Erik ten Hag opnieuw ‘adviseur’ voor Jumbo-Visma

maandag 14 november 2022 om 09:00
Erik ten Hag opnieuw ‘adviseur’ voor Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

Manchester United-trainer Erik ten Hag heeft opnieuw met hoofdcoach Merijn Zeeman van Jumbo-Visma om de tafel gezeten. Andermaal hebben beiden diverse onderwerpen besproken waar Jumbo-Visma lessen uit kan leren.

Zeeman vertelde na de door Jonas Vingegaard gewonnen Tour de France reeds aan de NOS dat voetbaltrainer Erik ten Hag iemand is waar hij veel aan gehad heeft: “Iemand uit een hele andere sport, maar ik wilde van hem begrijpen: hoe kom jij tot tactiek? Wat is voor jou de essentie van jouw sport? Voordat jij een wedstrijdplan maakt, wat zit daar dan achter? Daar heb ik een aantal keer met hem over mogen spreken.”

“Ik ben onlangs weer bij hem in Manchester geweest”, zegt Zeeman nu in een interview met Helden Magazine. Over het onderwerp concurrentie binnen de ploeg om te starten in de belangrijke wedstrijden is nu uitgebreid gesproken. Zeker nu de ploeg nog versterkt is met Dylan van Baarle en Wilco Kelderman en het achttal dat afgelopen zomer de Tour wist te winnen nog altijd de kleuren van Jumbo-Visma verdedigt, zal de onderlinge strijd om de Tour-tickets groot zijn binnen de Nederlandse ploeg.

Zeeman: “Omdat Erik ten Hag daar bij Ajax ook mee te maken had en nu heeft hij dat ook bij United, heb ik hierover met hem gesproken. Hoe ga je als coach om met spelers die alles hebben gewonnen en ineens op de bank komen? Vroeger moesten sporters dat maar accepteren. Er was toen minder oog voor de menselijke aanpak, dat past niet in deze tijd, vind ik.”

Dit artikel delen:

49 Reacties

Panache 14 november 2022 om 11:16

"Hoe ga je als coach om met spelers die alles hebben gewonnen en ineens op de bank komen?"

Ik zie dit niet anders dan advies inwinnen hoe je Roglic tevreden houdt in een andere rol dan het alpha mannetje.

Het lijkt dat ik een van de weinigen ben die dit soort gesprekken wél zinvol vindt en juist een teken vindt van professionaliteit. Zeeman zit in het wielrennen in een hele conservatieve wereld waar 'vamos vamos vamos' vooral onnadenkend hard getrapt moet worden terwijl deze sport veel meer lagen heeft. De beste atleet wint niet altijd en om als niet beste atleet je winstkansen te vergroten zijn er vele factoren die een rol spelen. Een prettig team waar de neuzen dezelfde richting uit staan en er geen energie verspild wordt aan randzaken of interne concurrentie lijkt mij zeker een pre (naast vele andere aspecten die in dit artikel geen rol spelen). Blijkbaar heeft Zeeman de kennis nog niet paraat en verstandig als hij is gaat hij dan op zoek naar die kennis. Dat is niet iets om je voor te schamen maar een professionele instelling. TJV blijft zich zodoende ontwikkelen. De opgedane kennis kan je bovendien offensief en defensief gebruiken (afhankelijk van de sterkte van je kopman t.o.v. de kracht van de concurrentie).

7
Marcel de Gendt 14 november 2022 om 14:07

Of dit 1 op 1 gaat over Roglic weet ik niet.

Maar ik ben het met je eens dat het wielrennen op veel vlakken een erg conservatieve wereld is. Zeker als je de coaching hoort vanuit heel veel auto’s, dat overstijgt het “vamos-niveau” vaak niet.

En dan denk ik ook dat het goed is om je als coach te spiegelen aan anderen. Aan collega’s binnen het wielrennen, maar ook daarbuiten. Want van navelstaren word je niet slimmer.

0
zacht 15 november 2022 om 05:59

En dat tijdens het Christiano Ronaldo-debacle. Ik ga stuk hier.

1
YogiBear 14 november 2022 om 11:27

Goed dat Zeeman wel verder wil kijken dan zijn eigen sport. Vraag me af waarom bijna iedereen hierboven denkt dat verder kijken dan je eigen sport en je eigen kennis onzinnig is. Natuurlijk zal 95% niet relevant zijn, maar als je weer een paar dingen opsteekt waar je in je eigen vak(gebied) wat aan hebt, is het al winst. Exact de reden waarom ik in mijn eigen werk als data-analist ook graag verder kijk naar bv psychologie, design en marketing. Je kunt overal en altijd iets leren.

7
Oblomov 13 november 2022 om 16:52

"Hoe ga je als coach om met spelers die alles hebben gewonnen en ineens op de bank komen? Vroeger moesten sporters dat maar accepteren."

Christiano Ronaldo nu ook hoor…

5
Massimo Bataille 14 november 2022 om 10:58

Tja toch niet absurd dat je eens gaat kijken bij andere sporten?
Wielrennen blijft een individualistische teamsport. Renners trainen alleen (of met klein trainingsgroep, niet per se van hetzelfde team), leven helft van het jaar in buitenland op stage of in koers en sommige renners zien elkaar maar paar keer in het jaar als ze verschillend programma hebben.
Dan is het niet evident om een ‘hecht’ team te krijgen. Zeker aangezien het de ‘renner’ is die wint en toch veel minder de ploeg.

Dan heb je in voetbal ( en veel andere sporten) een veel groter teamgevoel, aangezien die wel elke dag samen trainen en leven/spelen. En je wint/verliest als team.

4
Arie den Blanken 14 november 2022 om 22:46

“Tja toch niet absurd dat je eens gaat kijken bij andere sporten?”
klopt maar dan wel bij een echte sport en niet bij een spelletjessport.

0
Edwin Jansen 14 november 2022 om 12:25

Heel slim om ook van andere coaches in andere sporten waarbij zowel team als individu belangrijk zijn te kijken, vooral nu je steeds meer kapiteins op het schip hebt. Blijf er bij dat ik Merijn als coach maar ook als mens vrij hoog heb zitten. Hij weet wat zijn eigen zwakke kanten zijn en werkt daar aan, zo komt het op mij over. En mensen die hier afhaken, hulde, een teken dat je wellicht nog wat kunt leren over coachen en sociale psychologie. Ik blijf er bij dat coaching en met name mental coaching op het allerhoogste niveau van levensbelang is voor het succes van een sporter en een team.

4
Wheely 14 november 2022 om 10:20

Het gaat natuurlijk helemaal nergens over maar volgens mij kunnen de rollen beter worden omgedraaid, TJV is momenteel succesvoller dan Manchester United.

2
Michiel 14 november 2022 om 10:54

met dank aan AJAX

1
Blackcanyon 13 november 2022 om 12:54

Erik ten Hag: “Wij schoppen tegen ballen”. Merijn Zeeman denkt: “Zouden wij ook eens moeten doen.”

1
sooike 14 november 2022 om 13:46

Dominee Gremdaat heeft ook nog wat tijd over!

1
Jean Dumas 14 november 2022 om 15:59

Ze kunnen beter Frans Maassen sturen om Ten Hag Engels te leren, he.

1
Jan 13 november 2022 om 10:29

Ik haak af.

0
Zwarte panter 14 november 2022 om 10:09

Ik ook wat een gelul die neemt zich ook heel serieus

-2
Limal 13 november 2022 om 10:47

De laatste zin heeft nog wat zorg nodig…

0
De Ezel van Eindhoven 13 november 2022 om 11:55

Goede coach, die Erik!

0
Lowieke 13 november 2022 om 12:50

Benieuwd welke renners TJV op de bank wilt zetten…

Ik dacht ook dat Manu momenteel niet zo goed draaide.

0
Handige Harry 13 november 2022 om 15:02

Vergeleken met de afgelopen jaren doen ze het een stuk beter.
Ze hebben in ieder geval een duidelijke filosofie en dat is er ook jaren niet geweest.

Ten Hag heeft Ronaldo en Maguire (die er geen klote van kan maar wel aanvoerder is) op de bank gezet. Die heeft dus wel ervaring met grote namen passeren.
Het zal mij niet verbazen als bijvoorbeeld Roglic dit jaar buiten de selectie valt.

0
Lowieke 13 november 2022 om 17:46

Ronaldo lijkt toch niet gelukkig met de aanpak

0
Handige Harry 13 november 2022 om 18:46

Natuurlijk is hij er niet gelukkig mee, zou ook niet goed zijn als hij vrolijk op de bank gaat zitten.

Maar doorselecteren is ook in het wielrennen voortaan belangrijk, dat hebben ze dit jaar eigenlijk ook al gedaan door Gesink als belangrijke knecht thuis te laten.
Het zal mij niet verbazen als komend jaar Roglic en Kruijswijk ontbreken.

0
Edwin Jansen 14 november 2022 om 12:33

Als ik Roglic was dan zou ik geen Tour meer rijden. Je weet nooit of je heelhuids door de eerste week heen komt, alhoewel dat dit jaar wel eens mee zou kunnen vallen. Gewoon nieuwe doelen zoeken Primoz!

0
Lowieke 13 november 2022 om 12:50

Benieuwd welke renners TJV op de bank wilt zetten…

Ik dacht ook dat Manu momenteel niet zo goed draaide.

0
Lay On 13 november 2022 om 14:41

Ik dacht dat je die 2e post kopieerde om dat lelijke ‘wilt’ te verbeteren, maar helaas…

0
Posterix 13 november 2022 om 14:55

Lelijk? Grammaticaal correct bedoel je?

-4
Lowieke 13 november 2022 om 17:45

Bedankt voor het taaladvies

0
Posterix 14 november 2022 om 07:12

Zit net op NOS te lezen hoe Ronaldo van leer is getrokken tegen Ten Hag. Dan denk ik… kan die Ten Hag wel zo goed met verongelijkte “sterren” omgaan? Of is die Ronaldo gewoon een vervelend mannetje?

0
Edwin Jansen 14 november 2022 om 12:29

Beide. Ronaldo weet ook heel goed dat hij met dit interview het einde van zijn tijd bij Manchester United heeft bezegeld. Het is zijn eigen keuze. Het zou hem sieren als hij gewoon de eer aan zichzelf houdt, maar hij vindt het blijkbaar een betere potentiele sollicitatie bij een ander team om nog even flink na te trappen. Ik zou hem absoluut nooit in mijn team willen. Geen teamspeler.

2
Limal 15 november 2022 om 07:33

Afgezien nog van de vraag hoe je halfvergane sterren tevreden houdt (of niet dus, igv Ronaldo) schiet het wielrennen vooral tekort op vlak van opleiding van coaches. Bij voetbal, basketbal enz moet je eerst een uit de kluiten gewassen cursus volgen incl uitgebreide stageperiode. Daarin zitten naast de nodige technische en tactische kennis (die ex-renners vaak wel hebben) ook grote hoofdstukken over (sport)psychologie, het menselijke lichaam/bewegingsleer, voedingskunde, enz. (Iemand die ik ken volgde onlangs de cursus tot ‘Basketbal-coach niveau A’, en de dikte van zijn cursussen deed mij met angstzweet terugdenken aan mijn tijd aan de universiteit…)

In het wielrennen daarentegen stappen ex-renners meteen de volgwagen in. In België blijkbaar na een korte theoretische opleiding/3-daagse stage, maar obv de beschrijving op de website van Cycling Vlaaanderen lijkt het belangrijkste daarbij een rijbekwaamheidstest…

0
Wheely 14 november 2022 om 08:19

Wie is dan de Ronaldo bij TJV, Wout van Aert?

