Dylan van Baarle liep al vier grote blessures op in periode bij Visma | Lease a Bike
foto: Cor Vos
dinsdag 21 januari 2025 om 10:30

Dylan van Baarle liep al vier grote blessures op in periode bij Visma | Lease a Bike

Voor Dylan van Baarle is het seizoen vervelend begonnen. De 32-jarige Nederlander brak bij een val in de openingsrit van de Santos Tour Down Under zijn sleutelbeen. Dit is niet zijn eerste grote blessure in zijn periode bij Visma | Lease a Bike. WielerFlits zet op een rij wat Van Baarle de afgelopen jaren allemaal al tegenkwam aan zware valpartijen.

Van Baarle stapte in de winter van 2022 op 2023 over van INEOS Grenadiers naar Jumbo-Visma, de voorloper van het huidige Visma | Lease a Bike. Hij begon uitstekend bij zijn nieuwe ploeg door met de Omloop Het Nieuwsblad meteen zijn allereerste koers te winnen. De rest van het voorjaar verliep door ziekte een stuk minder en tot overmaat van ramp kwam de klassiekerspecialist hard ten val in het Bos van Wallers tijdens Parijs-Roubaix.

Van Baarle werd met een hoofdblessure afgevoerd naar het ziekenhuis. Daar bleek hij een breukje aan de buitenkant van zijn hand en in zijn schouder te hebben opgelopen. Hij maakte twee maanden later zijn rentree in het Critérium du Dauphiné en won eind juni het NK op de weg.

Meerdere tegenvallers in 2024
In het voorjaar van 2024 bleven zware valpartijen Van Baarle bespaard, maar door ziekte moest hij als oud-winnaar wel Parijs-Roubaix missen. Zijn eerstvolgende koers was opnieuw het Critérium du Dauphiné, maar dit keer kwam hij hard in aanraking met het asfalt in deze koers. Hij brak zijn sleutelbeen en kon zo ook niet naar de Tour de France.

Van Baarle richtte zich vervolgens op de Vuelta a España, maar die grote ronde duurde voor hem niet lang. In de tweede etappe kwam hij hard ten val en moest hij afstappen. Hij bleek een breuk in zijn heup te hebben opgelopen. Na een lange winter, begon Van Baarle het seizoen 2025 vroeg in Australië. Maar ook nu was er dus al snel weer tegenslag. Hij brak zijn sleutelbeen in de openingsrit van de Tour Down Under en zal opnieuw moeten revalideren.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
6 Reacties
21-01-2025 10:35
Waar het in 2023 nog afwisselend was (won de omloop, viel in Roubaix, won het NK), was het in 2024 vooral veel van hetzelfde (viel tegen in het voorjaar, viel in de Dauphiné, viel in de Vuelta). Laten we hopen dat 2025 geen blauwdruk van 2024 wordt.
21-01-2025 10:44
Ten tijde van de overstap vonden velen het overkill dat ook nog eens Van Baarle naar Jumbo-Visma ging. Een saaie boel zou het gaan worden en de totale dominantie in het klassieke voorjaar werd her en der al voorspeld.

Maar van het sterke voorjaarsblok kwam weinig in huis. De pechduivel hield lelijk huis en ik wacht nog op de eerste koers waar Van Aert, Laporte en Van Baarle samen de boel aan flarden rijden. Roubaix 2023 kwam dan nog het meeste in de buurt qua topklassieker, maar toen kwam diezelfde duivel eerst Laporte en daarna ook Van Aert stokken in de wielen steken. Van Baarle lag toen al in de ambulance met verschillende breuken.

Ooit moet het toch eens ophouden, al die pech bij deze ploeg? Of is het wielrennen an sich aan herbronnen toe? Vanuit de wielrenners zelf zal het in ieder geval niet komen, die blijven er blind invliegen.
    22-01-2025 11:07
    Makkelijk om wielrenners de schuld te geven. Het is een klassiek tragedie of the commons dilemma. Voor de groep is eerder remmen voor de bocht het beste, maar als je vooraan wil zitten moet je egoïstische keuzes maken. Heeft niks met individuele keuzes te maken maar gewoon de wetten van topsport waar een grote groep belangrijker is dan bijna alle andere sporten.
21-01-2025 13:39
Op zich is het niet heel onlogisch dat je na een aantal x vallen wat angstiger voor vallen wordt en er juist om die reden bovengemiddeld vaak bij ligt.
21-01-2025 11:25
Die is straks klaar voor de Tour.
21-01-2025 17:04
Beter stappen ze op de Soloist en zetten ze die S5 aan kant. Dan nog fatsoenlijke wielen ipv die knalharde reserves en men heeft iig een basis waar nog wat controle over te houden is. S5 is altijd al een niet vergevingsgezinde fiets geweest die vooral rechtdoor gaat.

Reacties zijn gesloten.