‘Elektrische motoren in racefietsen gebouwd’

donderdag 20 mei 2010 om 19:58

Over het internet gaan serieuze en minder serieuze verhalen de ronde dat een nieuwste vorm van doping is ontdekt: gemotoriseerde doping. Renners zouden elektrische motors in hun framebuizen monteren, om kracht te leveren tijdens het trappen. De UCI ontkent dat er bewijs is gevonden.

Hoewel het gerucht de gemiddelde lezer eerder laat afvragen of 1 april niet al een tijdje voorbij is, heeft de internationale wielerbond serieus gereageerd. Volgens Cyclingnews heeft de UCI ontkend enige aanwijzingen voor deze nieuwe soort ‘doping’ te hebben, maar werd wel aangegeven dat men zoekt naar mogelijkheden om de frames te scannen en zo alle onzekerheid uit te sluiten.

De Amerikaanse site vroeg dit aan de wielerbond, nadat het Italiaanse dagblad L’Avvenire er dinsdagochtend over begon. Renners zouden de eerste vijf uur van een wedstrijd energie kunnen sparen door met de motor mee te peddelen, om vervolgens de finale op een andere fiets af te maken. Een dag later volgde Il Giornale met het bericht dat er al controles waren gehouden tijdens Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen.

UCI-woordvoerder Enrico Carpani en Giro-directeur Stefano Allocchio ontkennen de urgentie van het verhaal. Marco Bognetti, consultant op materiaalgebied voor de UCI, zegt echter dat men al ontdekt heeft dat enkele renners gebruik maken van de techniek om 60 tot 100 watt uit te sparen.

Een veel gehoorde naam is die van Fabian Cancellara. Op 11 april wist een anonieme Franse renner al te vertellen aan Cyclismag dat er geruchten rond de Zwitser gingen, hoewel deze door de meesten in het peloton niet serieus werden genomen. Maar Anthony Roux vertelde vier dagen later in Le Républicain Lorrain: “Er is veel geheimzinnigheid rond het materiaal van Cancellara en de Schlecks. We mogen zijn fiets niet zien en daarom geloven steeds meer renners het gerucht dat er een motor in zit.”

Wordt wellicht vervolgd…

Dit artikel delen:

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone