Elia Viviani vol goede moed: “Ik ben klaar om terug belangrijke sprints te winnen”

zondag 5 december 2021 om 18:15
Elia Viviani vol goede moed: “Ik ben klaar om terug belangrijke sprints te winnen”

foto: Cor Vos

Elia Viviani vertrekt maandag op zijn eerste trainingskamp met zijn nieuwe ploeg INEOS Grenadiers, nadat hij enkele lastige jaren had. “Nu zijn mijn twijfels en mijn onzekerheden weg. Ik heb ze weggeveegd. Ik ben terug in een omgeving die ik ken en waar ik me op mijn gemak voel,” vertelde Viviani aan La Gazzetta dello Sport.

De Italiaan maakte tussen 2015 en 2017 al deel uit van INEOS Grenadiers (toen nog Team Sky). Morgen, maandag 6 december, vertrekken ze op een eerste stage. Na twee jaar in de schaduw fietsen bij Cofidis is Viviani blij met zijn terugkeer. “Ik ben terug in een omgeving die ik ken en waar ik me op mijn gemak voel. Ik wil terugkeren bij de beste sprinters van de wereld”, begon hij.

Verder is hij ook eerlijk over zijn lastige periode. “Ik geef toe dat mijn hoofd gevuld was met twijfels en onzekerheden. Ik stel me voor dat in het voetbal een spits hetzelfde overkomt als hij niet meer kan scoren. Maar nu zijn mijn twijfels en onzekerheden weg. Ik heb ze weggeveegd”, vertelde hij strijdvaardig.

“Er is geen dominante winnaar bij de sprints”
Viviani gaf in het interview ook nog zijn mening over het afgelopen seizoen. “De renners met de meeste overwinningen zijn geen sprinters. Er is geen dominante winnaar, er zijn tientallen sprinters die meedoen om de knikkers. Omdat er niemand bovenuit springt, ben je als sprinter nooit verslagen.” De olympische kampioen in het omnium van 2016 is vastberaden voor het nieuwe seizoen. “Ik ben klaar om terug belangrijke sprints winnen”, sloot hij af.

Dit artikel delen:

8 Reacties

Vinyakke 5 december 2021 om 19:25

Dat is natuurlijk vooral te wijten aan het feit dat Ewan er maar een half seizoen heeft opzitten. Zonder die nare val had die er wel een stuk of 5 meer gehad.

de adelaar 5 december 2021 om 20:20

Ehhhh wout legt m er weer met gemak op, alleen zal de verbazing achterwege blijven . En eerlijk gezegd zie ik m niet veel meer winnen

JensVdB 5 december 2021 om 21:20

Volgend jaar gaat Caleb Winnen in San Remo

Deel Koeper 5 december 2021 om 22:57

De sprinters die de zegestand aanvoeren, zijn doorgaans de sprinters die vaak buiten de World Tour gaan sprinten en dat waren de jongens die dit jaar niet goed draaiden. Dit jaar hebben de toppers vaker tegen elkaar gesprint op het hoogste niveau en dan is er nu eenmaal gewoon meer spreiding.

harryjohan71 5 december 2021 om 23:11

@Deel Koeper ik kan me niet herinneren dat de toppers dit jaar veel tegen elkaar gesprint hebben op WT niveau. Bij de meeste sprints was het voor de start van de koers al duidelijk wie ging winnen. Veel sprinters hebben ook maar zeer beperkt aantal wedstrijden gereden door verschillende oorzaken

Michelangelo 5 december 2021 om 23:23

@Deel,
ik denk dat de sprinters dit jaar niet op niveau waren. En als ze al op niveua waren, dan reden ze te weinig wedstrijddagen.

Merlier en Ewan staken er qua snelheid bovenuit. Maar zowel in de Giro als in de TdF al heel vroeg naar huis. Waardoor opa Cav er 4 kon winnen.
Groenewegen was de afgelopen jaren zegekoning: zijn verhaal is bekend.
Jakobsen maar een half seizoen gereden na zijn comeback.
Demare gewoon niet op niveau.

Dit zijn de namen die normaal gesproken kandidaat zegekoningen zouden zijn. Als die volgend jaar op niveau zijn, dan vraag ik me af of Viviani wel echt kans gaat maken. Zeker in een ploeg met vooral ronderenners.

Alfons Haavers 6 december 2021 om 08:47

‘Groenewegen was de afgelopen jaren zegekoning.’

Volgens mij was Groenewegen slechts 1 keer zegekoning, in 2019?

jappe666 6 december 2021 om 14:41

@Michelangelo: En dan vergeet je nog Bennett die in conflict lag met z’n ploeg, Gaviria die de Covid-besmettingen opstapelde, Ackermann die een heel jaar achteruit reed en Nizzolo die in een ploeg reed waar iedereen voor zijn eigen contract voor komend seizoen moest knokken.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair