Zieke Remco Evenepoel denkt aan opgave in Benelux Tour

dinsdag 31 augustus 2021 om 13:59
Zieke Remco Evenepoel denkt aan opgave in Benelux Tour

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel hoopte vandaag in Lelystad zijn sportieve gram te halen in de individuele tijdrit van de Benelux Tour, maar de renner van Deceuninck-Quick-Step kwam er niet aan te pas. Na afloop liet de Belg weten dat hij zich ziekjes voelt. “Ik heb niks kunnen eten tot één uur voor de tijdrit”, aldus Evenepoel.

Evenepoel hoopte vandaag goede zaken te doen in de tijdrit, zeker nadat hij gisteren na pech een minuut verloor in de waaierrit naar Dokkum. De Belg kon echter niet zijn normale wattages trappen en kwam ruim tekort voor de ritzege. “Ik kon het de eerste drie tot vier kilometer nog houden, maar daarna liepen de benen leeg omdat ik te weinig energie had opgenomen. We hoopten nog op verbetering voor de tijdrit, maar dat was niet het geval.”

De vraag is nu of Evenepoel morgen aan de start zal verschijnen van de derde etappe van de Benelux Tour. “We bekijken het nu dag per dag. Als de situatie blijft verslechteren, heeft het geen zin om verder te doen. We gaan straks zien of ik al meer eten kan binnenhouden. Als dat niet lukt, kan ik beter uitzieken en herstelling richting volgende week”, doelt de Belg op de Europese kampioenschappen wielrennen in Trentino.

Evenepoel hoopte vandaag een goede zaak te doen voor het algemeen klassement. “Het tijdverlies valt op zich nog wel mee, gezien de situatie. Het is alleen nooit leuk, aangezien ik had gehoopt om vandaag tijd terug te pakken. Dat zal misschien nog wel lukken op sommige jongens, maar de verschillen zullen niet zo groot zijn als gehoopt.”

Dit artikel delen:

86 Reacties

LaDoyenne 31 augustus 2021 om 14:06

"Na afloop liet de Belg weten dat hij zich ziekjes voelt."

En natuurlijk komt hij hiermee NADAT hij niet eens het podium haalt in de tijdrit, en wellicht de ronde. Dus voor de tijdrit had hij nog geen maagprobleem?

wimvl 31 augustus 2021 om 14:18

LaDoyenne. Misschien het artikel eens lezen.

Steven_E 31 augustus 2021 om 14:26

Je gaat toch niet verwachten dat mensen een artikel over Evenepoel gaan lezen zeker? Gewoon blind alle frustraties eruit typen, neersabelen dat ventje!

Turtlehead 31 augustus 2021 om 14:46

@LaDoyenne: je bent achteraan je zin een woordje vergeten: ‘gemeld’.

Ik kan je overigens alleen maar bevestigend beantwoorden: Inderdaad, hij heeft dat niet vooraf gemeld.

MarkPeeters 1 september 2021 om 08:23

Plots is iedereen dokter en kan zomaar een diagnose stellen zonder de patiënt te zien. Proficiat!

wimvl 31 augustus 2021 om 14:06

Indien geen beterschap beter uitzieken, er komen nog koersen aan. Hopelijk snel beterschap.

Michelangelo 31 augustus 2021 om 14:58

Tis toch wel een grote. Zwaar ziek zijn, zo ziek dat je aan opgeven denkt, maar wel gewoon in de top 20 eindigen…..

Willem Kieft 31 augustus 2021 om 14:13

Ik ga vast klaar zitten voor de discussie over RE tegen zwaardere tegenstand dan in de Druivenkoers.

Steven_E 31 augustus 2021 om 14:23

In Denemarken won hij de tijdrit voor oa Andersen, waarop hij vandaag 15sec verliest. Hij wordt dus geklopt door diezelfde “zwakke” tegenstand. Ligt dus wel

Reiger 31 augustus 2021 om 14:13

Rik van Looy zei ooit: “topvorm is een ziekte”. Dat gaat 60 jaar later nog steeds op. Een renner in topvorm is vaak snel ziek. Nu dus ook. Afstappen dus en uitzieken.

rennerske 31 augustus 2021 om 14:20

Eentje om te onthouden “ Topvorm is een ziekte”.

thorsen 31 augustus 2021 om 14:23

Dat geldt zeker voor duursporters. In topvorm zit er zo weinig vet aan dat je lichaam gewoon heel weinig reserves heeft.
Er zijn dan ook genoeg profs die zo verstandig zijn om bv. een grote ronde 1 a 2 kilotjes ‘te zwaar’ aan de start te verschijnen, want die raak je onderweg wel kwijt. Als je helemaal op 100% start en het regent de hele eerste week dan ben je snel door je reserves heen en sta je in week 3 stil.

Mohorietsj 31 augustus 2021 om 15:46

Om die topvorm te bereiken bouw je je weerstand af.

Maar het kan ook gewoon zijn dat de vele gelletjes van gisteren hem misvallen zijn.

Lalsacien 31 augustus 2021 om 21:25

Dan moet het bij Majka helemaal feest zijn. Die had gisteren een wereldrecord gelletjes binnen 60 km …

Westland95 31 augustus 2021 om 14:15

Off topic: hoe in the hell kan Bissegger zo’n groot gat hebben op de nummer 2? Veel profijt gehad van motors?

peter s 31 augustus 2021 om 14:21

Ws wat gunstigere wind

Steven_E 31 augustus 2021 om 14:25

Hij reed midden in het pak dus van zo’n gunstige wind kan geen sprake zijn denk ik.

Yeez 31 augustus 2021 om 14:36

Idd motoren. Jury werd ook boos en stuurde ze verder naar voren. Verder ook een achterblijver kunnen inhalen (wat affini niet had) en die rotonde in de laatste km afgesneden (wat affini ook niet deed)

nickdt 31 augustus 2021 om 14:17

Tuurlijk, nu is die ineens ziek. Gisteren was er niets aan de hand ogenschijnlijk.

thorsen 31 augustus 2021 om 14:19

Zo gaat dat vaak met ziekte. De ene dag ben je gezond en dan wordt je de volgende dag wakker en ben je ziek.

Steven_E 31 augustus 2021 om 14:24

Man man wat je hier toch allemaal moet lezen… Ziekte gaat toch vaak zo? Zeker spijsverteringsziektes.

JensV16 31 augustus 2021 om 14:36

edit wf: tot ziens

Reiger 31 augustus 2021 om 14:39

Even kijken hoeveel reacties je krijgt en met een nat doekje bij het scherm zitten?

rennerske 31 augustus 2021 om 14:42

@reiger
Nat doekje? Dacht meer aan iets nats wat op “oekje” rijmt.

Steven_E 31 augustus 2021 om 14:44

Zwembadconstructiehandboekje?

rennerske 31 augustus 2021 om 14:48

@ Steven
Bijna. Nog één erretje.

wimvl 31 augustus 2021 om 14:37

@JensV16. Waar slaat deze onzin op

VespavanBern 31 augustus 2021 om 14:44

Vreemd verhaal, als DQS wist van het feit dat hij ziek was voor de tt hadden ze hem nooit mogen laten starten.
Wat ik aannemelijker vind is dat Evenepoel zelf nog heeft gedacht ‘het kan wel’ en wellicht niks heeft aangegeven aan de ploegleiding, en als het dan tegenvalt na de koers met dit soort verhalen in de media op te proppen komt.

Mohorietsj 31 augustus 2021 om 14:47

aanname op aanname

Pogacar_GOAT 31 augustus 2021 om 14:55

@Mohorietjs
Zal best maar het blijft slap om achteraf te komen met ‘ik voel me ziekjes’.

Steven_E 31 augustus 2021 om 15:04

Waarom vreemd? Iemand met maag- en darmklachten 11km laten rijden lijkt me niet onverantwoord. Moest er vandaag een Spaanse bergrit in 35 graden op z’n programma hebben gestaan was het allicht anders geweest. Nu heeft hij tot morgenmiddag om te kijken hoe het evolueert. En niets aangeven aan de ploegleiding maar dan niets eten en om 5u ‘s ochtends al wakker zijn? Zéér onaannemelijk.

Steven_E 31 augustus 2021 om 15:05

@pogacar: oei mogen we tegenwoordig al niet meer de waarheid vertellen? Sjonge jonge… Als hij ziek is is hij ziek he. Maar als

Steven_E 31 augustus 2021 om 15:06

Maar als het uit de mond van Evenepoel komt zal het wel een slap excuus zijn. Gisteren is hij allicht ook gewoon express in Vermeersch z’n wiel geknald omdat hij niet meer kon.

Pogacar_GOAT 31 augustus 2021 om 15:13

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Pol 31 augustus 2021 om 15:48

@steven
Ze starten morgenochtend om 10.30 uur. Als het dan maar over is met zijn maag.

Txirrindularitza 31 augustus 2021 om 14:50

Vermeersch was ook goed ziek van van Rev gister, maar die blijft ook gewoon rondpedaleren.

Michelangelo 31 augustus 2021 om 14:50

Koning uitvlucht aan het woord. Een keer wat meer tegenstand en het loopt m dun door de broek.

Als de ploeg hem wil opleiden laten ze hem lekker de wedstrijd afmaken in dienst van asgreen. Die staat er prima voor en kan een goede knecht gebruiken. Lesje nederigheid lijkt me geen kwaad kunnen bij die knul. Als je hem laat afstappen leert ie nooit rijden voor een ander. En als hij zelf besluit af te stappen mag duidelijk zijn dat die jongen inderdaad enkel rijdt voor de BV Evenepoel. En dan zou ik als ik wout was toch nog even een gesprekje hebben met de bondscoach.

Silent Hill 31 augustus 2021 om 15:09

Geen idee waarom je reacties altijd in ‘als’-vorm zijn. Vier keer in zo’n korte reactie deze keer. Vind je het zelf niet vermoeiend om steeds in hypotheses te moeten denken ?

Steven_E 31 augustus 2021 om 15:15

1) Hij wordt hier op geruime achterstand gezet door Andersen, die hij in Denemarken 2x klopte. Ik zie niet in waarom hij zou liegen over maag- en darmproblemen.
2) Een zieke renner verplichten te starten? Goeie ploegleider zou jij zijn!
3) Remco heeft zelf al aangegeven dat hij niet rekent op een WK-selectie omdat het parcours hem te weinig ligt, dus Wout hoeft helemaal niet te bellen. (je bent allicht al vergeten wie er in Yorkshire wachtte op kopman Gilbert na diens valpartij?)

Pogacar_GOAT 31 augustus 2021 om 15:31

Volkomen mee eens!

Kannibaal van Schepdaal 31 augustus 2021 om 15:41

En Michelangelo, werpt je campagne om Evenepoel thuis te laten van het WK al vruchten af?

Mohorietsj 31 augustus 2021 om 15:53

Feitelijk onjuist. Evenepoel heeft in de voorbije seizoenen al meermaals (heel nederig) (maar niet zo knullig) gewerkt voor andere renners.

Tollpatscher 31 augustus 2021 om 20:02

@ Silent Hill: ‘Michelangelo’ schrijft wat hij denkt. Ik zie dat niet als hypotheses.

RE is in ieder geval geraffineerd genoeg om te trachten zo te antwoorden, dat het in ZIJN strategie past.
Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt.

Overigens ligt het misschien aan de pizza die hij gisteren nog gegeten heeft, weet jij veel?!

Michelangelo 31 augustus 2021 om 20:44

Edit redactie: Niet op de man spelen.

Mohorietsj 31 augustus 2021 om 21:12

nee die “als” fantasietjes zijn zinnig.

Limal 31 augustus 2021 om 22:41

edit wf: niet doen

Lendilonus 31 augustus 2021 om 14:51

natuurlijk heel sneu dit voor hem, ben je na een zwaar jaar net in topvorm en ga je je voor het eerst weer meten met serieuze tegenstand en dan overkomt je dit.

Edit redactie: Niet doen.

Sjonge Jonge 31 augustus 2021 om 14:52

Hoeveel renners raken er niet ziek in een etappekoers, zeker als ze door topvorm weinig weerstand hebben?

En hoevaak geeft een renner dat voor een etappe of tijdrit aan? Elke renner hoopt op een rustige etappe of de schade te kunnen beperken en na de rit weer wat aan te sterken.

Dat is allemaal iets wat met grote regelmaat voorkomt, dus waarom het nu opeens vreemd is dat Evenepoel dit na de tijdrit pas kenbaar maakt is mij echt een groot raadsel.

Ik zou als ik Evenepoel was de koers verlaten en hopen weer fit te zijn voor het EK

EricV 31 augustus 2021 om 14:55

Edit redactie: Niet doen.

Marik 31 augustus 2021 om 15:01

Ja ook deze jongen wordt weleens ziek. Het verklaart zijn matige optreden wel.
De opmerkingen in dit topic dat hij zich zou aanstellen of een smoesje verzint vind ik erg flauw.

Murcia 31 augustus 2021 om 15:05

Helemaal eens, zeker maagproblemen komen om de haverklap voor in het peloton en ik zie behalve het feit dat alle nieuws rond Remco werkt als een rode lap voor sommigen geen enkele reden om aan zijn verhaal te twijfelen. Geen voeding naar binnen kunnen werken is onvoldoende brandstof en dus nada energie. Met het oog op het EK moet je dan geen onnodige inspanningen meer doen.

DopieJopie 31 augustus 2021 om 15:04

Vervelend voor Evenepoel, gister ook al pech. Een goede Evenepoel had hier zeker top 3 gereden. Lekker rusten, er komen nog genoeg kansen om te laten zien wie hier de baas is.

