Een jaar zonder grote rondes heeft de ogen van Bauke Mollema geopend
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 1 november 2024 om 19:00

Een jaar zonder grote rondes heeft de ogen van Bauke Mollema geopend

Interview Voor het eerst in veertien jaar reed Bauke Mollema in 2024 geen grote ronde. Dat terwijl dat wel jarenlang zijn jachtterrein was. Met succes overigens, want hij won twee ritten in de Tour de France en eentje in de Vuelta a España. “Of ik het trio wil volmaken met een ritzege in de Giro d’Italia? Daar ben ik eigenlijk helemaal niet mee bezig”, vertelt hij aan WielerFlits.

Mollema werd prof in 2008 bij Rabobank en kunnen we gerust bestempelen als een liefhebber pur sang. Toen zijn contract eind 2022 afliep bij Lidl-Trek, verraste de toen bijna 36-jarige klimmer met een nieuw vierjarig contract. De Groninger is voornemens om in de Ronde van Lombardije 2026 af te zwaaien, wanneer hij bijna 40 jaar is. Sinds de Giro van 2010 (twaalfde) reed Mollema liefst 23 grote rondes, waarvan hij slechts twee niet uitreed. Hij werd in de eindklassementen ooit derde in de Vuelta (2011), zesde, zevende en tiende in de Tour (2013-2015) en vijfde in de Giro (2019).

Ook eindigde hij in ritten altijd wel een keer bij de top-7, behoudens zijn laatste Vuelta. Maar voor het eerst in veertien jaar reed hij er dit seizoen dus geen. “Of ik het gemist heb? Goh, eigenlijk niet. De Tour had ik wel heel graag gereden. Dat was mijn doel, om die selectie te halen. Dat is uiteindelijk niet gelukt. Maar ik heb me in de zomer wel goed vermaakt. Andere leuke dingen gedaan, een maandje bijna niet gefietst. Dat is op zich wel goed bevallen. Natuurlijk zou ik nog wel een keer een grote ronde willen rijden. Dat hangt er ook vanaf of de ploeg dat ziet zitten.”

Mollema reed een sterke finale in de Amstel Gold Race dit jaar – foto: Cor Vos

Geen twee grote rondes per jaar meer
Opvallend, want liefst negen seizoenen reed Mollema zelfs twee grote rondes per jaar. “Dat hoeft van mij eigenlijk niet meer”, bekent de ervaren coureur. “Ik denk dat ik me beter ergens anders op kan richten. Ik bedoel, de laatste twee keer in 2022 en 2023 is het ook niet echt heel goed gegaan in de grote rondes. In 2021 won ik wel die Tourrit nog, natuurlijk. Maar de selectie is bij ons nu ook zo goed en zo breed, dat twee grote rondes waarschijnlijk sowieso geen optie meer is. Ik denk dat ik bij Lidl-Trek al blij mag zijn als ik één grote ronde kan rijden in de komende twee seizoenen.”

Waar iemand als Wout Poels deze winter nog gaat wisselen van ploeg (van Bahrain Victorious naar Astana Qazaqstan) en ook Mathieu van der Poel geen geheim maakt de trilogie met ritzeges in alle grote ronden te willen vol maken, is dat voor Mollema geen doelstelling. In 2022 was hij daar overigens nog heel dichtbij, maar toen zorgde Tom Dumoulin ervoor dat Koen Bouwman de ritzege greep in Potenza. Mollema werd toen tweede in een sprintje met vier. “Met die trilogie ben ik eigenlijk helemaal niet bezig. Ook niet of ik de Giro ooit nog zal rijden. Maar dat weet ik niet.”

Bouwman was Mollema te snel af in 2022 – foto: Cor Vos

Focus verleggen naar klassiekers
Mollema richt zijn vizier in de laatste twee profseizoenen weer op de klassiekers. Met een elfde plek in de Cadel Evans Great Ocean Road Race, een zevende stek in de Amstel Gold Race, een dertiende plaats in Luik-Bastenaken-Luik, een zesde plek in de GP de Québec, een achttiende stek in de GP de Montréal, een twaalfde plaats op het WK in Zürich en diezelfde notering in de Ronde van Lombardije, was hij in een veelvoud van deze wedstrijden de beste Nederlander in de uitslag. Een mooie reeks voor de ervaren Mollema, die nog altijd stiekem droomt van La Doyenne.

