Edoardo Affini: “Ik droom van een etappe in de Giro en de Italiaanse titel tijdrijden”

zaterdag 8 januari 2022 om 13:11
Edoardo Affini: “Ik droom van een etappe in de Giro en de Italiaanse titel tijdrijden”

Affini tijdens de tijdrit in de Giro d'Italia 2021 - foto: Cor Vos

Edoardo Affini wil na een jaar zonder zeges in het nieuwe seizoen weer winnen. Dat vertelde de 25-jarige Italiaan in gesprek met de Gazzetta di Mantova. Hij heeft zijn zinnen gezet op een zege in de Giro d’Italia en winst in het Italiaans kampioenschap tijdrijden. Affini zal in het voorjaar meer rust krijgen omdat Jumbo-Visma de ploeg op dat vlak heeft versterkt.

“Ik zal dit jaar een lichter programma hebben, aangezien de ploeg voor de eendagswedstrijden is versterkt. Ik zal meer uitgerust aan de start staan van de koersen die ik wel rijd, ik zal dan ook een belangrijke rol krijgen”, aldus de Italiaan. De renner zal in de Ronde van Valencia zijn seizoen beginnen, waarna hij ook de UAE Tour en Tirreno-Adriatico zal rijden. “Ik vind het wel het jammer dat er een andere finish is dan de traditionele individuele tijdrit in San Benedetto del Tronto.”

Het belangrijkste doel van Affini in 2022 is vooral terug kunnen winnen, iets wat in 2021 niet lukte. “Het maakt niet uit of het een tijdrit is of niet. Een etappe in de Giro d’Italia zou het beste zijn, daar droom ik al lang van. Vorig jaar was ik al dichtbij”, doelde hij op zijn tweede plaatsen in de eerste en dertiende etappe. “Ik heb ook getoond dat ik snel kan zijn in een massasprint, ik heb dus meerde manieren om een koers te winnen. Daarnaast wil ik ook Italiaans kampioen worden in het tijdrijden.” Vorig jaar werd de renner uit Monteva tweede achter Matteo Sobrero.

Programma Edoardo Affini voor 2022:
flag-es Ronde van Valencia (5-9 februari)
flag-ae UAE Tour (20-26 februari)
flag-it Tirreno-Adriatico (7-13 maart)
flag-it Milaan-San Remo (19 maart)
flag-be Gent-Wevelgem (27 maart)
flag-be Ronde van Vlaanderen (3 april)
flag-it Ronde van Italië (6-29 mei)

Zijn programma wordt aangevuld bij nieuwe info

Dit artikel delen:

19 Reacties

kelderfan 8 januari 2022 om 13:23

Dat wordt nog leuk met Edoardo Affini. Die zie ik wel een rit of tijdrit binnenslepen.

Romāns Vainšteins 8 januari 2022 om 14:06

Jouw visie correspondeert exact met zijn doelen!

De Cabybara van de Conradkade 8 januari 2022 om 13:44

Heeft die Ganna al eens weten te verslaan?

Wheely 8 januari 2022 om 14:27

Nee niet echt. Hij heeft ooit wel betere resultaten gereden, ook in tijdritten maar dus nooit met winst tot gevolg.

https://www.procyclingstats.com/rider-vs-rider/edoardo-affini/filippo-ganna/same-race-results

Pieter Post 8 januari 2022 om 15:35

Tijdens het Italiaans kampioenschap tijdrijden 2021 was Ganna vierde, Affini werd toen tweede.

the student 8 januari 2022 om 13:58

Het probleem is vooral dat Ganna bestaat. Voor de rest moet hij zeker eens een tijdrit kunnen pakken.

Wheely 8 januari 2022 om 14:09

Groot probleem inderdaad die Ganna.

Turtlehead 8 januari 2022 om 15:01

Ganna start niet in de Giro, en (met het oog op de Tour) misschien ook niet op het Italiaans Kampioenschap. Dat biedt dit jaar kansen.

Meer breaking vind ik de conclusie dat de Tour dit jaar niet op zijn lijstje met doelen staat.

Gladiool 8 januari 2022 om 16:43

Wat heeft Affini met alle respect in de Tour te zoeken voor Jumbo?

Die gaan vol voor Roglic (Vingegaard, Kuss, Kruijswijk, Gesink), Dennis als (berg)locomotief, Van Aert mag dan lekker voor groen scheuren en als luxeknecht rondrijden met Teunissen of – waarschijnlijk – Laporte als ondersteuning/lead-out. Dan heb je al 3 man sterk voor op het vlakke. Ik zie Affini daar nooit meer tussenkomen.

harryjohan71 8 januari 2022 om 14:00

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

josi 8 januari 2022 om 14:17

Hij was vorig jaar al meerdere keren dicht bij een mooie overwinning. Als zijn ontwikkeling zich doorzet, kan het bijna niet anders dat het dit seizoen wel een keertje raak is.

Murcia 8 januari 2022 om 14:31

Deftig programma voor Affini maar dat heeft hij zelf afgedwongen, De Giro was hij werkelijk formidabel en daarna ook als slotwagonnetje van de sprinttrein indruk gemaakt al kon met name Dylan het te weinig afmaken. Veel ondankbaar werk ook opgeknapt in de klassiekers. Gaat nog beter worden,

tdola 8 januari 2022 om 14:37

@redactie
In het betreffende artikel wordt ook Parijs roubaix genoemd, staat er hier niet bij.

cyclotony 8 januari 2022 om 15:17

Ik dacht dat een plek in de Ronde ‘bevochten’ moest worden

Anas Abbassi 8 januari 2022 om 16:12

Het grootste probleem voor hem in de Giro is met zijn eigen ploeg…
ITT’s in de Giro zijn gunstiger voor Tom dan voor hem.

I Langof 8 januari 2022 om 21:37

Affini was in Lelystadt al sneller dan Dumoulin.
De klim van 60 meter aan het einde van de ITT in Boedapest is voor Tom niet lang genoeg om enig verschil te maken en als de eerste dag een massasprint wordt, mag de twede sag Affini de Maglia Rosa pakken. Hij was goed in Ravenna – Verona in 2021, vergelijkbaar met de derde etappe in deze Giro. Hij kan de Etna starten in Rosa, wat de ploeg in een moeilijke positie zal brengen – verdedigen of overschakelen naar Tom.

Anas Abbassi 8 januari 2022 om 22:51

@petje Ganna gaat niet nazr de Giro.
@I Langof Ik zie Affini niet in het roze. In de eerste etappe zijn er de laatste 5 kilometer aan 5% gemiddeld. En de laatste 1km van TT is vals vast bedrag … En als hij, op wonderbaarlijke wijze, de roze voor Etna heeft, zal het team hem geen minuut voor hem verdedigen, hij is daarenboven niet in staat om dat te doen.

Petje 8 januari 2022 om 16:24

Met ganna heb je een probleem