Egan Bernal emotioneel na veroveren roze trui: “Heb hier veel voor opgeofferd”

zondag 16 mei 2021 om 17:23
Egan Bernal emotioneel na veroveren roze trui: “Heb hier veel voor opgeofferd”

foto: Cor Vos

Egan Bernal wist zondag de roze leiderstrui te veroveren in de Giro d’Italia. De Colombiaanse kopman van INEOS Grenadiers won de bergrit naar Campo Felice en reed daardoor Attila Valter van de troon. “Ik kan nog steeds niet geloven wat er is gebeurd”, reageert Bernal na afloop.

“Ik win hier mijn eerste rit in een grote ronde”, aldus de rasklimmer, die ook in de door hem gewonnen Tour de France geen rit won. De Tignes-etappe die toen gestaakt werd, is destijds niet aan Bernal toegewezen. Daardoor schrijft hij hier in de Giro d’Italia historie.

De aanloop voor Bernal richting deze Giro d’Italia verliep moeizaam. “Ik heb veel opgeofferd om hier nu te staan, zeker na de Tour de France van vorig jaar. Daarom ben ik heel erg blij”, doelt hij op zijn slepende rugblessure.

“Ik voelde mij goed, maar wist niet of ik voor de ritzege kon gaan vandaag. Maar de kans kwam er, want ik kreeg veel vertrouwen van de ploeg. Zij zeiden dat ik het kon en namen de verantwoordelijkheid. Daarom is deze overwinning voor het team, want zij hebben in mij geloofd.”

Bernal werd daarna ook nog emotioneel toen een uniek rijtje werd opgesomd. Na Nairo Quintana (negen dagen de roze trui), Rigoberto Urán (vier dagen), Esteban Chaves (een dag) en Fernando Gaviria (een dag) is hij de vijfde Colombiaan in de roze trui.

Dit artikel delen:

8 Reacties

ronddraaien 16 mei 2021 om 17:29

Als Ineos wat minder ruimte gaf aan vluchters, was het al zijn derde ritzege deze week.

reusjen 16 mei 2021 om 17:35

Heerlijke versnelling zeg, ik hoop dat Bouwman zijn jas dicht had anders kan hij wel eens kou gevat hebben.

VerstandOpNul 16 mei 2021 om 20:24

Nou idd.. Dit was zoals Kruijswijk op de Alpe d’Huez met Froome over zich heen..

Rufusvb 16 mei 2021 om 18:11

Als Bernal geen rugklachten meer heeft of krijgt dan zie ik hem met ‘gemak’ de giro winnen.

IlPirata 16 mei 2021 om 19:56

Het is hem gegund.

Den Izzy 16 mei 2021 om 20:16

Mooi voor die kerel.
Moet enorm veel deugd doen.
Want na zijn geel in Frankrijk toch serieus op de sukkel geweest.

Gitan 16 mei 2021 om 22:22

Heerlijke versnelling aan het eind, Bouwman en Bouchard liggen nu snotterend in hun mandje – de borstkastjes ingesmeerd met Vicks Vaporub.

Vraag me niettemin af of hij geen Yatesje ‘18 aan het doen is. Toch al een paar keer gezien dat hij echt enorm diep is gegaan, tot dusver voor een handvol seconden.

Het zal me benieuwen of deze inspanningen zich diep in deze Giro niet gaan wreken. Paar andere renners lijken het een stuk meer op economie aan te pakken, o.a. diezelfde Yates. Ook de andere Ineos-mannen hebben al veel gegeven, met nog steeds 2 weken koers voor de boeg.

Anderzijds moet Bernals geliefkoosde terrein er nog aankomen, dus misschien dat hij daar met dezelfde waardeverhoudingen er pas echt ver van zal wegrijden.

Murcia 16 mei 2021 om 22:42

Het is altijd afwachten, zeker gezien zijn rugproblemen vorig jaar wat drie weken beuken met zijn gestel doet maar bij INEOS wil men altijd de regie van de koers in handen hebben en tot nu toe slagen ze daar perfect in, een goed voorbeeld is de lopende slotklim waar Mader won. In die slotkilometers werd Martinez ingezet puur om het treintje van DQS extra uit te putten en vandaag wordt weer Martinez ingezet om Masnada te neutraliseren als hij wat wil proberen in dienst van Remco. Verder moest hij
de schade van de proloog t.o.v. Evenepoel herstellen en dat deed hij met verve. De inspanningen zijn ook relatief kort en dus zal het niet teveel pijn bij hem hebben gedaan. Wat mij opvalt is zijn scherpte tot nu toe, je mist hem nooit vooraan en de versnellingen zijn echt dodelijk. Ook hij heeft duidelijk aan het punchen gewerkt.

Headlines

Materiaalzone

Populair