EK wielrennen kost Alkmaar €950.000

vrijdag 15 februari 2019 om 08:59
EK wielrennen kost Alkmaar €950.000

foto: Cor Vos

De gemeente Alkmaar is officieel kandidaat voor het EK wielrennen 2019. De gemeenteraad van de Noord-Hollandse stad heeft gisteravond ingestemd met de kandidatuur. Het Europees kampioenschap, dat in de tweede week van augustus zal plaatsvinden, kost de gemeente bijna een miljoen euro (€950.000).


Eind januari liet het college van B&W al weten het vijfdaagse wielerevenement graag naar hun stad te halen. De officiële kandidaatstelling ging niet zonder slag of stoot, schrijft het Alkmaars Dagblad. Binnen de gemeenteraad heerste grote verdeeldheid. De coalitiepartijen zien het wielerspektakel graag komen, terwijl de oppositiepartijen faliekant tegen zijn. Door het korte tijdsbestek leeft de angst dat er onvoldoende tijd is om sponsoren te werven wat lijdt tot grote financiële risico’s.

De coalitie ziet het EK als een goede manier om de Alkmaar in de spotlight te zetten. “Met een meerdaags programma, dat in meerdere landen op tv wordt uitgezonden, en een parcours door stad en regiogemeenten komt de regio Alkmaar toeristisch en economisch in de Europese spotlights te staan.” In de stemming werd het plan aangenomen met twintig tegen twaalf stemmen.

Voor zover bekend is Alkmaar nu nog de enige overgebleven kandidaat om het EK te organiseren. Eerder gingen er geruchten over Den Bosch, Ede en Emmen. Het Europees Kampioenschap wielrennen zal plaatsvinden tussen 7 en 11 augustus.

Dit artikel delen:

22 Reacties

achtpuntzes 15 februari 2019 om 09:13

Er worden nu al 2 fouten gemaakt.

De eerste is de veel te lage begroting, dat gaat ze niet lukken met maar 9,5 ton.
De tweede is dat ze denken dat het EK een grote exposure met zich meebrengt, en dat is zeker nog niet het geval.
Ik vraag me af of er uberhaupt toppers aan de start zullen verschijnen zo net na de Tour, tijdens/tussen meerdere WT-koersen terwijl er ook nog geconcurreerd moet worden met de veel lucratievere na-tour criteriums.
Wie gaat hier nou een doel van maken?

Merlinappa 15 februari 2019 om 09:18

Vorig jaar genoeg toppers gezien, en met een vlakke omloop is de kans op een massasprint zeer groot, dus ik verwacht een flinke delegatie van de sprinttoppers op het EK in dat geval. Europees kampioen worden en een jaar lang in een speciaal truitje mogen rijden vinden de meeste denk ik leuker dan ‘geklopt’ worden door Froome in een na-tour criterium. Wat dat betreft zit het qua exposure wel goed denk ik.

En die begroting, tsja; ik vermoed dat zij dat goed hebben laten doorrekenen, dus ik ga er vanuit dat ze er dichtbij zitten. Ze zullen er alleszins meer vanaf weten dan jij.

Romāns Vainšteins 15 februari 2019 om 09:25

'Wie gaat hier nou een doel van maken?'

Ik mag toch wel aannemen dat Visma reeds gepolst is om sowieso een glimmend opgepoetste bowlingbal + vaste omkadering hier af te gaan vaardigen. Misschien moeten ze de betaling van gemiste inkomsten uit een critereum voor die knakkers in de begroting opnemen.

Viktrodriguez 15 februari 2019 om 09:49

Merlin, het komt anders redelijk vaak voor dat sportorganisatoren van dit soort eenmalige evenementen in de rode cijfers terechtkomen, met in hun kielzog de overheden die het helpen financieren. Een krappe miljoen klinkt gewoon erg weinig voor een EK, als je dat bijvoorbeeld afzet tegen een WK, waar ik bedragen van in de vele miljoenen hoor. Natuurlijk is een EK geen WK, maar kan me niet voorstellen dat het verschil zo groot is, met Europa als het wielermekka.

john 15 februari 2019 om 11:31

Merlinappa. dus jij denkt dat de begroting wel oké is , nou dan neem maar eens contact op met de geld verkwister bij uit strek van de provincie Limburg Dhr Koopmans die nog milj schuld van het WK 2012 nog niet te boven is en dan heb ik het nog niet over de 850.000 euro(belasting geld ) wat hij weg gooit naar de sunweb rijders

Merlinappa 15 februari 2019 om 11:50

@john
Ja, dat laten ze berekenen door mensen die ervoor hebben gestudeerd en hun werk ervan hebben gemaakt, dus die vertrouw ik meer dan een paar schreeuwerts op een wielernieuwssite.
Dat iemand in Limburg het een keer fout heeft gedaan betekent niet dat iedereen het fout doet of dat het elke keer fout gaat he. De keren dat het goed gaat zijn er veel meer, alleen dat is niet nieuwswaardig dus nooit in het nieuws.

