Ellen van Dijk schrijft geschiedenis met nieuw werelduurrecord

maandag 23 mei 2022 om 18:08
Ellen van Dijk schrijft geschiedenis met nieuw werelduurrecord

foto: Sean Hardy

Ellen van Dijk heeft het geflikt: de renster van Trek-Segafredo heeft op de wielerbaan van het Zwitserse Grenchen een nieuw werelduurrecord gevestigd. De Nederlandse reed naar een totale afstand van 49,254 kilometer en wist zo het oude record van Joscelin Lowden overtuigend uit de boeken te rijden.

Het prestigieuze werelduurrecord waarbij renners een zo groot mogelijke afstand afleggen in een uur, was bij de vrouwen tot vandaag in handen van Joscelin Lowden. De Britse, die momenteel uitkomt voor Uno-X, kwam in 2021 in Grenchen tot 48,405 kilometer en verbeterde het oude record van de Italiaanse Vittoria Bussi met bijna vierhonderd meter. Vandaag zagen we in het Zwitserse Grenchen echter een nieuwe poging van niemand minder dan Ellen van Dijk, de huidige wereldkampioene in het tijdrijden.

Van Dijk vertrok als een speer en had na de eerste vijf minuten al 6,5 seconden voorsprong op werelduurrecord-houdster Lowden. Na een kwartier zag het er nog beter uit voor Van Dijk, die haar tempo steeds verder wist op te drijven en zo verder uitliep op Lowden. Van Dijk noteerde zeer vlakke rondetijden van iets boven de achttien seconden en met nog minder dan een half uur te gaan zat ze aan een gemiddelde van 49,4 km/u.

Egale rondetijden 
In deel twee van haar uurrecordpoging zakte haar uurgemiddelde iets, maar de voorsprong ten opzichte van het oude uurrecord bleef gewoon oplopen. Dit gaf de 35-jarige hardrijdster vleugels en ze bleek op een gegeven moment weer in staat om te versnellen en zo haar rondetijden richting de 18,2 seconden te brengen. Van Dijk perste er in de laatste minuten alles uit, op weg naar een ruime verbetering van het werelduurrecord.

Met een totale afstand van 49,254 kilometer was ze Lowden duidelijk de baas.

Reactie Ellen van Dijk

Van Dijk was na afloop uiteraard dolblij met haar prestatie en uurrecord. “Ik was best wel nerveus in het begin, maar ik deed precies wat we vooraf hadden besproken. Het plan was om nog te versnellen in het tweede deel, maar dat lukte niet echt. Sterker, het ging allemaal wat trager. Het duurde daarna nog echt lang”, kan Van Dijk alweer lachen. “Na 45 minuten wilde ik echt nog versnellen, maar ik ging juist langzamer. Er zat kortom niet meer in.”

Van Dijk is echter wel dolgelukkig met haar uurrecord van 49,254 kilometer. “Ik ben echt heel erg blij met het verbreken van het uurrecord. In het eerste half uur reed ik rondjes 18,1 en 18,2 (seconden, red.) en wist ik dat ik er dik onder zat. Ik dacht bij mezelf: ‘als ik nu niet boven de 18,5 uitkom, heb ik het record’. Ik kon op een bepaald moment niet meer alles horen langs de kant en het werd allemaal wat wazig. Ik reed ook niet meer zulke rechte lijnen.”

“Ik was zo blij toen ik hoorde dat het voorbij was”, vervolgt Van Dijk, die ondanks alle pijn met veel plezier terugkijkt op de voorbije periode. “Het was echt een geweldig project. De hele aanloop was echt een geweldige ervaring. Ik had ook niet meer kunnen wensen qua steun van mijn ploeg Trek-Segafredo. Iedereen heeft er zoveel tijd en energie ingestoken. Ik dacht tijdens mijn rit ook aan iedereen die zo hard heeft gewerkt. Ik moest ze wel terugbetalen. Ik kan nu alleen maar zeggen: ride bikeshave fun, feel good!”

Dit artikel delen:

48 Reacties

paul s 23 mei 2022 om 18:12

Klasbak, en wat zat ze prachtig op de fiets

Guushovd 23 mei 2022 om 18:12

Prachtig. Meer dan 49 km per uur, ik haal het soms niet in een sprint…

RLM 23 mei 2022 om 18:15

Wat een rit. Ik haal zelf nauwelijks 49/uur, dat dan voor een uur… Goed, op de piste rijd je altijd sneller dan je denkt maar dit is een prachtprestatie.

ZureVla 23 mei 2022 om 18:16

Hoppa! Te gek en wat een heerlijk interview weer.

Wheely 23 mei 2022 om 18:19

Heel mooi, tot in perfectie afgerond. Hulde aan Ellen en haar team!

elena 23 mei 2022 om 19:09

Haar team? Zal best, maar dat Spanjaardje (klaarblijkelijk de performance manager van Trek) schreeuwde (onderwijl springend) bij elk rondje “Kom op, kom op, kom op”. Heeft Ellen dus zo’n 600 keer gehoord. Ok, het is beter dan het fluitje dat hij eerst wilde gebruiken, maar is dat professioneel?

the student 23 mei 2022 om 19:36

Ik zal vragen of hij de volgende keer een gedicht voordraagt.

Turtlehead 23 mei 2022 om 20:38

Het zal toch wel ‘Olé, olé, olé’ geweest zijn?
Het was trouwens een Bask.

Kopinkas 23 mei 2022 om 21:39

@Turtlehead
Als het een Bask is, zal het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen ‘olé’ geweest zijn, maar ‘Aupa aupa aupa!’

dneddy 23 mei 2022 om 18:19

Net zo hard als dneddy destijds. Je moet het maar doen. Chapeau!

Quincy Adams 23 mei 2022 om 18:19

Mega steady pace! Poeh!!!

the student 23 mei 2022 om 18:23

Gefeliciteerd Ellen. En nu maar wachten wie de volgende is.

mackie 23 mei 2022 om 18:28

Inderdaad hopelijk pakt iemand de handschoen op. Ik denk persoonlijk dat op dit moment Reusser de enige is die in de buurt kan komen . Dygert had dit misschien ook gekund ( weet niet hoe ze er voor staat ivm blessure.)

elena 23 mei 2022 om 18:36

Ja, Dygert is ook de eerste naam die bij mij opkomt. Van Vleuten moet ook aardig in de buurt kunnen komen van dit record als ze daar haar zinnen op zet.

Quincy Adams 23 mei 2022 om 19:03

Dit is wel erg hard, hoor! Knappe dame die daaraan komt!

Al Phila 23 mei 2022 om 18:25

Mooie prestatie.

Wel apart dat in de GIRO en andere UCI koersen iedereen een mondkapje moet dragen, en hier iedereen op een kluitje staat (nota bene binnen!) zonder mondkapjes…

Guushovd 23 mei 2022 om 18:33

Was dat echt iets dat je opviel? Een aantal redenen waarom dat onzin is:

1. Dit is een eendagsevenement, dus als je het virus overdraagt aan de sporter, dan maakt het veel minder uit.
2. Het is niet zo dat in de giro iedereen mondkapjes op heeft, op het podium zie je mondkapjes en verder eigenlijk weinig. Je stelt dat in de giro 'iedereen mondkapjes heeft', maar je definitie van iedereen is vrij smal.
3. Ik heb de hele Giro gevolgd en meer dan honderdduizend mensen gezien, daarvan hadden er misschien duizend een mondkapje op.
4. Er waren een paar honderd mensen op de wielwebaan in Grenchen, dat lijkt me een redelijk beperkte omgeving als het gaat om het verspreiden van een virus.

Maar uiteindelijk is mijn vraag vooral, wat is je punt precies?

Brabander 23 mei 2022 om 19:43

Eén van de (weinige) liefhebbers van het viezig vodje misschien?

Albert Boekhouder 23 mei 2022 om 19:55

Rustig aan Guus…

Guushovd 23 mei 2022 om 19:59

Typisch de reactie van een boekhouder

Anton van Valouwe 23 mei 2022 om 18:26

Prachtige prestatie, van harte!

elena 23 mei 2022 om 18:30

Inderdaad een fantastische prestatie. Ik kijk nu al uit naar de recordpoging (of moeten we zekerheid zeggen?) van Ganna in augustus.

Michiel 23 mei 2022 om 18:38

Iedereen schrijft geschiedenis. Ik ook nu

Kelder is de Man 23 mei 2022 om 18:50

Op 23 MEI 2022 OM 18:38 schreef Michiel de volgende comment:

Iedereen schrijft geschiedenis. Ik ook nu

Dezelfde dag, naar het schijnt een paar uur daarvoor, kocht hij een fles azijn en dronk deze in teug leeg.

Kosmonaut 23 mei 2022 om 18:50

Inderdaad een uitdrukking die tegenwoordig ook maar te pas en te onpas wordt gebruikt.

Mooie prestatie verder, dat dan weer wel.

Arie den Blanken 23 mei 2022 om 19:08

Top opmerking Michiel. Iedere dag schrijft er geschiedenis geschreven.

Michiel 23 mei 2022 om 19:36

Nou nou Kelder is de man, niet zo zuur. Ik heb nog wat over, moet je een teug? Ik poogde wat filosofisch. Maar das niet aan iedereen besteed

Arie. U ook hoor schrijven geschiedenis!

Kosmonaut. Super knap wat ze uit die dikke kuiten knalt

Kelder is de Man 23 mei 2022 om 20:01

Nee dank Michiel. Mijn lichaam maakt dat spul aan.

Michiel 23 mei 2022 om 20:14

Good for you

SteVwonder 23 mei 2022 om 20:46

Kelder is de man anticipeerde al vroeg op een toekomstige geschiedenis.

Blackcanyon 24 mei 2022 om 05:39

Alleen Nederlanders en Belgen schrijven geschiedenis. The rest is history. :-)

de adelaar 23 mei 2022 om 18:40

Echt topprestatie

ddjong67 23 mei 2022 om 19:03

Zelfs Erik Dijkstra met zn grote bakkes legde het falikant af tegen Ellen …. ;)https://youtu.be/P5X3wLtsfVo

Proficiat, Ellen …

(gecorrigeerd, bedankt @sprintmaster)

SprintMaster 23 mei 2022 om 22:41

Erik Dijkstra.

Arie den Blanken 23 mei 2022 om 19:45

Ik heb de wereldrecords 5 km schaatsen, uurrecord atletiek en het uurrecord wielrennen tussen de vrouwen en de mannen vergeleken. Records die het minst beinvloed worden door externe omstandigheden.
Dat van de vrouwen komt op de volgende percentages van dat van de mannen uit:
lopen :88,7%
5000 m schaatsen: 90,6%
fietsen : 89,4%
M.a.w. dit uurrecord is gewoon ongeveer van wat je er vooraf van had mogen verwachten.

elena 23 mei 2022 om 20:11

Best wel knap van de vrouwen dus, die circa 10% mindere prestaties.

Vrouwen zijn lichter (20-25%) en korter (10 tot 12 cm) dan mannen. Mannen bestaan voor ongeveer 15% uit vetweefsel, vrouwen hebben ongeveer 25% vetweefsel. Mannen hebben 40-45% spierweefsel, vrouwen 25-35%. Verschillen in lengte en spiermassa hebben invloed op de spierkracht die geleverd kan worden.

En daarnaast ligt de pijngrens voor vrouwen ook nog eens een factor tien of zo hoger. Beval maar eens van een kind, zou ik tegen jullie mannen willen zeggen. Dan piepen jullie wel anders.

Michiel 23 mei 2022 om 20:15

Ok, ik bied me aan!

mackie 23 mei 2022 om 20:33

Maar naar mijn idee loopt de professionalisering van vrouwen wielrennen wel een aantal jaar achter op de andere genoemde sporten. Er is pas een jaar of 5 een half peloton dat fulltime kan leven als wielrenster. Lopen (atletiek) en schaatsen zijn als veel langer full time bezig

Kopinkas 23 mei 2022 om 21:36

Bijzonder dat je er ook niet meteen het werelduurrecord schaatsen bij neemt. Net zoals dat bij de atletiek dan ook nog eens op dezelfde dag gevestigd bij de mannen en de vrouwen. Maar ik weet weinig over schaatsen, dus misschien kan je duiden waarom je de 5000m relevanter vindt.

Aerosolo 23 mei 2022 om 23:00

@Elena,
Je gaat uit van 10% mindere prestaties, maar het gaat om 10% langzamer. Aangezien luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, gaat het om meer dan 10% verschil in wattage. (Maar je kunt je afvragen of dat dan gelijk is aan prestatie.)
Vroeger dacht men ook dat vrouwen sneller zouden zijn op langere afstanden bij het hardlopen, maar volgens dit artikel berust dat op verkeerd extrapoleren: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16336006/
Maar ik wist niet dat vrouwen blijkbaar een veel grotere variatie in spiermassa hebben dan mannen.

Blackcanyon 24 mei 2022 om 05:33

O, mijn verwachtingen lagen een stuk hoger. Ik had in mijn berekening het wereldrecord breien, haken en kinderen baren meegenomen. Met name op het laatste onderdeel scoorden de vrouwen veel beter.

Wat een onzin Arie. Gewoon toffe prestatie van Ellen.

Lalsacien 24 mei 2022 om 07:09

@Arie als ik jouw mening over het vrouwen veldrijden mag geloven is jouw bericht bij het werelduurrecord dames gewoon ongeveer wat ik er vooraf van had kunnen verwachten.

Le fou pedelant 23 mei 2022 om 20:51

Een ‘Merckxiaanse’ prestatie; (bijna) net zo snel!

SprintMaster 23 mei 2022 om 22:55

Mooie prestatie. Ze zat in het eerste half uur op schema 49.5 km. Jammer dat ze na het halve uur wel inzakte, uiteindelijk verliest ze dan 1 ronde in deel twee.
Op hoogte in Mexico kan ze de 50 km zeker halen als ze die ambitie heeft.

Baard 23 mei 2022 om 23:37

Fantastisch!!! Wereldkampioen én werelduurrecord!

Barry Batsbak 23 mei 2022 om 23:42

Onwaarschijnlijk vlakke ronden, amper verval. Echt een wonderlijk schouwspel, ik heb er met veel bewondering naar gekeken. Prachtige prestatie.

Blackcanyon 24 mei 2022 om 04:29

Een dijk van een prestatie van Van Dijk! Daar kunnen we zeker zoveel wereldfaam mee halen als met Hansje Brinker.

josemanuelfuente 24 mei 2022 om 08:14

Knalprestatie natuurlijk maar Joscelin Lowden schreef 2 jaar geleden ook ‘geschiedenis’, wie van de Wielerflitsers kent haar nu nog?

Volg hier

Headlines

Materiaalzone