Dylan Groenewegen: “Volgend jaar dolgraag terug in Tour de France”
Interview Op het puntje van de stoel volgt Dylan Groenewegen de sprintritten in deze Tour de France. Als de sprinters in Frankrijk positie kiezen richting de driehoek van de laatste kilometer voelt hij voor de televisie ook de adrenaline door zijn lichaam gieren. Zijn respect voor Mark Cavendish is gedurende deze ronde alleen maar groter geworden. “Ik had niet meteen gedacht dat Cavendish weer in staat zou zijn om zoveel ritten in de Tour te winnen”, erkent de Amsterdamse sprinter eerlijk in een interview met WielerFlits.
Zoals het er nu uitziet gaan, met zondag het spurtersfestijn op de Champs Elysées in Parijs, liefst zes ritten in deze Ronde van Frankrijk in een massasprint worden beslist. Met vier etappeoverwinningen heerst Cavendish als in zijn gloriejaren en met het groen om zijn schouders lijkt het puntenklassement eindelijk weer eens een hoofdprijs te zijn voor de intrinsieke topsprinter.
“Vooraf had ik op basis van het parcours al verwacht dat we de nodige massasprints zouden krijgen”, geeft Groenewegen aan. “Zes of zeven mogelijkheden waren er op papier. Cavendish is in deze Tour heer en meester. De eerste massasprint kwam na een rit die ontsierd werd door een aantal grote valpartijen. Daar wist Tim Merlier te winnen en kwam Cavendish niet aan sprinten toe. De overige vier sprints wist ‘Cav’ glansrijk te winnen. Dat is heel knap.”
Thuis kan Groenewegen genieten van de pure snelheid van Cavendish. “Natuurlijk baal ik wel een beetje dat ik er niet bij ben, maar ik wist dat dit door de schorsing en de privé-problemen thuis rond de geboorte van mijn zoontje een moeilijk jaar voor mij zou worden. Cavendish grijpt in deze ronde op een fantastische manier zijn kans. In Turkije vond ik het al knap hoe hij vier ritten wist te winnen.”
“De Tour de France is echter van een veel hoger niveau. Dan is het nog maar de vraag of het dan weer lukt. Cavendish beschikt in Frankrijk over een ijzersterke trein en een super lead-out, maar hij moet het zelf nog altijd afmaken. Als je een paar jaar niet meer op het hoogste niveau hebt gesprint, is het bijzonder knap dat je dit nu weer kunt. Ik heb daar heel veel respect voor.”

Dylan Groenewegen met materiaalpech in de sprint die Mark Cavendish won in de Belgium Tour. Foto: Cor Vos
Had je verwacht dat Cavendish weer in de Tour van de ene na de andere ritzege zou sprinten?
“Nee, het is voor mij ook een verrassing dat hij alweer zo snel is. Zeker omdat hij zich de laatste seizoenen nauwelijks liet zien in de belangrijke massasprints. Hij is dit jaar bij de perfecte ploeg voor hem terecht gekomen. Deceuninck-Quick-Step heeft hem weer omarmd en geholpen om terug te komen naar zijn oude hoge niveau. Maar vergeet één ding niet, het is nog altijd Mark Cavendish die zelf moet trappen…”
In de slotrit van de Ronde van België behaalde Cavendish zijn laatste overwinning in de aanloop naar de Tour. Juist in die sprint in Beringen geloofde Groenewegen ook in zijn kansen, maar werd de sprinter van Jumbo-Visma teruggeworpen door problemen met zijn derailleur. “Al direct toen ik aanzette, had ik problemen met mijn derailleur. Ik zeg niet dat ik zonder dat probleem Cavendish geklopt zou hebben, maar ik zou toch dicht in de buurt van de overwinning zijn gekomen. Voor het eerst had ik weer het gevoel dat ik in de finale nog fris was en overschot had. Dat mijn intuïtie in de sprint klopte en dat ik de kracht om een snelle sprint neer te zetten.”
Denk je dat je in deze Tour een rol van betekenis in de sprints had kunnen spelen?
“Op basis van het gevoel dat ik in de Ronde van België had, geloof ik wel dat ik me had kunnen meten met de besten. Maar dat is natuurlijk makkelijk praten van thuis uit. Een Tour met zoveel massasprints biedt voor mij natuurlijk de nodige kansen. Maar het was dit jaar gewoon niet realistisch dat ik van de partij zou zijn. Volgend jaar wil ik er wel weer dolgraag bij zijn. Voor een sprinter is de Tour toch veruit de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Al is het nog even afwachten op het parcours voor 2022 en hoeveel kansen er dan voor de sprinters zijn.”
Wat gaan je doelen voor het najaar worden?
“Ik kom net van een trainingskamp in Spanje. Daar heb ik goed kunnen werken en ook veel trainingen achter de scooter van mijn vader gedaan. Ik voel me weer op het niveau waar ik wil staan. De komende maand zijn de Ronde van Denemarken en de Benelux Tour belangrijke doelen, waar ik hopelijk kan mee doen voor de ritzeges. En ook naar de EuroEyes Cyclassics Hamburg wil ik speciaal toeleven. Ik vind het ook een mooie uitdaging om daar mijn derde plek uit 2017 te verbeteren.”
Vraag alleen is of het dan ondertussen bijgedraaid is en de vlag meer staat naar opnieuw succes behalen met een gevallen zoon, of dat het toch richting exit is. Veel zal afhangen van zijn eigen prestaties (en nederigheid). Voordeel is wel dat dit jaar blijkt dat je ook succesvol kan zijn met een beperkt team. Kun je evt ook een sprinter inpassen.
Na Polen is dat veranderd: publicitair problematisch, qua niveau problematisch, qua puzzel inpassen problematisch. Ik sluit niet uit dat het kenbaar maken dat er voor Dylan geen Tour meer komt de weg opent naar een transfer waar beiden partijen misschien wel naar snakken.
Beste voor iedereen.
Er komen bij Bora nog wat plaatsen vrij. Zou er niet gek van staan te kijken als Dylans manager (of misschien JV zelf) al hebben gevraagd of hij op Bora’s verlanglijstje staat.
En dan de ene dag finish in een bocht, de andere dag op een zebrapad of tramrails en dan op een aflopende snelweg, en dat een week of drie.
En wie het overleeft en wint krijgt een (bloed)rode trui.
Uitreiking groene trui tijdens de eerste rustdag. Daarna moet elke ploeg 2 renners uit het team halen. Grote kans dat dit de sprinter en de belangrijkste lead out man zijn. Kan de rest na de rustdag met een stuk minder paniek en testosteron verder koersen.
En je kan ook niet van de ploeg verwachten dat ze elke dag zich kapot rijden voor ritzeges, dan put je jezelf uit.
Ik zie het ook nog wel voor me dat Groenewegen buiten tijd wordt gereden eigenlijk. Dus je moet ook nog 1-2 personen laten wachten elke bergrit.
Dat gaat hem bij TJV niet meer worden.
Bovendien heb je de eerste jaren alleen maar gezeul over de valpartij in Polen, met allerlei negatieve publiciteit. Dat wordt pas minder als hij (en Jakobsen) op verschillende plekken overwinningen hebben gehaald en dan ben je zo weer een of twee seizoenen verder.
Ik denk dat een ploeg altijd op meerdere paarden moet kunnen wedden. Klassementsman mee en sprinter mee. Een klassementsman hoeft geen 4 man rond zich heen te hebben in de finale: 1 mannetje dat lang mee kan is genoeg, daarna moet ie het toch zelf doen. Daaromheen enkele goede allround renners die in principe goed genoeg zijn om aan redelijk hoog tempo de voet van de slotklim te bereiken. Maar die ook wat kunnen doen in de sprintvoorbereiding. En dan 1 goede leadout voor de sprinter.
Moet dus allebei kunnen....
Het is sowieso onrealistisch met van Aert in de ploeg, hij gaat eerder voor groen dan dat Groenewegen mee mag naar de tour.
Meer steun zal Groenewegen in de Tour zeker niet krijgen, en dan is het nog maar geheel de vraag of hij het voor elkaar krijgt lead out Wout voorbij te sprinten.
Als Dylan een beetje kloek is begint hij nu alvast met oefenen hoe hij zijn wagonnetje bij andere lead outs moet aanhaken.
Van Eert zal ‘het grote Nederlandse publiek’ worst zijn omdat dit publiek allesbehalve groot is. Alleen bij het voetbal, schaatsen en F1 wil Jumbo inspelen op platte chauvinistische sentimenten. Die juichcape/dweilorkest sentimenten vind je alleen maar terug bij de supporters op de Alpe d’Huez. Van Eert begrijpt maar al te goed dat er bij het wielrennen qua vermarkten van chauvinisme geen droog brood valt te verdienen.
Kan me ook niet voorstellen dat het Van Eerd boeit wie er wint, zolang het maar iemand is in een geel-zwart shirt met Jumbo op de voorgrond. Het maakt namelijk voor de buitenwacht niet uit wie dat shirt draagt, terwijl het voor de sponsor ook niet uitmaakt wie erin rijdt.
Als een buitenlander op vakantie in Nederland boodschappen haalt en hij/zij staat voor links de Jumbo en rechts de Albert Heijn.
Hoe groot is de kans dat deze persoon de Jumbo instapt, en hoe groot is de kans dat deze persoon de Albert Heijn instapt. Reken maar dat de Jumbo kans
hoger is, dus van Eert heeft zijn investering sowieso terugverdiend.
Jumbo heeft zeer slim gekozen voor sponsoring van de sporten die net één trapje lager dan voetbal staan. Schaatsen en F1 gebruiken ze daarbij voor het nationalistische sentiment. Wielrennen verleend zich daar een stuk minder goed voor, en kun je dus beter als internationaal uithangbord gebruiken. Vond de overwinning van Teunissen ook geweldig, maar voor de ASO was het een nachtmerrie. Die willen een Fransman of buitenlander met naam en faam in het geel.
Dan moet je mijn bijdragen misschien iets beter lezen.
Jumbo gebruikt het schaatsen en F1 om nationalistische sentimenten te vermarkten.
Het wielrennen verleend zich daar niet goed voor omdat er maar drie (Tour)weken per jaar sprake is van een groot publiek/breed draagvlak. Tegemoet komen aan het sentiment meer Nederlanders in de ploeg te hebben is pas relevant als er het hele jaar door een groot Nederlands publiek naar wielrennen kijkt.
Jumbo zou wel gek zijn om te luisteren naar de eis van een ‘3 weken per jaar gelegenheidssupporter’.
Maak je een ploeg internationaler, dan creëer je ook een veel grotere afzetmarkt (dus omzet) voor de JV merchandise, vooral als de ploeg succesvol is. Shirtjesverkoop is een goudmijn, vraag dat maar aan merchandise afdeling van een willekeurige voetbalclub. Jumbo krijgt een flink percentage van de merchandise.
Internationale naamsbekendheid creëert daarbij een perfecte basis voor uitbreiding. Vooral als het team uit diverse nationaliteiten bestaat. In België schieten de Jumbo’s als paddenstoelen uit de grond, en elke Belg zegt Jumbo in één adem met van Aert.
En het voorbeeld wat ik al eerder aandroeg. Jumbo appelleert nu dankzij renners uit verschillende landen aan een veel groter publiek. Gaat een Deen, Sloveen of Italiaan op vakantie in Nederland naar de supermarkt, dan is de kans dat hij/zij de Jumbo binnenstapt een stuk groter dan een aantal jaar geleden.
Limited edition is het toverwoord. Liefst nog ontworpen in samenspraak met de wielrenner. Publiek laten kiezen uit meerdere opties. Alle namen van de fans op het shirtje.
JV begint hier erg creatief in te worden, en dat is puur omdat ze hier een belangrijke inkomstenbron in zien.
Het Franse publiek roept al jarenlang precies hetzelfde, en de Franse ploegen geven hier grotendeels gehoor aan.
Gevolg.. De ploegen gunnen elkaar het licht niet in de ogen, winnen alleen secundaire koersen in eigen land. De ontwikkeling van veel talenten loopt ernstige vertraging op of stopt helemaal. Klassementsrenners schieten totaal in de stress als ze in eigen land moeten koersen (Pinot) of verkassen naar een buitenlandse ploeg (Bardet). Het Franse wielrennen verkeerd feitelijk in diepe crisis omdat ze juist zo nationalistisch georiënteerd zijn.
Kruijswijk is geen knecht. Hoog tijd dat hij het wordt, maar dan moet JV nu wel eens ophouden hem als half knecht/half kopman in te zetten. Gevoelsmatig kiest Kruijswijk dan telkens voor half kopman, zelfs al staat hij op grote achterstand. Dan heb je idd veel meer aan Gesink.
Dan kan je van Aert beter een ander programma geven met bv. eens een andere grote ronde en een paar andere jongens meesturen in de Tour voor Groenewegen.
Sowieso blijft het dan wel een moeilijke oefening om én voor Tour-winst te gaan én daar nog andere doelen aan te knopen. Met WvA gaat dat nu wel omdat hij zo allround is. Maar Groenewegen + 2/3 man voor 2/3?sprintzeges en je bent al een half team kwijt waardoor het klimvermogen om Pogacar onder druk te kunnen zetten sowieso mager uitvalt.
Jumbo heeft zich ook ontwikkeld tot echt klassementsteam. Met Dumoulin en Kruijswijk heeft het daarvoor de beste Nederlanders aan boord, alleen is het de vraag of die daar nog echt een toekomst in hebben. Je hebt dan wel nog Groenewegen als Nederlandse topsprinter, maar eigenlijk moet je daarvoor een ander team smeden dan wat ze nu hebben met meer focus op sprintvoorbereidingen, treintje etc. i.p.v. Tignes als tweede thuisbasis te hebben.
Zo evident is zo’n hybride team dan ook niet puur om de ‘Nederlandse identiteit’ te bewaren. Ook bij de concurrenten als UAE en Ineos staat het hele team in teken van een eindklassement. Die verslaan met een halfbakken klassementsteam dat ook nog eens op de sprints mikt lijkt me ook niet echt evident.
En het zou inderdaad ook respectloos zijn ten opzichte van WvA, hij is veel te goed om te knechten voor Groenewegen en voor de klassementsrenners. Het is heel zeldzaam om iemand van zijn kwaliteiten te zien werken voor anderen. Met dat betreft heeft hij totaal geen ego en is hij een geweldige teamspeler. Dat kan je van Groenewegen toch niet zeggen, die zei toch een paar jaar geleden dat op kop rijden te min was voor hem.
Ik hoop inderdaad dat de ploeg die nationalistische toon van de media gewoon negeert en doorgaat met het traject van de afgelopen 2 jaar.
Neem nou eens een situatie waarbij er bij de volgende Tour o.a 10 sprintetappes en één ploegentijdrit op het programma staan. Zelfs dan moet Dylan nog vrezen voor zijn plekje.
Laporte zal sowieso meegaan. Al is het maar om hiermee de steun van de Franse pers en het publiek te krijgen. Tactische meesterzet van JV.
Laat Kruijswijk zich eerst maar eens omvormen tot een gedegen knecht.
Nu wordt er wel vaak gezegd dat knechtenwerk vrij onzichtbaar is, maar bij Kruijswijk moet je er echt met een vergrootglas bovenop.
En in een ploeg van multifunctionele renners, die meteen moeten kunnen omschakelen naar een andere prioriteit als de omstandigheden dat vereisen, is zo'n eenzijdige renner gewoon ballast.
En heeft 4 ritjes in de Tour en niets in de Giro en de Vuelta. Als hij als één van de snellere van zijn generatie wil herinnerd worden, dan mag dat ook eerst eens wat aangedikt worden. Lijkt me dus evident waar hij moet opgesteld worden.
Op dit moment denk ik dat Groenwegen een nieuwe ploeg moet zoeken die hem met minimaal 3 man naar de Tour wil sturen. Op zijn oude niveau zal hij toch aardig wat ritten gaan winnen de komende jaren.
Groenewegen kan dan de Giro en de Vuelta doen.
Alleen in het geval dat Wout van Aert geblesseerd zou zijn kan Groenewegen naar de Tour.
Die laat je niet vertrekken om een sprinter tevreden te stellen.
Van Aert > Groenewegen.
Ik zou hem sowieso al niet meenemen. Hij is slechts interessant voor die paar fans die enkel juichen bij Nederlands succes, maar heeft verder nul komma nul meerwaarde voor een Tour team. Hij kan niet tijdrijden (In het geval van een ploegentijdrit toch wel handig.), en heeft al moeite om de eerste de beste viaduct over te komen.
Dus voor mij een dikke nee.
Ik denk dat je vooral bedoelt dat hij niet veel extra waarde heeft in een team dat alleen vol wil gaan voor de gele trui?
Dat ze bij Jumbo genoeg andere (en misschien wel betere) opties hebben lijkt me duidelijk, maar een goede Groenewegen kan altijd van nut zijn in de ploeg.
Maar bij Jumbo-Visma waar geel in Parijs het hoofddoel is, zie ik hem nog maar moeilijk een "TdF" plekje bemachtigen.
Overigens zijn sprinters vaak juist goed in TTTs, omdat het korte inspanningen zijn en sprinters vaak snel herstellen. Die kunnen prima een harde kopbeurt van een minuut doen, en dan in het wiel herstellen.
Kan je verder één goede ploegentijdrit van Groenewegen opnoemen? Er zijn idd sprinters die heel sterk waren in ploegentijdritten (Boonen, Museeuw...), maar one-trick-pony Groenewegen hoort daar volgens mij niet bij.
Dylan lag na de valpartij helemaal open en had nauwelijks geslapen. Vrij evident dat je dan niet zo hard kan rijden als normaal. Daarnaast vind ik 'one trick pony' wel wat tekort doen. Naast sprinten kan ie ook prima waaierrijden, en we hebben 'm ook goed in de aanval gezien op het jongste NK.
Maar hey, blijf lekker Ollanders bashen ouwe Vlaming! ;)
Voor beiden geldt dan ook dat ze óf eisen stellen over betere ondersteuning voor hen óf een andere ploeg zoeken.