug te keren in het profpeloton”, vertelde Cancellara, die tijdens zijn profcarrière twee keer olympisch kampioen en viermaal wereldkampioen tijdrijden werd.

Voor de komende jaren riep de ondertussen 41-jarige Zwitser op tot geduld. “Ik zeg geen nee tegen de Tour de France of de WorldTour, maar het zal niet voor morgen zijn, noch over een jaar, het moet tijd hebben. Het belangrijkste is vandaag, voor Zwitserland, de Zwitserse sport en het Zwitserse wielrennen.” Voor 2023 wil de ploeg al wel aan de start verschijnen van de Ronde van Romandië en de Ronde van Zwitserland.

Swiss Racing Academy gaat door
Op dit moment is nog geen enkele renner van de huidige Swiss Racing Academy zeker van een contract bij het ProTeam. Bovendien zal de Swiss Racing Academy niet stoppen. De ploeg gaat door als een eliteploeg om te kunnen blijven deelnemen aan de Zwitserse kalender.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Mystieke_Monnik 26 april 2022 om 16:38

Een prachtige homage aan de Festina ploeg! Op naar de Tour!

Quincy Adams 26 april 2022 om 16:49

Mooie shirts!

Turtlehead 26 april 2022 om 17:14

Er komt ook een e-bikeploeg heb ik begrepen? ;)

Wheely 26 april 2022 om 17:18

Haha zou me niet eens verbazen, als een fabrikant het kan leveren is het BMC wel trouwens.

Verweggistan 26 april 2022 om 17:26

Altijd goed als er profploegen bijkomen.

Dikke Vrouw 26 april 2022 om 18:26

Jammer ik vertrouw m voor geen haar

evelineroos 26 april 2022 om 19:13

Het doet veel Belgen nog altijd pijn dat hij Tommeke als een toerist achterliet op de Muur. Om vervolgens jarenlang te speculeren over een motortje zonder ook maar één enkel bewijs. Dit jaar kwam het ook weer ter sprake tijdens Vive le Ronde. Intens triest.

Beer 26 april 2022 om 19:22

Komt nog wel uit.

Murcia 26 april 2022 om 19:38

Karl en redactie verdienen daarvoor net zo een dikke draai om de oren als bij die idiote uitbarsting van hem over Pozzato destijds. Cancellara was gewoon een wereldtopper, iedere beschuldiging naar hem toe zonder bewijs wordt extra pijnlijk als men zonder voorbehoud pakhazen als Museeuw met alle eerbied ontvangt. Een kritische blik stopt niet bij je landsgrenzen.

Polleke 26 april 2022 om 20:33

Over die onzin met een gemanipuleerde fiets heb je gelijk….
Mapei, FassaBortolo, Riis….nee, op zijn minst verdacht…

Beer 26 april 2022 om 20:41

'Pakhals Museeuw' wordt nergens met alle eerbied ontvangen, eerder buiten proportioneel uitgekotst waar iedereen zich vroeger verdrong om met hem op de foto te mogen. Dit in tegenstelling tot 'Pakhals Adri' die als het gouden orakel in de Belgische tv-studio's wordt ontvangen. Een kritische blik stopt niet bij je landsgrenzen.

Maillot à Pois 26 april 2022 om 20:49

Het is pakhaas, Beer.
Maar ik geef je wel gelijk wat betreft Museeuw: die wordt niet bepaald op handen gedragen in de Vlaamse media.

Beer 26 april 2022 om 20:50

Pakhals bekt beter ;-)

Murcia 26 april 2022 om 21:01

Ik zie Johan vrolijk aanschuiven anders bij de podcast van de grootste krant in Vlaanderen maar dit telt kennelijk niet als media? Dat Beer zijn ongefundeerde beschuldigingen jegens Cancellara (dit komt nog wel uit) wil wegmoffelen door weer eens over Adrie te beginnen is een zwaktebod. Cancellara en de motor is een al vaak weersproken onzinverhaal. Ongefundeerde beschuldigingen zijn nooit te pruimen.

Beer 26 april 2022 om 21:29

Na 10 jaar (?) ballingschap op een zijpodium mogen opdraven, is nog iets anders dan altijd en overal met alle eerbied ontvangen worden. En ik moffel niks weg, reageer enkel op jouw hypo. Onzinverhaal? We zullen zien, de waarheid komt altijd uit en mijn gevoel, op basis van getuigenissen, analyses en het vreemde wedstrijdverloop, maar zonder bewijzen, is dat dit potje stinkt.

Baroudeur Baroudeur 26 april 2022 om 22:05

Inderdaad, Adrie van de grote smoel die het iedereen ongezouten komt vertellen. Mooi met zo’n verleden…

Romāns Vainšteins 26 april 2022 om 22:35

Cancellara is voor mij 1 van de allerallergrootsten ooit, wat een coureur was me dat dan joh. En dat hele tijdrijden deed me niet eens zozeer wat. Wat dat voorjaar 10 betrof waren ze wel raar aan het eikelen met die fietsen maar motortjes? Ik denk het eigenlijk niet hoor.

Alfons Haavers 26 april 2022 om 23:01

Eensch met Romans.

De oeverloos wauwelende analist van nu vind ik maar niks, en Canc was niet de ideale schoonzoon waar hij naar switchte eens het cameralichtje brandde, maar wat een geweldenaar op de fiets.

Ook voor ’10, na ’10, nadat het motorverhaal de wereld werd ingestuurd, nadat er gecontroleerd werd op motortjes heeft Cancellara enorme nummertjes opgevoerd. Nam nota bene afscheid met Olympisch goud.

Wellicht de beste klassieke renner die ik zelf ooit aan het werk zag. Kon het op het Italiaanse grind, op de Poggio, op de Paterberg of op de Noord-Franse stenen. Nooit iemand zoveel kracht zien uitstralen op een fiets. Icoon van de sport.

platteprijs 27 april 2022 om 08:41

Die uitzending van Vive de ronde was heel gênant. Het toont eens te meer aan hoe het journalistiek niveau van Sporza de laatste jaren gezonken is. Regelmatig getuigt ook de Sporza-website hiervan. Een vervelend bij-effect is ook dat het wielerwappies als Beer voedt. Zolang het tegendeel niet bewezen is, behoort Cancellara tot de wielergrootheden.

Etika 27 april 2022 om 09:20

Voor wie dit filmpje nog niet gezien had : https://www.youtube.com/watch?v=8Nd13ARuvVE
Geen bewijs maar het zet je aan het denken.

Bart 27 april 2022 om 11:18

@etika, dat filmpje is eigenlijke eerder bewijs dat hij geen mechanische doping heeft gebruikt ;-) Beperkte batterij, extra gewicht, wrijving van de tandwielen en in de motor…

Gingen ze overigens ook niet zwaar uitpakken met bewijzen over mechanische doping enkele jaren geleden. Van die spannende aankondiging hebben we ook niets meer gehoord.

Cancellara heeft jammer genoeg wat extra overwinningen van Boonen gekost, maar niemand kan toch zeggen dat het hem misgund is. Want sowieso een klasbak als renner :-)

Quincy Adams 26 april 2022 om 21:04

Mooie shirtjes!

Baroudeur Baroudeur 26 april 2022 om 22:01

Ze zullen hem graag terug zien komen. NOT!!!

reusjen 27 april 2022 om 01:15

Wat is er mis met Cancellara? Volgens mij heb ik iets gemist.

Baroudeur Baroudeur 27 april 2022 om 21:31

Cancellara had weinig tot geen vrienden in het peloton. Na zijn carrière zijn er heel wat negatieve verhalen opgedoken over Cancellara, vaak verteld door voormalige ploegmaats. Hij werd hierbij weggezet als egocentrisch, arrogant en absoluut geen teamplayer. Ook in een documentaire op Canvas is dit eens aan bot gekomen, waarna ze het voorlegden aan Cancellara zelf. Hij bekende dat hij aan zijn carrière geen enkele vriend heeft overgehouden, maar al die verhalen waren een gevolg van jaloezie. Hoe dan ook was het wel een fenomeen op twee wielen (en moteur).

Michelangelo 27 april 2022 om 21:48

Als de camera’s draaiden inderdaad heel innemende persoonlijkheid. Maar als de camera’s weg waren was het een ander verhaal.

Zwarte Panter 27 april 2022 om 06:53

Iets met motors in zijn fiets

Kopinkas 27 april 2022 om 08:30

Je kon er tussen 2010 en 2014 je klok op gelijk zetten dat Cancellara in elk monument waar hij van start ging podium zou halen. Vanaf de Ronde van Vlaanderen 2010 tot Parijs-Roubaix 2014 zijn dat 12 opeenvolgende podia (de val in de Ronde van 2012 tellen we niet mee), waarvan bijna de helft op de hoogste trede. Ongezien.
Je kan je afvragen wat hij had kunnen doen in LBL met de hertekende finale.

siepelstad 27 april 2022 om 09:48

Is dat de man die zegt dat Mathieu van der poel niet over kasseien kan fietsen?

Bart 27 april 2022 om 14:06

En die ook zei dat hij Mathieu ooit wel eens ziet winnen met al zijn kwaliteiten, dus zo erg kritisch was hij niet ;-)

Kopinkas 27 april 2022 om 18:16

Zie net dat ene Alex Baudin – uitkomend voor Tudor Pro Cycling – vandaag de rit won in de Ronde van Bretagne. Het team dat voor de helft uit Zwitsers bestaat, rijdt blijkbaar rond in een BMC shirt, een heel ander tenue dan door Cancellara wordt voorgesteld.
Deze ploeg komt blijkbaar voort uit de Swiss Racing Academy, en rijdt al sinds dit seizoen rond met de naam Tudor. ‘Construit de zéro’ zoals in die tweet? Ik dacht het niet!

Headlines

Populair

Materiaalzone