Pogacar_GOAT 31 augustus 2021 om 15:15

Mooi dat soort zekerheden in het leven!

Prima Facie 31 augustus 2021 om 15:05

Hij zou ook Asgreen aan de winst kunnen helpen

Steven_E 31 augustus 2021 om 15:18

Als hij daar fysiek toe in staat is, en z’n eigen vorm daarmee niet hypothekeert, kan dat zeker. Anders is afstappen de enige juiste beslissing. Asgreen 10% meer kans geven op eindwinst in ocharme de Benelux Tour, en daardoor z’n najaar verpesten … Velen hier zouden het natuurlijk graag zo zien, maar een intelligente beslissing is het allerminst.

Dr op en dr over 31 augustus 2021 om 15:29

Ja en Mathieu had hier ook prima kunnen rijden om Merlier uit de wind te houden.

Het slaat helemaal nergens op natuurlijk wat ik zojuist schreef, maar dat is ongeveer in dezelfde context als wat jij schrijft.

Dus iemand die geen eten kan binnenhouden moet toch nog maar even een kleine duizend kilometer doorrijden deze week ? Ik ben blij dat jij geen ploegleider bent Prima Facie.

LaDoyenne 31 augustus 2021 om 15:15

Over R. Evenepoels zwakke prestatie kunnen we nog uren palaveren.
Maar wat te zeggen over G. Thomas’ wanprestatie?

Pogacar_GOAT 31 augustus 2021 om 15:33

Ik hoorde dat hij geen eten binnen kan houden en dat hij de hele nacht op de wc heeft gezeten.

Gelei 31 augustus 2021 om 15:39

Of die van Kelderman?

Medicijnman 31 augustus 2021 om 16:34

En Theunisse die in een ander artikel zegt dat hij verkouden is.

rennerske 31 augustus 2021 om 17:57

Gert-Jan de fiets ook weer uit de wilgen getrokken?

MarkPeeters 31 augustus 2021 om 22:54

Teunissen en Kelderman ziek? Dat zal wel, de “koningen van de uitvluchten” … om het met de woorden van Michelangelo te zeggen.

Panache 31 augustus 2021 om 15:52

Die actie van Vermeersch is hem in het verkeerde keelgat geschoten en daar bovenop een voedselinfectie. Zo’n tijdrit als dit moet je op glucose kunnen rijden, maar het allerbeste is er natuurlijk af. Morgen opstappen kan goed zijn voor het leerproces (darmproblemen in een grote ronde) en wat goodwill kweken door Asgreen te helpen Mohoric te verslaan is ook geen overbodige luxe.

Mohorietsj 31 augustus 2021 om 16:07

Goodwill kweken? Is dat iets nieuws in het wielrennen?

Ik heb bij een Jakobsen of Groenwegen nooit gehoord dat ze goodwill moeten kweken door af en toe te knechten. Wat een larie. Een kopman die 7 wedstrijden per jaar wint voor de ploeg stelt gewoon volgende doelen als het niet meer gaat.

Jij bent gewoon één van die zich als critici vermommende Evenepoelanti's die hem liefst zo weinig mogelijk zien winnen.

Panache 31 augustus 2021 om 16:40

Ik heb Wiggins op kop zien rijden voor Cavendish in Parijs, Dumoulin de Poggio een hoog tempo gemaakt voor Matthews, de winnaar van de laatste Ronde van Vlaanderen (Asgreen) rijdt driekwart van zijn seizoen in dienst van anderen. Evenepoel moet vooral doen wat hij zelf wil en wij kunnen daar dan onze mening over vormen en uiten, zo werkt dat op een wielerforum.

meqadon 31 augustus 2021 om 19:28

Idd ik heb groenewegen en jakobsen nog nooit voor iemand kop zien doen. Maar best ook want als er een brug in het parcours ligt, worden hun inspanningen direct cash betaalt en hangen ze met de tong uit de mond voor de bezemwagen.

Rita de Doelder 31 augustus 2021 om 16:35

Edit redactie: Tot ziens.

djerkson 31 augustus 2021 om 17:40

Edit redactie: Reactie is aangepast.

Polleke 31 augustus 2021 om 17:47

Edit redactie: Reactie is aangepast.

vroege vlucht 31 augustus 2021 om 17:36

Ik ben benieuwd naar de komende column van dhr. Lefevre… De communicatie naar de renners vanuit de baas verloop via Het Nieuwsblad. Waarschijnlijk komt daar een verklaring/vermaning/ander gaat je fiets in de camion/… over dit ziek zijn.

Emergo 31 augustus 2021 om 19:01

Ik heb die wind in Friesland nooit vertrouwd.

meqadon 31 augustus 2021 om 19:36

Wow de reacties hier worden zieliger met de dag. Dit is nog vele malen lager en respectlozer dan remco zn gedrag gisteren. Vergelijk dit eens met de reacties op vdp zn rugklachten verhaal of theunissen die ook ziek blijkt te zijn en je weet onmiddellijk dat er hier met grote oranje bril naar de koers gekeken wordt.
Hoogstwaarschijnlijk zal remco niet op dit forum kijken, maar ik hoop niet dat iemand van zn familie- of vriendenkring hierop leest. Het is gewoon wansmakelijk. Niemand verdient dit.

Michelangelo 31 augustus 2021 om 20:57

Er is voor de liefhebbers ook gewoon een .be gedeelte. Daar komen niet veel mensen met een oranje bril of zwartgele juichcape.

Om alle reacties zielig en respectloos te noemen vind ik dan weer niet getuigen van klasse. Zeker ook omdat jouw bijdrage verder niks bijdraagt dan dat. Even lekker wat wielerflitsers schofferen en weer vertrekken.

En ik hoop persoonlijk dat remco hier wel eens een kijkje komt nemen. Hij krijgt hier namelijk hele goede feedback op wat zijn gedrag doet met de doorsnee wielerfan. Dat is een stuk leerzamer dan enkel luisteren naar de jaknikkers om je heen, je supporterslokaal bezoeken en je laten toezingen door je klapvee en kijken op de site van je fanclubje om te lezen hoe geweldig je bent.

Lalsacien 31 augustus 2021 om 21:31

@meqadon wanstaltig of onsmakelijk. En het is Teunissen.

jan jansen 31 augustus 2021 om 22:22

meqadon;
+1
edit wf: niet doen

Michiel 31 augustus 2021 om 22:34

Michelangelo schildert Evenepoel af, in een dichterlijke vorm zonder rijm. Geen geslijm, to the point en voor zijn raap. Die Remco is gewoon een voetbalknaap.

MarkPeeters 31 augustus 2021 om 22:56

edit wf: niet doen

Maillot à Pois 31 augustus 2021 om 23:46

@Michelangelo
Net zoals Remco niet gebaat is bij ja knikkers om zich heen, mogen ook mensen met een oranje bril of juichcape alsook REV criticasters best wel wat tegengas krijgen. Ga naar je eigen site is dan een heel zwak antwoord. Noem het dan geen forum hier.

On topic: de feedback op zijn gedrag tov mecanicien zou Remco idd best even goed doorlezen en ter harte nemen, de feedback op dit topic mag hij wat mij betreft rustig overslaan. Maagproblemen komen vaak voor in de koers, worden nooit voor de koers gemeld . Niets ongeloofwaardigs aan. En het zijn niet enkel REV fans die dat vinden, lees de reactie van de wat dat betreft onverdachte Marik er maar eens op na.

@Lalsacien: wansmakelijk is gewoon een bestaand Nederlands woord hoor

Lalsacien 1 september 2021 om 07:05

@Maillot je hebt gelijk. Ik had er nog nooit van gehoord en zag een contaminatie van de twee woorden die ik schreef.

Romāns Vainšteins 1 september 2021 om 07:30

De kortzichtigheid waarmee M hier poneert dat iedereen die vindt dat REV hier geschoffeerd wordt maar lekker naar een Belgisch forum op moet rotten getuigt van projectie. In zijn ideale wereld zitten dus JUIST alle jaknikkers en reetlikkers het gezellig eens te zijn in hun eigen kwijlhoekje waar ze op basis van hun voorkeuren heentyfen moeten.

Michiel 1 september 2021 om 08:24

Heerlijk wat Michelangelo allemaal losmaakt

AdZ 31 augustus 2021 om 19:40

Jee REV is sneu, want ziek. De vraag is waarvan? Van verkeerd eten, van een Shimano mekanieker die m in t pak genaaid heeft? Van Vermeersch die m uit de waaier gefietst heeft? Tja… hij blijft sneu #welevenmetREVmee

Michiel 31 augustus 2021 om 21:37

Wel even met REV mee? Waarheen dan

MarkPeeters 1 september 2021 om 08:25

Ik weet het niet. Jij blijkbaar wel want jij kan zomaar een diagnose stellen zonder de patiënt te zien …

Derierre de la course 31 augustus 2021 om 21:58

Laten we die jongen eens gewoon het voordeel van de twijfel geven. Wanneer hij gisteren ook al slecht geweest was had hij vast niet zo’n grote bek op gezet.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair