Elia Viviani voert Giro-ploeg Cofidis aan, Martin kopman in de Vuelta

Elia Viviani voert Giro-ploeg Cofidis aan, Martin kopman in de Vuelta

Viviani (l) met Consonni - foto: Cor Vos

Elia Viviani is de kopman van Cofidis in de Giro d’Italia, die volgende week op het eiland Sicilië van start gaat. De Italiaan moet voor etappezeges zorgen in de ronde door zijn thuisland. In de Vuelta a España is Guillaume Martin de vooruitgeschoven pion.

In de Giro wordt de Cofidis-ploeg rond Viviani samengesteld, laat het team weten. Zijn deelname aan de Italiaanse ronde was lange tijd een vraagteken, maar de sprinter staat op 3 oktober toch aan het vertrek in Monreale. Door een voetblessure reed hij in eerste instantie een moeizame Tour de France, maar hij heeft vertrouwen geput uit zijn vijfde plaats in de slotetappe naar de Parijse Champs-Élysées.

Viviani is verheugd dat hij voor de zevende keer van start gaat in de Giro. “Ik heb een bijzondere geschiedenis met de ronde, zoals mijn eerste overwinning in 2015 en de ongelooflijke Giro 2018 (toen hij vier etappes won, red). De vorm is nu terug, ik ben tevreden met de manier waarop ik in Parijs ben geëindigd en ik ben erg gemotiveerd om naar de Giro d’Italia te gaan, waar de support nog veel groter is.”

Vanaf 20 oktober is Guillaume Martin de kopman van Cofidis in de Vuelta a España. De Fransman stond in de tweede week van de Tour enige tijd op de derde plaats en was uiteindelijk in Parijs de beste Franse renner op de elfde plek. “Ik heb het gevoel dat we nog steeds aan het begin van het seizoen staan. Voor mij zijn er twee belangrijke eendaagse races: het WK aanstaande zondag en Luik-Bastenaken-Luik. En ik ben al aan het plannen voor de Vuelta.”

De samenstelling van de teams moeten nog worden bekendgemaakt.

Dit artikel delen:

29 Reacties

lander luypaert 23 september 2020 om 15:47

Viviani tja.

Dario Koelkast 23 september 2020 om 15:58

als tegenstanders heeft Elia, volgens PCS: Ballerini, Barbier, Hofstetter, Cimolai, Matthews, Ewan, Mareczko, Sagan, Gaviria, Demare. Top 5 zal er wel inzitten lijkt me

lander luypaert 23 september 2020 om 15:59

Ewan doet geen Giro.

Joachim 23 september 2020 om 16:14

@ lander, is dat al officieel? Ik las deze week tot mijn verbazing een uitspraak van De Gendt dat hij in de Giro mogelijk meer vrijheid zou krijgen omdat de ploeg er zonder sprinter rijdt. Dat vond ik dus gek omdat ik wist dat de Giro wel op het programma van Ewan stond. https://sporza.be/nl/2020/07/07/dit-is-het-programma-van-lotto-sprinter-caleb-ewan~1594117226772/

Thoin 23 september 2020 om 16:18

Ewan staat ook op PCS nog als aanwezig in de Giro.
Is nog niet officieel maar hij zou idd niet starten in de Giro.
Ik denk dat hij misschien wisselt naar Vuelta wegens zwaarte van de Tour en snelheid qua opvolging Tour-Giro

vincenzo 23 september 2020 om 15:58

Hoeveel etappes in de Giro zullen eindigen in een massasprint?

Kannibaal van Schepdaal 23 september 2020 om 16:07

Waar Viviani er nog bij zit? Bitter weinig.

hjjanssen1973 23 september 2020 om 16:33

3

lnnrt 23 september 2020 om 16:17

Heeft hij dit jaar al gewonnen? Wat een verschil met vorig jaar, zo zie je maar, een sprintoverwinning is grotendeels een teamoverwinning…

Thoin 23 september 2020 om 16:18

#Morkov

Cochise 23 september 2020 om 18:51

Ik denk mentaal ook wel veel last gehad van het wegvallen van zijn grote doel de OS. Niet makkelijk om die focus zomaar te verleggen. Al hebben maatjes Consonni en Ganna daar blijkbaar minder last mee

EducationSecond 23 september 2020 om 16:27

Viviani kopman? Dat wordt een kleurloze Giro voor Cofidis

hjjanssen1973 23 september 2020 om 16:33

Ik tel 3, maximaal 4 sprints. 1e sprint in 7e etappe…

Ab Normaal 23 september 2020 om 16:58

Etappe 4 ook

hjjanssen1973 23 september 2020 om 17:32

Etappe 4 heeft een 20km klim in het midden.
Ik zie daar eerder een vluchtersgroep winnen.

Jan Blokland 23 september 2020 om 16:52

Met drie ritten (7e, 11 en 19e) zal het wel bekeken zijn. Nog maar de vraag of alle sprinters de 19e rit halen.

Ab Normaal 23 september 2020 om 16:57

Etappe 4 wordt ook een sprint

lnnrt 23 september 2020 om 17:01

Etappe 4 wordt een sprint met een uitgedund peloton ja, ik vermoed dat Elia er daar niet meer bij zit.

Kannibaal van Schepdaal 23 september 2020 om 17:22

@Jan: Zo zie ik het ook.

hjjanssen1973 23 september 2020 om 17:33

Dacht ik ook. Misschien 13e etappe nog.

Julius de Wal 24 september 2020 om 00:27

Is rit 8 geen sprint? Is vrij vlak toch?

Verweggistan 23 september 2020 om 16:53

Ik gok voor de Giro-ploeg: Viviani, broertje Viviani, Consonni en Sabatini

koos1 23 september 2020 om 17:28

Als hij sprint zoals in de Tour is de kans op een zege niet heel groot…

hjjanssen1973 23 september 2020 om 17:35

Hij was geblesseerd volgens mij.
Pas in Parijs weer aan de beterende hand.

Wigo 23 september 2020 om 17:51

Lees ik nu pas dat Viviani een blessure had in het begin van de Tour. :-(

Franco Ballerini 23 september 2020 om 18:05

Veruit de meest complete renner van het rijtje sprinters. Hopelijk pakt hij een rit.

Rico. 23 september 2020 om 18:28

In welk opzicht is Viviani een completere renner dan Matthews of Sagan dan?

Franco Ballerini 23 september 2020 om 18:50

Matthews en Sagan zijn natuurlijk betere renners en worden dan ook als punchers en kanshebbers voor de klassiekers gewaardeerd. Viviani wordt in zijn algemeenheid onder de pure sprinters geschaard en in die categorie is hij mijn inziens de meest complete.

Jan Blokland 23 september 2020 om 20:27

Nou , nou, verleden jaar was Viviani echt goed. Sagan kan mij juist dit jaar niet zo bekoren. Nog geen overwinning is niet des Sagans. Maar Viviani presteert natuurlijk ook ondermaats dit jaar.
Ik mis toch echt wel Groenewegen en Jakobsen in de sprints. Het is echt zonde dat dat ongeval gebeurd is.

Headlines

Materiaalzone

Populair