Enric Mas blikt vooruit op Tour de France: “Ik ga voor het podium”

zondag 28 juni 2020 om 09:08
Enric Mas blikt vooruit op Tour de France: “Ik ga voor het podium”

foto: Cor Vos (archief)

Enric Mas eindigde vorig jaar slechts als 22e in zijn allereerste Tour de France, maar de Spaanse klimmer hoopt dit jaar op het eindpodium te staan in Parijs. “Dat is het doel, al heb ik nog niet veel ervaring”, zo vertelt Mas op de website van zijn werkgever Movistar.

De 25-jarige Mas – die afgelopen winter koos voor een transfer van Deceuninck-Quick-Step naar Movistar – brak twee jaar geleden door met een tweede plaats in de Vuelta a España. In de Tour van 2019 wist de klimmer niet aan de verwachtingen te voldoen, maar nu hoopt Mas alsnog te schitteren in de Ronde van Frankrijk.

“Ik wist in de Vuelta al eens een podiumplaats te versieren, al besef ik wel degelijk dat het niet te vergelijken is met een Tour de France. Ik heb nog maar één keer meegedaan aan de Tour, terwijl mijn rivalen veel meer ervaring hebben. En toch geloof ik in een podiumplek.” Mas kijkt al met een schuin oog naar de concurrentie.

Profiteren van Team Ineos en Jumbo-Visma
De beloftevolle ronderenner verwacht veel van Team Ineos en Jumbo-Visma, op papier de sterkste ploegen voor de aankomende Tour. “Wij kunnen profiteren van het gevecht tussen deze ploegen. Vergeet niet: Team Ineos en Jumbo-Visma starten met drie kopmannen voor het klassement.” Mas herbegint zijn seizoen in eigen land met de Ronde van Burgos.

Na deze vijfdaagse rittenkoers in het noorden van Spanje trekt Mas naar het Critérium du Dauphiné, de Spaanse kampioenschappen in de provincie Jaén en de Tour de France. Na de Tour is het tijd voor de Vuelta a España. Zijn ploeg Movistar heeft ervoor gekozen om met twee kopmannen aan te treden in de Tour én Vuelta. Mas deelt het kopmanschap met Alejandro Valverde.

Dit artikel delen:

29 Reacties

Scibby 28 juni 2020 om 10:49

Dat wordt dringen straks, daar op het podium.

Cochise 28 juni 2020 om 10:58

Podium in de Tour, onrealistisch, wat een omhooggevallen kerel. Die jeugd van tegenwoordig…
Ik hoop dat hij in de derde week een inzinking krijgt en spijt krijgt van zijn arrogante uitspraken.

Ohnee wacht, het is Mas. Mooi dan dat hij ambitieus durft te zijn!

Gilberto 28 juni 2020 om 11:31

Stel je niet zo aan joh Edit: Niet doen.
Hou 't er gewoon op dat Hollanders jaloers zijn op Evenepoel. Dat word toch altijd het makkelijkst geroepen als er kritiek is op een Belg, terwijl er over Hollanders zelf ook word geklaagt als ze te hoog van te toren blazen hoor. Maar goed, hou dat stokpaardje er vooral in als het je bevalt

Cochise 28 juni 2020 om 11:47

Ik zie maar 2 groepen hier die zich aanstellen. Dat is de redactie hier die uitspraken volledig uit z’n context rukt om meer views en sensatie te krijgen (wat helaas ook nefast is voor hun geloofwaardigheid), en dat zijn de mensen die een jonge gast verwijten dat hij een jonge gast is en het licht in de ogen misgunnen om god weet welke reden. Want een redelijk argument heb ik nog niet gehoord in die discussie.

FDJ 28 juni 2020 om 12:09

Ik denk toch ook dat het aan Evenepoel zelf ligt. Zijn houding en uitspraken. Rondom jonge, ambitieuze renners als Pogacar en Bernal hangt veel minder het kaartje wat hier aan Evenepoel gehangen wordt. Nu heeft die Evenepoel het ook enorm tegen dat hij in België opgroeit en hij wordt behandeld als de nieuwe Merckx en ik het idee heb dat hij daar zelf ook aardig in begint te geloven.

Gilberto 28 juni 2020 om 12:27

Als Evenepoel roept, ik ben er gebrand op om wereldkampioen tijdrijden te worden straks, zal je merken dat er haast geen commentaar zal zijn. Dat bewijst al dat het helemaal niet gaat of men het hem nou gunt of niet. Mensen die dan idd nog klagen, ken je scharen onder de jaloerse misgunners ja, maar dat zal reuze meevallen…

Cochise 28 juni 2020 om 13:00

Uiteraard is Evenepoel mondiger dan Bernal en Pogacar. Maar is dat dan een reden om hem iets te misgunnen? Hij zal ooit wel uitspraken doen die als een boemerang terugkomen in z’n gezicht, dat hoort erbij, maar die deed hij tot nu toe nog niet. Voor mij wordt “mondig” eerder “arrogant” als je anderen gaat bekritiseren of misgunnen of als je je eigen verlies of fouten niet kunt erkennen. Ik was waarschijnlijk de enige Belg die het vervelend vond hoe Boonen telkens een kapot versnellingsapparaat bleek te hebben als hij een sprint verloor of kwaad was als hij z’n eigen lead-out (Steegmans) niet voorbij geraakte en niet zelf had gewonnen.
Evenepoel kan er toch niets aan doen dat hij voorzichtig ambitieus reageert op een vraag en zijn antwoord dan volledig uit de context wordt gerukt om een sensationele quote te kunnen zetten boven een artikel?
Hij kan er toch niets aan doen dat België snakt naar een Tourwinnaar en pippo’s zoals Wuyts hem al te ver de hemel in prijzen?
Moet hij alle interviews weigeren of zoals de voetballers van tegenwoordig de voorgekauwde en nietszeggende antwoorden geven? Hij geeft dit interview niet om nog meer met z’n kop in de krant te komen maar om een goed doel te steunen. Misschien moet hij dat dan in het vervolg maar weigeren (lekker arrogant).

Ik ben een heel groot fan van Bernal (veel meer dan van Evenepoel) en Pogacar beroert me eerder weinig.
Moet ik daarom roepen dat ik hoop dat Pogacar op z’n bek gaat? Nee toch…
Bernal was op z’n 19e nog niet de prof die Evenepoel wel is. Z’n prestaties in de Italiaanse wedstrijden waren top voor een jonge gast die uit Colombia kwam overgewaaid maar niet van die aard dat men vragen over eindwinst in een grote ronde hoefde te stellen. Bovendien kreeg zelfs de minzame Bernal hier al de wind van voren omdat hij durfde uit te spreken dat hij een tweede Tour wil winnen.

mus van de maasstad 28 juni 2020 om 13:44

@gilberto

Dumoulin, groenewegen, kruijswijk, mollema, oomen, terpstra en oh ja… ene vd poel ook nog

Ja man, wij hollanders hebben alle reden om jaloers te zijn :’)

FDJ 28 juni 2020 om 14:03

@Cochise zoals je al aangeeft is het ook gewoon hoe iemand als persoon bij je binnenkomt. Ik vond Boonen altijd een geweldige renner en in de koersen waar ik bij was en hem zag in de omgang met publiek ook een echte gentleman.

Zo heb ik als Nederlander nooit iets gehad met Johnny Hoogerland en bij de Belgen vond ik Jurgen vd Broeck niets en heb ik wel heel veel met Gilbert en Van Avermaet. Ik word er een beetje moe van dat elke discussie gelijk naar nationaliteit getrokken wordt. Vind je Evenepoel geen sympathieke renner ben je een jaloerse Hollander. Terwijl ik wel Nederlandse renners heb die ik echt niet sympathiek vind en ook Belgische, Franse, Spaanse en Italiaanse waar ik juist wel of juist niets mee heb. Daar hangt geen vlaggetje aan vast.

Panache 28 juni 2020 om 14:22

Wat dacht je Cochise? Probeer je meer respect voor Evenepoel af te dwingen door half Wielerflits over één kam te scheren? Of de redactie de schuld geven van polarisering maar zelf een topic over Mas (podium Vuelta 2018) kapen en ons leken vertellen hoe de door Evenepoel uitgesproken ambities juist geïnterpreteerd dienen te worden?
Het grootste probleem van Evenepoel blijven zijn ‘fans’ die de messias denken te moeten beschermen tegen de andersgelovigen.

Cochise 28 juni 2020 om 15:03

@fdj: Waar trek ik de kaart van de jaloerse Nederlander? Ik denk/hoop dat dit geen kwestie is van het “juiste” vlaggetje. Ik zou het zelf ook niet appreciëren als ze mij in het jaloers-op-mvdp-kamp zouden plaatsen omdat ik een Belg ben. Je had het wel voor Boonen omdat hij altijd een gentleman was in de omgang, is Evenepoel dat dan niet?
@panache: als in een topic met 100 reacties er 60 in dezelfde trend liggen dan durf ik inderdaad te veralgemenen, sorry. Jij veralgemeent ook aangezien je mij in de groep plaatst die Evenepoel als Messias aanzien terwijl ik al duidelijk aangaf eerder gematigd fan te zijn. Ik probeer de discussie inderdaad ook in een ander topic te voeren omdat ik parallellen wil trekken. Ik hoef niemand te bekeren tot het fan-zijn van Evenepoel maar hoop altijd dat het spel iets eerlijker wordt gespeeld en begrijp niet waarom je renners iets zou misgunnen (tenzij het bv over een dopingzondaar zou gaan of een gevaarlijk renner of zo’n wieltjeszuiger die elke ontsnapping dood maakt en op het einde de koers wint).
Ik reageer ook op die manier als andere jonge gasten zoals bv Bernal iets misgund wordt. Ik geloof trouwens ook (nog) niet dat Evenepoel ooit de Tour wint. Het kan, maar zo zijn er zeker 30 renners van wie ik momenteel denk dat het ooit “kan”. In de komende Giro zie ik hem ergens tussen plek 5 en 10 eindigen. Maar als je als klassementsrenner naar een koers gaat, dan doe je dat toch met de ambitie of op zijn minst de hoop om te winnen.

FDJ 28 juni 2020 om 15:32

@Cochise Kijk alleen even naar de reactie al van Gilberto. Dat is de krampteneur van elke Belg op iemand die kritiek heeft op Evenepoel. En nee, ik vind Evenepoel niet prettig overkomen. Een bepaalde arrogantie uitstralen. Dat is mijn mening en hoe ik hem zie.

Al moet het als jonge renner ook bizar zijn hoe je wordt behandeld door de Belgische pers zoals bij hem gebeurd.

Panache 28 juni 2020 om 16:26

Coshise: “als in een topic met 100 reacties er 60 in dezelfde trend liggen dan durf ik inderdaad te veralgemenen, sorry.”

Topic gisteren 117 reacties en een stuk of 10 zijn min of meer hatelijk geschreven. 8% is geen 60%.

Pietspeed 28 juni 2020 om 20:13

@cochise
2 groepen? Spreek aub namens jezelf, en hou mij er buiten!

Sephiroth 28 juni 2020 om 11:05

Hoezo wil hij profiteren van twee keer 3 kopmannen? Er kan er altijd eentje achter je aan springen en twee liften mee met anderen… Dus ik snap niet wat hij wil doen om het uittebuiten

Gilberto 28 juni 2020 om 11:34

Misschien dat ze alle 3 binnen een team te bedondert zijn om die ene te wezen die dan mee ‘moet’ springen, en dus toch naar elkaar gaan zitten kijken. Of alle 3 weigeren en kijken naar de 3 van de concurrent….

Pietspeed 28 juni 2020 om 20:08

Mooi streven, maar een overschatting van zichzelf lijkt me.

ProfrondeZevenbergen 28 juni 2020 om 12:18

Het belooft een prachtige Tour te worden. Ik kan niet wachten.

Gilberto 28 juni 2020 om 12:29

Ik help t je hopen, maar ik moet het nog zien met die 2 blokken…

Pietspeed 28 juni 2020 om 20:10

Elk jaar belooft het een prachtige Tour te worden.

ProfrondeZevenbergen 28 juni 2020 om 20:30

En ieder jaar is het ook mooi. Maar dit jaar wordt een bijzondere.

berggie1987 28 juni 2020 om 13:20

Als hij 11e wordt achter 10 van deze 15 namen, heeft hij het dan slecht gedaan?

Roglic, Dumoulin, Kruijswijk, Bernal, Froome, Thomas, Buchmann, Higuita, Uran, Pinot, A Yates, Quintana, Pogacar, Landa, Porte,

boenk 28 juni 2020 om 14:28

Als hij achter Higuita eindigt, ja, dan mag hij ontevreden zijn. Leuke renner, maar geentje die in deze TDF voor Mas zou mogen eindigen.

Ik vind overigens dat Mas wel heel snel zijn krediet verspeeld heeft in de ogen van veel mensen. Pogacar wordt 3de in de Vuelta, maar daar verwacht het gros van de reageerders van dat hij op het podium zal staan van de zwaarste Tour sinds mensenheugenis qua tegenstand. Mas, die tweede werd een jaar eerder, nu een perfecte leeftijd heeft om een stap te zetten als 25 jarige, die mag al tevreden zijn met een top 10. Omdat hij één slechte TDF heeft gekend (waar duidelijk ‘iets’ scheelde). Ik zag Mas vorig jaar in San Sebastian trouwens ook zeer sterk. Als Evenepoel er niet vanonder muist met Skuijns, wint Mas die race volgens mij. Ging overal met sprekend gemak mee, controleerde de achtervolging op de laatste klim perfect, zeer attent en trapte in de boter.

Jammer van die mislukte Tour vorig jaar, dus we moeten nog wel de bevestiging krijgen, maar ik zal persoonlijk niet verbaasd zijn als die met pakweg Pinot vecht voor een top 5 of top 3 plek, en een aantal plekken boven Pogacar, Higuita, Landa… eindigt.

Polleke 28 juni 2020 om 14:48

Lopez, …

Kannibaal van Schepdaal 28 juni 2020 om 15:15

@boenk:

Mas eindigt in zijn eerste profjaar 2de in de Ronde van Burgos en 71ste in zijn eerste grote ronde (Vuelta 2017). In zijn tweede profjaar eindigt hij 6de in de Ronde van het Baskenland, 4de in de Ronde van Zwitserland en 2de in zijn tweede grote ronde (Vuelta 2018). In zijn derde profjaar eindigt hij 4de in de Ronde van de Algarve, 9de in de Ronde van Catalonië, 9de in de Ronde van Zwitserland, 1ste in de Ronde van Guangxi en 22ste in zijn derde grote ronde ‘(Tour 2019).

Pogacar eindigt in zijn eerste profjaar 1ste in de Ronde van Algarve, 6de in de Ronde van het Baskenland, 1ste in de Ronde van California, 4de in de Ronde van Slovenië, 3de in zijn eerste grote ronde (Vuelta 2019). In zijn tweede profjaar werd hij voorlopig 1ste in de Ronde van Valencia, 2de in de UAE Tour, 2de in het Sloveens kampioenschap op de weg (net na Primoz Roglic, nummer 1 van de wereld) en 1ste op het Sloveens kampioenschap tijdrijden (voor Primoz Roglic, nummer 1 van de wereld en uitstekend tijdrijder).

Dat de trajecten van Mas en Pogacar niet echt gelijklopend zijn, lijkt mij vrij duidelijk. Mas lijkt mij de typische ontwikkeling te kennen van een traditioneel rondetalent dat op vroege leeftijd een uitschieter had in zijn tweede grote ronde, maar wellicht nooit bij de wereldtop komt omdat hij zoals Uran vaak rond de 5-10 plaats eindigt in een rittenkoers, terwijl Pogacar alles van een monstertalent heeft dat op jonge leeftijd al aanklopt bij de wereldtop en alles heeft (inhoud, explosiviteit, voldoende tijdrijderskwaliteiten) om ook effectief uit te groeien tot een wereldtopper, en mogelijk volgt die nieuwe stap al in de aankomend Tour. Bij Mas is het een uitschieter, eerder uitzondering, dat hij op het podium eindigt in een koers, terwijl het bij Pogacar eerder regel dan uitzondering is, nu al op jonge leeftijd. Het is moeilijk om er niet wild over worden, hoewel hij wellicht nog wel ‘tegenslagen’ zal kennen in zijn carrière. Dan denk ik aan een plaats in de lagere helft van de top tien, terwijl bij Mas dat een prima resultaat zou zijn gezien het deelnemersveld en bij hem een tegenvallend resultaat een totale teleurstelling zoals vorige Tour zou zijn.

Veel kans dus dat Pogacar de wielerwereld komende Tour opnieuw verbaast. Kom achteraf niet klagen dat je het niet had kunnen zien aankomen.

boenk 28 juni 2020 om 21:30

Dat is allemaal compleet naast de kwestie en ronduit irrelevant. Froome had nog geen deuk in een pakje boter gereden op zijn 27ste, we zullen zien of Pogacar (of Bernal, of Evenepoel) een even succesvolle carrière zullen kunnen voorleggen. Pinot verbaasde de wereld ook op zijn 21ste in de Tour, daar werd ook van voorspeld dat het geen 5 jaar zou duren eer die zou gaan domineren en de ene na de andere Tour zou winnen. We wachten nog steeds.

Het is niet omdat je er vroeg staat, dat je even hard blijft doorgroeien als een renner die een meer klassieke prestatiecurve kent. Tot nu toe heeft Mas voor mij evenveel getoond als een Pogacar, met dat verschil dat die wel 3 jaar en half jonger is. Dat klopt. Mas heeft nu de leeftijd om fysiek gezien een volgende stap te zetten. Ik sluit niet uit dat Pogacar hoger eindigt (zeg ik dat ergens?) maar het zou me niet verbazen als Mas hoger eindigt. Ik weet ook niet hoeveel progressie beiden nog gemaakt hebben, sinds vorig jaar. Ze zullen in elk geval allebei aanzienlijk sterker moeten zijn om nu top 5 te rijden in de TDF, dan voor hun podium in de Vuelta.

Panache 28 juni 2020 om 21:46

Je moet soms gewoon naar prestaties kijken en niet naar leeftijd. Ieder mens heeft zijn limiet. De een zit daar op zijn 22e al op (Kreuziger) en de ander op zijn 28e pas (Froome). Natuurlijke verbetering met de leeftijd is van toepassing op het gemiddelde, niet perse op het individu (en vooral niet bij de sterksten uit de U23).

achterhoeker 28 juni 2020 om 14:20

Denk dat ie zich vergist..
Ineos EN TJV zullen potentieel podiummateriaal niet laten rijden of sturen zelf een kopman mee zoals Kruiswijk en Froome die dan gebruik maken van de power van een Mas, Yates, Valverde etc..

Natte spons 29 juni 2020 om 09:37

Toch zou dat wel eens in zijn voordeel kunnen zijn juist. Mogelijk dat deze ploegen hem niet zien als directe concurrent. Een beetje zoals Carapaz.

Headlines

Materiaalzone

Populair