Een jaar zonder grote rondes heeft de ogen van Bauke Mollema geopend
Interview Voor het eerst in veertien jaar reed Bauke Mollema in 2024 geen grote ronde. Dat terwijl dat wel jarenlang zijn jachtterrein was. Met succes overigens, want hij won twee ritten in de Tour de France en eentje in de Vuelta a España. “Of ik het trio wil volmaken met een ritzege in de Giro d’Italia? Daar ben ik eigenlijk helemaal niet mee bezig”, vertelt hij aan WielerFlits.
Mollema werd prof in 2008 bij Rabobank en kunnen we gerust bestempelen als een liefhebber pur sang. Toen zijn contract eind 2022 afliep bij Lidl-Trek, verraste de toen bijna 36-jarige klimmer met een nieuw vierjarig contract. De Groninger is voornemens om in de Ronde van Lombardije 2026 af te zwaaien, wanneer hij bijna 40 jaar is. Sinds de Giro van 2010 (twaalfde) reed Mollema liefst 23 grote rondes, waarvan hij slechts twee niet uitreed. Hij werd in de eindklassementen ooit derde in de Vuelta (2011), zesde, zevende en tiende in de Tour (2013-2015) en vijfde in de Giro (2019).
Ook eindigde hij in ritten altijd wel een keer bij de top-7, behoudens zijn laatste Vuelta. Maar voor het eerst in veertien jaar reed hij er dit seizoen dus geen. “Of ik het gemist heb? Goh, eigenlijk niet. De Tour had ik wel heel graag gereden. Dat was mijn doel, om die selectie te halen. Dat is uiteindelijk niet gelukt. Maar ik heb me in de zomer wel goed vermaakt. Andere leuke dingen gedaan, een maandje bijna niet gefietst. Dat is op zich wel goed bevallen. Natuurlijk zou ik nog wel een keer een grote ronde willen rijden. Dat hangt er ook vanaf of de ploeg dat ziet zitten.”

Mollema reed een sterke finale in de Amstel Gold Race dit jaar – foto: Cor Vos
Geen twee grote rondes per jaar meer
Opvallend, want liefst negen seizoenen reed Mollema zelfs twee grote rondes per jaar. “Dat hoeft van mij eigenlijk niet meer”, bekent de ervaren coureur. “Ik denk dat ik me beter ergens anders op kan richten. Ik bedoel, de laatste twee keer in 2022 en 2023 is het ook niet echt heel goed gegaan in de grote rondes. In 2021 won ik wel die Tourrit nog, natuurlijk. Maar de selectie is bij ons nu ook zo goed en zo breed, dat twee grote rondes waarschijnlijk sowieso geen optie meer is. Ik denk dat ik bij Lidl-Trek al blij mag zijn als ik één grote ronde kan rijden in de komende twee seizoenen.”
Waar iemand als Wout Poels deze winter nog gaat wisselen van ploeg (van Bahrain Victorious naar Astana Qazaqstan) en ook Mathieu van der Poel geen geheim maakt de trilogie met ritzeges in alle grote ronden te willen vol maken, is dat voor Mollema geen doelstelling. In 2022 was hij daar overigens nog heel dichtbij, maar toen zorgde Tom Dumoulin ervoor dat Koen Bouwman de ritzege greep in Potenza. Mollema werd toen tweede in een sprintje met vier. “Met die trilogie ben ik eigenlijk helemaal niet bezig. Ook niet of ik de Giro ooit nog zal rijden. Maar dat weet ik niet.”

Bouwman was Mollema te snel af in 2022 – foto: Cor Vos
Focus verleggen naar klassiekers
Mollema richt zijn vizier in de laatste twee profseizoenen weer op de klassiekers. Met een elfde plek in de Cadel Evans Great Ocean Road Race, een zevende stek in de Amstel Gold Race, een dertiende plaats in Luik-Bastenaken-Luik, een zesde plek in de GP de Québec, een achttiende stek in de GP de Montréal, een twaalfde plaats op het WK in Zürich en diezelfde notering in de Ronde van Lombardije, was hij in een veelvoud van deze wedstrijden de beste Nederlander in de uitslag. Een mooie reeks voor de ervaren Mollema, die nog altijd stiekem droomt van La Doyenne.
“Wat ik meeneem uit dit jaar is dat de voorbereiding op het WK echt perfect is verlopen. Die zal ik volgend jaar voor een groot deel proberen te herhalen. Ik zou er graag in Rwanda opnieuw bij willen zijn. Als ik dan op het WK écht goed ben, zoals een paar weken geleden, ben je normaal ook in orde voor de Italiaanse klassiekers die erna volgen. Maar ook in de Waalse klassiekers kwam ik heel goed voor de dag. Ik hoop dat dit weer een doel voor mij gaat zijn. Wel is de kans best groot dat ik weer in de Tour Down Under ga beginnen. Dat is me dit jaar goed bevallen.”
-
Lees ook Bauke Mollema blij met optreden op WK: "Je wilt af en toe tonen dat je het niveau nog hebt"

Rijdt Mollema volgend jaar opnieuw het WK met Mathieu van der Poel? – foto: Cor Vos
Jaar | Team |
---|---|
2026 | Lidl - Trek |
2025 | Lidl - Trek |
2024 | Lidl - Trek |
2023 | Lidl - Trek |
2023 | Trek - Segafredo |
2022 | Trek - Segafredo |
2021 | Trek - Segafredo |
2020 | Trek - Segafredo |
2019 | Trek - Segafredo |
2018 | Trek - Segafredo |
2017 | Trek - Segafredo |
2016 | Trek - Segafredo |
2015 | Trek Factory Racing |
2014 | Belkin Pro Cycling Team |
2013 | Belkin Pro Cycling Team |
2012 | Rabobank |
2011 | Rabobank |
2010 | Rabobank |
2009 | Rabobank |
2008 | Rabobank |
2007 | Rabobank CT |
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Serieus?! Echt nog nooit over gehoord.
'Mwoahkweenie, mwoahja denk 't wel ja'
Voilà: geen geheim, langgekoesterde ambitie
Waarom eigenlijk?
Hij heeft zich echt gespecialiseerd in ééndagskoersen. En ik denk dat hij het om groen altijd zal afleggen tegen Wout van Aert die eerder allrounder is dan specialist in iets. Of dat van Wout de juiste keuze is betwijfel ik al een paar jaar.
Ieder jaar 1 grote ronde moeten rijden. Waarom geef je hem anders een contract tot en met 2026?
Hij heeft het allemaal meegemaakt en past zich aan. Topcoureur en vooral kerel die graag blijft koersen en anticipeert.