Evenepoel opnieuw succesvol in de Algarve: “Ik voelde de inspanning van de tijdrit”

zondag 20 februari 2022 om 19:39
Evenepoel opnieuw succesvol in de Algarve: “Ik voelde de inspanning van de tijdrit”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel heeft voor de tweede keer in zijn carrière de Volta ao Algarve op zijn naam geschreven. Zijn leiderstrui kwam in de slotetappe naar de Alto do Malhão niet meer in gevaar. Evenepoel hoopte ook nog de etappe te winnen, maar beschikte in de finale niet over de punch om het af te maken.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

De 22-jarige renner van Quick-Step Alpha Vinyl voelde naar eigen zeggen nog wel de inspanning van de tijdrit van zaterdag. “Ik wist dat de beslissing zaterdag zou vallen, daar lag de focus”, vertelde Evenepoel na afloop aan Het Laatste Nieuws. “Die inspanning voelde ik vandaag wel, maar Louis (Vervaeke, red.) en de andere jongens deden perfect hun job om me aan de voet af te zetten.”

“Op de Malhão heb ik nog wel geprobeerd om aan te vallen, maar toen ik zag dat ze in mijn wiel bleven zitten, besloot ik gewoon een hoog tempo aan te houden. Ik wist dan toch dat ik gewonnen spel had. Zo kon ik wat meer genieten van de slotmeters in het geel.”

Met twee ritzeges van Fabio Jakobsen en een rit- en eindoverwinning van Evenepoel kan Quick-Step Alpha Vinyl terugkijken op een zeer succesvolle Portugese wielerweek. Evenepoel richt zijn vizier nu op Tirreno-Adriatico (7-13 maart), waar hij het zal moeten opnemen tegen nog betere tegenstanders. “Ook daar kijk ik vooral uit naar de tijdrit. Mijn doel was om het vormpeil hier nog wat op te krikken richting Italië, waar het er nog wat sneller aan zal toegaan.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

Beer 20 februari 2022 om 19:52

De ket leert snel! Eerst heel het pak beheersen om dan in de slotkilometer al wie er nog aanhangt te laten sprinten voor de dagzege. Zo maak je vrienden en doseer je krachten. Lampi ook sterk.

xistnc 20 februari 2022 om 20:10

Heb je het artikel wel gelezen? Plan A was toch echt om voor de ritwinst te gaan.

Beer 20 februari 2022 om 20:20

Plan A is wat je hoopt. De realiteit was REV met z’n snufferd in de wind en de rest in z´n wiel.

Lalsacien 20 februari 2022 om 20:55

Lampaert zeer sterk. Die rijdt zich in vorm voor de klassiekers.
Wat Evenepoel betreft, de Tirenno is over een maand en ik vrees dat hij dan over zijn piek heen is. Ik heb het gevoel dat zijn eerste wedstrijden na een rustperiode altijd het best zijn dus wellicht dat het toch meevalt in Italië.

Michelangelo 20 februari 2022 om 20:57

@Beer,
En dan? Wat doet een slimme renners als hij met zijn neus in de wind zit maar wel de etappe wil winnen en de eindwinst in de pocket heeft? Precies, pokeren. Plan B of plan C proberen.

De realiteit is dat hij niet heeft gepokerd. En dus eigenlijk al heel snel geaccepteerd had dat hij de etappe niet ging winnen. Omdat hij gewoon de benen niet had. Ik denk dus dat er weinig “leren” bij zat, maar vooral gewoon niet kunnen. Dat hij voor de vorm maar even op kop ging rijden, maar dat er geen moment meer in heeft gezeten. Overigens niks mis mee… een mening/oordeel, geen VERoordeling.

En vwb vrienden maken in het peloton. Het viel mij op dat er weinig renners waren die hem feliciteerden toen hij terug reed richting streep voor het eindpodium… maar wie weet hadden die dat onderweg al allemaal gedaan.

Marik 20 februari 2022 om 21:11

Beer hij was onderweg niet bezig om vrienden te maken, hij was juist weer bezig om ruzie te maken. Deze jongen gaat de komende jaren vaak meemaken dat hem vanuit het peloton niets wordt gegund. En dat kost overwinningen, simpel zat.

dit is mijn voorwiel 20 februari 2022 om 22:29

Waar en hoe en met wie maakte hij ruzie dan? Heb dat gemist denk ik

Reutemeteut 20 februari 2022 om 22:59

Michelangelo, op welk rekeningnummer kunnen we storten om je anti-Evenepoel hetze kracht bij te zetten?

Michelangelo 20 februari 2022 om 23:05

@Reutemeteut,
Als je iets meer wilt bijdragen dan deze onzin, dan mag je wat mij betreft je geld overmaken naar KWF… Of kies een mooie deelnemer bij http://www.opgevenisgeenoptie.nl

Reutemeteut 20 februari 2022 om 23:11

Hahahaha, leuk dit populisme, maar hier trapt niemand in. :)

Mirra 21 februari 2022 om 06:57

@Marik, stel je maar eens voor dat ze het hem wel gunnen. Dan zou hij werkelijk elke koers winnen waar hij aan de start staat

Marik 21 februari 2022 om 07:30

Mirra, ja stel je voor zeg. Het is dan maar goed dat Remco hard bezig is om 1 van de minst populaire renners in het peloton te worden. Dat incestueuze wolfpack gedoe helpt daar overigens ook niet bij.

BincheTournaiBinche 21 februari 2022 om 08:15

Bergop verliest Evenepoel vaak. En veel.

peter s 20 februari 2022 om 20:01

Hele goede tijdrijder, die ook wel een beetje kan klimmen .Verder schokkend om te zien, hoe weinig explosief rev is

meqadon 20 februari 2022 om 20:14

type dumoulin wiggins eh peter

Michelangelo 20 februari 2022 om 21:03

@Peter,
Ik zou het pas “schokkend” vinden als hij zowel uit zou blinken in de tijdrit, bergop en ook nog in de sprint. Pogi/Roglic maar dan Belg.

Ik denk dat Evenepoel vanuit zijn kwaliteit moet blijven werken. En dat is denk ik zijn tijdrit, gecombineerd met meer dan behoorlijk mee kunnen bergop. En dan ergens de keuze zal moeten maken om iets in te leveren op het tijdrijden, en wat sterker te worden bergop voor de grote rondes. Wat Dumoulin ook heeft gedaan, en volgens mij Evenepoel vorig seizoen ook geprobeerd heeft. Iets minder kracht en spiermassa om beter bergop te rijden, maar wel lichter.

Maar ik verwacht dat Evenepoel gewoon niet de aanleg heeft om ineens wel een sprinter/puncher te worden. Want anders hadden we dat al lang van hem gezien…

tramontana 20 februari 2022 om 21:08

Vooral schokkend om te zien dat al die explosieve klimmers pas in de laatste 200 meter hun explosiviteit toonden, en dat Hayter en vele anderen er toch af gereden werden op die laatste klim. Schokkend was vooral de tijdrit zaterdag. Dat hij zegt dat die nog in zijn benen zat, lijkt me menselijk.

harryjohan71 20 februari 2022 om 21:20

Hayter was vandaag gewoon niet goed. Die kon niet eens met de 1e groep mee. De overigens renners die achter hem zaten, zijn nu niet echt de absolute top van hun ploeg.

peter s 21 februari 2022 om 07:08

@tramontana .Wat ook erg schokkend was ,is dat rev dan toch nog 9 seconden verliest in de laatste 200 m

tramontana 21 februari 2022 om 07:44

@peter s haha lol, bijna dacht ik dat je dat meende. Ik dacht gezien te hebben dat hij die laatste kilometer zelf aan de boom schudde, en er enkel een handvol renners mee konden in zijn wiel, dat zal ik dan wel verkeerd gezien hebben

peter s 21 februari 2022 om 08:12

Wat je gezien hebt is dit; rev gaat vol voor ritwinst in de laatste kilometers, maar werd nog op 9 sec gezet in de laatste 200 m

Gunther Leonhardt 21 februari 2022 om 09:58

Eerste bergrit in Valencia gezien?

tramontana 21 februari 2022 om 11:04

@peter s bedankt voor zoveel koersinzicht. 9 seconden zeg je? Dat had hij evengoed van zijn fiets kunnen stappen en te voet over de finish stappen, met evenveel seconden zou hij dan nog Algarve gewonnen hebben.

Roeleboelie 20 februari 2022 om 21:56

Ik hoor meerdere verhalen over dat Remco weer geen vrienden aan het maken was in de etappe… kan iemand me even bij spijkeren ? Bedankt alvast

xistnc 20 februari 2022 om 22:50

Het gaat er vooral om, dat sommigen de suggestie willen wekken dat Evenepoel de etappe zogenaamd cadeau deed om vrienden te maken. Dat is absoluut niet zo, want hij wilde ‘gewoon’ zelf winnen.

meqadon 20 februari 2022 om 23:50

Op +- 30km vd streep was er een akkefietje met een trek renner en handgebaar van remco. Ik weet niet waarover het ging.

jan jansen 21 februari 2022 om 00:22

Remco is de beste, hup Remco.
De vrienden van Remco zijn overal.

Jean Dumas 21 februari 2022 om 05:09

Gehoord op Eurosport: deze ronde heeft meer tijdritkilometers dan de komende Giro.

tramontana 21 februari 2022 om 08:23

Ook gehoord op Eurosport: “Die Hayter hangt er toch maar weer aan, wat knap”. Ze vonden het m.i. gewoon leuk om wat met die naam te jongleren: Heiter, Highter, Hayter.

Jean Dumas 21 februari 2022 om 12:41

Ja, dat was van Ducrot-niveau (‘Wat gebeurt hier?’).

Zwarte Panter 21 februari 2022 om 06:53

Deze heeft toch maar alwerr mooie

peter s 21 februari 2022 om 07:10

Tijd om op bedje te gaan

Zwarte Panter 21 februari 2022 om 06:54

Deze heeft ie toch alweer mooi binnen. Dit seizoen al drie overwinningen

kiekske 21 februari 2022 om 08:22

Kunnen we niet met een propere lijn beginnen? Al die anti supporters. Deze site begint steeds meer op een voetbal forum te worden. Ok ik snap dan er paar te blind fan zijn. Maar mag die jongen nog fouten maken? Ik ken weinig renners van zijn leeftijd die zo beoordeeld worden. Hij kan voor sommigen niets mis doen en voor andere doet hij alles verkeerd. Ik geniet van zijn talent en ik ben benieuwd naar komende maanden. Nog een opmerking, niet iedereen is als pogacar al superieur op zo’n jonge leeftijd. Ook al slaagt Remco niet in om top 5 Vuelta te rijden dit jaar, wil dat niet zeggen dat dat in de toekomst niet kan. Geniet gewoon van de koers en stopt met dat negatief gedoe.

Wheely 21 februari 2022 om 08:33

Zou mooi zijn, ik deel je naïeve idealisme maar daarvoor is er helaas al teveel gebeurt… Remco heeft teveel leed veroorzaakt en teveel pijn is geleden, dit gaat nooit meer goedkomen vrees ik.

Romāns Vainšteins 21 februari 2022 om 09:02

Hij fungeert hier als katalysator voor de twitterbitch, zeg maar op het hoogste punt als bliksemafleider. Als hij 38 kilo aankomt en met wielrennen kapt schakelen ze moeiteloos over op de volgende in de rij.

peter s 21 februari 2022 om 09:51

Deze site is net het peloton, velen haten hem en slechts een handjevol mogen hem

Peetvader 21 februari 2022 om 10:14

Remco heeft teveel leed veroorzaakt… :)

SoloSlim 21 februari 2022 om 10:00

Spijtig dat hij zaterdag niet mee rijdt, wou echt eens zien waar hij daar zou uitkomen..
De omloop heeft wel redelijk veel kasseistroken, een E3 of RvV zou hem beter moeten liggen.