“Dylan Groenewegen wil zo snel mogelijk contact met Fabio Jakobsen”

dinsdag 11 augustus 2020 om 08:58
“Dylan Groenewegen wil zo snel mogelijk contact met Fabio Jakobsen”

© Cor Vos

Richard Plugge, teammanager van Jumbo-Visma, zegt dat Dylan Groenewegen graag snel in contact wil komen met Fabio Jakobsen. “Fabio is een vriend van hem. Hij heeft dit nooit gewild. Dat wil hij hem zo snel mogelijk laten weten.”

Het is in een interview met de Belgische krant Het Nieuwsblad over de emotionele rollercoaster waarin ze bij Jumbo-Visma zijn terechtgekomen: euforie bij de prestaties van de klimploeg in de Tour de l’Ain en Wout van Aert in de Italiaanse eendagskoersen, afgewisseld met die ene gitzwarte dag, toen Dylan Groenewegen oorzaak was van de zware val van Fabio Jakobsen.

Dat Groenewegen er nog steeds helemaal kapot van is, zegt Plugge. “Nog steeds. Hij wil liefst zo snel mogelijk weer normaal contact met Fabio. Fabio is een vriend van hem. Ze kennen elkaar goed. Hij heeft dit ook nooit gewild. Dat wil hij hem zo snel mogelijk laten weten. Natuurlijk wijkt hij af van zijn lijn en begaat hij een overtreding. Alleen zijn de gevolgen zo heftig.”

“Dylan moet er eerst als mens weer bovenop komen”
“Dat wil niemand, en dat had ook niemand kunnen voorzien. Laten we alstublieft hopen dat alles weer goed komt met Fabio. Maar als ploeg moeten wij nu zorg dragen voor Dylan. En verder ga ik er absoluut voor zorgen dat dit nooit meer kan gebeuren. Ik wil daar een voortrekkersrol in spelen. De eerste gesprekken zijn opgestart: we moeten dringend op een andere manier naar de veiligheid in wedstrijden gaan kijken. Dit moet een keerpunt zijn.”

“Het moet anders”, is Plugge overtuigd. “De maat is vol. Zo niet krijgen we in de toekomst nog drama’s als dit. Met een renner die fysiek verschrikkelijk in de kreukels zit en een andere die mentaal helemaal stuk is. Of Groenewegen opnieuw topsprinter wordt? We gaan de komende weken goed zorgen voor hem, zodat hij eerst als mens er weer bovenop komt. En hopelijk kan hij dan ook weer als renner en sprinter terugkeren. Dat denk ik wel.”

Dit artikel delen:

114 Reacties

Olly 11 augustus 2020 om 09:05

Ja natuurlijk, hoe eerder die twee met elkaar praten (indien mogelijk) hoe beter. Niets beter dan elkaar in de ogen kijken en spijt betuigen.
Fabio er fysiek bovenop krijgen, staat voor mij wel op nummer 1 nog steeds.

Als het ff mogelijk is die Patrick Lefevre hiermee buitenspel zetten, met zijn dreiging met rechtszaken.

moa 11 augustus 2020 om 09:21

Lefevere doet dit voor Jakobsen. Als die niet meer 100% hersteld dan heeft ie een loonderving van misschien meerdere miljoenen.

Groenewegen deed dit wellicht niet bewust maar is wel verantwoordelijk. Hoe stel jij voor dat dit anders geregeld wordt? Zo laten?

boehoe 11 augustus 2020 om 09:26

Een rechtzaak lijkt me meer dan logisch gezien alle schade. Begrijp echt niet wat daar gek of verkeerd aan is.

Verder lijkt het me niet zo relevant wat Groenewegen wil. Ik kan me voorstellen dat Fabio andere zorgen heeft dan het contact met Groenewegen.

Chris Van Uden 11 augustus 2020 om 09:32

Volgens mij is deze discussie al heel uitgebreid gevoerd de afgelopen week. Kan het nu weer gewoon over wielrennen gaan?

Peter5 11 augustus 2020 om 09:41

@moa, Ik snap niet waarom de organisatie niet wordt aangeklaagd. Zij moeten zorgen voor een veilige aankomst en die stond al tijden ter discussie. Ik hoop dat de UCI nu eens een keer kijkt naar de veiligheid van de renners bij sprint etappes. Bij het shorttrack is de boarding bij de ijshockeybaan bij grote wedstrijden vervangen door dikke kussens die bij impact verplaatsen (Dat is nu de standaard). De UCI is m.i. qua veiligheid al jaren nalatig.

KimJungPoels 11 augustus 2020 om 09:41

@Chris

Die discussie is toch nog steeds vrij relevant?

kelderbelg 11 augustus 2020 om 09:47

Ik snap heel goed dat Lefevre nu vol voor Fabio staat. Vraag me alleen af

1) waarom zo snel

2) waarom via de media

3) waarom over celstraf beginnen

Natte spons 11 augustus 2020 om 11:21

Een rechtzaak is inderdaad helemaal niet vreemd gezien het risico op blijvende schade en de daaruit volgende inkomsten derving.
Echter waar ik wel grote problemen mee heb zijn de bewoordingen die PF gebruikt en blijft gebruiken, ver nadat de eerste emoties zijn bezonken. We wisten al dat die man altijd met twee maten meet, maar dit keer gaat hij heel ver over de schreef en zou een rechtzaak wegens laster en haatzaaien ook wel op zijn plaats zijn.

