Viviani snelt naar tweede ritzege op rij in Ronde van Zwitserland

woensdag 19 juni 2019 om 16:59
Viviani snelt naar tweede ritzege op rij in Ronde van Zwitserland

Elia Viviani blijft Peter Sagan voor - foto: Cor Vos

Elia Viviani heeft de vijfde etappe van de Ronde van Zwitserland op zijn naam geschreven. Op de lastige aankomst in Einsiedeln sprintte hij nipt sneller dan Peter Sagan. Voor de Italiaanse kampioen is het zijn tweede ritzege op rij, want gisteren was hij ook al de beste in Arlesheim.


In de vijfde etappe over 177 kilometer van Münchenstein naar Einsiedeln kreeg het peloton een heuvelig parcours voor de wielen geschoven. 2750 hoogtemeters lagen te wachten over de Zwitserse Hoogvlakte, waar het op-en-af ging. Na 130 kilometer lag de echte test te wachten toen de wegen over een lengte van bijna vijftien kilometer opliepen naar Sattel. Werden daar de sprinters kwijtgespeeld of wisten ze stand te houden?

Stefan Küng, Fabien Grellier en Matej Mohorič in de vroege vlucht – foto: Cor Vos

De vroege vlucht was een interessante met daarbij Fabien Grellier, Stefan Küng, Matej Mohorič en Bert-Jan Lindeman. Lindeman moest al vroeg afhaken, maar de overige drie vluchters besloten met zijn drieën voort te rijden. Hun voorsprong schommelde lange tijd rond de tweeënhalve minuut, waarmee zij binnen schootsafstand bleven van het peloton. Met een voorgift van anderhalve minuut begonnen zij aan de klim naar Sattel.

Sprinters houden stand
Op 38 kilometer van de streep vond Mohorič het dan niet hard genoeg gaan vooraan en hij liet zijn twee medevluchters ter plekke. In het peloton hielden de sprinters zich intussen dapper staande op de klim naar Sattel, net als op de Schnabelsberg amper zeven kilometer verder. Vanaf de top was het nog 23,8 kilometer naar de finish en de voorsprong van de eenzame Sloveense koploper begon stilaan verder terug te lopen.

Op dertien kilometer van de streep kwam alles samen en mochten de sprinters hun spierballen rollen voor de finale. Elia Viviani werd perfect gegangmaakt door zijn ploegmaats Michael Mørkøv en Maximiliano Richeze, waardoor hij in een zetel aan de licht oplopende laatste kilometer kon beginnen. De Italiaanse kampioen maakte het ploegwerk perfect af en boekte zo zijn tweede ritzege op rij. Peter Sagan beet opnieuw in het stof en werd tweede. Jasper Stuyven werd derde.

Peter Sagan behield de leiderstrui – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

29 Reacties

jessevdalen 19 juni 2019 om 17:02

Wat een lead-out! Groenewegen kan hem kloppen, maar dan zal hij wel in positie moeten zitten.

greeny 19 juni 2019 om 17:03

overtuigend de snelste en de slimste/sterkste ploeg voor dit soort werk. gaat dylan nog een zware dobber aan hebben.

dikkechaap 19 juni 2019 om 17:28

Als de weg licht omhoog loopt misschien. Op een echt vlakke aankomst is Viviani sowieso niet snel genoeg.

chasse patat 19 juni 2019 om 17:03

Wauw! IJzersterke Viviani gezien. Die lijkt zichtbaar sterker als in de Giro. Matthews die gewoon uit het wiel werd gereden in de sprint door Viviani en Sagan. Terwijl deze finale toch mogelijkheden voor hem bood.

Pubsted 20 juni 2019 om 08:34

Matthews mist die echte punch op die topsnelheid, je zag eergisteren ook dat hij bij een lange sprint pas Sagan kon bijhalen.

Romāns Vainšteins 19 juni 2019 om 17:04

Viviani tankt zich lekker vol met zelfvertrouwen voor de tour. Die is in prima vorm. Bij zo’n Bowlingbal moeten we nog maar weer eens bewezen zien dat hij nog net zo snel als ie in Paris Nice was.

Dat gezegd hebbende zal Viviani toch niet al deze ploegmakkers meekrijgen ? De selectie ?

trebilg 19 juni 2019 om 17:07

Alaphilippe, Asgreen, Gilbert, Mas, Morkov, Richeze, Viviani en dan is er nog twijfel tussen Declercq, Devenyns, Lampaert of Stybar. Op zich dus mogelijk dat hij zijn trein meekrijgt.

Sjonge Jonge 19 juni 2019 om 17:07

Asgreen richeze morkov zal hij toch wel mee krijgen als trein. Verder nog Alaphilippe, Mas, Gilbert en……?

KimJungPoels 19 juni 2019 om 17:08

Devenyns was ook al zeker als knecht van Mas las ik.

Romāns Vainšteins 19 juni 2019 om 17:08

Dit al best wat, Gilbert kan zelfs ook nog wel wat betekenen als ondersteuning

Random wielerliefhebber. 19 juni 2019 om 17:16

Devenyns verwacht ik niet, Asgreen zal Mas moeten bijstaan in de bergen waarschijnlijk.

Gilbert zal wel de rol van Lampaert overnemen in de sprinttrein en Declerq om vluchters in te rekenen.

WernerFranke 19 juni 2019 om 17:30

Selectie ligt op 1 naam na al vast:
– Viviani
– Alaphilippe
– Mas
– Gilbert
– Richeze
– Morkov
– Devenyns
– Asgreen/Lampaert

koos verrek 19 juni 2019 om 18:16

Indrukwekkend team! 5 ritten en een top 5 kan zomaar

Massimo Bataille 19 juni 2019 om 19:10

Viviani met Richeze en Morkov als sprinttrein
Mas, Alaphilippe en Gilbert ook
Dan nog 2 plaatsjes over.
Zowiezo gaat er iemand mee om heel de dag op kop te sleuren, dus vermoed ik Declercq of Senechal ( Cavagna kan ook ). Een Stybar of Lampaert zal echt niet van km 1 op kop rijden.
Devenyns kan de laatste zijn, maar ik vermoed het eigenlijk niet. Denk eerder aan Lampaert als grote motor en de TTT.
Asgreen zal denk ik nog wat rijpen. Vermoed dat hij zowiezo niet “piekt” naar de tour, en eerder naar California en Suisse.

Jean Dumas 19 juni 2019 om 17:08

Indrukwekkend, ook gezien het profiel van de ritten.

lander luypaert 19 juni 2019 om 17:10

Stuyven ook mooie sprint!

Kj 19 juni 2019 om 17:11

Stuyven al 2x zeer rap, zou die, ondanks degenkolb niet mee mag naar de tour, in de tour wel vrij mee mogen sprinten? Heerlijke renner vind ik dat.

koos verrek 19 juni 2019 om 17:13

Sjonge staat geen maat op Viviani, hoogvorm zo net voor de tour die gaat er daar een paar pakken!!

EricV 19 juni 2019 om 17:22

Haha dit is hij toch aan z’n stand verplicht als enigste echte sprinter hier. Deze zeges zeggen niet veel met het oog op de tour. Ja dat hij sneller is als sagan maar dat wisten we al wel

Maillot à Pois 19 juni 2019 om 17:58

Enige pure sprinter ja, maar zeker niet evident dat die pure sprintsnelheid nog intact is na 2750 hoogtemeters. In principe zijn mannen als Sagan en Matthews dan in het voordeel.

Massimo Bataille 19 juni 2019 om 19:12

Enige echte sprinter? Hoeveel mannen zijn er nog echt sneller dan een Sagan?
Groenewegen en Gaviria? Een Ewan, Bennett en Ackermann zet ik toch op hetzelfde niveau als Sagan.
En Kristoff en Matthews zijn ook geen sukkelaars

CasS 19 juni 2019 om 19:26

@massimo
Ik denk dat je Bennett zonder twijfel nog boven Sagan in de sprints mag plaatsen, als je ziet hoe die huishoudt in massasprints. Jammer dat hij niet naar de Tour mag.
Ewan kun je btw ook nog zien als sneller dan Sagan, denk ik.

Man met de hamer 19 juni 2019 om 17:28

Dat treintje staat goed op de rails. Op die manier zou Stroetinga nog winnen hier.

Marveloke 19 juni 2019 om 17:46

Oi Vivi! Wat doet m daar nu?!

KennyKlimmen 19 juni 2019 om 17:52

Waarom heeft SW haar voltallige trein op c.a. 12 km voor het eind? Way to early, Zou ik zeggen.

Lalsacien 19 juni 2019 om 18:43

Hier was geen massasprint mogelijk.

Gilberto 19 juni 2019 om 20:37

Mooi hoor, maar of hij echt tegen Groenewegen op kan straks..?

Covadonga 19 juni 2019 om 20:56

Edit redactie: Bedankt, aangepast

sweefie 19 juni 2019 om 21:28

Mooi zicht aan het eind: de Belgische, Deense, Argentijnse, Italiaanse, Slovaakse (in de gele trui) en Europese kampioen op een zakdoek!