Evenepoel: “Tour krijgt vanaf nu prioriteit, maar sluit tussenstation in 2023 niet uit”
Remco Evenepoel zal de komende weken op huwelijksreis zijn hoofd leegmaken na een zeer succesvol maar ook zwaar seizoen, maar de renner van Quick-Step-Alpha Vinyl keek in een uitgebreid interview met Het Laatste Nieuws eerst nog even terug op de voorbije maanden én vooruit naar 2023.
Het Laatste Nieuws wist Evenepoel en oud-renner Dirk De Wolf te strikken voor een dubbelinterview, in het kader van de Kristallen Fiets die vanavond zal worden uitgereikt. Evenepoel keek uitgebreid terug op een uitermate succesvol seizoen, maar het ging ook over 2023. De grote vraag is of de regenboogtrui volgend jaar te zien zal zijn in de Tour de France. “De missie ‘Tour de France’ krijgt vanaf nu prioriteit. Op een dag wil ik ook dáár winnen, dat is de ultieme droom. Wat een tussenstation in 2023 niet uitsluit. Tot dusver oogt de Ronde van Italië zeer mooi”, aldus Evenepoel.
Teammanager Patrick Lefevere zal ook rekening moeten houden met de wensen van sprinters Fabio Jakobsen en nieuwkomer Tim Merlier. “Tuurlijk zal ik in de keuze van een grote ronde rekening moeten houden met onze twee spurters. Maar eigenlijk kunnen we het keurig verdelen”, is Evenepoel van mening. “Je zou kunnen zeggen: ik de Giro, Fabio (Jakobsen, red.) de Tour, Tim (Merlier, red.) de Vuelta.”
Absolute kopman
De Belg geeft de voorkeur aan het absolute kopmanschap in een grote ronde. “Ja. Ik vind dat beter. Anders riskeer je verdeeldheid. Dat gaat ook op voor een sprinter, die een sterke lead-out verdient. Lees: minstens twee renners. Dan wordt de combinatie moeilijk, hé. Fabio en ik schieten goed met elkaar op en in een gewone koers maak ik graag deel uit van zijn sprinttrein. Maar in een grote ronde is dat toch anders.”
Een ding is wel zeker: Evenepoel zal in 2023 slechts één grote ronde rijden. Ook als de wereldkampioen besluit om in het voorjaar de Giro te betwisten. “Dan wordt het de Clásica San Sebastián, WK en de Ronde van Lombardije in het najaar. In het voorjaar zal ik opnieuw een beperkt programma rijden, stages inplannen en werken op klimmen en tijdrijden. Eigenlijk kan ik mijn Vuelta-voorbereiding vanaf nu elk jaar copy-pasten. Want dat heeft goed gewerkt.”
Lefevere zei in juli nog dat hij Evenepoel in 2023 liever nog eens de Giro d’Italia ziet rijden, zodat zijn poulain in 2024 kan debuteren in de Tour de France. De Giro lijkt in 2023 bovendien op maat gemaakt voor tijdritspecialist Evenepoel, aangezien de Italiaanse ronde naar verluidt drie chronoproeven bevat. In totaal zou er zestig à zeventig kilometer tegen de klok gereden moeten worden. Het volledige parcours van zowel de Giro als de Tour wordt in oktober bekendgemaakt.
Op termijn zal hij ongetwijfeld andere oorden opzoeken.
Dat is trouwens ook de reden waarom Groenewegen verhuist is.
Daar tegenover staat de aanpak van een potentiële Tourwinnaar waarbij alles moet wijken voor dat ene doel. Is Evenepoel daar al klaar voor (fysiek en mentaal)? Misschien wel, misschien niet - ik weet het antwoord niet. Er hebben weinig man tegen man gevechten plaatsgevonden tussen Evenepoel, Pogacar en Vingegaard. Die enkele keren dat ze tegen elkaar koersten werd het veelal tactisch beslist door een vroege aanval, of was er iemand niet in vorm (Evenepoel was niet in vorm in de Tirreno en Pogacar was over zijn piek in San Sebastiaan, etc.) We weten inmiddels dat Evenepoel Mas wel aan kan over drie weken, maar dat is iemand voor Tour top-5 (een stukje achter het podium, geen kandidaat eindwinnaar). Dat Lefevere nog wat behoudend is snap ik dus wel, alle paaseieren in één mandje (denk ook aan valpartijen) is gewoon een risico.
Heb je nog een derde optie: geen focus op de Tour in 2023 maar eerst een Giro voor winst rijden. Voor mensen die alle tijd hebben is dit een logische stap en feitelijk is het ook een grote prijs en is je seizoen geslaagd in mei als de eindzege binnen zou zijn. Rationeel best een slimme keus, ook gezien het aantal tijdritkilometers. Maar uit de gedane uitspraken maak ik op dat Evenepoel droomt van het allerhoogste (de Tour) en we hebben met Dumoulin, Bernal en Roglic gezien dat topsport wreed kan zijn en dat je soms niet meer de tijd hebt om het volgend jaar nog eens te proberen. Fijn voor deze site dat we hier nog wel een paar maanden over kunnen discussiëren en ook off-season de schoorsteen laten roken.
Als er ooit een jaar is waar Evenepoel nog enigszins "zonder druk" naar de TdF kan, is het komend jaar. Simpelweg omdat hij zich nog niet heeft hoeven meten met het allersterkste rondepeloton in de allerbeste vorm. En bij de TdF komt uiteindelijk meer kijken dan enkel hard fietsen, dus zelfs als het niet meteen voor de knikkers is, dan is het heel leerzaam.
Met het sprinters-dilemma en het Alaphillipe-vraagstuk is het echt wel een interessante optie om dit jaar nog als halve vrijbuiters te gaan. Sprinter mee met 2/3 mannetjes, Evenepoel mee met 2 bergopmannetjes, Flipke mee als een "Wout-van-Aert" voor eigen kans en hand- en spandiensten voor zowel de sprint als Remco. En dan zien waar je uitkomt.
Evenepoel hoeft de koers op voorhand niet te dragen. En als hij sterk genoeg is, dan moet hij gewoon zijn wagonnetje aanpikken zoals hij meermaals heeft kunnen doen in de Vuelta.
Ik zou het hoe dan ook zonde vinden als hij het niet zou proberen in de TdF na zijn Vuelta dit jaar.
"Zonder druk" naar eender welke wedstrijd gaan is eigenlijk al jaren niet meer mogelijk voor Evenepoel, en nu hij de Vuelta gewonnen heeft is "zonder druk naar de Tour" ook voltooid verleden tijd.
Kijken waar het schip strandt is ook niet realistisch. Vriend en vijand verwacht dat hij na winst in de Vuelta voluit voor een klassement rijdt in de Tour. Daarom hoeft hij niet te winnen om te slagen, maar met een andere instelling aan de Tour beginnen gaat gewoon niet meer. Dat zal alleen maar opnieuw kunnen als hij al een paar keer gefaald zou hebben in de Tour, of de Tour als 2de grote ronde in een jaar rijdt.
Dus àls hij naar de Tour trekt, dan moet het full blown volgens mij. En bijgevolg zonder Jakobsen/Merlier.
Zoals Panache zegt, zijn de kansen in een carrière beperkt, dus daarom moet je elke kans voor de volle 100% aangaan. Als je volgend jaar in een vrijbuitersrol gaat, riskeer je om zowel een kans op Tourglorie als een kans op Girowinst te verspelen. En ik zou dus "gewoon" voor de Giro gaan.
QS is groter dan enkel Evenepoel. En de TdF is het hoogste podium voor iedere renner, dus ook voor Jakobsen/Merlier en Alaphillipe, de andere vedettes van de ploeg. En die moet je ook tevreden houden.
Als je winstmaximalisatie voor Evenepoel nastreeft, dan moet je inderdaad met een klassementsploeg naar de TdF gaan. Je hebt immers bij QS geen Van Aert rond rijden die meesterknecht, puncher en massasprinter in 1 is. Kies je voor een sprinter, dan ben je ook gewoon 2 man extra kwijt voor de leadout.
De giro is m.i. een stap die hij kan overslaan nu het Vuelta-plan meer dan goed is uitgepakt. Had hij in de vuelta een 5e plek gehaald, dan zou ik hem naar de Giro sturen, maar hij is gewoon klaar voor de TdF.
al is Lefevere denk ik met een goede zak centen wel over te halen om Evenepoel toch naar de Giro te sturen.
Als je meerdere kopmannen naar de Tour stuurt, dreigt er geen enkele helemaal tevreden te zijn.
Hij moet absoluut een team meekrijgen dat volledig voor hem werkt. Geen sprinters erbij niets. En nog een sterke knecht halen is een must. Echter zijn er niet veel meer beschikbaar.
Een confrontatie met UAE en Jumbo hoeven ze echt niet te ontlopen omwille het team. QS kan al best een prima tour team opstellen.
Dat hele druk vanuit de natie-idee is toch behoorlijk overroepen en op aannames gebaseerd. Het beste joch heeft er nog geen schrammetje van opgelopen. Het mag geen factor zijn bij de beslissing om wel of niet te gaan.