Ik denk ook dat het belangrijk is dat beide mannen elkaar snel spreken/zien, zodat beiden het eerste geestelijke herstel ook kunnen inzetten. Het is niet alleen belangrijk voor Dylan, maar ook voor Fabio en laten we vooral hopen dat Fabio volledig kan herstellen, met beperkte (liefst helemaal geen) blijvende schade.

bomb ba 11 augustus 2020 om 15:19

Rechtszaken zouden gewoon veel problemen opleveren. Puccio ook een schadevergoeding aan Dumoulin? Als Messi geblesseerd raakt door een overtreding, ook een schadevergoeding? Hoogerland schadevergoeding? Organisatie Parijs-Roubaix elk jaar schadevergoedingen geven aan iedereen die valt? Schadevergoeding voor Kelderman door alle druk die er op hem is gelegd? Als je gaat sporten kunnen zulke dingen gebeuren, dat weet je. Schadevergoedingen zouden achterlijk en erg schadelijk zijn. Ongelooflijk dat mensen het ermee eens zijn.

Olly 11 augustus 2020 om 16:41

@Bomb ba +1

odiel 11 augustus 2020 om 09:13

De laatste keer dat die twee contact hadden, is het wel niet zo goed afgelopen…
Ook lijkt het me dat ie de verantwoordelijkheid nu probeert te verschuiven naar de organisatie van de RvP/UCI/…, terwijl het echt wel Groenewegen is die het meeste te verwijten valt.

ssj 11 augustus 2020 om 09:25

Uiteraard is Groenewegen de oorzaak van de val. Alleen komt de ernst van de valpartij door meer factoren, namelijk de snelheid (door aflopende finish), hekken die vreemd reageren én het systematisch toestaan dat renners van hun lijn afwijken waardoor dit gedrag ingebakken zit in sprinters. Lijkt mij goed dat er ook iets aan die zaken wordt gedaan, want anders kan je wachten op de volgende heftige valpartij.

La Primavera 11 augustus 2020 om 09:25

Dat lijkt het helemaal niet. Tenzij je natuurlijk in je haatbubbel leeft, dan snap ik dat je dit erin ziet.

phonsi 11 augustus 2020 om 09:38

Wie heeft het ongeval veroorzaakt? ‘ is een vraag die vaak wordt gebruikt om de vraag te vermijden: ‘Waarom kon het ongeval zo destructief zijn?

Secondant 11 augustus 2020 om 09:46

Goed verwoord, SSJ. Volledig mee eens. Groenewegen de veroorzaker van de val, maar de gevolgen hadden m.i. stukken minder erg kunnen en moeten zijn als de veiligheid serieus was genomen. Hier hebben zowel de Ronde van Polen, als de UCI, als de renners, als de ploegen niet genoeg actie in ondernemen. De ploegen en renners wachten eerst tot er iets ernstigs fout gaat, voordat dit serieus aangepakt wordt. Voorheen is dit misschien enkel voorzichtig eens aangestipt.

odiel 11 augustus 2020 om 10:17

Haatbubbel, nou nou…
Lijkt me gewoon een logische tactiek vanuit Jumbo-Visma, om de verantwoordelijkheid van de eigen renner te reduceren. Net als het volledig te begrijpen wat is wat Lefevre doet, vanuit zijn optiek dan.

La Primavera 11 augustus 2020 om 10:29

Kan je een zin uit dit stuk citeren waaruit blijkt dat ze de verantwoordelijkheid proberen af te schuiven? Je lijkt Jumbo/Groenewegen namelijk iets kwalijk te nemen zonder dat daar aanleiding voor is. Zoals hier ook al is gezegd ligt de verantwoordelijkheid van de val bij Groenewegen en de gevolgen van de val bij de organisatie van de Ronde van Polen. Gesprekken zijn opgestart en dat zal zowel met Dylan als met de organisatie/UCI zijn. Wat is daar verkeerd aan?

tendam 11 augustus 2020 om 10:30

@odiel
Dat ‘grapje’ wat je maakt is al zeer hatelijk. En nee, de acties van Lefevere zijn niet normaal. Wie begint er nu minuten na een verschrikkelijke val van zijn renner over een rechtszaak? Het is Trumpiaans in z’n smakeloosheid.

horsm 11 augustus 2020 om 10:36

@odiel, waar lees je in dit stuk dat Plugge die verantwoordelijkheid probeert af te schuiven?

Ik vind dit namelijk keurig en doordacht geformuleerd: Groenewegen maakt een fout, de consequenties zijn verschrikkelijk en Plugge hoopt te kunnen bijdragen aan veranderingen die het wielrennen veiliger aanmaken.

odiel 11 augustus 2020 om 11:49

Kom nou: als Groenewegen zich correct had gedragen, dan was er geen val geweest en ook geen gevolgen. Iedereen weet dat die aankomst bergaf gaat, en dat die hekkens niet van schuimrubber zijn.

en een ‘grapje’? Ik vind het allerminst een grapje!

en verantwoordelijkheid afschuiven, dat heb ik nooit gezegd. Verschuiven wel. Subtiele nuance, akkoord, maar het is er wel één.

ssj 11 augustus 2020 om 13:01

@odiel, met diezelfde gedachte reden renners nu niet met een helm rond. Want dan hadden ze maar minder risico in de afdaling moeten nemen.
Dus ja, Groenewegen moet gestraft worden (wat ook zal gebeuren). Nee, dat is niet het enige probleem waar je naar moet kijken.

odiel 11 augustus 2020 om 13:06

@ ssj: toch niet helemaal hetzelfde, want als je zonder helm rijdt, dan breng je enkel jezelf in gevaar. Iemand moedwillig de hekkens inrijden, dat is toch wat anders?

ssj 11 augustus 2020 om 14:11

@odiel, inderdaad in dat optiek niet. Wel in het optiek van verminderen van ernst wanneer er toch ongelukken gebeuren.

Cyclinglife 11 augustus 2020 om 09:23

Hoe nobel het streven is dat hij er absoluut voor gaat zorgen dat dit nooit meer gebeurt. Geloof ik niet dat dat mogelijk is, in mijn optiek is de enige manier om geen wielerongelukken te hebben is als er niemand meer fietst.
Pogen om de nul ongevallen zo dicht mogelijk te halen lijkt me een doel wat wel te behalen valt.

Ongeacht of ze beide nog ooit fietsen. Is het belangrijk dat zowel dylan als fabio er met elkaar uit komen en elkaar weer in de ogen kunnen kijken zonder negatieve gevoelens. Dat zal het heling proces goed doen.

KnightBiker 11 augustus 2020 om 09:41

Natuurlijk is een freak accident niet te voorkomen – maar een standaardisatie van de finish constructie en voorwaarden waar een massasprint finish aan moet voldoen lijken me zeer haalbaar zeker op professioneel niveau

klootje kriekeljon 11 augustus 2020 om 09:51

Heb zo het idee dat dat zo uitgepraat is. Vraag me vooral af wat zo’n Jakobsen straks echt vindt van de heksenjacht die ongevraagd over zijn rug gevoerd is.

Mijn mening is dat Groenewegen minder heeft om zich voor te schamen dan sekteleider Lefevere.

Dirty Derrick 11 augustus 2020 om 15:29

@KK
Lefevre hoeft zich meer te schamen dan Groeneweghen. Ik weet niet in welke wereld gij leeft, maar ik denk dat je serieus last hebt van een zonneslag. Zoek wat verkoeling op zodat je terug wat helder kan nadenken…

japio 11 augustus 2020 om 09:37

Gederfde inkomsten zijn lastig aan te tonen. Dat de prestaties van Jakobsen voortgezet zouden worden zonder die val, is sportief gezien te verwachten. Maar zo’n aanname is juridisch gezien aan te vechten. Gedurende de looptijd van het contract kun je het nog wel aantonen, maar richting de toekomst is het lastiger.

Verder denk ik dat er wel degelijk stappen te zetten zijn die bij kunnen dragen aan meer veiligheid. Nul incidenten is niet haalbaar, maar verbetering zeker wel. Handhaving is dan stap 1.

Piet 11 augustus 2020 om 20:57

De renners vakbond doet er niet zo veel aan, misschien moeten de sponsoren maar eens aan de bel trekken? Die hebben meer power en geen belang bij ellende.

phonsi 11 augustus 2020 om 09:37

Goede zaak. Verstandig.

Ultras100 11 augustus 2020 om 09:44

Blijft toch apart dat men blijft hangen in termen “dit kan zo niet meer”, “dit moet anders“, proberen de schuld een beetje ergens anders neer te leggen, terwijl dit natuurlijk heel duidelijk de schuld van een individu is.
Als in de voetballerij zoiets gebeurt hebben we dat gelul ook niet (denk aan de overreding van Niels Kokmeijer).
Daar ontstaat toch ook geen discussie als: “we moeten hier naar kijken” “slidings moeten verboden worden” “geen fysiek contact meet in strafschop gebied”…

madeinstars 11 augustus 2020 om 09:52

Dit is natuurlijk nonsens. Als iemand in een voetbalwedstrijd aan de zijlijn een flinke duw krijgt (iets dat niet mag, maar wel vaak gebeurd) en direct naast het veld staan grote betonnen muren waar spijkers uit steken die de geduwde speler ernstig blesseren, dan lijkt het me logisch dat we zeggen: “nee, die duw is absoluut niet ok, maar misschien moeten we iets verzinnen om die betonnen muren met spijkers weg te halen.”

bartp25 11 augustus 2020 om 09:58

Ik denk dat TJV en Plugge heel helder zijn geweest dat dit de fout is van Groenewegen. Daarbij geeft hij enkel aan dat ze moeten gaan kijken hoe dit in de toekomst te voorkomen, schuift niks van schuld af.

horsm 11 augustus 2020 om 10:49

Hoe langer ik erover nadenk hoe duidelijker het voor mij wordt: Volgens mij doet Groenewegen er alles aan om Jakobsen het passeren onmogelijk te maken. Hij doet dat op een ongeoorloofde manier (wijkt van zijn lijn, gooit de deur dicht, maakt zich breed). Maar er is geen enkele indicatie dat hij Jakobsen doelbewust laat vallen.

Wat onverwacht is, is dat Jakobsen (i.t.t. de meeste renners in deze situatie) niet in de remmen knijpt en achteraf om een diskwalificatie vraagt. Hij fiets vol door, valt en de consequenties zijn afschuwelijk.

Het is nu aan tuchtcommissies en rechtbanken om te kijken hoe en op welke manier Groenewegen aansprakelijk gesteld kan worden. Maar ophitsende praat over moord en doodslag vind ik verwerpelijk. Tot op zeker hoogte kan je dit verwachten van fans & trollen, maar ik vind dat een ploegleider als Lefevere zich in deze situatie professioneler had moeten gedragen.

Wheely 11 augustus 2020 om 10:55

Je kunt die sporten helemaal niet vergelijken maar in het voetbal hebben ze natuurlijk wel een zeer effectief kaartensysteem en meerdere zeer actieve scheidsrechters. Als ze in het wielrennen het kwakken en van de lijn afwijken structureel gaan bestraffen en ontmoedigen ook bij de jeugd dan pas gaat er wat veranderen aan het gedrag van de renners. Daarnaast moeten parkoersbouwers, organisatoren en UCI ook veilige aankomsten garanderen. Dus niet met meer met 80 km per uur langs losstaande hekken bijvoorbeeld.

horsm 11 augustus 2020 om 11:11

Waarom tijdens rondes idd geen kaartensysteem? Twee keer geel is naar huis?

Hollow Knight 11 augustus 2020 om 15:32

@horsm

Oei, dan pak je best de gele trui op de laatste dag!

tendam 11 augustus 2020 om 09:49

SEG heeft ook wel een bijzondere rol, denk ik. Zij zijn namelijk de managers van zowel Jakobsen als Groenewegen.

Ik blijf het bizar vinden dat dit uitgerekend de man moet overkomen die is vernoemd naar Fabio Casartelli. Laten we hopen dat deze val ook tot echte verbeteringen leidt, maar alles wijst erop dat het weer vooral wijzen naar elkaar wordt, en dan vooral naar de grote boeman Groenewegen.

Glorious 11 augustus 2020 om 09:59

2020 moet bij Dylan in het teken staan van herstellen en als mens er boven op komen. Heeft een goede omgeving, goede ploeg en contract loopt lang door. Alles stap voor stap en hopen dat Fabio helemaal hersteld en dat ze goed contact kunnen onderhouden.

Merlinappa 11 augustus 2020 om 10:04

Gezien de twee inderdaad een vrije goede relatie hebben denk (en hoop) ik ook dat Jakobsen wel open staat voor een gesprek. Hoop inderdaad ook dat Lefevre op die manier buitenspel wordt gezet, al begrijp ik zijn zorgen voor zijn renners. Ik begrijp alleen niet hoe hij er in de media mee om gaat.

Daarnaast is het natuurlijk erg goed dat Plugge achter de schermen al bezig is met gesprekken over de veiligheid. Ik hoop dat ze naar andere sporten kijken en eindelijk eens progressief hierin durven zijn, dat is hard nodig.

rvb 11 augustus 2020 om 10:28

De massasprint moet eens goed bekeken worden door deskundigen. Zoals het nu gaat kan het niet blijven, ze zijn levensgevaarlijk. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je je leven moet wagen om een sprint in een rondje te winnen.

Michelangelo 11 augustus 2020 om 13:00

Wie is deskundig?
Oud-sprinters, die hun hele leven niets anders gedaan hebben dan meegedaan aan dit levensgevaarlijke gebeuren?
Oud-renners, die hun hele leven al breuken en bloed om zich heen hebben gezien?

Of misschien mensen die net wat verder van het wielerwereldje af staan, en dus ook net een wat breder perspectief hebben (en van buiten naar binnen kunnen kijken ipv van binnenuit naar buiten).

Persoonlijk denk ik een combinatie van beide. Met enkel renners en oud renners ga je nergens komen…

HSV 11 augustus 2020 om 13:22

Michelangelo +1

Marik 11 augustus 2020 om 10:32

Goed bericht vanuit de ploeg. De nazorg voor Groenewegen is ook van groot belang. Deze jongen zal er flink doorheen zitten. De maatschappij zit nou eenmaal in elkaar dat er een zondebok moet worden aangewezen. En als er iemand schuldig is bevonden en die krijgt straf, dan gaan we allemaal tevreden gesteld weer door. Nou van mij hoeft het niet zo. Laat deze 2 jongens het samen uitpraten, ik vermoed dat dat prima lukt. En alle inquisiteurs, heel graag 10 tonen lager zingen graag. Het is genoeg geweest.

Julius de Wal 11 augustus 2020 om 10:41

Loogt volgens mij gelukkig met een sisser af. Hoop dat alle sprinters hier nu eens goed van geleerd hebben.

horsm 11 augustus 2020 om 10:50

ik denk toch dat de schade van Jakobsen te serieus is om het een ‘sisser’ te noemen.

Julius de Wal 11 augustus 2020 om 11:01

Daar kan je nog wel eens gelijk in hebben. Ik hoop het niet natuurlijk,

nickdt 11 augustus 2020 om 11:19

Ik denk dat Jakobsen achteraf de organisatie meer verwijten zal dan Groenewegen.

r525 11 augustus 2020 om 10:44

Heeft iemand toevallig al uitslag wat voor extra schade die hekken hebben berokkend?
Er wordt namelijk erg veel geroepen alsof dat al een voldongen feit is.
Tuurlijk zijn er extra mensen gevallen doordat het hek los komt. Maar of het Jakobsen extra schade heeft aangebracht is toch helemaal niet zeker? Wellicht omdat het los komt vangt het de impact zelfs iets op?
Daar zal toch wel onderzoek naar gedaan worden?

n92 11 augustus 2020 om 10:56

Als we het over veiligheid hebben vind ik het verliezen van de helm veel belangrijker om naar te kijken dan dat hek. Uiteraard moeten we naar alle factoren rondom veiligheid kijken maar een hek is slechts een omgevingsfactor. Een helm dient je juist te beschermen ongeacht waar of hoe je valt en ongeacht diezelfde omgevingsfactoren.

Wheely 11 augustus 2020 om 11:03

De impact voor Fabio was nu veel groter omdat hij binnen een seconde de grond raakte (met 80 km per uur) als je dit afzet tegen een vergelijkbare val van Cav door Sagan waar de hekken vaststonden dan duurde dit 3 seconden. Er was daar veel minder impact dus, ook met lagere snelheid om te beginnen al.

Dit hoorde ik in een podcast maar klinkt zeer plausibel.

n92 11 augustus 2020 om 10:52

Op een of andere manier vind ik het een beetje gênant dat ze nu juist vanuit Jumbo-Visma beginnen over veiligheid. Uiteraard moet er over veiligheid gepraat worden maar laat dat maar even aan anderen over want dit is ongemakkelijk aangezien het toch echt Groenewegen waar alle ellende begint. Excuses maken en stilzitten terwijl je geschoren word wat mij betreft. Zeker nu de hele gebeurtenis nog zo kort geleden is.

La Primavera 11 augustus 2020 om 10:58

Nog zo eentje.. dus Jumbo mag niet van fouten leren en proberen dit in het vervolg te voorkomen? Als ze zouden stilzitten had je hier neergeplemd dat Jumbo er niks om geeft en ze er geen lering uit trekken..

n92 11 augustus 2020 om 12:15

Jumbo mag zeker van hun fouten leren maar wat mij betreft hoeven ze dat nu niet meteen in interviews te gaan roepen. Zeker nu die hele gebeurtenis nog vrij recent is. We weten nog amper wat Jakobsen te wachten te staat maar Jumbo-Visma kondigt al aan hoogstpersoonlijk de wereld te gaan verbeteren. Dat is altijd achteraf altijd makkelijk. Overigens zeggen ze weinig over hun eigen fouten maar enkel dat dit niet meer mag gebeuren. Diezelfde ploeg die altijd iedereen(MPCC, UCI, ASO) de maat nam over veiligheid heeft in dit geval de renner in dienst die 100% verantwoordelijk is voor het ontstaan van deze gebeurtenis. Dat de gevolgen gigantisch groot zijn en dat hekken, helmen en weet ik wat allemaal daar mogelijk een rol in spelen staat daar volledig los van. Als Groenewegen die belachelijke move niet maakt rolt iedereen lekker de finish over en is er niks aan de hand.

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Toen Martin uit de tour werd gezet vanwege zijn misdragingen was het toch allemaal te zwaar gestraft. Je hoorde de ploeg (en de hele wielerwereld) nooit toen Groenewegen in het verleden dingen riep als: “podium of jodium”, “ik val liever dan dat ik rem” en een kwakje en een duwtje moet kunnen. Notabene de kledingsponsor verkoopt shirtjes met “podium of jodium”.

tendam 11 augustus 2020 om 12:23

Begint er weer iemand over 'podium of jodium'. Begrijpen mensen het verschil tussen letterlijk en figuurlijk niet meer?

Bovendien is dit een krant die Plugge interviewt. Die vragen begrijpelijkerwijs ook naar het geval-Groenewegen. Als hij dan geen antwoord geeft zeur je waarschijnlijk ook dat hij de boel verzwijgt…

n92 11 augustus 2020 om 12:31

Dit soort uitspraken die bij Jumbo-Visma en elke wielerploeg totaal normaal zijn zegt iets over een bepaalde cultuur en mentaliteit waar best een kritisch naar gekeken mag worden. Er zit een hele dunne lijn tussen “alles om te winnen” en “onverantwoorde beslissingen nemen”.

Dat is sowieso iets dat in elke sport, en zeker in het wielrennen speelt. Dat is ook waarom er renners met eetstoornissen zijn, er renners zijn die zichzelf overtrainen en renners zijn die hun gezondheid op het spel zetten om betere prestaties te behalen.

Merlinappa 11 augustus 2020 om 12:53

En daarom wil Plugge de sport veiliger maken. Dat houdt niet alleen in betere hekken, maar ook regels beter handhaven en intern betere afspraken, onder andere.

Vlinder 11 augustus 2020 om 13:25

@N92; Ik vind het helemaal niet gênant. Het komt op mij juist over dat ze verantwoordelijkheid nemen om de veiligheid in de wielersport te verbeteren. Er wordt immers al zo lang aangegeven dat de veiligheid beter moet. UCI doet veel te weinig en dus zullen teams het zelf moeten oppakken en tot nu toe gingen teams toch steeds maar weer mee met de het hele circus. Er is vanuit teams tot dusverre ook geen vorm van organisatie om de krachten te bundelen. Als Plugge die rol op zich gaat nemen en zichzelf daar verantwoordelijk voor voelt, vind ik dat slechts te prijzen. En hoop ik dat hij met steun van andere teams de veiligheid kan verbeteren. Ik zie het ook niet als verschuiven of afschuiven van schuld. Het is en en. De erkenning van de fout is gedaan door het team en door Groenewegen zelf. Ze hebben daarin maatregelen genomen en dit stuk komt er bij.

En dat verhaal podium of jodium is natuurlijk een uitdrukking en geldt voor zichzelf. Hij bedoelt echt niet podium of jodium voor de concurrent. Al vond ik het sowieso altijd al een rare uitspraak maar dat is persoonlijke smaak. Ik ben niet zo van de 'haantjes' uitspraken. Maar het zegt niets over de integriteit en het echte karakter van iemand.

Natte spons 11 augustus 2020 om 13:26

@n92: De uitspraak “Podium of Jodium” van Groenewegen is een verwoording van de manier waarop alle sprinters zich in het gedrang storten. De actie van Jacobsen was bij dit ongeval juist een podium of jodium actie. Hij wilde namelijk koste wat kost niet remmen en toch proberen door het steeds kleiner wordende gaatje glippen. Ik begrijp niet waarom deze uitspraak Dylan wordt nagedragen bij dit specifieke ongeval. Ja hij gooit op ongeoorloofde manier de deur dicht en hierop werd hij teruggezet in de uitslag en uitgesloten van de koers, zeer waarschijnlijk volgt er ook een schorsing.
De uitspraak is een verwoording van het gedrag dat alle sprinters vertonen in het gedrang, als ze niet zo zouden denken komen ze nooit in positie om voor de winst te sprinten.

Jacco van Stierop 11 augustus 2020 om 11:15

Natuurlijk moeten Groenewegen en Jakobsen samenkomen, en Jakobsen lijkt me iemand die daar open voor staat. Mooiste scenario zou zijn als ze beiden herstellen en kunnen terugkeren als sprinter op het hoogste niveau.
Het hekwerk in Polen werd na het incident niet aangepast, bleef in de erop volgende etappes hetzelfde. Bij de finish van Milaan- San Remo zag ik een reclameboarding met daarachter een metalen hek van ongeveer 1,75 meter hoogte. Misschien moet men toe naar een standaardisatie. Nu doet elke organisatie het op zijn eigen manier. Hopelijk slaan alle betrokkenen de handen ineen en gaat er eindelijk echt iets gebeuren om de veiligheid te vergroten.

ddjong67 11 augustus 2020 om 11:30

misschien moet iedereen es stoppen voor een ander te willen beslissen en er over te hebben en het die mannen uit laten zoeken.. Dat zou een hoop rust geven . No replies meer op wielerflits on any item related to this case.

Zou dat mogelijk zijn? Laat es zien dat zoiets kan.

Dikke Vrouw 11 augustus 2020 om 11:43

Die idioot wil gewoon ‘zo snel mogelijk’ contact voor zijn eigen schuldgevoel wat te minderen… laat hem nog maar wat sudderen

Marik 11 augustus 2020 om 11:46

Dit vraagt om een versje:

De dikke vrouw uit haar liefde vol met vuur,
Zo genuanceerd en met respect op den duur,
Zal zij deze liefde blijven voelen?
Of zou ze op iets anders doelen?
In alle ernst, ze is haar hele leven al zuur.

Fast Freddy 11 augustus 2020 om 13:37

Haha!

KennyKlimmen 11 augustus 2020 om 12:03

De optie van banen zoals bij sprint atletiek vind ik niet zo gek…. Hoewel, je dan een gedrang van jewelste kan krijgen vorafgaande aan de getekende banen….

Maar kan in koersen als Scheldeprijs wel uitgeprobeerd worden… Is niet heel ingewikkeld qua kosten en logistiek…

Jan Blokland 11 augustus 2020 om 12:10

Wat een misplaatste opmerkingen worden hier weer geplaatst.
Die idioot, logische tactiek van Jumbo en ga zo maar door.
De titel van dit forum luidt: "Dylan Groenewegen wil zo snel mogelijk contact met Fabio Jakobsen".
En waar gaat het hier allemaal over: Juist, rechtzaken, Groenewegen is een idioot, en ze moeten dit en ze moeten dat, etc.., etc…
Laten we eens respecteren en het een goede zaak vinden dat Groenewegen Jakobsen wil opzoeken.
De rest komt later wel. En wie weet wat voor inzichten er komen uit zo'n contact met elkaar.
De rest komt daarna dan wel weer.

Fast Freddy 11 augustus 2020 om 13:59

+1

Michelangelo 11 augustus 2020 om 12:13

Ik hoop dat de UCI uiteindelijk de strafmaat af laat hangen van de ernst van de overtreding, en niet van de gevolgen. Want dan krijg je complete willekeur.

En er zijn volgens mij heel veel mogelijkheden om de sprints en de aanloop er naar toe veiliger te krijgen. Deels door goede normen en parcoursinspecties door de UCI. Denk aan type hekken (bijv ijshockey achtige boarding in laatste 300 meter), breedte van de weg, verwachte sprintsnelheden, aankomsten na een afdaling, etc.

Het andere deel van de risico's wordt uiteindelijk bepaald door het gedrag dat renners op een parcours vertonen. En daar zou ik zeer streng en consequent gaan handhaven en straffen:

Mijn voorstel: TEAMSTRAFFEN IPV INDIVIDUEEL STRAFFEN:
onreglementair rijden in de aanloop naar de sprint (of eigenlijk gewoon in de gehele wedstrijd): hoogst geplaatste ploeggenoot in de uitslag 20 plaatsen terug, hoogst geplaatste ploeggenoot in het klassement 20 seconden tijdstraf.

Dit soort teamstraffen zorgen er m.i. voor dat teams zich gaan realiseren dat ze als geheel veiliger moeten fietsen, en dat door een gevaarlijke leadout je eigen renner kansloos is voor een overwinning. En je daar bovenop ook je klassementsrenner benadeelt.

Ga je dan voorzichtiger te werk? Dat mag je toch hopen…
En ga je dan ook als ploegleider andere consignes geven? Ik denk het wel.

Je wordt dan wel afhankelijker van een wedstrijdjury. Maar als je als ploegen en renners de koers veiliger wilt maken, dan zitten daar ook gewoon dit soort consequenties aan. En dan moet je dus ook niet huilen als een voetballer als je een keer straf krijgt…

Wheely 11 augustus 2020 om 14:17

Nou dat teamstraffen gaat nooit gebeuren denk ik, lijkt mij in ieder geval een krom idee. Het is nog altijd een individuele sport in teamverband. De sprinters moeten juist zelf aangepakt worden wanneer ze over de schreef gaan en niet alleen wanneer er ongelukken gebeuren. Het is toch raar dat Matthews gewoon op het podium mag blijven staan in MSR terwijl hij toch duidelijk de deur dicht doet voor Sagan. Pas als je dit soort gevallen direct bij de wortel aanpakt gaan er dingen veranderen. Ook bij de jeugd want op deze manier sprinten is gewoon een aangeleerd en geïmiteerd automatisme en dat moet eruit.

Michelangelo 11 augustus 2020 om 15:28

Wielrennen is helemaal geen individuele sport in teamverband. Het is gewoon een teamsport. Naast individuele klassementen heb je ploegenklassementen.

Je werkt als team voor 1 of 2 renners die voor jouw team de resultaten (en prijzengeld en sponsor exposure) binnen halen.

Wat dat betreft is veldrijden WEL een individuele sport in teamverband. Of Moto GP of F1. Waar je niet of nauwelijks als team werkt in de wedstrijd, en je teamgenoot soms degene is die je het liefst wilt verslaan.

Vandaar dat teamstraffen misschien wel de meest effectieve manier zijn om gedrag in het peloton te veranderen.

Jacco van Stierop 11 augustus 2020 om 16:08

@Michelangelo
Het feit dat er ploegenklassementen bestaan aandragen als argument dat wielrennen een teamsport is, is wel erg mager.
Dat er vanuit marketingtechnisch oogpunt er tegenwoordig alles aan gedaan wordt om het als een teamsport te slijten doet niets af dat wielrennen een individuele sport is en blijft. Overzie de geschiedenis eens, hoeveel merkenteams blijven in het geheugen gegrift staan? Een paar, soms alleen maar door een iconisch shirt. Valt totaal in het niet bij die grote schare renners die we ons nog levendig voor de geest kunnen halen.
Een ploeg is een faciliterend lichaam, verder niet.

Michelangelo 11 augustus 2020 om 16:23

@Jacco,
Vraag een willekeurig wielrenner hoe ver hij komt zonder zijn ploeggenoten?
Hoeveel renners bedanken als eerste hun ploeg bij een overwinning?
Waarom is er een ploegentijdrit in een individuele sport?
Waarom laten organisatoren “ploegen” toe en geen indiviudele renners?
Waarom houden ploegen een teambespreking, is er een teambus, etc?

Ja, er is maar 1 winnaar (of winnares). Maar verder is wielrennen in alles een ploegensport.

En daarom denk ik ook dat het “collectief straffen bij een individuele overtreding” een heel efficient middel gaat zijn. Leuk is het niet. Maar zo ga je wel iets doen aan gevaarlijke leadouts.

Jacco van Stierop 11 augustus 2020 om 17:51

Op veel van je vragen is het antwoord: omdat een ploeg faciliteert, het is een organisatorisch aspect. Tuurlijk wordt er na afloop dank je wel gezegd, al dan niet gemeend. In vriendenploegen geloof ik niet zo, het zijn zakelijke afspraken.
Teambespreking? Een onderonsje op de kamer is vaak minstens zo vruchtbaar als de teambespreking met “hop, hop, en laat je niet gek maken, hè!” als belangrijkste mededeling.
Een ploegentijdrit is in rittenkoersen een toegevoegd wedstrijdelement, niet meer dan dat. Als afzonderlijke wedstrijd heeft het geen bestaansrecht, zo is gebleken (Eindhoven, WK).

Een koppeltijdrit vind ik overigens nog wel aardig, bij voorkeur koppels van verschillende ploegen, maar dat schijnt helaas nauwelijks meer mogelijk te zijn. En een Criterium der Azen, een puur individuele wedstrijd, mag van mij ook weer op het programma.

Tuurlijk, een goed, uitgebalanceerd team is erg belangrijk wil je als renner een goed resultaat boeken. Ik chargeer een beetje, maar het individuele aspect blijft, bij mij althans, zwaarder doorwegen, zonder al die hardwerkende knechten te kort te willen doen.

Michelangelo 11 augustus 2020 om 19:16

@Jacco,
Dan wil ik hem wel omdraaien richting voetbal. Dat is een teamsport, maar daar staan vaak 22 BV-s op het veld. Ze voetballen het liefst allemaal voor eigen roem en glorie, jammer genoeg hebben ze 10 ploeggenoten.

Dan komt de samenwerking in het wielrennen toch veel dichter bij teamsport. Bidonnen halen voor een ander, de sprint aantrekken voor een ander, de ander uit de wind zetten. Zelfs Armstrong, één van de grootste egoisten uit het peloton, had het over “There is no “I” in TEAM”.

Blijkbaar hebben we niet dezelfde kijk op een teamsport. En overigens, sommige teams zijn minstens net zo roemrucht als haar renners.

Ben Geerts 11 augustus 2020 om 12:59

Ik snap het wel, praten met elkaar is prioriteit. Ik snap ook de boosheid van Lefevre, alleen het tijdstip en zijn bewoording doet de wielersport geen goed. Net zoals een rechtszaak de wielersport geen goed zal doen. Stel je eens voor dat dadelijk bij iedere valpartij een rechter moet gaan bepalen wat de gevolgen en evt. Oplossingen zijn….dan kunnen we beter ophouden. En natuurlijk geld dat voor vele sporten. Als Fabio goed hersteld(en dat hopen we allemaal) en ook Dylan mentaal weer de oude wordt…laat die 2 volwassen kerels hun gelijk en /of ongelijk samen oplossen…en het liefst met mooie en faire strijd….op de fiets.

Dikke Vrouw 11 augustus 2020 om 13:00

Waarom zo snel mogelijk? Geef Fabio effe de tijd

Qua strafmaat denk ik dat de UCI hem 1 maand gaat schorsen en dan mag ie weer.

xistnc 11 augustus 2020 om 13:05

Snap je wat ‘zo snel mogelijk’ betekent – en dan met name het woordje ‘mogelijk’?

Dikke Vrouw 11 augustus 2020 om 13:25

Ja, liever vandaag dan morgen

Fast Freddy 11 augustus 2020 om 14:01

Nee dus

Michelangelo 11 augustus 2020 om 14:06

@dikke vrouw,

Ben jij toevallig MIJN vrouw. Als zij het heeft over “zo snel mogelijk” dan bedoelt ze “meteen, direct, het liefst gisteren”.
Terwijl ik bedoel “als de tijd er rijp voor is”…

;-)))

Dikke Vrouw 11 augustus 2020 om 14:08

ASAP

Murcia 11 augustus 2020 om 13:17

Weer een duidelijk en helder interview met Plugge waarin hij alle belangrijke punten aanstipt naar aanleiding van die vreselijke val. Zonder te vervallen in emotionele uithalen maakt hij helder het voortouw te willen nemen voor een veiligere sport.
Ik ben er echter totaal niet van overtuigd dat de verdeeldheid nu weg is en voorspel dat uiteindelijk er niet veel zal veranderen met de parcoursen of de hekken aan de finish.
Uiteindelijk weegt het economische belang zwaarder dan de veilgheid in de Worldtour.
Een schande naar mijn mening, maar het verleden heeft geleerd dat deze incidenten relatief snel worden vergeten en oplossingen op de zeer lange baan worden geschoven.

Piet 11 augustus 2020 om 21:03

De helmplicht is er ook ooit doorheen gekomen.

debarreman 11 augustus 2020 om 13:30

Net zoals er een MPCC is, zou er ook een MPCS kunnen komen (met de S van Secure). Laat die MPSC (door de teams dus) vooraf een koers een veiligheidscheck uitvoeren, met aanbevelingen en openbaar maken.

Van Bugno hoef je namelijk niets te verwachten, en van de UCI en bepaalde organisatoren ook niet.

Moet je ook de ballen hebben om te staken als peloton als volgend jaar in de Ronde van Polen wederom deze afdaling is opgenomen. Persoonlijk zie ik dat de Foevelaer niet doen.

Joop Zoetemelk 11 augustus 2020 om 13:36

Ik zal een schade claim indienen bij Lefevere, opruiende teksten.
Dit brengt Groenewegen is discrediet.

Oppakken die doping opa’s van het wielrennen.
Alles bij de renners in kwestie leggen die aan de verboden middelen hebben gezeten.
Patrick L wist uiteraard van niks..

On topic goed dat ze vrienden zijn en Groenewegen zijn spijt betuigd.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair