Egan Bernal: “Er zijn vijf of zes renners die de Tour kunnen winnen”

zondag 21 juli 2019 om 18:35
Egan Bernal: “Er zijn vijf of zes renners die de Tour kunnen winnen”

foto: Cor Vos (archief)

Egan Bernal is met een sterke prestatie op Prat d’Albis dichter bij de gele trui gekomen, maar de Colombiaan van Team Ineos zag Thibaut Pinot wel de vierde plaats afpakken in het klassement. “Het was een heel lastige etappe. Gisteren miste ik een beetje power, maar met mijn prestatie van vandaag kan blij zijn”, zegt Bernal na afloop.


“Ik heb veel afgezien, maar ik ben blij met waar ik nu sta”, aldus Bernal, die op 2:02 van Julian Alaphilippe staat op de vijfde plek. “Vanaf nu mag ik dromen, maar ik moet met beide voeten op de grond blijven staan. Er zijn vijf of zes renners die de Tour kunnen winnen en de kans is heel klein dat ik win.”

Bernal staat soeverein aan de leiding in het jongerenklassement, omdat Enric Mas een half uur verloor vandaag. “Het belangrijkste is echter het winnen van de gele trui. Als ik mij op een gegeven moment moet opofferen voor Geraint Thomas, dan doe ik dat. Zelfs al kost mij dat de witte trui”, reageert Bernal.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Jean Dumas 21 juli 2019 om 18:39

Fantastische mentaliteit, intelligente kerel.

fietsvriend 21 juli 2019 om 19:10

Waarom ging Poels achter hem aan?

Ineos had hier Kruijswijk toch wel iets meer onder druk mogen/kunnen zetten.

Ala hapte wel meteen toen ie terug viel en blies zichzelf op

Gilberto 21 juli 2019 om 19:26

Duidelijk dat ze toch liever op Thomas inzetten

NDI22 21 juli 2019 om 20:59

Het is ook pas de 2e grote ronde voor Bernal. Hoe goed hij ook is in de rondes van een week, je weet niet of hij straks nog een inzinking krijgt.

Alai91 22 juli 2019 om 00:55

Dat Poels rijdt kost Bernal wat tov Kruijswijk en levert Thomas wat op tov bijna iedere overige rijder

vevie 21 juli 2019 om 19:38

Ze zien idd liever Thomas winnen dan Bernal. Op zich ook logisch, gezien het een Britse ploeg is. Het zou alleen jammer zijn als ze Bernal opzichtig opofferen voor Thomas. Eerstgenoemde is duidelijk beter bergop dan Thomas, is natuurlijk ook meer klimmer. Met de bergop finishes van donderdag en vrijdag heeft hij nog alles in eigen hand. Het podium is gewoon heel realistisch.

tdola 21 juli 2019 om 20:04

Donderdag geen bergop finish, vrijdag en zaterdag wel.

Sonsbach Allstars 21 juli 2019 om 21:06

Yup, bij de volgende aanval van Pinot bergop mag Bernal op kop gaan sleuren. En dan kijken of Thomas bij hem in het wiel kan blijven

Spurter 21 juli 2019 om 21:25

INEOS zit zonder echte kopman van wie je zeker weet dat ‘ie wint. Bernal is nog jong, maar eens zien hoe de 3e week gaat. Thomas kende ’n slechte winter en dat kan dus ook zomaar een keer mis gaan in de laatste week.

GroeneTrui 22 juli 2019 om 01:05

Dom van Ineos om te gaan achtervolgen. Anders stond hun best man misschien voor Kruijswijk en had hij nog meer voorsprong op de andere favorieten. Door te achtervolgen staat enkel Thomas nu wat dichter bij Alaphilippe maar het is duidelijk dat het niet van Thomas moet komen als die zo tijd blijft verliezen tegenover Pinot

mentsjov 22 juli 2019 om 01:22

Hun beste man staat nog steeds voor Kruijswijk.

Thomas staat idd dichter tov ala. Bernal net zo dicht als wanneer ze niet hadden gereden.

Je stukje slaat kant nog wal, Ineos staat nu nog steeds met 2 ijzers in de vuurlinie in plaats van 1 in het door jouw geschetste scenario.

Jean Dumas 22 juli 2019 om 09:43

Precies Mentsjov, Thomas en Kruijswijk blazen zich niet op. Prima gedaan zo.

Evan Evans 22 juli 2019 om 08:08

Als Pinot demareert zien we dat Bernal mee probeert te gaan. Hij gaat Thomas niet mee sleuren. Dat moet een ander doen. Bernal is niet de helper van Thomas. Of Bernal de vrijheid heeft om zelf te demareren is een andere vraag. Wat denkt men hier?

Chaba 22 juli 2019 om 08:13

Hopelijk kan Pinot zijn vorm vasthouden anders ben ik bang dat ze volledig de kaart Thomas trekken en dan zie ik hem gewoon nog winnen. Bernal gaat dan gewoon in het gelid en zal zelf niet aanvallen. Doet hij dit wel, dan kan hij zijn spullen pakken denk ik. Er is maar één kopman en dat is Thomas met Bernal als bliksemafleider.

Brummel 22 juli 2019 om 09:37

“Als ik mij op een gegeven moment moet opofferen voor Geraint Thomas, dan doe ik dat.”

Hij heeft natuurlijk mediatraining gevolgd bij Valverde. Ondertussen zal hij meespringen met de goede klimmers en zo hopelijk Thomas voorbijsteken.