Egan Bernal zet Tourzege uit hoofd na pak slaag: “Er zijn geen excuses”

zondag 13 september 2020 om 18:31
Egan Bernal zet Tourzege uit hoofd na pak slaag: “Er zijn geen excuses”

foto: Cor Vos

Egan Bernal was de grote verliezer van de vijftiende etappe. De kopman van INEOS Grenadiers moest al vroeg op de slotklim van de Grand Colombier lossen en verloor uiteindelijk meer dan zeven minuten op ritwinnaar Tadej Pogacar en gele trui Primoz Roglic. “Eerlijk gezegd ging het al op de eerste klim niet goed met mij”, zei Bernal na de finish.

“Ik moest op de eerste klim al bijna lossen. Daar zag ik al heel erg af”, legt de Colombiaanse titelverdediger uit. “Ik vertelde mijn ploeggenoten dat ik op mijn limiet zat. Ik probeerde door te vechten in de finale, maar ik wist dat ik zou lossen op de laatste klim.”

Bernal liet het hoofd weliswaar niet hangen, maar liep toch tegen een grote achterstand aan. “Ik heb mijn best gedaan, voor mezelf en voor de ploeg. Er zijn gewoon andere renners sterker en dat moet ik accepteren. Ik voelde me leeg en had geen kracht. Er zijn geen excuses verder. Ik heb de benen niet en de rest is sterker.”

Toch was Bernal hoopvol voor de etappe. “Ik voelde me goed en gisteren ook. Ik weet niet wat er vandaag gebeurd is, maar dat is het leven. Dat is wielrennen. Ik kan niet elke wedstrijd winnen”, aldus de Tourwinnaar van 2019, die nu uit de top-10 gezakt is. “De Tour winnen is onmogelijk. Ik wil graag wat rust nemen en dan zien we het wel.”

Dit artikel delen:

40 Reacties

Jessevd02 13 september 2020 om 18:39

Goeie reactie
Gewoon zeggen zoals het is, geen excuses
Er zat gewoon geen kracht in de benen
Hij heeft het gewoon niet deze tour
misschien nog een etappe?

Maenhout 13 september 2020 om 18:44

Gisteren zei hij nog dat hij zulke goede “waarden” had…

Jessevd02 13 september 2020 om 18:57

@maenhout
waarschijnlijk had hij dat ook, maar vandaag echt totaal niet.
Hij zegt ook vandaag had ik totaal geen kracht in de benen, dat is zeker te zien.
Het was deze hele tour natuurlijk niet geweldig, maar ook echt niet extreem slecht, dus die waardes zullen ook wel prima geweest zijn.

Spirit 13 september 2020 om 18:41

Jammer, vorig jaar schuwde hij de aanval niet. Deze tour is om wat voor reden dan ook erg matig voor hem.
Wel eens leuk dat INEOS de Tour nu niet wint. Maar met het huidige rijden van Jumbo is er buiten de naam niet veel veranderd…

fietsvriend 13 september 2020 om 18:42

‘wil wat rust nemen’ – gaat ie afstappen?

Barry Batsbak 13 september 2020 om 19:43

Je weet dat het morgen rustdag is hè

Murcia 13 september 2020 om 18:42

Wel een iets andere reactie dan vrijdag toen hij zei de beste wattages uit zijn carriere te trappen. Dat lijkt op zijn zachtst gezegd niet de waarheid te zijn geweest.

Turtlehead 13 september 2020 om 21:14

Hij zei ‘Numbers’. Misschien bedoelde hij zijn hartslag…

Hij gaf dat interview ook zonder jasje aan en handdoek in de nek. Kou gevat?

Kannibaal van Schepdaal 13 september 2020 om 18:46

Kop op, Ineos-fanboys, Roglic is te vroeg in vorm en Bernal zal er in de derde week wel staan. Komt allemaal goed.

reusjen 13 september 2020 om 18:54

Ik ben toch wel een beetje bang voor Pogacar hoor. Als die zo doorgaat pakt hij nog wel wat tijd op Roglic en ik zie hem in de tijdrit ook wel tijd pakken.

Velominatus 13 september 2020 om 18:51

Na de rustdag met een positieve Coronatest naar huis vrees ik

WernerFranke 13 september 2020 om 19:33

Zou zomaar eens een verklaring kunnen zijn.

Julius de Wal 13 september 2020 om 18:54

Sinds Ineos het over heeft genomen van Sky is het werkelijk niets meer. Froome en Thomas niet goed genoeg en Bernal dus ook niet. Het hele team draait gewoon niet. Hoe kan dat nou????

Tuubke 13 september 2020 om 19:59

Thomas niet goed genoeg? Die rijdt anders een prima Tirreno en ik zet hem bovenaan het favorietenlijstje voor de Giro.

Kannibaal van Schepdaal 13 september 2020 om 23:21

Vorig jaar werd Ineos nochtans gewoon één en twee in de Tour.

Julius de Wal 14 september 2020 om 00:34

Och ja vorig jaar was het al Ineos. Ik dacht toen nog SKY

Johnny7 13 september 2020 om 18:54

Concurrent voor tom in de Vuelta, dat is de keerzijde van deze inzinking.

Etio 13 september 2020 om 18:57

Zou het kunnen dat Bernal te hard heeft getraind voor de eerste koersen (dus rond mei t/m juli)? En dat dat misschien een (gedeeltelijke) oorzaak kan zijn dat hij er hier zo doorheen zakt?

Jorrit4561 13 september 2020 om 19:02

Had volgens Strava meeste km’s van de klassementsrenners die op strava zitten. Zou zomaar eens overtraind kunnen zijn.

Etio 13 september 2020 om 20:14

Ja precies, misschien heeft hij wel te veel gedaan in die maanden.

horsm 13 september 2020 om 19:02

Mooie volwassen reactie, zeg. Je vergeet bijna hoe jong hij nog is.

Lendilonus 13 september 2020 om 19:39

Denk dat hij eergisteren te diep is gegaan als ik zie hoe hij toen over de streep kwam. Betaalt hij vandaag gewoon driedubbel voor. Hopelijk komt hij er voor hem nog doorheen en kan hij volgende week proberen een ritje te winnen als hij zich een paar dagen spaart en laat uitzakken de komende dagen.

Kelder is de Man 13 september 2020 om 19:42

Jammer dat hij niet z’n vorm heeft. Was een mooiere strijd geweest.

Romāns Vainšteins 13 september 2020 om 20:00

En zo zie je maar weer wat een hemeltergende vooruitloperij dat jammeren over jaren domineren is. Bernal is gewoon leeg zoals zoveel ronderenners dat al eens geweest zijn, benieuwd wat hij aankomend seizoen gaat doen of misschien deze vuelta nog, ik acht uitstappen in deze vorm zeer aannemelijk want echt leren of harder worden doe je hier natuurlijk niet mee.

Lalsacien 13 september 2020 om 21:04

Inderdaad er was voor de komende 10 jaar al voorspeld dat Bernal, Pogacar en Evenepoel alle grote rondes onder elkaar zouden verdelen.

Turtlehead 13 september 2020 om 21:15

@Lalsacien: die voorspelling kan nog steeds uitkomen… ;)

Lalsacien 13 september 2020 om 22:37

De Giro wordt een lastig geval…

KennyKlimmen 13 september 2020 om 20:01

Tour wordt r zo niet leuker op…

Bruine Koersbroek 13 september 2020 om 20:09

Raar om hem zo te zien zwoegen.. Twee jaar geleden al zag het er naar uit dat hij jarenlang zou overheersen in de Tour.. Sommigen hier merkten op dat Colombianen snel opkomen, maar ook snel stagneren.. Dat zou nu ook het geval kunnen zijn..

Krul 13 september 2020 om 20:52

Heeft gelukkig de tour al gewonnen, dus zal niet altijd het eeuwige colombiaans talent blijven.

thebest106 13 september 2020 om 20:33

Nu eens kijken of het team zich kan herpakken met veel aanvalsdrift, krijgen denk waarschijnlijk nog een week met veel overwinning voor Ineos, die mannen hebben zich 2 weken kunnen sparen

Turtlehead 13 september 2020 om 21:16

Yes, VanBaarle ftw :)

vincenzo 13 september 2020 om 21:56

Herpakken? Die verlaten de Tour via de achterdeur …

Gladiool 13 september 2020 om 21:27

Laten we ook niet vergeten dat Bernal’s voorbereiding in dit gare jaar niet optimaal was. Waardoor hij onder andere kampte met rugklachten. Zoals bij wel meer renners.

Veleta 13 september 2020 om 21:41

Heel jammer voor de Tour en ook voor Bernal zelf. Hij is een topcoureur die wars is van kapsones en helemaal geen zin heeft in excuses. Hij is een voorbeeld voor de sport en zal heus wel terugkomen, klasse verloochent zich niet, zeker niet bij iemand met zo’n toonbeeld van inzet. Hopelijk houdt hij het plezier dat hij uitstraalt in de sport.

Spurter 13 september 2020 om 22:22

Eerlijke reactie. Geen smoesjes, gewoon niet goed genoeg. Veel te veel getraind. Het is niet veel bij INEOS dit jaar.

Jean Dumas 14 september 2020 om 08:32

Van Aert vond dat het op een hongerklop leek, maar als ie zegt dat ie op de eerste klim al a bloc zat?

Domestique 14 september 2020 om 00:07

Toont eigenlijk ook wel nog eens aan wat een uitzonderlijke topper Froome was.

Sky was al die jaren uiteraard indrukwekkend, maar dé reden dat ze zo onklopbaar waren was toch in de eerste plaats die malle Froomey die de hele tijd naar zijn wattagemeter zat te turen, maar eigenlijk gewoon veruit de beste ronderenner was van zijn generatie. Het is enkel de allergrootsten gegeven om er jaar na jaar te staan op het allerhoogste niveau.

Verder is Bernal natuurlijk nog een jonkie en kan ‘ie in de toekomst wel weer meespelen voor eindwinst.

Rendo 15 september 2020 om 11:21

+1