PS: interpunctie leest een stuk fijner. ;)

Jelle 15 februari 2019 om 12:04

Een EK de dag voor de BinckBank tour moet toch genoeg goede renners aan het vertrek kunnen krijgen. Geen idee hoe het met de financiën zit het is te makkelijk om naar het WK te wijzen wanneer het om de kosten gaat dit toernooi is veel kleiner en dus neem ik aan ook goedkoper.

ikbenprocycling 15 februari 2019 om 12:31

gewoon wat extra Beemsterkaas verkopen op het Waagplein

kielabokki 15 februari 2019 om 13:09
Quote:
Ja, dat laten ze berekenen door mensen die ervoor hebben gestudeerd en hun werk ervan hebben gemaakt, dus die vertrouw ik meer dan een paar schreeuwerts op een wielernieuwssite.

En bij de gratie van jou en anderen kan dan ook dit soort evenementen doorgang vinden. Maar het is zelden tot nooit zwarte cijfers, laat staan een beetje of veel winst.

Merlinappa 15 februari 2019 om 15:13

@kielabokki

De lokale economie een boost geven is natuurlijk altijd leuk! Daarnaast is het moeilijk om op papier de kosten tegenover de baten te zetten, omdat de baten veelal moeilijk te meten zijn. Komen er meer toeristen, is dat door het EK? Hoeveel procent meer verdienen ondernemers door het EK in het jaar wat erop volgt? Je snapt wat ik bedoel.

Ik zie dit soort investeringen ook niet per sé als een investering die direct winstgevend moet zijn, maar meer als een boost voor de (lokale) economie. Op het moment dat daardoor meer mensen producten en diensten bij Nederlandse ondernemers gaan afnemen (wat natuurlijk zo is bij een EK in Haarlem) is dat natuurlijk altijd goed!

horsm 15 februari 2019 om 10:12

Op zich leuk, net als al die grote rondes die starten, maar ik had liever gezien dat er wat meer geïnvesteerd werd in Nederlandse koersen die langer op de kalender blijven staan. Ik vind NL met anderhalve WT koers wel erg onderbedeeld op de internationale kalender, vergeleken met de andere traditionele wielerlanden (B, F, S en I).

Jan 15 februari 2019 om 10:21

Het is al 2019
Waarom speelt dit nu pas??

achtpuntzes 15 februari 2019 om 10:52

Omdat Annecy (waar het in de eerste instantie georganiseerd zou worden) het niet eens kon worden met de UCI omtrent de datums en heeft die zich teruggetrokken en wordt er nu naarstig naar een andere locatie gezocht.

Veloburto 15 februari 2019 om 10:28

Zou wel gaaf zijn. Hopelijk komen ze langs Amsterdam

Romāns Vainšteins 15 februari 2019 om 10:50

Amsterdam gooit vast de hele stad wel effe op slot om het EK wielrennen langs te laten komen. Dat wordt gewoon rondom Alkmaar blijven hangen, de polders op, de duinen in.

Veloburto 15 februari 2019 om 12:01

Op zich gooit Amsterdam wel vaker de stad deels op slot voor evenementen als dit hoor. Triathlons, marathons, weet ik wat allemaal. Ik snap dat ze niet de hele stad op slot gooien, maar dat zou ook totaal niet nodig zijn

willempie72 15 februari 2019 om 10:43

Laurens ten Dam uit Alkmaar zou hier graag willen winnen.

HennieK 15 februari 2019 om 16:33

Veelwinnaar Ten Dam lijkt me niet erg kansrijk :-) Niki Terpstra is toch ook lokale coureur daar (Assendelft?), zou een mooie stunt zijn.

ikbenprocycling 15 februari 2019 om 12:33

Genoeg moois in oerHollandse sferen te rijden daar. Heb er zelf 7 jaren de jachtvelden gereden in de geest van trainingsbeest Terpstra.

Baik-Baik 15 februari 2019 om 12:58

De moker uit Mokum Europees kampioen in zijn achtertuin zou mooi zijn.

RiGHT 15 februari 2019 om 13:03

Een half jaar voor de voorbereiding lijkt me wel erg kort. Hoe kan het dat het zo korte termijn is?! Lijkt me een zeer terechte zorg! De meeste criteriums, die met kleinere budgetten en vaak met trouwe sponsors werken, beginnen al een jaar van te voren. Ok niet zo extreem intensief misschien, maar je moet wel een organisatie hiervoor optuigen. Is die er uberhaupt al?

achtpuntzes 15 februari 2019 om 14:29

Omdat Annecy de organisatie heeft teruggegeven zoals ik al eerder gemeld heb.