Enric Mas: “Heb een ploeg om me heen nodig in grote rondes”

zaterdag 19 oktober 2019 om 12:59
Enric Mas: “Heb een ploeg om me heen nodig in grote rondes”

Enric Mas - foto: Cor Vos

Enric Mas sluit zijn tijd bij Deceuninck-Quick Step af in de Ronde van Guangxi. De Spanjaard heeft volgend seizoen bij Movistar de schone taak om het vertrek van klassementsrenners Mikel Landa, Nairo Quintana en Richard Carapaz op te vangen. Maar eerst hoopt hij nog op mooie wijze afscheid te nemen bij zijn huidige ploeg.


In gesprek met Cyclingnews zegt Mas met veel genoegen terug te kijken op zijn tijd bij de Belgische WorldTour-formatie. “Ik denk dat het nodig was om hier enkele jaren te rijden om te leren hoe alles werkt. Ik wil iedereen van de ploeg bedenken. Ze hebben me geholpen om te leren en het was geweldig.”

Ondanks dat verkast Mas aan het einde van het seizoen voor drie jaar naar Movistar. Een besluit waarbij verschillende factoren een rol hebben gespeeld. “De taal is een van de redenen. Movistar is een Spaanse ploeg en Spanjaarden zijn een beetje anders, met een speciaal karakter. Alejandro Valverde, Marc Soler en anderen ken ik van Andorra, dat heeft ook een rol gespeeld.”

“Het komt ook door de focus op klassementen bij Movistar”, verklaart Mas zijn overstap verder. “Ik denk dat ik een ploeg om me heen nodig heb als ik wil proberen om een goede uitslag te rijden in grote rondes.”

Terugblikkend op zijn derde en laatste jaar bij de stal van Patrick Lefevere kan hij niet helemaal tevreden zijn: “Het was niet het beste jaar omdat ik nog niets gewonnen heb”, zegt de runner-up van de Vuelta a España van 2018. “Ik ben een beetje vermoeid na het seizoen, maar ik ga nog proberen iets te doen in het klassement van de Tour of Guangxi.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

Fikret 19 oktober 2019 om 13:16

Mas als kopman voor het klassement, Valverde voor de overwinningen en het klassement (vrijere rol). Amador, Soler, Betanchur als knechten voor Mas. Lijkt me beter dan het 3 kopmannen tactiek.

Maglia Rosa 19 oktober 2019 om 19:13

Met die verdeling blijft er een wel erg matige ploeg over.

Soler moet nu op gaan staan als een van de kopmannen naast Mas en Bala Balin.

alvaro mejia 19 oktober 2019 om 21:05

Zou het apart vinden als Amador gaat knechten aangezien hij volgend jaar niet meer bij Movistar rijdt.

VerstandOpNul 19 oktober 2019 om 13:19

Hij viel me dit jaar wel erg tegen, moet ik zeggen. In hoeverre dat aan de ploeg ligt, weet ik niet.. Zou mooi zijn als hij bij Movistar echt op topniveau komt..

Brabander 19 oktober 2019 om 13:35

Klopt. Hij viel mij ook niet mee. Nergens het niveau bereikt wat-ie toen in de Vuelta had

Panache 19 oktober 2019 om 14:26

Vooralsnog was die Vuelta eerder de uitschieter, dan het uitgangspunt.

Samlambeej 19 oktober 2019 om 14:54

Het gaat wel om een eindklassement dus kan je niet spreken van een eendagsvlieg.
Hij moest Alaphilippe weer loodsen in de Waalse Klassiekers. Ik denk dat dat niet zijn geprefereerde voorbereiding was.

Panache 19 oktober 2019 om 15:16

10 jaar Vuelta geeft uit het hoofd 30-35% renners die daar buiten nooit podium reden in een andere grote ronde (Pogacar, Mas, Yates, Zakarin, Majka, Horner, Sanchez, Mollema, Velits + Cobo + Mosquera). Veel meer dan andere grote ronden is de Vuelta dus wel een plek voor een eenmalige uitschieter. Dit lijstje van 11 heeft nog 6 actieve renners.

Samlambeej 19 oktober 2019 om 15:25

Dit lijstje van 11 behoudt 2 rookies, 4 dopeurs en 1 dubbeltelling (Mollema/Cobo)

Panache 19 oktober 2019 om 16:26

Je hebt feiten en duiding.
Je legt de vinger qua duiding precies op de juiste plek: de verwachting dat Mas, Yates, Pogacar hun prestaties nog wel gaan overtreffen. Dat werd bij Velits en Zakarin ook verwacht. Ik zeg: het is de Vuelta. De Vuelta is wat speciaal.

tvm 19 oktober 2019 om 14:49

Tsja, welke klimmer viel niet tegen bij DQS? Poels, De Gendt en Uran zijn er niet beter bergop gaan rijden in elk geval. Verstandig besluit van Mas.

Hollow Knight 19 oktober 2019 om 14:50

Poels bloeide juist weer open bij QS na zijn zware blessures… Wat een onzin opmerking.

Uran werd trouwens tweede in de Giro (die hij eigenlijk had moeten winnen als Movistar / Quintana niet hadden valsgespeeld) toen hij voor QS reed.

Hollow Knight 19 oktober 2019 om 14:49

Tjah, het is toch zijn eigen schuld dat hij geen goed klassement in de Tour reed dit jaar…

Fast Freddy 19 oktober 2019 om 15:26

Ik verwacht eigenlijk dat hij zijn podium in de Vuelta niet zal evenaren. Ik schat Soler hoger in.

Covadonga 19 oktober 2019 om 18:38

@redactie
bedanken