“Wat ik meeneem uit dit jaar is dat de voorbereiding op het WK echt perfect is verlopen. Die zal ik volgend jaar voor een groot deel proberen te herhalen. Ik zou er graag in Rwanda opnieuw bij willen zijn. Als ik dan op het WK écht goed ben, zoals een paar weken geleden, ben je normaal ook in orde voor de Italiaanse klassiekers die erna volgen. Maar ook in de Waalse klassiekers kwam ik heel goed voor de dag. Ik hoop dat dit weer een doel voor mij gaat zijn. Wel is de kans best groot dat ik weer in de Tour Down Under ga beginnen. Dat is me dit jaar goed bevallen.”

Rijdt Mollema volgend jaar opnieuw het WK met Mathieu van der Poel? – foto: Cor Vos


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
20 Reacties
31-10-2024 11:01
“…en ook Mathieu van der Poel geen geheim maakt de trilogie met ritzeges in alle grote ronden te willen vol maken,…”

Serieus?! Echt nog nooit over gehoord.
    31-10-2024 11:32
    'Hey Mathieu, wil je misschien nog een vuelta-etappe winnen om zo in het rijtje te komen van in alle ronden een ritzege behaald?'

    'Mwoahkweenie, mwoahja denk 't wel ja'

    Voilà: geen geheim, langgekoesterde ambitie
    31-10-2024 12:14
    Ik denk dat Mathieu prima kan leven met een carrière zónder ritzege in de Vuelta en ook zónder een totaal onbelangrijke groene trui in de Tour die door sommigen als een heilige graal beschouwd wordt.
    Waarom eigenlijk?
    31-10-2024 13:58
    @Reiger: omdat een 3-weekse koers wat anders is dan eendaagse koersen. Alleen de allerbeste renners rijden deze uit en winnen een Grote Ronde... Een Groene Trui winnen wordt, na AK, daarom ook als zeer belangrijk gevonden in het peloton...
    31-10-2024 14:00
    Aanvulling op vorige post Reiger: een Groene Trui is dus geen heilige graal... De Gele trui winnen wel; ondanks een mooie Roze of Rode trui...
    31-10-2024 16:44
    @Perico1917 Toch denk ik dat Mathieu niet de ambitie én de kwaliteiten heeft om groen te winnen.
    Hij heeft zich echt gespecialiseerd in ééndagskoersen. En ik denk dat hij het om groen altijd zal afleggen tegen Wout van Aert die eerder allrounder is dan specialist in iets. Of dat van Wout de juiste keuze is betwijfel ik al een paar jaar.
    31-10-2024 17:57
    @Reiger: helemaal mee eens met je laatste reactie; niets aan toe te voegen!
    31-10-2024 23:24
    Van der poel houdt meer van winnen. Hij helpt liever elke sprint philipsen te winnen dan zelf 5de tot 8ste te worden, zoals wout van aert in vlakke sprints. Verder zal waarschijnlijk van aert beter in de bergen in een zware derde week punten pakken. Maar van aert haalt die 3de week lang niet altijd, van aert moet de ploeg helpen en van aert is heus niet alle tours aanwezig of in topvorm etc etc
31-10-2024 11:29
Iemand als Mollema zou gewoon minimaal
Ieder jaar 1 grote ronde moeten rijden. Waarom geef je hem anders een contract tot en met 2026?
    31-10-2024 23:25
    Om klassiekers te rijden, de man won sebastian en lombardije.
31-10-2024 13:17
Mollema weet wat overleven is.
Hij heeft het allemaal meegemaakt en past zich aan. Topcoureur en vooral kerel die graag blijft koersen en anticipeert.
31-10-2024 09:36
Man verdiend een standbeeld wmb.
    31-10-2024 13:18
    Er is al een viaduct naar hem vernoemd :)
    31-10-2024 13:55
    Een standbeeld? Wat krijgen Janssen, Zoetemelk en Dumoulin dan wat jou betreft?
    31-10-2024 14:21
    Perico1917, een viaduct lijkt me passend zat.
    31-10-2024 18:13
    @WimKruithof: waarom een viaduct voor de enige 3 Nederlanders, aller tijden, die ooit een Grote Ronde hebben gewonnen? Een standbeeld is dan teveel?
01-11-2024 01:24
Je bent pas echt een grote als er wielerjargon aan je ontleend is. Mollemalen. Op z’n Mollema’s wegsluipen. Heerlijk!
    01-11-2024 12:45
    Ja!! Mollemalen een nieuw werkwoord in het Van Dale woordenboek. Dat gaat ook langer mee dan een viaduct
    01-11-2024 13:02
    Het verzinnen van dat woord mag wel het grootste wapenfeit van TZ genoemd worden.
31-10-2024 18:33
Toffe gozer. Niemand die iets tegen hem kan hebben.

Reacties zijn gesloten.