En dat is drie! Tadej Pogacar triomfeert opnieuw in Ronde van Lombardije
foto: Cor Vos
zaterdag 7 oktober 2023 om 16:36

En dat is drie! Tadej Pogacar triomfeert opnieuw in Ronde van Lombardije

Een nieuwe editie, dezelfde winnaar. Tadej Pogacar heeft voor een derde opeenvolgende keer de Ronde van Lombardije op zijn naam geschreven. De Sloveen van UAE Emirates reed in de afdaling van de Passo di Ganda weg uit een elitegroepje en soleerde vervolgens – ondanks opkomende krampen – naar de vijfde monumentale zege uit zijn loopbaan.

Het wielerseizoen loopt op zijn einde, maar in dit ‘superweekend’ konden de wielerliefhebber nog volop genieten van de koers. Er was niet alleen het WK gravel in de regio Veneto, maar ook (of vooral) de 117e editie van de Ronde van Lombardije. De route van de ‘koers van de vallende bladeren’ voerde dit jaar weer van Como naar Bergamo, met de Madonna del Ghisallo, Passo della Crocetta, de Colle di Zambla en de Passo di Ganda als belangrijkste scherprechters. En in de absolute slotfase kon de Colle de Aperto nog bepalend zijn.

Attractieve openingsfase
Voor de start werd er reikhalzend uitgekeken naar de driestrijd tussen tweevoudig Il Lombardia-winnaar en titelverdediger Tadej Pogacar, man-in-vorm Primoz Roglic en Remco Evenepoel, die nog wel een appeltje te schillen had met de laatste monumentale klassieker van het seizoen. Deze kleppers hielden zich in de openingsfase nog afzijdig, maar veel andere renners waren wel tuk om mee te gaan in een vroege ontsnapping. In een zeer attractieve openingsfase vonden tien renners elkaar, in een poging een vroege vlucht op poten te zetten.

Simon Geschke maakte deel uit van de kopgroep – foto: Cor Vos

Rasaanvaller Thomas De Gendt was een opvallende naam in de kopgroep en de ervaren Belg van Lotto Dstny kon in de spits van de koers rekenen op gezelschap van Nicolas Prodhomme (AG2R Citroën), Samuele Battistella (Astana Qazaqstan), Paul Ourselin (TotalEnergies), Mattia Bais (EOLO-Kometa), Simon Geschke (Cofidis), Jacob Eriksson (Tudor), Kamil Małecki (Q36.5 Pro Cycling), Asbjørn Helleberg (Lidl-Trek) en Nicolò Buratti (Bahrain-Victorious). Een interessante kopgroep, maar in het peloton was men zeker nog niet tevreden met de koerssituatie.

Kopgroep ontstaat in twee schuiven, Evenepoel komt ten val
Meerdere renners probeerden namelijk nog de oversteek te maken naar de groep-De Gendt/Geschke. Filippo Ganna en Ben Swift waren zeer actief namens INEOS Grenadiers en ook Martin Marcellusi en Alex Tolio (Green Project-Bardiani CSF-Faizanè), Nils Brun (Tudor), Nicola Conci en Tobias Bayer namens Alpecin-Deceuninck probeerden de scheve situatie nog recht te zetten. De achtervolgende groep leek even in een klassieke chasse patate te belanden, maar op de flanken van de beklimming naar het beroemde kerkje Madonna del Ghisallo volgde er dan toch een hergroepering.

Het peloton werd ondertussen, in aanloop naar de eerste klim, opgeschrikt door een valpartij. En het was niet de eerste de beste coureur die tegen de grond ging. Evenepoel, toch een van de topfavorieten voor de overwinning, was betrokken bij de val en bleef toch lang op het asfalt zitten. De kopman van Soudal Quick-Step kon gelukkig wel – zij het met een flink bebloede linkerelleboog – zijn weg vervolgen en vervolgens terugkeren in het peloton. Sjoerd Bax was dan weer minder gelukkig: de Nederlander van UAE Emirates moest de koers wel verlaten.

Een bekend beeld uit Il Lombardia: de renners op de top van de Madonna del Ghisallo – foto: Cor Vos

Jumbo-Visma neemt zijn verantwoordelijkheid
Terug naar de kop van de koers. Swift, Tolio, Marcellusi, Brun, Conci en Bayer – Ganna was inmiddels gelost – vonden de aansluiting met de oorspronkelijke kopgroep van elf. Zo begonnen we met een vlucht van zestien renners aan een nieuwe, wat minder onstuimige, fase van de Ronde van Lombardije. De aanvallers kregen de zegen van het peloton en zo liep de voorsprong op tot meer dan vier minuten. Over het peloton gesproken: dat werd – na een eerste fase van aftasten – aangevoerd door de mannen van Jumbo-Visma, in dienst van Roglic.

De Nederlandse formatie kreeg al vrij snel hulp van EF Education-EasyPost, dat met Richard Carapaz en Ben Healy twee interessante renners in de gelederen had. Door de verenigde krachten in het peloton, werd er steeds meer van de voorsprong afgeknabbeld. Op de top van de beklimming naar Roncola was het verschil al gehalveerd tot goed twee minuten. Op de flanken van deze col (9,4 km aan 6,6%) besloot Soudal Quick-Step – de ploeg van de gevallen Evenepoel – het commando over te nemen, een strak tempo op te leggen en de koers hard te maken.

Ben Healy speelt alles of niets? 
Er viel al snel een eerste slachtoffer te noteren van het beulswerk van Mauri Vansevenant: Enric Mas. De Spaanse klimmer, vorig jaar tweede in Il Lombardia en vorige week nog vierde in de Giro del’Emilia, kende vandaag duidelijk een mindere dag en konden we dus al in een vroeg stadium afschrijven voor de zege. Intussen waren de koplopers begonnen aan de Passo della Crocetta (11 km aan 6%). Dit bleek het uitverkoren punt voor Battistella om aan de boom te schudden: door zijn versnelling werd de kopgroep stevig uitgedund, zelfs gehalveerd.

Evenepoel kon na zijn valpartij geen hoofdrol meer vertolken – foto: Cor Vos

En ook in het peloton zagen we een versnelling van Ben Healy en Oscar Onley. Vooral de aanval van de Ierse kampioen van EF Education-EasyPost was opvallend, zo vroeg in de koers. Healy voelde zich klaarblijkelijk goed en probeerde de oversteek te maken naar de uitgedunde kopgroep. De voorjaarsrevelatie kreeg echter niet al te veel ruimte van de mannen van Jumbo-Visma, die een stevig tempo reden aan kop van het peloton, waar de deur toch ook wagenwijd openstond. Healy en Onley slaagden er echter wel in om aan te sluiten bij de koplopers.

Nieuwe val, dit keer met Landa en Carapaz
En Healy nam in de daaropvolgende kilometers geen gas terug en besloot rustig door te stampen. Alleen Onley, Tolio, Marcellusi en Prodhomme wisten hun wagonnetje aan te haken en zo trokken we met vijf koplopers over de top van de Zambla Alta, op ruim zestig kilometer van de finish. En het peloton? Dat werd voor een tweede keer opgeschrikt door een valpartij, met als bekendste slachtoffers Mikel Landa en Richard Carapaz. Die laatste zat al snel weer op de fiets, maar Landa – de nummer drie van vorig jaar – moest toch even bekomen.

De Spaanse klimmer leek zijn laatste koers van Bahrain Victorious in mineur te eindigen, maar kroop uiteindelijk wel weer op de fiets, maar een goede klassering leek wel ver weg. Healy trok zich natuurlijk weinig aan van het leed van Landa en gaf flink van jetje in de afdaling van de Zambla Alta. Marcellusi wist als enige mede-aanvaller het wiel van de ontketende Ier te volgen en deze twee renners begonnen met voorsprong aan de eerste klimmende stroken van de Passo di Ganda, de scherprechter van de dag. Tolio, Prodhomme en Onley waren inmiddels ingerekend.

Ben Healy ging al vroeg in de aanval – foto: Cor Vos

Spektakel op de flanken van de Passo di Ganda, Evenepoel past
Healy en Marcellusi reden nog altijd zeer sterk in de rondte, maar in het peloton zat de vaart er inmiddels ook goed in. Hierdoor liep het verschil richting de voet van de Passo di Ganda terug tot goed veertig seconden en dit bleek niet genoeg voor de twee dappere vluchters. De moegestreden Marcellusi werd als eerste ingerekend, Healy probeerde het in zijn eentje nog wat langer uit te zingen, maar bleek ook een vogel voor de spreekwoordelijke kat en werd ingerekend door de sterksten van het peloton.

Adam Yates opende de debatten en kreeg Julian Alaphilippe met zich mee. Deze twee toppers kregen niet veel later het gezelschap van topfavorieten Roglič en Pogačar, Simon Yates, Aleksandr Vlasov, Carlos Rodriguez, Michael Woods, Richard Carapaz, Chris Harper, Antonio Tiberi, Andrea Bagioli en Fausto Masnada. En Evenepoel? De Belgische kampioen moest duidelijk kleur bekennen en zou de kop van de koers niet meer terugzien. In de voorste regionen zagen we intussen een vreemd schouwspel, want de twee Slovenen keken elkaar het wit uit de ogen.

Pogacar op weg naar een nieuwe zege in Il Lombardia – foto: Cor Vos

Bergop lukt het niet, dan moet het maar bergaf
Het gepoker tussen de twee matadoren opende perspectieven voor de mannen van de ’tweede lijn’ en zo ontstond er een nieuwe kopgroep, zonder Roglic en Pogacar. Die laatste kon zich niet meer inhouden en reed in een ruk naar voren, en ging er niet veel later zelfs alleen vandoor. Een beslissend moment in de koers? Nee, want een sterke Vlasov wist met ogenschijnlijk gemak het gaatje op Pogacar te dichten, en nam niet veel later zelfs brutaal over. Roglic gaf dan weer een minder flitsende indruk, maar wist zich op karakter wel weer naar voren te knokken.

Pogacar, Vlasov, Bagioli, Simon en Adam Yates, Roglic en Rodríguez: met deze zeven toppers begonnen we aan de afdaling van de Passo di Ganda. Bergop bleek Pogacar dus niet in staat om het verschil te maken, maar de kopman van UAE Emiraes veranderde het geweer van schouder en probeerde zijn concurrenten dan maar bergaf te verrassen. De vreemd koersende Roglic kreeg het gat niet dicht en zo sloeg zijn jongere landgenoot meteen een mooie bres. Pogacar schuwde de risico’s duidelijk niet en reed zo een halve minuut weg van de achtervolgers.

Roglic en co moesten hun meerdere erkennen in Pogacar – foto: Cor Vos

Opkomende krampen houden Pogacar niet van derde zege
Pogacar wist in de eerste daaropvolgende vlakke kilometers zijn voorsprong uit te bouwen tot 45 seconden en leek ribbedebie, maar sloeg met nog goed tien kilometer te gaan plots op zijn bovenbenen, een teken van… kramp. De Sloveen kon echter nog wel een goed tempo aanhouden en had ook het ‘geluk’ dat de samenwerking bij de achtervolgers bijzonder moeizaam. Hierdoor liep Pogacar toch gewoon verder uit en begon hij met een voorsprong van een kleine minuut aan de laatste helling van de dag, de Colle Aperto (1,6 km aan goed 8%).

Pogacar reed dit korte klimmetje nog met bijzonder veel zwier op en soleerde vervolgens op grootse wijze naar een nieuwe zege in de Ronde van Lombardije. Na overwinningen in 2021 en 2022, is het dit jaar dus opnieuw raak voor de nog altijd maar 25-jarige Sloveen. Na de glorieuze binnenkomst van de grootmeester van Lombardije kregen we een sprint voor de tweede plaats. De sterke Bagioli won dit sprintje, voor Roglic, die in zijn afscheidskoers voor Jumbo-Visma dus als derde eindigde. Evenepoel kwam nog als negende over de streep.

foto: Cor Vos

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
65 Reacties
07-10-2023 20:37
De beste wint en dan nu maar eens in de afdaling! Iets minder strijd dan ik had gehoopt, maar ja gelukkig is koers lekker onvoorspelbaar. Ik las in het interview met Roglic dat hij de benen niet echt had, wel vreemde manier van rijden, dan weer op een gat, dan er weer terug bij. Toch knap dat hij uiteindelijk nog derde wordt. Bagioli wel een beetje een verrassing voor mij, hoewel hij het natuurlijk al had laten zien deze week. Apart dat hij nu opeens zo rijdt, nu hij weggaat bij SQ, benieuwd hoe dat volgend jaar gaat zijn bij LT. Jammer dat Evenepoel eigenlijk al vroeg was uitgeschakeld, met die val kon je wellicht wel een beetje verwachten dat hij het niet zou redden. Vond het ook wel een beetje apart dat hij zo ging rijden terwijl Bagioli vooraan rijd. Al met al toch wel een leuke koers, zo uitgesteld bij het eten, na een heerlijke zonovergoten najaarsdag.
    07-10-2023 21:13
    Bagioli is een heel erg talentvolle coureur. Ik had verwacht dat het er al eerder uit zou komen. Lidl gaat veel plezier beleven met deze coureur. Dan wel meer in het voorjaar dan tijdens de grote rondes. Is geen klassementsman misschien wel een leuke dit winnen in een grote ronde.
07-10-2023 22:07
Moment van het jaar WK mvdp, zowat de zwaarste eendags koers/WK van de laatste decennia,zonder ploeg, de andere 3 topfavorieten los uit t wiel rijden op 22 km van de finish, vallen en dan nog bijna 2 minuten wegrijden : nooit gezien.
07-10-2023 16:46
Verdiende winnaar. Maar toch vreemd als je zijn voorbije tiendaagse bekijkt, waar hij telkens tekort komt bergop. Het was zeker niet de allerbeste Pogaçar vandaag, maar wel genoeg nog om te winnen. Tegenvallende Roglic. Zonder valpartij is Remco denkelijk wel mee met het groepje en zou het wel spannender zijn geworden. Het seizoen zit erop !
    07-10-2023 16:55
    Vorig jaar was het eigenlijk identiek: niet schitterend in de wedstrijden ervoor, maar blijkbaar voor die ene dag kan hij zich nog immens opladen. Onwaarschijnlijk sterk als je dat kan
    07-10-2023 22:57
    Wie weet had het zonder val spannender geweest. Maar dat kan je niet voorspellen. Wat we wel kunnen zeggen is dat de andere concurrenten zeker en vast te zwak waren.
07-10-2023 16:42
Ik dacht even dat we eindelijk weer eens een leuke diepe finale zouden krijgen na die klim, maar wat een anticlimax... benieuwd naar het verhaal van Roglic.
    Correct. Een uniek sporttalent zien winnen is altijd een straf.
    07-10-2023 17:26
    Vind dat toileteend wel een punt heeft. Waarom die minnetjes? Vonden jullie het wel spannend dan?
    07-10-2023 17:54
    @wildebert: fijn om een medestander te treffen ;) Ik zit zelf graag de laatste 20-30 minuten van de koers op het puntje van de stoel. Dat was nu niet het geval. Blijkbaar ziet het merendeel van de fans dat anders?
    07-10-2023 18:08
    Mee eens. Ik vond de onknoping met Van Wilder van de week ook een suf slot van de koers. Brak mijn persoonlijk minnetjes record met een opmerking daarover. Tijd om te gaan veldrijden denk ik zo.
    07-10-2023 20:53
    Dan was Vuelta dus ook anticlimax
    07-10-2023 21:14
    @Jacob: dat klopt in zeker zin wel, maar niet helemaal. De climax daar zat erin dat er iets gepresteerd werd dat absoluut uniek is. Als vandaag Vlasov er 45sec voor had gereden, had ik het wellicht ook wat boeiender gevonden. Als TJV volgend jaar weer onbedreigd alle 3 de grote rondes wint, zal ik dat ook wel minder pruimen ja. Overigens geef ik graag toe dat ik fan ben van de meeste Nederlanders en renners van TJV, dus uiteraard kleurt dat mijn mening. Daar heb ik echter zelf niet zoveel moeite mee.
07-10-2023 16:50
Denk dat het misschien prettiger was wanneer Remco gewoon profvoetballer was geworden. Die mentaliteit past namelijk beter bij hem. Hoe kun je stampij lopen maken in de derde groep op ruime achterstand terwijl je iets daarvoor bergop er keihard bent afgereden. Had nooit meer meegedaan voor winst maar misschien valt ploegleiding daar ook wat in te verwijten. Dan is het maar goed dat hij een nieuwe ploeg krijgt met ploegleiders die hem niet pamperen en in de watten leggen maar gewoon zeggen waar het op staat.
    07-10-2023 16:54
    Als ie laat lopen in de vuelta: we houden niet van renners die het laten hangen, we zien liever vechters die op karakter blijven gaan. Als ie niet laten lopen in lombardije: wat zit je in de derde groep nog zo gedreven te rijden. Is het eigenlijk ooit goed?
    07-10-2023 17:00
    @frimoltje in een grote ronde is het wel van belang om te blijven geven. Vandaag was er op een top 10 plek na weinig mogelijk geweest nadat hij er was afgereden. Daarom begreep ik dat gedoe in de derde groep niet. Eigenlijk begrijp ik hem heel vaak niet maar dat zal misschien ook wel met ploegleiding te maken hebben die hem weinig koersinstinct bij kan brengen.
    07-10-2023 17:11
    @ master Pieter. Misschien een andere hobby zoeken
    07-10-2023 17:12
    Inderdaad, die eeuwige opwinding op de verkeerde momenten van evenepoel. Over het paard getild mannetje.
    07-10-2023 17:14
    Het kunnen nog 2 zaken zijn, ten eerste voor het team, druk zetten op de groep ervoor zodat Bagioli niet hoeft mee te rijden. Ten tweede, zelf met een redelijk gevoel afsluiten voor je de winter ingaat, als in: ik ben zo ver niet achter de rest geëindigd. Het blijft een renner waar je de indruk van krijgt dat het mentale heel hard speelt, dus zou zo wel te verklaren zijn
    07-10-2023 17:53
    Ik vond het ook ergens vreemd. Bagioli zit, als behoorlijk rappe man, in de achtervolgende groep. En Evenepoel gaat als geloste kopman daarachter nog koers maken om terug te komen. Dit zou in "the wolfpack" van vroeger nevernooitniet gebeurd zijn: daar werd altijd de vlucht van een ploeggenoot beschermd.

    Maar The Wolfpack is al lang niet meer wat ie was. Een troep leeuwinnen met een leeuwenkoning, dat is wat ervan is geworden. Soms moet je in een bos de grootste boom omzagen, om de rest weer kans te geven om te groeien. Bij QS zouden ze dat beter doen...
    07-10-2023 18:18
    Ja maar bagioli zit niet in dé vlucht, die zit in de achtervolgende groep. Door niet te rijden bescherm je meer pogacar dan bagioli. Dat gezever over dat SQS moet 'snoeien' mag ook eens stoppen, het houdt absoluut geen steek

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine