Egan Bernal denkt aan combinatie Giro-Tour in 2020

zondag 1 december 2019 om 10:21
Egan Bernal denkt aan combinatie Giro-Tour in 2020

foto: Cor Vos (archief)

Egan Bernal schreef dit seizoen geschiedenis door als eerste Colombiaan de Tour de France te winnen, maar de renner van Team Ineos hoopt volgend jaar eigenlijk ook aan de start te staan van de Giro d’Italia. “Ik wil graag beide grote rondes rijden, al is het een hele moeilijke combinatie”, zo vertelt Bernal in gesprek met AS.


Ruim één maand geleden sprak Bernal al over zijn liefde voor de Italiaanse ronde, maar de 22-jarige klimmer denkt nu ook serieus na over de combinatie Giro-Tour. “Ik wil graag beide rondes betwisten, aangezien ik enorm enthousiast ben over de Giro. Het is een fantastische wedstrijd, ik heb twee jaar in Italië gewoond én heb al een keer de Tour gereden.”

“Ik kan het met andere woorden proberen”, zo doelt Bernal op een eventuele Giro-deelname. “Het is lastig om beide rondes te combineren, maar ik ben ervan overtuigd dat we goed kunnen presteren. Al is het bijna onmogelijk om beide rittenkoersen te winnen. Ik ben echter bereid om naar de Giro, Tour of Vuelta te gaan. Het zijn allemaal grote wedstrijden”, zo vertelt de Colombiaan.

De factor Jumbo-Visma 
Team Ineos zwaait al jaren de scepter in de Tour de France, maar de Britse miljoenenformatie ziet Jumbo-Visma steeds sterker worden. Zo won de Nederlandse ploeg dit seizoen de Vuelta a España. “En ze zullen nog sterker worden met het aantrekken van Tom Dumoulin”, aldus Bernal. “Dat is nadelig voor ons, maar het is voor de toeschouwers alleen maar goed.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

Lapjestrui 1 december 2019 om 11:24

OK prima keus! Idee van Tinkoff is ook nog steeds een goeie. De toppers naar alle drie de grote rondes. Zonder hoogtestages. Zonder puffers. Zou 2021 tot het mooiste wielerjaar kunnen maken.

Wheely 1 december 2019 om 11:35

Dat is toch veels te zwaar voor zo’n jonkie?

tdola 1 december 2019 om 11:35

Zeer mijn twijfels of team ineos hierin meegaat. Leek erop carapaz met evt thomas naar giro, en dan bernal met froome naar tour.

Kuiperberg 1 december 2019 om 11:57

Lief van egan dat hij ook aan de toeschouwers denkt! Is ook zo.

Kannibaal van Schepdaal 1 december 2019 om 12:34

Bernal in 2020 Tour-OS-Vuelta-WK en in 2021 Giro-Tour-Italiaanse klassiekers zou misschien beter zijn. Dan wordt de Tour in 2020 zijn hoofddoel en kan hij in de Vuelta testen of hij twee grote ronden na elkaar voor het klassement kan gaan, met vier weken tussen. Als het lukt, kan hij in 2021 de dubbel Giro-Tour proberen, wanneer er meer weken tussen die twee grote ronden zitten. In 2022 kan hij dan voor de dubbel Ardennenklassiekers-Tour gaan. Als alles meezit, heeft hij op zijn 25 bijna alles gewonnen wat er winnen valt. In plaats van altijd gewoon op de Tour te mikken. Met dit programma zal hij namelijk zijn grootste concurrenten (vooral Roglic) vaak vermijden, denk ik. Tenzij natuurlijk Pogacar (vrij snel) en Evenepoel (heel snel) tegen dan progressie maken.

FDJ 1 december 2019 om 13:11

Aan de ene kant denk je te jong en teveel, aan de andere kant alle Colombianen stagneren heel snel in hun ontwikkeling ten opzichte van andere renners. Dus nu oogsten.

Cochise 1 december 2019 om 13:15

Lijkt me toch voorbarig om over Evenepoel te spreken als kandidaat-eindwinnaar van grote rondes in de heel nabije toekomst. Op vlak van puur klimwerk in het hooggebergte moet hij toch nog alles bewijzen en zal hij vooral ook lichamelijk nog een evolutie moeten doormaken, iets waar ze bij QS hopelijk nog even mee wachten.
Los daarvan geef ik hem wel een kans(je) om meteen de proloog te winnen in de Giro en in de tweede week nog een rit door het middengebergte na een lange solo.

On-topic: ik hoopte dat Bernal net heel rustig aan zou doen voor de Tour met al het lekkers (OS, Vuelta, WK) dat er nadien nog komt.

jacco4 1 december 2019 om 13:36

Bernal is een fijne renner, komt ook goed over in de media. Ik hoop niet dat ze hem gaan gebruiken als knecht voor Froome. Daar vind ik hem echt te goed voor. Rondom Froome hangen toch veel vraagtekens.

Ward 1 december 2019 om 13:46

Coole instelling van Bernal. Heeft natuurlijk al een Tour op zak, maar hij lijkt niet mee te willen gaan in de mainstreamgedachte dat alles om de Tour draait. Daar kunnen veel anderen nog van leren!

tvm 1 december 2019 om 13:57

@fdj, alle Colombianen? Uran, ken je die?

Lennimator 3 december 2019 om 23:33

Tijd voor een nieuwe Lejaretta. 3 rondes op niveau.