Ik vind het maar onzin allemaal, bij wielrennen heb je helemaal geen bank. Je hebt de Vuelta.

-1
Beer 14 november 2022 om 09:09

Van Aert, the ultimate teamplayer, vergelijken met Ronaldo? Sterk.

0
Wheely 14 november 2022 om 09:44

Dat is dus nou net de hele grap Colargol. ;-)

0
Mooie Sjors 14 november 2022 om 09:51

De Ronaldo van TJV zou dan Dumoulin zijn, vermoed ik. Een supertalent dat zich niet thuis voelt in de ploeg en met zijn humeur ook op de ploeg weegt. Maar of Ten Hag daar dan zo veel beter mee omgaat? Gezien de uitlatingen van Ronaldo bij Piers Morgan zou ik zeggen van neen. :)

0
Edwin Jansen 14 november 2022 om 12:40

Altijd leuk als mensen in hun tegenargument een goed punt maken voor (nadruk) de stelling. In het voetbal zitten soms spelers ook op niet op de bank, want daar zijn de bekerwedstrijden voor. :-)

0
Lars Maden 14 november 2022 om 09:21

Interessantdoenerij.

-1
Grote Plateau 14 november 2022 om 14:27

Waarvoor moet Zeeman helemaal naar Manchester tsjollen?

Dat advies kan Ten Hag toch ook gewoon door de telefoon sputteren.

Of beter, zet het op mail!

-1
Blackcanyon 14 november 2022 om 21:20

De foto is dan wel weer illustratief: Als je als ploegleider advies nodig hebt van een voetbalcoach zit je echt met je handen in het haar.

-1
girardengo 13 november 2022 om 16:51

´Hij wilt´ lees en hoor je tegenwoordig heel vaak.

-2
Wheely 14 november 2022 om 08:14

Het is en blijft fout.

2
Edwin Jansen 14 november 2022 om 12:37

Taal is een levend iets en er zijn opgeschreven regels voor waar niet iedereen zich aan houdt. En of je iets lekijk vindt is een kwestie van smaak. Online maak ik me niet zo druk over wil of wilt. Als ik een officiele brief of iets commercieels krijg, verwacht ik toch wel dat de regels gevolgd worden. Ik ben van degeneratie dat er voor het werkwoord willen een uitzondering gold voor hij stam + t.

0
Michiel 14 november 2022 om 13:09

Juist, jammer dat menselijke ezels niet in staat zijn een ezelsbruggetje te hanteren

0
Blackcanyon 13 november 2022 om 22:11

Erik ten Hag: De beste stuurlui staan aan wal.
Zeeman op de kant: Die tip, daar heb ik wel wat aan.

-2
Pietspeed 13 november 2022 om 22:49

Iets van Copy paste Ineos

-2
Lo squalo del lago di confine 14 november 2022 om 11:15

Lekker nieuwe kennis opdoen bij de minst innovatieve en meest conservatieve sport die er bestaat.

-2
Jean Dumas 14 november 2022 om 12:07

Qua teamgeest valt er nog wel wat van elkaar te leren, ook wielrenners van voetballers.

0
Romāns Vainšteins 14 november 2022 om 09:52

Hoge corners, Stijn van den Broek bij de tweede paal.

Weinig ergers dan voetbal en wielrennen met elkaar in contact brengen, net alsof je tijdens een concert van Tool Guus Meeuwis voor een duet het podium op sleept.

-3
Wheely 14 november 2022 om 10:13

Dat laatste lijkt me dan wel weer lollig, ik zou er 50 euro voor lappen.

-1
Romāns Vainšteins 14 november 2022 om 12:06

Bambi op het spoor met een aanstormende TGV is er niets bij.

0
  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone