Egan Bernal terug van weggeweest: “Dit geeft veel vertrouwen”

zondag 23 juni 2019 om 19:42
Egan Bernal terug van weggeweest: “Dit geeft veel vertrouwen”

foto: Cor Vos

Egan Bernal luisterde zijn rentree in het peloton na een sleutelbeenbreuk op met een klinkende overwinning in de Ronde van Zwitserland. In de zesde etappe naar het skigebied Flumserberg greep hij de macht en in de resterende drie ritten verdedigde hij de gele trui met succes.


Egan Bernal was in aanloop naar dit seizoen de beoogde kopman bij Team Sky (het huidige Ineos) voor de Giro d’Italia. De Colombiaan zou er voor het eerst uitgespeeld worden als kopman in een grote ronde. Zijn aanloop verliep voortvarend. Weliswaar moest hij zijn nationale tijdrittitel afstaan aan Daniel Felipe Martínez, maar in de rittenkoers Colombia 2.1 werd hij vierde. Vervolgens schreef hij Parijs-Nice op zijn naam en werd hij derde in de Ronde van Catalonië.

Een sleutelbeenbreuk, opgelopen bij een valpartij tijdens een training, gooide echter roet in het eten: geen Giro luidde het verdict. Bernal herstelde en hervatte in Zwitserland de competitie – en met succes. “Eerder dit seizoen had ik een zware valpartij, waardoor ik niet naar de Giro d’Italia kon. Om dan hierheen te komen en te winnen is erg fijn voor mij en voor het team.”

Toegeslagen op de Flumserberg
In de etappe naar de steile Flumserberg, waar Antwan Tolhoek zijn eerste profzege boekte, sloeg Bernal toe. De Colombiaan reed er zijn rivalen uit het wiel, raapte stuk voor stuk vroege vluchters op en moest alleen Tolhoek voor zich dulden. Met ritwinst op de Gotthardpas verstevigde hij dan zijn koppositie. Even vreesde hij de gele leiderstrui te moeten afstaan aan Rohan Dennis in de tijdrit, maar de Ineos-renner doorstond die test met verve.

Wat restte was nog de slotetappe over achtereenvolgens de Nufenenpas, wederom de Gotthardpas en de Furkapas. Bernals ploegmaats hadden de touwtjes strak in handen en toen Dennis aanzette op de laatste klim, sprong de Colombiaan vlotjes mee in het wiel: de strijd was gewonnen. “Dit is een van de grootste koersen die ik ooit won. Ik ben erg blij en dit geeft veel vertrouwen voor de komende wedstrijden.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Sammysosa 23 juni 2019 om 20:03

Bij elke andere, meer seniore, renner zou ik met zo’n jaar zeggen: Topfavoriet voor de Tour (ok, behalve Porte natuurlijk). Maar bij Bernal twijfel ik gek genoeg. Ondanks dat ie vorig jaar zijn ballen eraf draaide voor zijn twee kopmannen toch gewoon 15e geworden in de Tour, laat duidelijk zien volwassen te kunnen koersen en toch twijfel ik.

Jack2811 23 juni 2019 om 21:15

Ik twijfel ook, dit komt doordat hij niet kopman is geweest in een grote ronde. Die stress en altijd scherp moeten zijn 3 weken lang is toch wat anders als een week zwitserland

Sammysosa 23 juni 2019 om 21:51

Precies. Plus, het is een Columbiaan en geen, pak ‘em beet, nuchtere Brit ofzo. Voor een klimgeit heeft ie een fenomenale tijdrit, hij heeft (nog steeds) de beste ploeg maar het zal wel drie weken lang over de strijd met Thomas gaan, persmomentjes, druk etc.

maklukzat 23 juni 2019 om 21:56

Hij was vorig jaar ook goed in de 3e week. Ik geef hem een goede kans om de Tour te winnen. Hij laat weinig liggen. Parijs Nice was dit jaar hectisch, maar hij weet de zege wel binnen te slepen.

rennerske 23 juni 2019 om 22:00

En slechts 22 jaar. Dat is wat anders dan een sluwe uitgenaste rotzak van 34.

Brummel 24 juni 2019 om 09:56

@sammysosa nuchtere brit? als we toch generaliseren op nationaliteit zou ik de britten niet direct als de meest nuchtere bestempelen.

Man met de hamer 23 juni 2019 om 20:19

Kijk hem stralen op die foto! Ik word fan.

vincenzo 23 juni 2019 om 21:36

De eindwinst zal goed zijn voor zijn zelfvertrouwen, maar met dit deelnemersveld maakt deze winst Bernal nog geen topfavoriet voor de Tour. Hij heeft Dennis op de Alpenreuzen niet of nauwelijks kunnen lossen.

Romāns Vainšteins 23 juni 2019 om 22:12

Vind hem voor zijn leeftijd veel te volwassen en uitgenast koersen al. Groot favoriet waarvan het te hopen is dat ze hem weten te slopen, wie weet knappen ze dat intern op door Thomas te prefereren.

Covadonga 23 juni 2019 om 22:35

Dat Bernal wint, is natuurlijk mooi voor hem. Verrassend is het niet. De prestatie van Dennis vind ik wel verrassend. Vandaag rijdt hij bijna iedereen op achterstand in een zware bergetappe. Dat belooft toch ook wel wat.

Jan Blokland 24 juni 2019 om 00:27

Voor mij is hij geen topfavoriet, maar één van de favorieten. De tegenstand in Zwitserland was natuurlijk ook niet top. Dennis kan redelijk klimmen, maar om nu te zeggen een topklimmer, nee. En Dennis werd toch niet echt naar huis gereden. In de Tour heb je toch wel meer tegestand met Thomas, Bardet, Pinot, Yates, Fuglsang, Quintana, Buchmann, Kruiswijk, etc…
Voor mij zijn Fuglsang en Thomas favoriet. Pinot wordt ook heel gevaarlijk denk ik. Maar het blijft ook jammer dat er zoveel afwezig zijn zoals, Roglic, Froome, Dumoulin, S. Yates, Angel Lopez bijvoorbeeld.

Gilberto 24 juni 2019 om 00:40

Ik ga voor Nibali of Landa

kielabokki 24 juni 2019 om 02:22

Verrassend, Gilberto! En wie krijgt de titel prutseur du Tour?