Fabian Cancellara heeft advies voor Wout van Aert: “Hij moet zich richten op één doel”
De twee eeuwige rivalen, op het podium van de E3 Saxo Classic - foto: Cor Vos
dinsdag 26 maart 2024 om 17:37

Fabian Cancellara heeft advies voor Wout van Aert: “Hij moet zich richten op één doel”

Sprinten, tijdrijden, het winnen van klassiekers en knechten in het hooggebergte: Wout van Aert staat al jaren bekend om zijn veelzijdigheid. En net daarin schuilt volgens Fabian Cancellara het gevaar. De oud-renner heeft dan ook een advies voor de renner van Visma | Lease a Bike. “Kijk naar Mathieu van der Poel. Als hij zich focust op bepaalde doelen, is hij supergoed.”

Wout van Aert wist in zijn carrière al de nodige prestigieuze wedstrijden te winnen, maar won voorlopig nog ‘maar’ één monument: Milaan-San Remo 2020. Zijn eeuwige rivaal Mathieu van der Poel staat al op vier monumentale overwinningen en werd vorig jaar bovendien wereldkampioen op de weg. Cancellara is van mening dat de veelzijdigheid van Van Aert ook een keerzijde heeft.

“Ik denk niet dat Wout trager is geworden, maar hij moet zich richten op één doel”, geeft de inmiddels 43-jarige Zwitser aan in gesprek met GCN. “In plaats van ook nog eens als superknecht aan te treden voor Jonas Vingegaard in de Tour de France. Wanneer je je als renner focust op één ding, kan dat je beter maken.”

“Het is alsof Mathieu van der Poel zich gaat focussen op het tijdrijden. Dat zal niet goed uitpakken. Mathieu focust zich op minder dingen, maar is wel supergoed in de zaken waar hij zich wél op concentreert. Daar kunnen andere renners nog aan werken en van leren.”

Over Ronde van Vlaanderen: “Niemand is onverslaanbaar”
Cancellara gelooft wel in de winstkansen van Van Aert in de komende Ronde van Vlaanderen. “Het is duidelijk dat Wout onder enorme druk staat. In België wordt heel veel van hem verwacht en het is niet eenvoudig om daar mee om te gaan”, klinkt het in zijn column voor Cyclingnews. “Maar niemand is onverslaanbaar in een klassieker”, doelt hij op topfavoriet Van der Poel.

“Je kunt altijd manieren vinden om een sterkere rivaal te kloppen. Door te anticiperen, door iemand te isoleren, door inventief te zijn. Ik heb het ook meegemaakt in de klassiekers. Ik heb momenten meegemaakt dat ik supersterk was, maar geïsoleerd raakte. Je bent nog altijd een mens en geen machine.”

RIDE Magazine
22 Reacties
26-03-2024 17:49
Dat is toch nu juist net wat Van Aert heeft gedaan? MSR links laten liggen om zich te focussen op RvV en PR.
    26-03-2024 17:52
    Klopt, maar het is weer de vermoeiende 'Van Aert doet alles verkeerd' fase van het seizoen.
    26-03-2024 19:31
    Juist, en hij gaat naar de Giro ipv de rode loper voor Vini uit te leggen..
    Btw, Thieu doet ook nog ns aan MTB. Dus die vlieger v van Fabian gaat niet helemaal op.
26-03-2024 17:53
Dit is toch ook precies wat hij dit jaar aan het doen is? Hij gaat nota bena niet naar de TdF.. de grootste en by far belangrijkste ronde van het jaar.
26-03-2024 18:08
Zullen we alsjeblieft stoppen met aandacht geven aan iedereen die het denkt beter te weten dan Wout zelf? Ik heb het wel een beetje gezien eigenlijk...
    26-03-2024 20:14
    Ik moet helemaal niets!
26-03-2024 17:43
Cancellara stamt duidelijk uit het oude wielrennen.
26-03-2024 20:23
Alle goede raad ten spijt: ik denk dat Wout de "pech" heeft om in het VdPoel tijdperk te fietsen (en in het Pogacar tijdperk)

Als je hun hun loopbanen naast elkaar zet, dan is Matje eigenlijk bijna overal net de betere geweest. Had Wout zijn hele gekoerst in pakweg de Terpstra-Sagan-Van Avermaet-Gilbert generatie, dan had zijn lijstje er ongetwijfeld heel anders uitgezien. En zelfs in de Boonen-Cancellara tijd denk ik dat ie alles aan gort had kunnen rijden.

ALS hij zich gaat specialiseren, dan vraag ik me af of hij dan in zijn specialisme beter gaat worden dan de specialisten die er zijn. Gaat hij als tijdrijder kunnen tippen aan Ganna, Tarling of Evenepoel? Gaat hij als sprinter kunnen tippen aan Merlier, Philipsen, Kooij en dat soort gasten? En gaat hij in de kasseiklassiekers beter worden dan Mathieu (of als ie mee doet, Pogacar)?

Ik denk eerlijk gezegd van niet....
    26-03-2024 20:50
    Wat nou als Anquetil, Mercxx, Hinault, Indurain, Armstrong, Froome en Pogacar allemaal tegenover elkaar in de tour gestaan zouden hebben? Serieus! Wat dan?

    Meer on topic vind ik van Aerts tour 2022 een mooiere prestatie dan MvdP's MSR, PR en WK afgelopen jaargang bij elkaar. Met als klapstuk dé etappe waar MvdP zelfs nog even meezat om iets later af te stappen.

    26-03-2024 22:50
    Ja dat jij dat meer indrukwekkend vindt, is echt heel verrassend...
26-03-2024 18:07
Van der Poel richt zich inderdaad op minder dingen. Zo wil hij maar 3 disciplines combineren. Van Aert is een steengoede renner en al had hij wat meer gegokt en tactisch gekoerst nog meer gewonnen. Ben het wel eens dat hij moet stoppen met dat knechten en het tijdrijden zo ik ook links laten liggen.
26-03-2024 18:37
Zo heeft Wout natuurlijk geen tijd om te trainen als ie elke dag kritiek moet weerleggen!
26-03-2024 18:18
Open deuren en opmerkingen als was het 2022. Die mogen ze afvoeren als analyst wat mij betreft.
26-03-2024 18:35
Ik hoop dat de meesten toch wel inzien dat Cancellara een punt heeft? Knechten in de bergen, in de heuvels EN op t vlakke gaat niet samen met veel winnen... Maar ik laat me graag verassen!
    26-03-2024 18:52
    WvA zal het daar zelf ook wel mee eens zijn. Maar WvA zegt ook juist tevreden te zijn met zijn eigen manier van koersen. Wat ieder ander ook vindt, dat zal voor WvA zelf toch het belangrijkste zijn. En is dus elke gevoerde discussie een hoop verspilling van woorden en meningen.
    26-03-2024 19:20
    @Ray, als WvA het echt fijn vindt om zo te koersen, dan is dat absoluut het belangrijkste... Eens! Echter, zien vele wielerliefhebbers in hem een winnaar... Daarom wordt er extra op hem gelet. Maar misschien moeten we hem meer als knecht zien (heb ik aleens geopperd hier en daar werd behoorlijk ontkennend op gereageerd)? Dan hoeven we ook niet meer van hem te verwachten, behalve dan als Meesterknecht; ook mooi! En dat is niet cynisch bedoeld... zeer serieus zelfs.
26-03-2024 18:20
Meer dan logisch, Blijf bij je leest.. weeg je droog 80 kilo, afgetraind en wel dan moet je Roubaix en de Belgische klassiekers ambiëren.
Ook een Tony Martin was als tijdrit machine geboren mogelijk had hij zo ooit Roubaix kunnen winnen i.p.v de Tour.

Hij besloot te vermageren en raakte spierweefsel kwijt.

Pogacar heeft het talent om Belgische klassiekers met grote rondes te combineren aangezien hij zoveel talent heeft.
Alleen hij beseft nu ook dat hij zijn rivaal niet gaat kloppen in de bergen met wat punch massa, zo is Pogacar ook gaan vermageren alleen tot hoever zet hij dit door.
Hij is meer de puncher van origine. "De man die alles kan"
26-03-2024 19:02
Fabián, Rik, Tom, en alle andere betweters Wout moet just helemaal niks
26-03-2024 19:07
Veel respect voor Cancellara hoor, maar waarom denken dit soort gasten dat WvA om advies verlegen zit? En waarom denken ze dat zij de geroepen personen zijn om het te geven?

Woutje lijkt me mans genoeg om aan te kloppen als hij ergens naar op zoek is.
    26-03-2024 21:12
    Omdat ze ernaar gevraagd wordt. En ze antwoorden allemaal vanuit hun eigen perspectief (zoals ze gewend waren als topsporter). Het zou degeb sieren die zegt 'wout weet heel goed waar hij blij van wordt. Laat hem dat maar lekker doen'
26-03-2024 19:14
Wat weet iedereen tich goed wat Wour moet doen. Hartverwarmend.
    27-03-2024 09:25
    Nu zijn eigen ploeg nog…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine