Ex-wereldkampioen Rui Costa verhuist naar Intermarché-Wanty-Gobert: “Materiaal belangrijke factor”

dinsdag 2 augustus 2022 om 18:02
Ex-wereldkampioen Rui Costa verhuist naar Intermarché-Wanty-Gobert: “Materiaal belangrijke factor”

foto: Cor Vos (archief)

Intermarché-Wanty-Gobert heeft een nieuwe transfer aangekondigd. Gisteren deden ze dat voor de transfer van Mike Teunissen, vandaag presenteren ze de transfer van Rui Costa. De Portugese renner komt over van UAE Emirates en zal in 2023 te zien zijn in het tenue van Intermarché-Wanty-Gobert.

Na zes seizoenen te rijden voor UAE Emirates, kiest de 35-jarige renner nu voor een Belgisch avontuur bij de ploeg van Hilaire Van der Schueren. De laatste overwinning van Costa dateert uit 2020, toen hij Portugees kampioen werd op de weg. “Ik wil het team echt bedanken voor het geloof in mij, ik ben ervan overtuigd dat we samen een mooie tijd zullen hebben”, vertelt hij op de ploegsite.

Rui Costa: “Materiaal belangrijke factor”
“Deze nieuwe omgeving zal mij nieuwe kansen bieden. Ik wil vechtlust tonen om collectieve doelen te bereiken en ik droom van de mogelijkheid om nieuwe overwinningen te behalen. Renners van de ploeg vertelden me ook over hun ‘supersnelle’ Cube Bikes. Materiaal is een van de belangrijkste factoren om te kunnen presteren en als ik aan mijn toekomstige fiets denk, voel ik me net een kind dat nieuw speelgoed krijgt.”

Aike Visbeek: “Rui overtuigde ons ervan dat hij de renner was waarnaar we zochten”
Ploegleider Aike Visbeek voegt daar nog aan toe dat de ervaring van Costa een goede aanwinst is voor de Belgische ploeg. “We hebben geleerd dat dat doorslaggevend kan zijn in het behalen van succes. We zijn dan ook blij dat Rui Costa deze belangrijke rol als kapitein zal spelen in de moeilijke wedstrijden en Ardennenklassiekers. Rui is gemotiveerd om zijn ervaring door te geven of om een belangrijke rol te spelen in Grote Rondes naast renners als Louis Meintjes of Biniam Girmay.”

“Bovendien heeft hij een duidelijke persoonlijke ambitie en in onze ploeg willen we hem die balans bieden door hem een prominente plaats te geven in rittenkoersen of zware eendagswedstrijden die bij hem passen. Rui maakt een zeer gemotiveerde indruk en toonde een bijzondere interesse in onze ploeg. Hij overtuigde ons ervan dat hij de renner was waarnaar we op zoek waren”, aldus Visbeek.

Dit artikel delen:

29 Reacties

Dr. Freakowitz 2 augustus 2022 om 18:15

Weinig van Rui Costa gezien de laatste jaren, maar misschien wordt dit zijn doorstart. Ik

Brabander 2 augustus 2022 om 18:44

Eigenlijk een nogal onzichtbare renner geworden hè. Niet meer de Rui Costa van vroeger

Verweggistan 2 augustus 2022 om 18:18

Ik dacht al, ze rijden toch op Cube, niet op Factor.

BoemBoemWvA 2 augustus 2022 om 18:20

VacancOleil move dit. Vraag me echt af wat deze man hier gaat doen. Zal ook niet gratis zijn. Mag mij verbazen.

Pietspeed 2 augustus 2022 om 22:37

Cashen op leeftijd

oostrijck 3 augustus 2022 om 01:09

Hij zal op zich niet slecht hebben verdiend bij UAE lijkt me. Ik denk eerder dat Costa daar niet meer mocht blijven of tegen een gereduceerd tarief.

reusjen 2 augustus 2022 om 18:21

De sfeer schijnt er ook goed te zijn.

Maillot à Pois 2 augustus 2022 om 18:31

Al denkt Quinten Hermans er misschien anders over!
(badum tss…. ;-) )

Pietspeed 2 augustus 2022 om 22:38

Is toch weer glad gestreken voor the time being?

Cochise 2 augustus 2022 om 18:36

Ook de eerste keer dat ik wat goed hoor over die Cubes. Misschien wel een verbetering tov de Colnago ja

Steven_E 2 augustus 2022 om 18:59

Kristoff was er eerder toch ook al lovend over in het begin van het seizoen, dat ie eindelijk weer een goeie sprintfiets had.

Polleke 2 augustus 2022 om 18:38

Tja, als je van Campagnolo af kan rijdt alles beter…
Wat een giller, voor het materiaal… doet denken aan Ballan die op zijn hoogtepunt voor BMC koos omdat hij Engels wilde leren…

reusjen 2 augustus 2022 om 18:43

Haha, heeft natuurlijk gewoon wat punten van de random overstapredenen bingokaart bij de perschef van Wanty over de heg gegooid en die heeft er een leuk verhaaltje van gemaakt.

Plavka 2 augustus 2022 om 20:42

Is campagnolo dan niet goed volgens jou? Wat is daar dan mis mee?

Polleke 2 augustus 2022 om 22:12

Met de laatste versie zijn er heel veel soft-ware problemen waardoor het systeem op zich aan het schakelen gaat, UAE bv al meerdere keren in de rats mee gelegen….

Ivo_1978 2 augustus 2022 om 22:34

ik rijd sinds 5 jaar Campa EPS. Eerst 3 jaar record 11 speed en sinds 2 jaar super record 12 speed. Nog nooit een probleem, laat staan een software probleem mee gehad. Ik ken nergens reviews waar negatieve ervaringen naar voren komen. Enkel positieve ervaringen, mn. over de, tov andere merken, superieure remmen.

Pietspeed 2 augustus 2022 om 22:40

Ai, dat verklaart het presteren van Pogi

Plavka 2 augustus 2022 om 23:09

Ah, oke, ik rij nog mechanisch, kan daar dus niet over oordelen. Qua uitvoering vind ik Campa wel veel mooier dan Shimano, ondanks dat Shimano perfect functioneert.

lo squalo dello Stretto 3 augustus 2022 om 08:45

Amai; de fietsen van UAE zijn zo brak en Pogacar rijdt nog 99% van het peloton naar huis. Wat een held. Morele winnaar van de Tour, dat sowieso.

Blackcanyon 2 augustus 2022 om 21:29

De nieuwe koers tactiek begint duidelijk te worden. Meintjes en Girmay rijden naast Costa zo lees ik. Gisteren las ik al dat Theunissen naast Girmay gaat rijden. De tactiek is dus met 4 renners de weg over de breedte proberen te blokken. Taco van der Neushoorn zal dan in de aanval moeten en door moeten rammen. Of op een brede weg er ook nog naast.

Kopinkas 2 augustus 2022 om 22:02

Gelukkig is er op WF plaats voor eindeloos veel bijdragen ‘naast’ elkaar ;-)

jv88 3 augustus 2022 om 08:27

Neushoorn? Hele matige poging tot humor:p

Kopinkas 2 augustus 2022 om 22:01

Wegkapitein voor de Ardennenklassiekers… Is het dan game over voor Bakelants bij Wanty? (na zijn zege van vorige week)

lo squalo dello Stretto 3 augustus 2022 om 08:46

Misschien ook een mooi moment om te stoppen. Genereerde toch vooral exposure omwille van zijn status en optredens bij Extra Time Koers. Vind het een goede analist maar als renner is het tijd om te stoppen; het winnen van een rit in een B-koers verandert daar mijns inziens niets aan en levert je toch niet zomaar een contractverlenging op?

Wheely 2 augustus 2022 om 22:13

Die heeft Meintjes natuurlijk de bergen op zien vliegen op zijn Cube. Wel een gek idee ergens dat Teunissen en Costa nu ploegmakkers worden.

Pietspeed 2 augustus 2022 om 22:44

Van 'wie' is het cube fietsenmerk? Behoort het tot canyon, cannondale, trek, specialized / merida groep, cervelo boys?
Een subbrand?

Alfons Haavers 2 augustus 2022 om 22:47

Van Shaquille O’Neal.

lampje 2 augustus 2022 om 23:07

Mooi voor hem dat hij nog een WT ploeg heeft gevonden, speelt niets meer klaar.

lo squalo dello Stretto 3 augustus 2022 om 08:43

Zonde. Had liever gezien dat ze goede Belgen/Fransen/Italianen gingen oppikken. Er zijn er genoeg einde contract of op straat door de Gazprom-saga. Snap niet dat ze met hun Italiaanse sponsor daar niet goedkoop renners zijn gaan oppikken.