Eindwinnaar Evenepoel: “Blij met de vorm, maar ben nog niet top”

zondag 23 februari 2020 om 18:09

Remco Evenepoel was voor aanvang van de slottijdrit al de grote favoriet om de Volta ao Algarve te winnen, maar de coureur van Deceuninck-Quick-Step gaf zijn eindzege extra glans door de snelste tijd realiseren en wereldkampioen Rohan Dennis te verslaan. “Ik ben heel erg blij”, zo vertelde hij na afloop in het flashinterview.

Evenepoel bleek aan het eerste tussenpunt al twintig seconden sneller dan Dennis. De 20-jarige Belg verloor in de slotfase nog wel wat tijd, maar bleek aan de finish nog tien tellen rapper dan de Australiër van Team Ineos. “Het was twintig kilometer lang echt vol gas. Ik ging snel van start, maar ik probeerde zoveel mogelijk herstelpunten in te lassen.”

“Verder was er sprake van een geweldige communicatie vanuit de ploegleiderswagen. Ik kende alle bochten en kritieke punten”, aldus Evenepoel, die naar eigen zeggen geen waarschuwing heeft afgegeven aan zijn concurrenten voor de komende Giro d’Italia. “De Giro is pas over twee maanden. Mijn volgende doel is Tirreno-Adriatico”

“Ik ben nog niet top, maar ik heb nog tijd om naar mijn beste vorm te groeien. Ik ben blij met mijn huidige conditie. Het was een mooie week en ik vond het leuk om hier voor de eerste keer te koersen. De weersomstandigheden waren prima, de wegen uitstekend en we kregen enkele mooie bergritten voorgeschoteld.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Wheely 23 februari 2020 om 18:19

Die tekst heeft ie van Matje.

Limal 23 februari 2020 om 18:24

Grappig, je kan die tekst inderdaad lezen in de stem van Mathieu – misschien een tip voor zij die Remco arrogant vinden :-)

koos verrek 23 februari 2020 om 18:56

Hij gaat de tirreno wonnen denk ik!

Marik 23 februari 2020 om 19:01

Als ik zijn trainer Koen Pelgrim moet geloven dan mogen renners als Bernal blij zijn als ze Remco bergop kunnen volgen. Daarnaast is voor hem niet de vraag òf Remco een grote ronde gaat winnen, maar hoeveel…
Om eerlijk te zijn, ik kijk daar niet naar uit. Heb liever een sport waarin de favorieten dicht op elkaar zitten.

Panache 23 februari 2020 om 19:22

Tot nu toe lost Evenepoel al zijn beloftes in. Dat betekent niet dat hij een grote ronde renner is of zal worden. We kennen de puzzle van Dumoulin, waarin alle stukjes moeten passen. Evenepoel heeft bewezen tijdrit en heuvelcapaciteiten. Lange en hoge cols is een vraagteken. Niveau in de derde week is zelfs gewoon gissen.

Kruijswijk zou in deze Algarve met moeite top10 rijden, in een grote ronde is het een compleet ander verhaal. We zullen een glimp zien deze Giro. Ik verwacht maximaal positie 6-9 voor Evenepoel (wat qua leeftijd fenomenaal is). Zijn team weet niet hoe je een grote ronde wint, die ervaring opbouwen duurt wel even.

Deel Koeper 23 februari 2020 om 20:02

Misschien moet je gewoon uitkijken naar een podiumkandidaat voor een grote ronde, die mogelijk/hopelijk gek genoeg is om in een bergrit een aanval op te zetten op 100 kilometer van de finish. Zoiets verwacht ik minder bij Bernal en al helemaal niet bij Pogacar. Zou een mooie mix van types zijn.

Die verhaaltjes, waarbij we vertrokken zijn voor een hegemonie van 7-8 jaar, draaien sowieso meestal op niets uit. Daarvoor gebeurt er te veel in het wielrennen.

mic1984 23 februari 2020 om 20:03

Lefevre heeft met mapei indertijd wel eens meegestreden voor een grote ronde. En met mas ook tweede geworden in vuelta. Dus niet slecht. Ma moet de ploeg het voorbeeld volgen van ineos en jumbo? Ik hoop het niet. Gewoon de renners volgen van deze teams en 1 of 2 goei knechten erbij voor als je in de problemen komt

Romāns Vainšteins 23 februari 2020 om 20:29

Vorig jaar nog met Flippie kwamen ze best ver geloof ik.

Panache 23 februari 2020 om 21:12

Het is een enorme stap van ‘ver komen’ naar winnen. Laat staan naar domineren. Ineos weet dat (helaas) als geen ander.

Samlambeej 23 februari 2020 om 21:22

Hou ook graag een slag onder de arm met Evenepoel. Ik geniet al ontzettend met hoe die nu rijdt.
Voor lange cols zie ik ook geen problemen met zijn 1 uurs vermogen.
Over meerdere cols is al weer iets lastiger. -Gaat nog een keer mis gaan.
Over meerdere dagen is nog iets lastiger. Al heeft zijn recuperatievermogen ‘m wel al een paar rittenkoersen doen winnen.
Over meerdere weken in een grote ronde: daar verwacht ik toch nog een terugval. Ook met alles wat erbij komt kijken wat extra energie kost.
Wat is hij waard boven de 2000m tegen een Bernal? Geen idee hoeveel watts hij moet inboeten, kan hij ook naar 58kg?

Samlambeej 23 februari 2020 om 21:26

Ineos doet het nu niet meteen met koersvernuft.
Het procédé is nog steeds een sterrenensemble van knechten afvaardigen.
Een Jungels voor de vlakke overgang naar laatste col, zo'n Almeida die het misschien kan doortrekken, een Knox die zelf 11de werd in de Vuelta en dan nog een super deluxe type wat eigenlijk zelf ook top 10 kan rijden.

Kelder is de Man 23 februari 2020 om 22:06

Deel Koeper
Die laatste 2 zinnen +

boenk 23 februari 2020 om 22:38

Samlambeej, hij zal normaal makkelijk naar 58kg moeten kunnen. Ik denk trouwens dat dat ongeveer het gewicht is dat ze voor ogen hebben voor de Giro. Vlak voor San Juan zou hij bijna 5 kilo lichter gestaan hebben tov vorig jaar januari.
Volgens de testen die hij deze winter deed, verliest hij geen vermogen boven 1800 meter.

Ik heb weinig twijfels dat hij (op termijn alvast) ook geen probleem zal kennen met langere klims. Ik heb hem ook nog maar één keer echt weten “door de mand” vallen en dat was in Romandie. Op alle andere zaken waar hij zich op focuste was hij telkens op de afspraak. Rittenkoersen van een week, WK’s, EK’s zowel bij de profs als juniors. Daarom denk ik ook dat de kans klein is dat het een renner zal zijn die altijd zijn “slechte dag” zal hebben, of na een rustdag terugvallen. Maar het moet nog blijken.

Michelangelo 23 februari 2020 om 19:35

Knappe overwinning. En dat terwijl hij niet in topvorm is.

ik denk dat dit geldt voor driekwart van het peloton. En zeker de klimmers/tijdrijders. Belangrijke doelen liggen normaal gesproken verder in het seizoen. Denk inderdaad dat er bij Evenepoel nog wat bij kan, maar ook bij alle anderen.

Rohan Dennis lijkt me nog niet 100% OK. Kijk ook naar het Australisch kampioenschap, waar hij de duimen moest leggen voor Durbridge. En vooralsnog schat ik Dennis in topvorm in de tijdrit nog net wat hoger in dan Evenepoel. Dit op basis van het WK van vorig jaar. Alleen is het bij Dennis altijd de vraag hoe gemotiveerd hij is om top te zijn. Dat doet Remco in ieder geval een heel stuk beter.

koos verrek 23 februari 2020 om 22:05

Die gozer heb echt de ambitie de tour te winnen, mooi toch!

dani 24 februari 2020 om 08:10

Het zal nu ook minder leuk worden, om de koers te volgen via sporza. Evenepoel Evenepoel, Evenepoel, Evenepoel, Evenepoel en had ik al gezegt Evenepoel.

Peter Lippens 24 februari 2020 om 11:27

loser, loser, loser en had ik al gezegd …

dani 24 februari 2020 om 13:43

haha wat een reactie gelijk.verder alles goed;)

Peter Lippens 24 februari 2020 om 11:29

Mooit toch en dat hij grote hoge bergen en de hitte aankan heeft hij dus ook al dubbel en dik bewezen in Zuid Amerika.
Verheug me al op de komende jaren met Remco, Tadej, Bernal, Wout en andere Matjestaarten :)