Evenepoel zevende bij comeback: “Ik kan niet anders dan tevreden zijn”
Remco Evenepoel heeft zijn comeback in koers niet gemist. Bijna negen maanden na zijn lelijke val in de Ronde van Lombardije klokte de 21-jarige renner van Deceuninck-Quick-Step bij zijn debuut in de Giro d’Italia de zevende tijd.
“Ik heb heel hard gewerkt om naar hier te komen. Een korte tijdrit is niet mijn favoriete discipline. Ook heb ik gewicht verloren, dus dat boet altijd in aan de tijdritcapaciteit. En als je ziet wie er bij mij in de buurt staan, zijn dat allemaal jongens van rond de zeventig kilo, zo niet meer. Dus ik denk dat ik niet ontgoocheld mag zijn”, reageerde Evenepoel na afloop tegen WielerFlits. “Mijn eerste koers en meteen top-10: ik denk dat zoiets alleen maar een droom is.”
“Of ik soms voorzichtig ben geweest in de bochten? Ik denk het niet, ik denk dat ik vrij snel door de bochten ben gegaan. Ik heb maar een seconde verloren op andere topfavorieten en dat zijn jongens die sneller hebben gereden op het laatste stuk hier. Het was ook een gevaarlijk parcours in de bochten omdat er veel putten lagen. Het heeft geen zin om hier nu met volle risico’s door de bochten te gaan, te vallen en naar huis te moeten – bij wijze van spreken”, ging hij verder.
“Dat is niet waarom ik hier ben. Dat we vandaag met de ploeg, met João en mij, een supergoede tijd hebben neergezet, quasi dezelfde tijd, is denk ik het belangrijkst van vandaag. Dat is alleen maar goed voor de komende weken”, aldus de jonge Belg.
‘Op tien minuten is het sterven en zo hard mogelijk gaan’
Of hij tevreden was met het gevoel, werd Evenepoel gevraagd. “Dat kun je moeilijk zeggen op tien minuten. Op tien minuten is het sterven en zo hard mogelijk gaan. Ik ben gewoon blij met hetgeen ik gedaan heb. Korte tijdritten, zoals ik al zei, zijn niet echt mijn ding. Ik heb gewoon zo hard mogelijk gereden. Het is speciaal om als eerste koers tien minuten vol, vol, vol te rijden. Ik denk dat ik niet anders dan tevreden kan zijn.”
Ook heeft hij genoten op de fiets. “Vooral achteraf heb ik kunnen genieten. Maar tijdens de etappe ben je gewoon zo gefocust om geen foutjes te maken en geen risico’s te nemen. Uiteindelijk denk ik dat ik er het maximale heb uitgehaald. Na zo’n lange afwezigheid kan ik niet anders content te zijn met wat er is neergezet vandaag.”
Meneer heeft het nog steeds nooit (mogen) laten zien in een daadwerkelijk belangrijke wedstrijd. Alle juichbelgen ten spijt.
Of het was gewoon slecht asfalt, dat kom je hier in Italie ook nog wel eens tegen...
Hoe dan ook, de Belgen zijn een aanwinst op Wielerflits. Dat was enkele jaren terug al zo, maar lijkt alleen maar toe te nemen.
Als je ergens vooraf kunt weten waar je staat, dan lijkt het mij juist bij dit soort tijdritten. En het lijkt mij dat hij nog niet helemaal op het niveau is van voor zijn val. Of misschien fysiek is veranderd tijdens zijn herstel (meer klimmer, minder gewicht, iets minder power).
Of het hem tegenvalt? Hij zegt van niet. TJa, dan geloven we dat maar, want het komt van DQS en daar wordt altijd de waarheid verteld op het hoofd van moeders, vaders en kinderen.
Ik had op slechter gehoopt, maar had beter verwacht. Ik ben dan ook al lang blij dat hij niet heeft gewonnen en dat iemand als Ganna er met de eerste roze trui vandoor gaat (mag dat volgens de WF-policy en REV politie?)
Maar goed, wat weet een specialist op WT-niveau daarvan?
ik ben geen performance manager in een WT ploeg, maar gewoon een boerenlul die denkt wat logisch verstand in zijn donder te hebben. En mijn logisch verstand zegt me gewoon dat je veel beter een korte tijdrit op de eerste dag van de ronde kunt simuleren (frisse benen, gekende afstand, in je eentje, niemand anders die de koers en de snelheid bepaalt), dan een bergetappe in de derde week, met vermoeidheid, mogelijk wisselende weersomstandigheden onderweg, anderen die bepalen hoe er wordt gekoerst, etc.
Dat zijn gewoonweg veel meer variabelen.
Dus ik denk dat die performance manager maar wat lult en een rookgordijn opwerpt, of gewoon niet geschikt is voor zijn vak...
Totaal niet te vergelijken met meerdere zware cols in de derde week, of het indelen van je energie over drie weken (de bekende puzzle van Dumoulin). Wat in deze tweede alinea genoemd is valt vrijwel niet te simuleren immers.
Dit type ritten wordt boven omslagpunt gereden en er is geen ruimte voor fouten. De ‘vorm van de dag’ en het mentale is mijns inziens bepalend. Een egale tempoklim, dat is hetgeen perfect te simuleren is.
Als ik zag hoe Ganna die bochten aan sneed, dat doe je niet na 7 maand zonder koersritme.
Een tikje minder/meer wind en je cadans zit niet 100%, zit je daar met je 58-11... Een bocht gemist en je wordt nerveus. Als je ziet dat Ganna uit het zadel 800+ watt op de pedalen zet én de bochten perfect nam dan heeft het er gewoon nooit in gezeten voor Evenepoel.
Overigens is er kritiek op sporza. Er stond weidegelden enkel iets in de trant van ‘7de plaats Remco, overklast door Stoomtrein Ganna’ dat is feitelijk gewoon juist.
Sjonge, ik ben er nog steeds niet overheen,maar goed, wie ben ik om zoveel vertrouwen in dit fenomeen te hebben.
Misschien is dit resultaat wel de nieuwe werkelijkheid en kom ik ook weer met beide benen op de grond met al mijn verwachtingen.
Zou zomaar kunnen dat Evenepoel 100 watt minder moet trappen dan Ganna voor dezelfde eindtijd....
Denk dat het nog een hele poos kan duren voor je Dumoulin nog eens top 10 ziet rijden in een etappe in een grote ronde.
Gewoon iets dat mij opvalt en onnodig is voor zo’n klasbak.
Mooie comeback vandaag en geen idee waar het toe leidt. Drie weken gezond blijven, een etappe pakken én top-5 rijden zou ik een grootse prestatie vinden.
En 3? En 4? ..... En 182?
Uiteindelijk mag het allemaal maar de meeste mensen zien hem als een 21jarige winnaar.
Misschien dat een iets langere tijdrit in een derde week een ander verhaal oplevert, maar ik denk niet dat pakweg Kung of Van Aert hier echt van geschrokken zijn.
Tijdrit in een derde week is altijd weer wat anders. Vermoeidheid van de koers speelt dan mee. Waarbij klassementsrenners misschien iedere dag tot het gaatje moeten gaan, maar waarbij de zwaardere tijdritmannen vaker buiten hun comfortzone moeten fietsen (het is niet niks om 80 kg of meer over de cols te slepen).
Zeker ook omdat Evenepoel met trots aangaf scherper/lichter te staan dan ooit, lijkt het er op dat hij heel gericht bezig is met gewichtsverlies. Anders praat je over "ik mis nog wat spiermassa" om je op die manier in te dekken...
Een beetje net als die andere alleskunner uit Belgie, die waarschijnlijk ook concessies zal moeten doen aan zijn sprint en tijdrit als hij nog beter wil gaan klimmen. Maar da's mijn bescheiden inschatting van de zijlijn.
Voor een rentree na zo'n lange tijd is dit zonder meer een goede prestatie, maar ook weer niet meer dan dat. Hij wordt nota bene geklopt door de al afgeschreven Jos van Emden.
Ik vraag me ook af wat deze prestatie in zijn thuisland teweegbrengt. Ik heb zoveel vooruitblikken gelezen van de orde 'REV kan van start tot finish in het roze rijden', dat ik vermoed dat in België -in ieder geval onderhuids- de teleurstelling overheerst.
Los daarvan vraag ik me ook af of hij zelf wel echt eerlijk is als hij stelt dat hij niet anders dan tevreden kan zijn.
(Net als Almeida trouwens, maar die kwam niet terug na een lange blessure)
Het is sowieso een koers die niet de grote aandacht krijgt zoals de kasseiklassiekers, de Tour of... het veldrijden. De wielerliefhebber verwacht er vast wat van, maar het brede Belgische publiek zit -volgens mij- nog niet echt op het puntje van zijn stoel.
Vandaag is de eerste dag dat de cafés weer open zijn en de meeste Belgen zijn zich massaal gaan bezatten, en zijn op dit moment totaal niet bezig met wat Het Ventje doet in de Giro.
Mocht hij straks toch nog meespelen om de knikkers zal er misschien wel wat een hype ontstaan bij de man in de straat (vanwege dik 40 jaar geen grote ronde meer gewonnen door een Belg), maar op dit moment totaal niet.
Het idee dat de hele natie Evenepoel tijdens deze Giro met argusogen volgt lijkt vooral ontstaan doordat hier een aantal lieden compleet doorslaan over het ‘keffertje’.
Dat ging zeker niet alleen om Campenaerts. Die specifieke uitspraak wellicht, maar de teneur werd over de hele breedte gedragen.
Alle sportwebsites van de Vlaamse kranten, de afgelopen week. Of heb jij een linkje naar een artikel met een wat nuchterdere vooruitblik?
En de grote massa lijkt mij nog totaal niet bezig met deze Giro, zoals ze dat wel zijn met bv. WvA in de Ronde van Vlaanderen of op het WK veldrijden of nog veel meer met de Rode Duivels.
Soms wordt het hier voorgesteld alsof Remco Evenepoel de grote hoop van de natie is, en elke Belg een foto in zijn huis heeft hangen van deze nieuwe god. Die hype merk ik nog totaal niet.
Daarvoor denk ik dat hij toch eerst de Ronde van Frankrijk gaat moeten winnen.
Bernal, Yates, Hindley, Carthy en Almeida krijgen er bv. meer.
Bij Het Nieuwsblad noemen ze bv. ook Bernal als topfavoriet: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210504_95023781
Wel met je eens dat het meeste Giro-nieuws bij de Vlaamse kranten over Evenepoel ging, maar samen met Merlier is het ook zowat de enige Belg die hier een rol van betekenis kan spelen.
Maar dan krijg je direct een pushbericht op je smartphone van HLN (Het Laatste Nieuws) waarin staat "Evenepoel doet goeie zaken voor het klassement."
Zwijg toch eens over dat klassement. Wees al blij dat hij terug in koers is na zijn verschrikkelijke val. Leg geen te hoge verwachtingen op.
Ik heb zoiets van:
Fantastisch dat hij terug is. Hij heeft niks meer gereden sinds die val. Zou al mooi zijn moest hij de Giro uitrijden (zal hij wel doen) en ach wordt hij 60ste in het eindklassement dan is ook zo. Zou voor mij geen schande zijn. Maar voor de Belgische media zou dat een afgang zijn.
Die media geven er een irritant tintje aan
Ik ben er zeker van dat hij niet kan wachten tot een sprintersetappe voorbij is en hij weer kans kan maken. Als hij net als WVA ook zou kunnen sprinten zou hij waarschijnlijk alle ritten willen winnen.