Edward Theuns rondt machtig ploegenspel Trek-Segafredo af in Primus Classic

Door , zaterdag 21 september 2019 om 17:06
Edward Theuns rondt machtig ploegenspel Trek-Segafredo af in Primus Classic

foto: Cor Vos

Edward Theuns heeft de Primus Classic op zijn naam geschreven. De Belg van Trek-Segafredo zag in de laatste tien kilometer zijn ploeggenoot Jasper Stuyven met een aanval de sprinttreintjes ontregelen, waarna Theuns in de laatste drie kilometer aanviel. In Haacht bleef Theuns vervolgens Pascal Ackermann en Jasper De Buyst heel nipt voor.


In de Primus Classic Impanis-Van Petegem kregen enkele favorieten voor het wereldkampioenschap in Yorkshire nog eens de kans om zich te meten aan elkaar. De voornaamste van hen was Mathieu van der Poel, die vooraf had aangegeven de koers hard te willen maken met zijn team Corendon-Circus.

Sprinters als Dylan Groenewegen en Pascal Ackermann waren dus op hun hoede, want als zij een realistische kans op de zege wilden maken, dan moesten zij én de vijftien beklimmingen in het parcours overleven én het aangekondigde offensief van Van der Poel.

Kopgroep krijgt zes minuten voorsprong
Het duurde even voordat het aangekondigde offensief van de Nederlander er daadwerkelijk kwam. Eerst kozen er vijf coureurs vroeg in de wedstrijd de aanval. Michael Schär, Dylan Bouwmans, Aaron Verwilst, Fritjof Røinås en Elias Van Breusegem reden weg en kregen een toegift van zes minuten.

Geruime tijd wisten zij deze voorsprong vast te houden, maar in de laatste honderd kilometer sloeg de nervositeit toe in het peloton. De voorsprong daalde met rasse schreden en de eerste teams met ambitie toonden zich aan het front van het peloton.

Corendon-Circus toont zich actief
Corendon-Circus bevond zich – natuurlijk – tussen deze ploegen, net als Trek-Segafredo. Voordat MVDP zichzelf in de strijd gooide, toonde eerst Dries De Bondt zich. De Bondt viel meerdere keren aan, maar kreeg ‘pas’ op zestig kilometer van de finish voor het eerst de ruimte. Enkele kilometers kreeg de Belg de ruimte, maar na het Chemin du Relais werd hij weer tot de orde geroepen.

Trek-Segafredo opent het vuur met Pedersen
Vanaf dat punt in de wedstrijd volgden de beklimmingen in de wedstrijd elkaar in hoog tempo op. Op de Chaussée d’Ottenberg waren het vervolgens Nathan Van Hooydonck, Cyril Lemoine en Mads Pedersen die de knuppel in het hoenderhok gooiden. De drie coureurs maakten met nog 45 kilometer te gaan de oversteek, maar lang konden zij niet genieten van hun voorsprong.

Van der Poel demarreert
Het peloton begon op dat moment aan de Moskesstraat. Daar dropte Van der Poel zijn bom. Alleen Greg Van Avermaet en Peter Sagan konden – zij het met moeite – de Nederlander volgen, waarna Verwilst en Bouwmans werden opgeraapt. Alleen Van Hooydonck en Schär reden op dat moment nog voor het groepje Van der Poel uit.

Van Hooydonck en Schär blijven weg
Echter, zij werden niet opgeraapt. Dat kwam mede omdat steeds meer coureurs vanuit de achtergrond de aansluiting maakte met het groepje Van der Poel, waar het tempo er steeds meer uitging. Het gevolg was dat de twee CCC-coureurs steeds verder konden uitlopen en de sprintersploegen de controle over de wedstrijd terugkregen.

BORA-hansgrohe en Deceuninck-Quick-Step halen duo terug
BORA-hansgrohe en Deceuninck-Quick-Step controleerden de voorsprong van het CCC-duo in de laatste 25 kilometer. Veertig seconden bleken voor Schär en Van Hooydonck niet genoeg te zijn. Met nog zeven kilometer werden zij vervolgens weer teruggepakt.

Stuyven valt aan
De sprintersploegen konden zich daarna nog niet voorbereiden op een massasprint, want Jasper Stuyven plaatste direct een splijtende demarrage. Meter voor meter reed de coureur van Trek-Segafredo weg van het peloton, maar met nog drie kilometer te gaan moest Stuyven dan toch capituleren.

Theuns probeert het en haalt het
Op dat moment probeerde Edward Theuns het. De sprintersploegen werden door deze pogingen volledig ontregeld, waardoor Theuns met een kleine voorsprong aan de slotkilometer begon. Vanuit de achtergrond zette Ackermann zijn spurt in, maar de Duitser bleek in Haacht net tekort te komen. Met een halve fiets voorsprong wist Theuns de Primus Classic op zijn naam te schrijven en daarmee het uitmuntende werk van zijn team te bekronen.

Ontlading bij Edward Theuns – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

47 Reacties

AZH 21 september 2019 om 17:08

Begint Groenwegen in het wiel van Ackermann, dan wint ie hier

Samlambeej 21 september 2019 om 17:44

jajaja als als als..

Romāns Vainšteins 21 september 2019 om 18:06

Een ‘Conchita Wurstje’ noem je dat

WernerFranke 21 september 2019 om 17:10

Heel gedurfd manoeuvre van een sprinter. Audaces fortuna iuvat!

kelderfan 21 september 2019 om 17:13

Trek had ’t goed gezien. Die hebben ’t treintje Deceunick Quickstep goed ontregeld met de aanval van Jasper Stuyven. Verdiende zege voor Edward Theuns.

vanSpringel 21 september 2019 om 17:14

Mooijjjjjjjjjjjjjjjjjjj !, weer zo’n renner die heel de wedstrijd niet op kop is geweest, gedist !
Heerlijk zo Theuns te zien winnen.

Franco Ballerini 21 september 2019 om 17:17

Trek toch een beetje de ploeg van “net niet”, maar vandaag de hele koers goed aanwezig. Mathieu testte even de benen, van Avermaet en Sagan hadden het er lastig mee.

Wildebert 21 september 2019 om 17:22

Vond TJV helaas te reactief. Zaten steeds te ver, lieten de anderen het opknappen en als ik dan zie dat Teunissen ook nog top tien rijdt, had er naar mijn idee meer ingezeten.

Franco Ballerini 21 september 2019 om 17:28

Mooi dat Teunissen een Tour etappe won, maar het risico is wel dat hij minder geneigd is datgene te doen waar hij onder meer voor gehaald is, namelijk Groenewegen aan de winst helpen.

Oblomov 21 september 2019 om 17:31

Idioot dat Grondahl Jansen zijn benen leeg aan het rijden was met één of andere tegenaanval terwijl Groenewegen de belangrijkste heuvels al had overleefd. Ze hadden puur voor hem moeten rijden op dat moment in plaats van zelf nog aanvallen te plaatsen.

Leonard Stiksma 21 september 2019 om 19:44

Lekker praten vanaf je luie stoel, Ilja

xistnc 21 september 2019 om 20:01

Renners als Teunissen, Jansen en Roosen zullen onderhand toch een keer helemaal klaar zijn met dat babysitten op Groenewegen. Ik ben benieuwd hoe lang dat nog goed gaat.

Jean Dumas 21 september 2019 om 17:24

Wat een sterk deelnemersveld.

KimJungPoels 21 september 2019 om 17:26

Normaal een overwinning waar ik hard voor zou juichen. Maar wederom een Belgische koers die 100% beslist wordt door de motoren. Bizar hoe vaak die koersen daar op zo’n manier beslist worden. Kilometers lang op een meter of 10 voor de koploper gaan rijden…

christ van maercke 21 september 2019 om 17:35

Dat heb ik dan toch gemist… Over wie heb je het?

vanSpringel 21 september 2019 om 17:36

Ja, hè hè, anders kan ie toch niet voorop blijven.

EddyB1958 21 september 2019 om 17:47

Het wordt hoog tijd dat een aantal hier psychische hulp gaan zoeken voor hun motard problemen. Dat Jumbo Visma een eendaagse koers in Vlaanderen wint zou ook kunnen helpen.

KimJungPoels 21 september 2019 om 17:52

Inderdaad ik ben echt een waanzinnig groot fan van Jumbo Visma…

GekkeHenkie 21 september 2019 om 18:06

De motoren reden er regelmatig te dicht voor, maar Theuns heeft denk ik maar een paar honderd meter achter een motor gereden, de laatste kilometer reed de motor er in ieder geval wel ver genoeg voor.

xistnc 21 september 2019 om 18:10

Toen het koppel van CCC op een kasseiberg slecht in beeld genomen werd omdat de motard de bocht al om was, dacht ik even dat ze de les van gisteren zouden hebben geleerd. Maar opnieuw fungeerde de TV-motard in de finale als derny.

platteprijs 21 september 2019 om 18:48

Eens. Maar bij Theuns was het niet duidelijk in beeld. Het was vooral Stuyven die profiteerde. Vanuit de lucht was goed te zien dat de motor er nog geen 10 meter voor reed. Theuns profiteerde natuurlijk wel van de voorsprong van Stuyven en dat de sprintersploegen weg waren door de aanval van zijn ploeggenoot. En beste Eddy B dat heeft niks met TJV of met Nederland te maken.

limburgia 21 september 2019 om 18:51

De nieuwe hype van sommige Wielerflits volgers : motoren in de koers bashen .

Gebruikersnaam 21 september 2019 om 19:16

Apart concept van 10 meter hier.

Romāns Vainšteins 21 september 2019 om 19:17

Leidend tot acute moterhuilmoeheid

xistnc 21 september 2019 om 19:51

Zou die motard van vandaag dezelfde zijn als die van gisteren? En als zo’n gast vanavond zijn stamkroeg binnenstapt, krijgt hij dan een staande ovatie?

aardappeljager 21 september 2019 om 20:46

En we willen wel met z’n allen de koers goed kunnen volgen. Dus motoren zijn handig in de koers

Overigens heb je al voordeel van een voorganger op 50 meter (2 a 3% minder weerstand) voor je, zo hebben ze in Eindhoven berekend

Peter Lippens 21 september 2019 om 22:45

blijkbaar kennen de kenners de begrippen derny en zoomlens hier niet en tja motards zijn er éénmaal nodig om de koers in beeld te brengen en ik herinner me helder de overvloed van Motards in de Amstel Gold race

xistnc 21 september 2019 om 22:55

Dat is precies zo typisch. Vanwege de zoomlens zou het niet nodig moeten zijn om als TV-motard 10 meter voor een renner te rijden. Op de heli-beelden was te zien dat dit langdurig het geval was. Waarom doen die motards dat dan toch? Om mee de koers te maken?

Oblomov 21 september 2019 om 17:35

Als het doel van Jakobsen was om dit weekend niet tegen Groenewegen te hoeven sprinten is hij goed in zijn opzet geslaagd dankzij zijn eigen bizarre rijden (vandaag weer op kop aan het sleuren terwijl dat totaal niet nodig was) en dat van zijn ploeg.

Franco Ballerini 21 september 2019 om 17:49

Hij is in ieder geval niet zo lui als jij ;-)

Samlambeej 21 september 2019 om 17:55

Jakobsen kan hartstikke tevreden zijn over zijn eigen ontwikkeling en seizoen tot nu toe Hij zal dus verder doen wat zijn ploeg hem opdraagt.

Samlambeej 21 september 2019 om 17:49

Mooie zege nummer 10 op het palmares van Looney Theuns.
Niet gespaard gebleven van pech maar wees niet verbaasd als hij voor het eind van zijn carrière, op het summum van zijn kunnen, nog een klassieker wint.

Vincent Lacressonniere 22 september 2019 om 02:06

Mooi gesproken

Duvel 21 september 2019 om 18:01

Ook mooi om te zien dat Trek ploegmaats net voor een bocht op kop komen om daar even professioneel het tempo er uit te halen. En dan als de blauwe brigade gaat rijden, meteen lachend in het wiel zitten om ze te ontmoedigen. Jammer van de derny motoren, maar ondanks dat toch wel een fraai stukje ploegenspel.

xistnc 21 september 2019 om 20:08

Ik kan me nog herinneren hoe kwaad Degenkolb (nu Trek) ooit was op Lars Boom, toen die zoiets deed in een najaarsklassieker.

Romāns Vainšteins 21 september 2019 om 18:07

De ploeg met de meeste goesting en initiatief wint, prima.

debarreman 21 september 2019 om 18:30

Zeker, mooi plan van Trek, ongetwijfeld onderbouwd door een grote kennis van het parcours. Hebben ze eerder gedaan op soortgelijke wijze, even kwijt waar dat was in Belgie.

Heeft Groenewegen ruzie met zijn ploegmaten? Hij rijdt er continu 30 meter achter.

En DCQ is de grootste gefopte van de dag. Bijna volledig vooraan en totaal afwezig toen het er echt om ging.

Samlambeej 21 september 2019 om 18:37

Stuyven is thuis in Leuven en Overijse.

Welleke 21 september 2019 om 18:12

Heerlijk dat het aanvallende rijden van Trek beloond wordt. Volledig ploegenspel dit voor een aanvaller die wint, tegen de sprintersploegen. Genieten!

Van der Poel heeft wat getraind, maar ik zie vooral Sagan lachend rondrijden. Zou die dan toch in topvorm gekomen zijn?

Joachim 21 september 2019 om 18:40

Knap zeg, bijzonder leuke finale dankzij het ploegenspel van Trek.

Guushovd 21 september 2019 om 20:55

Nog meer dan gister werd ik gek van de motoren. Als motoren dichtbij rijden moeten ze af en toe op rechte stukken van lijn wijzigen, dan kan je zien of de renner 'mee gaat' of zijn eigen lijn blijft rijden.

Ik heb totaal niet kunnen genieten van deze finale, omdat ik niet het gevoel had dat dit ging om het vermogen van de wielrenner, maar om het vermogen van de motor om de wielrenner mee te nemen.

Ik ga dit soort koersen denk ik ook niet meer/minder kijken, ik krijg teveel het Nederlandse criterium gevoel.

Guushovd 21 september 2019 om 21:05

Edit: ik wil niet stellen dat het doorgestoken spel is, maar ik heb er moeite mee dat de beïnvloeding van de koers door hulpvaardige motoren te sterk is om naar de wedstrijd te kijken als gelijkwaardige competitie.

S-Works87 21 september 2019 om 20:59

Even op een belangrijker noot, iemand de wit met oranje Canyon van MVDP opgevallen? Kan er helaas geen foto’s van vinden.

simplex 21 september 2019 om 23:36

Al langere tijd en zeker de laatste maanden, met name in koersen in Spanje en vooral België, krijgen we hier de vrijwel dagelijkse kenners cq. zeurpieten die alles over selectief benoemen van nationaliteiten renners, afstanden tot motorcamera, positionering camera, windrichtingen en overige voortvloeiende gevolgen denken te zien en soms exact daarbij de voordelen te kunnen inschatten.
Diezelfde zeurpieten beseffen niet dat ze dagelijks niet hun vertier en tijdbesteding kunnen vinden zonder deze beeldenweergave.
Wat diezelfde renners op kop laten zien en presteren ontgaat deze lieden voor een groot deel vanwege deze niet relevante afleiding van de motoren met camera’s.
Als je van wielrennen houdt zoals het vroeger was en nu nog,maar dan met minder foutieve beïnvloeding zoals zij steeds weer steevast kunnen inschatten, stop dan dit geneuzel. Een Nico Mattan destijds zou je een juiste opmerking bij kunnen maken.

Tip voor motorenkenners: morgen Moto GP Aragon Spanje op vrijwel dezelfde tijd als de wielerkoers.

Guushovd 22 september 2019 om 07:44

Oké duidelijk, Nico Mattan is in Gent Wevelgem ten kost van Flecha aan de overwinning geholpen door de volgauto's en motoren. Dat is de keer dat het gebeurd is. Daarmee is het al een keer gebeurd en kan het nu dus niet meer waar zijn. Waterdicht betoog.

Joachim Agostinho 22 september 2019 om 10:05

Toe Rolic vorig jaar in de TdF in een afdaling in het zog van een motard naar de overwinning reed, waren de commentaren wat milder.. Toen oogste de woedende reactie van Dumoulin slechts hoon, niet in de laatste plaats van twee beperkte ploegleiders.

Brabander 22 september 2019 om 00:40

Dit is trouwens de 2e x dit seizoen dat Ackermann net te laat komt. Fe vorige x was in de Giro in de etappe die Cima won. En toen sloeg-ie ook op zijn stuur :)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.