Dylan Groenewegen verruilt per direct Jumbo-Visma voor BikeExchange
foto: Cor Vos
zaterdag 11 december 2021 om 10:04

Dylan Groenewegen verruilt per direct Jumbo-Visma voor BikeExchange

Update Dylan Groenewegen heeft zijn laatste koers voor Team Jumbo-Visma gereden. Zijn doorlopende verbintenis wordt voortijdig ontbonden. De 28-jarige topsprinter stapt per 1 januari over naar Team BikeExchange, waar hij een contract voor drie jaar tekent. Bij die ploeg komt hij onder andere zijn voormalige ploeggenoot Amund Grøndahl Jansen en landgenoot Jan Maas tegen.

Jumbo-Visma maakte vandaag bekend dat Groenewegen de ploeg na zes jaar gaat verlaten. De sprinter gaf de ploegleiding onlangs te kennen dat hij voor komend jaar een sportief aantrekkelijk aanbod van een andere ploeg had gekregen. Ploegdirecteur Richard Plugge is akkoord gegaan met de ontbinding van zijn contract. “We willen de sportieve ontwikkeling van Dylan, die de ploeg mee op de kaart heeft gezet met onder meer zijn sprintoverwinning op de Champs-Élysées, niet belemmeren”, aldus de ploegmanager.

Plugge hoopt ‘van harte’ dat Groenewegen weer succesvol wordt op het hoogste podium. “We hebben altijd een supergoede relatie met elkaar gehad. Daarom besloten wij mee te werken aan zijn vertrekwens. Hoe jammer ik het ook vind, want Dylan is een geweldige renner en een fijne man.”

Sportieve perspectief
De enige reden waarom Groenewegen weggaat is het sportieve perspectief, geeft de sprinter aan. “Jumbo-Visma is momenteel misschien wel de beste ploeg die er is. Ik zal de Nederlanders om me heen en de Nederlandse mentaliteit misschien wel gaan missen, maar deze kans was te mooi om te laten lopen. Ik ben blij dat we er met beide ploegen op een goede en vriendschappelijke manier snel zijn uitgekomen”, aldus de 28-jarige renner die in zijn periode bij de geel-zwarte ploeg onder meer Nederlands kampioen werd en vier Touretappes achter zijn naam zette.

Het plotselinge afscheid valt sportief directeur Merijn Zeeman zwaar. “Met pijn in mijn hart zie ik Dylan vertrekken. Ik snap echter dat hij bij zijn nieuwe ploeg meer sportieve kansen ziet. Daarom gun ik Dylan deze overgang van harte. We hebben samen een onvergetelijke reis beleefd. Dylan zal altijd een speciale plek in mijn hart houden en ik wil hem ook alle geluk en succes toewensen. Met onder anderen Olav Kooij en David Dekker hebben we jonge sprinters die aan de deur kloppen. Nu krijgen zij weer andere kansen en dat is alleen maar goed voor hun ontwikkeling.”

‘Een renner van grote klasse’
Een klein halfuur nadat Jumbo-Visma het vertrek van Groenewegen meedeelde, kondigde Team BikeExchange de komst van de sprinter aan. De Nederlander tekende een driejarig contract bij het Australische WorldTeam. De ploeg aarzelde niet toen deze kans zich voordeed, vertelt Brent Copeland, ploegmanager bij BikeExchange. “Een renner van grote klasse die onze ploeg voor 2022 op een perfecte manier vervolledigt. Ik wil Jumbo-Visma bedanken dat ze de transfer voor alle partijen zo makkelijk hebben gemaakt. Het is een constructief proces geweest.”

Groenwegen won vier Touretappes, waaronder op de Champs-Élysées – foto: Cor Vos

Volgens Copeland heeft Groenewegen niet veel introductie nodig, vertelt hij in de aankondiging op de website van zijn ploeg. “Iedereen in het peloton kent hem en het potentieel dat hij heeft als sprinter. Maar ook is het een geweldige teamplayer en we geloven zeker dat hij zich perfect zal aanpassen aan onze ploeg. Onze teameigenaar, Gerry Ryan, heeft vanaf het begin van de onderhandelingen het juiste pad uitgestippeld en ondersteund om zo’n geweldige renner voor de toekomst van onze ploeg veilig te stellen.”

“Onze prestatiestaf, samen met onze Head Sport director Matthew White, zijn al aan het werk om ervoor te zorgen dat Dylan de volledige ondersteuning krijgt die hij verdient om zo goed mogelijk te presteren en om in de omgeving van de ploeg te passen”, aldus Copeland.

‘Juiste omgeving om weer te gaan winnen’
Groenewegen laat via zijn nieuwe ploeg weten dat het ‘nu tijd is om aan een ander hoofdstuk van zijn leven te beginnen’. “Ik ben er sterk van overtuigd dat aansluiten bij Team BikeExchange nu de juiste stap en omgeving voor mij is om weer te gaan winnen. Sinds ik met Brent en de technische staf begon te praten, voelde ik dat dit de juiste plek was en het is een ongelooflijke kans. Ik kijk ernaar uit om met de ploeg voor belangrijke resultaten te strijden”, aldus de Nederlander, die zijn profcarrière in 2015 bij Roompot-Oranje Peloton begon.

RIDE Magazine
154 Reacties
11-12-2021 10:06
De snelheid van van Aert duwde hem richting de uitgang, maar toch zag ik deze niet meteen aankomen.
    11-12-2021 10:40
    Komende tour van Aert vs Groenewegen! Ik kijk er naar uit!
    11-12-2021 10:57
    @MartijnS
    Dat kan haast niet goed aflopen...
    11-12-2021 13:13
    Van Aert is een oma.

    One Man Army.
11-12-2021 10:07
Balen maar voor hem een logische stap
    11-12-2021 12:27
    Ik vind het toch jammer.
11-12-2021 10:08
Ok die zag ik niet aankomen. Waarschijnlijk voor beide partijen niet zo slecht gezien het Tour dilemma wat er aan zat te komen mocht Dylan weer op niveau geraken.
    12-12-2021 07:30
    Helemaal niet slecht, het beste voor alle partijen.
11-12-2021 10:10
Goede stap voor hem persoonlijk, zo krijgt hij in de Tour de kans die hij bij Jumbo Visma niet zal krijgen. Wel jammer voor de Nederlandse ploeg
    11-12-2021 13:38
    Misschien moeten ze op een Belgische licentie gaan rijden...

    Want welke sponsorwaarde levert dit team nou nog op de Nederlandse markt? Die gaan het moeilijk krijgen om te overleven als Jumbo vertrekt.

    We zeuren veel over DSM, maar het totale onvermogen van JV om een aansprekend Nederlands boegbeeld aan te trekken en te behouden is toch wel indrukwekkend. Van de grote successen van het Nederlandse wielrennen de afgelopen jaren, komen alleen Groenewegen op de Champs Elysees en Teunissen met het eerste geel sinds Breukink voor rekening van de Ploeg Plugge. Nou ja, en Vos die de Amstel Gold Race wint.

    Als je nagaat hoezeer we verwend zijn de het afgelopen decennium, met bij de vrouwen totale dominantie en bij de mannen Roubaix, Vlaanderen (2x), Lombardije, AGR en de Giro, dan is dat een schamele oogst.

    Jumbo had beter de bond kunnen sponsoren, dan hadden ze een karrenvracht aan wereldtitels en olympische medailles te vieren gehad. Hadden ze er voor de Belgische markt een veldritteam bij kunnen pakken.
    11-12-2021 13:44
    Jumbo had met Roglic gigamazzel en van Aert was te mooi om laten lopen, dan heb je die als kopman. Ze hebben het gewoon geprobeerd met Dumoulin en die piste loopt nog. Mollema en MvdP gedijen er niet en van onderaf komt er eigenlijk niets aan.
    12-12-2021 07:33
    Mazzel met Roglic, dat kun je wel zeggen. Sinds de komst van Primoz is iedereen harder gaan fietsen. Addy Engels dacht zelfs een plaspauze te kunnen nemen, maar je kunt niet alles hebben.
    12-12-2021 13:55
    @O @RV @JD spraken drie 'blauwgevaccineerde' Belgische? smurfen die kennelijk de realiteit van deze voor 3 partijen uitstekende deal niet weten te duiden.Wat Roglic e.a. zaken daarmee van doen hebben ontgaat mij ten enenmale.Maar Roglic toeval? Kom op joh.Resultaat van uitstekende scouting en ontwikkelingsproces.Maar aan dat aspect had je natuurlijk nog niet gedacht.
11-12-2021 10:11
Opvallend, maar ergens ook wel begrijpelijk. Van Aert is gewoon dé man in de Tour voor de sprints en daarnaast kan hij ook Roglic heel wat ondersteuning bieden. Laporte is erbij gekomen, en die zal af en toe ook nog wel eens willen sprinten lijkt mij, en dan zijn er met Kooij, Dekker en eventueel Van Dijke nog enkele aanstormende talenten. Er zijn weinig wedstrijden van hoog niveau waar Groenewegen nog als onbetwiste kopman met een vaste sprinttrein aan de start had kunnen komen.
    11-12-2021 12:12
    @wat een onzin, de aanstormende talenten gaan het voorlopig keihard afleggen tegen dylan. En ik denk dat van Aert het in pure sprint etappes ook tegen dylan of bv fabio gaat afleggen.
    Jumbo trekt de kaart van van aert omdat hij completer is. En meer kans heeft op overwinningen zonder trein, in klassiekers en heuvel etappes.
    Dylan zijn sprinttrein is niet meer passend bij Jumbo... helaas.
    11-12-2021 12:49
    Waarom zou Van Aert het afleggen tegen Groenewegen of Jakobsen? Wint regelmatig vlakke of "pure" sprintetappes tegen pure sprinters. Even vaak dan dat zij hem verslaan.

    Geen idee waarom die dan lager zou moeten staan in de pure sprinters-pikorde. Heeft mogelijk een iets lagere topsnelheid, maar houdt die wel langer vol. Dan ben je geen minder echte sprinter, enkel een ander type sprinter.
    12-12-2021 07:20
    Gebruikersnaam, omdat Groenewegen op het vlakke intrinsiek sneller lijkt in een massasprint.
11-12-2021 10:11
Lijkt me geen onlogische stap.

Jumbo-Visma is een echt GT-team geworden en in het huidige wielrennen is dat moeilijk verenigbaar met de ambities van een topsprinter. En dan zit je nog met wereldtopper WvA die ook wil schitteren in de Tour.

Voor Groenewegen zelf misschien ook een frisse start na een moeilijk jaar, bij een team waar hij meer ruimte zal krijgen om zijn plek als topsprinter weer in te nemen.

Al zullen sommigen wellicht balen dat de spoeling van Nederlandse toppers bij Jumbo-Visma weer wat dunner wordt.
    11-12-2021 10:18
    Ik heb liever zoveel mogelijk NL toppers in de Tour. De Tour wordt nu weer mogelijk voor Groenewegen. Daarnaast kunnen Olav Kooij en David Dekker nu hun kans pakken bij JV. Dit zijn ook NL renners
    11-12-2021 10:39
    Straks in UAE 4 Nederlandse sprinters die voor de overwinning kunnen gaan. Kooij, Groenewegen, Bol en Jakobsen.
    Dit was anders nooit mogelijk geweest. Prima dat de Nederlandse sprinters over de WT ploegen verspreid zitten.
    11-12-2021 11:35
    Precies, dit is een logische stap en win-win-win voor de renner en beide ploegen. Ik mag hopen dat Groenewegen goed heeft onderhandeld waar hij allemaal mag starten en met welke ondersteuning. TJV maakt budget vrij en hoeft het probleem niet meer op te lossen van waar ze hun topsprinter kunnen laten starten zonder dat het klassementsambities in de weg zit. En de aussies krijgen een topsprinter.
11-12-2021 10:12
Prima stap, lekker met een frisse kop bij een nieuwe ploeg aan de slag.
11-12-2021 10:12
Mooi voor hem! Bij Jumbo zou hij nooit meer de tour kunnen rijden. Naar welk team zal hij gaan? DSM wellicht? Met het vertrek van Benoot, Hindley, Storer en van Wilder zullen die aardig wat budget over hebben.
    11-12-2021 10:14
    DSM heeft Bol. In iedergeval zal Groenewegen wel de garantie gekregen hebben dat hij de Tour mag rijden
    11-12-2021 10:14
    Wellicht BikeExchange staat in het artikel.
    11-12-2021 10:15
    BikeExchange dus. Prima ploeg voor hem lijkt me.
    11-12-2021 10:16
    Waar zou BikeExchange ineens het budget vandaan halen om Groenewegen te kunnen betalen?
    11-12-2021 10:17
    Zou naar BikeExchange gaan. Lijkt mij gewoon een topteam voor Groenewegen, die hebben een pak hardrijders maar geen enkele echte afwerker. Dan kan hij daar meteen weer een tandem met Grondahl Jansen gaan vormen.
    12-12-2021 11:03
    @bswinkelss Het zou ook kunnen zijn dat Jumbo van m af wil en dat t naar buiten hoffelijk wordt gepresenteerd. Zijn strapatzen in Polen, daar zit een sponsor niet op te wachten. Vervolgens negatieve publiciteit en lang niet inzetbaar en vervolgens tijd nodig om weer op niveau te komen. Ik weet niet of t zo is, maar t zou kunnen. Dan zou t de kans zijn om in de WT te fietsen en te sprinten ipv salaris verbeteren en levert hij misschien wel in. Niet alles is wat t lijkt. Maar goed dat is speculeren.
11-12-2021 10:12
Op zich geen verrassing en goed voor het Nederlandse wielrennen. Alleen benieuwd naar welke ploeg hij gaat.
11-12-2021 10:15
Jammer dan, nu kan Jumbo zich nog meer focussen op groen en klassementen. Misschien nog een knecht erbij halen?? Inkelaar is nog vrij, Langeveld?

EF heeft nog plek, zou Dylan daar heen gaan?
    11-12-2021 10:20
    @Petje JV laat eerder renners van het Development Team met de WT meerijden, dan ergens anders een renner vandaan te halen.
    11-12-2021 10:21
    Zou mijn inzienszeker nog een mooie aanvulling zijn voor Jumbo
    11-12-2021 10:23
    Inkelaar lijkt me inderdaad prima voor EF.
    11-12-2021 10:25
    Benoot was al extra (en ook nog ‘een ervaren man voor alle terreinen’), dus een nieuwe renner hoeft niet.
11-12-2021 10:19
Tour probleem opgelost. Haha veel succes Dylan.
    11-12-2021 10:22
    Er was helemaal geen Tour probleem. Groenewegen kwam sowieso niet in aanmerking.
    11-12-2021 10:32
    Dylan is zo ongeveer nog altijd wel garantie op ritwinst in de Tour hoor. Dus het lijkt me logisch dat hij wil gaan. Dylan had dan toch een tour probleem, of heb ik het mis.
    11-12-2021 10:47
    Klopt, hij zou toch ontevreden raken als hij geen tour mocht rijden. Ik kijk ook veel liever naar Wout die echt groen kan pakken.
    Dit is hoe gek het ook klinkt echt beter voor Jumbo als team. Jumbo is 1 van de beste teams en daar past geen tour sprinter bij, dit zag je ook bij Sky/ Ineos.
    11-12-2021 10:50
    Ik bekeek het vanuit TJV, jij vanuit Groenewegen. Vandaar mijn reactie. Maar vanuit Groenwegen bekeken heb jij gelijk.
    11-12-2021 11:29
    @T80jz - natuurlijk was er een probleem voor TJV - wat denk je dat Groenewegen kost op jaar basis? Het was een van de duurdere renners in de ploeg.
11-12-2021 10:20
Mooi voor Dylan, hij zal zeker meer kansen krijgen. Wel jammer voor Jumbo. Wellicht dat Pfingsten dan met hem mee kan naar BikeExchange, was toch voor Groenewegen erbij gehaald
11-12-2021 10:23
Nou, een paar krokodillentranen van Plugge, vanavond drie flessen champagne en over tot de orde van de dag.
    11-12-2021 11:12
    En toch is TJV met volle verstand dit contract met Dylan aangegaan, wetende dat de ploeg geen plek had voor de ambities van alle renners. Hell, Het is al lastig van Aert en Roglic + aanstormend talent in een Tour de France ploeg tot hun recht te laten komen…
11-12-2021 10:23
DSM-praktijken ;).

On-topic: Sportief gezien een logische stap als hij nog eens een Tour wil een rijden. Voor Jumbo ook niet verkeerd, meer kans ook voor Kooij en Dekker.
    11-12-2021 10:25
    Bij DSM gaan ze ontevreden of boos weg, bij Jumbo omdat het team 'te goed' is voor een sprinter en totaal niet boos.
    11-12-2021 10:27
    Plus minder situaties waarin renners als Teunissen en Roosen hun eigen kansen opofferen voor een sprinter die toch weer verzaakt. Aangezien het aantal renners van dat type en kaliber volgend jaar groter is, kan ik me voorstellen dat de TJV-koek voor Dylan nóg kleiner zou worden.
11-12-2021 10:24
Zei al bij het verlengen van zijn contract dat een team met klassementsmannen niet verenigbaar is met een topsprinter. Was een domme zet om te verlengen, het geval-jakobsen heeft die slechte keuze wat verdoezeld maar was niet meer houdbaar.
    11-12-2021 10:49
    Wanneer hij op dat niveau was blijven presteren had van Aert simpelweg minder kansen gekregen denk ik.
11-12-2021 10:24
Crisis bij Jumbo-Visma, onvrede en slechte werkwijzes! #JusticeforDSM
11-12-2021 10:24
Logisch, win-win-win situatie. Beter voor TJV, Dylan en BikeExhange. Misschien zelfs een of twee jaar te laat. Gemiste kans voor DSM.
    11-12-2021 10:57
    Vind ik ook. Zat teveel klem bij Jumbo, leek er daar niet meer uit te komen. Nieuwe motivatie, meer perspectief en andere omgeving. Goed nieuws dit.
    Zou mooi zijn mocht hij in de tour nog eens een etappe pakken.
    11-12-2021 11:17
    Beter voor Dylan is nog maar af te wachten. Hij levert twee dik betaalde contractjaren in voor één jaar extra zekerheid. Dit is een (te waarderen) keuze voor vrijheid en kansen, maar financieel wordt hij er zeker niet wijzer van. Of je moet zijn marktwaarde na 2023 nu al extreem laag inschatten.
11-12-2021 10:24
Niet geheel verrassend. Groenewegen heeft geen waarde voor een ploeg met de sportieve doelen van Jumbo, zowel in de grote rondes als het klassieke werk, en zijn aanwezigheid is ook eerder nadelig qua sportieve belangen dan wat anders, want hij kost extra knechtenwerk.

Groenewegen kan heel hard sprinten op biljartlakenvlakke parcoursen, maar dat is het ook. Hij heeft er zelfs nog knechten voor nodig ook. Waardeloos als vlakke knecht voor klimmer, want die stuurbehendigheid heeft ie en is geen tijdrijder qua benen. Zo'n antiklimmer dat zelfs de Vlaamse heuveltjes te zwaar zijn. Zijn WT-programma is als gevolg van zijn beperkingen ook erg leeg.
    11-12-2021 14:26
    Ik kan mij een waaieretappe herinneren in Parijs-Nice...
11-12-2021 10:25
Prima, voor zowel Groenewegen als Jumbo Visma. Heeft in het verleden natuurlijk genoeg gewonnen voor de Killer bees.
Na het incident en schorsing is hij nooit meer de Groenewegen van voorheen geworden. De jeugd (Dekker, Kooij) en natuurlijk Wout mogen het in de sprints gaan doen!
Wellicht doet zich nog een buitenkansje (zoals Benoot) voor.
11-12-2021 10:26
Tsja die zag zijn kans op tourzeges ook wel in rook opgaan natuurlijk. Klassement is het hoofddoel en de klassementsploeg heeft zelf ook al een aantal renners die voor dagzeges kunnen gaan en tegelijkertijd wel kunnen bijdragen aan het hoofddoel.
11-12-2021 10:30
Helemaal niet verrassend. Is afgelopen jaar niet goed teruggekomen en uitte alweer dat hij graag naar de Tour wilde. Mag blij zijn dat hij goed uit de wind is gehouden door TJV en nu het een en ander is weggeëbd, is het tijd om afscheid te nemen.
11-12-2021 10:31
Doet toch wel een beetje pijn. Maar goed dit is denk wel het beste voor hem. Al moet ik nog zien hoe goed zijn treintje eruit zal zien. dat is even afwacten
11-12-2021 10:36
Dit is slecht nieuws. Dood- en doodzonde. Maar o zo begrijpelijk. Bij andere ploeg meer kansen voor Dylan. En frisse omgeving om Jakobsentrauma van zich af te schudden.
    11-12-2021 10:37
    Maar waarom dan slecht nieuws en doodzonde?
11-12-2021 10:37
Wie zouden bij BikeExchange zijn lead-out gaan vormen?
    11-12-2021 10:37
    Zijn goede vriend Amund!
    11-12-2021 10:45
    Jansen zit daar inderdaad, Mezgec hebben ze ook nog en daarnaast altijd een pak stevige hardrijders. Ik denk dat hij daar een prima trein mee kan krijgen naar de Tour.
    11-12-2021 10:47
    Genoeg mannen.

    Cameron Meyer en Hepburn om t ffinaletreintje uit de wind te houden en te brengen, Grondahl jansen voor de laatste km, Mezgec voor de leadout?

    Kaden Groves kan nog wel van Dylan leren als je m in de sprinttrein inzet.
    11-12-2021 11:29
    Bling natuurlijk ;)
    11-12-2021 12:07
    Ik vraag me af of Groenewegen wel de man is om iemand sprinten te leren, want hij is toch vooral de man van de power die een vrije baan, na afgezet te zijn door zijn eigen trein, moet hebben zonder al teveel stuurhandigheid. Bij sprintmentoren denk ik toch vooral aan types die hun eigen weg kunnen vinden en daarmee eventueel kunnen transformeren tot lead-out.
    11-12-2021 14:02
    Amund Jansen en Mezgec. Best een goede leadout combo.
    Ze hebben daarnaast genoeg keuze om er 2 hardrijders voor te zetten (Hepburn, Durbridge, Meyer) en jongens als Dion Smith en mss zelfs Konychev kunnen er ook wel ergens tussen.

    Vooral de vraag of Matthews dan de Tour zal doen (is nooit echt een goede leadout gebleken meen ik) met het oog op de moeilijkere ritten zonder zelf te massasprinten, of dat hij zich op andere wedstrijden richt.

    Simon Yates heeft dacht ik al bevestigd de Giro weer te gaan doen, dus er zullen zeker wel 3-4 mannetjes ter ondersteuning van Dylan meegaan.
11-12-2021 10:39
Ik vond het destijds al zo onhandig om zowel Roglic als Groenewegen zolang vast te leggen. Beide naar de Tour gaat niet. En na alle ellende snap ik al helemaal dat Groenewegen een nieuwe omgeving kan gebruiken.
    11-12-2021 11:36
    Letterlijk wedden op twee paarden? Het heeft wel gewerkt al bleken ze nog een hele stal als backup te hebben.
    11-12-2021 15:15
    Precies, als van Aert maar ook de jongere generatie niet zulke stappen gemaakt hadden was het een prima deal geweest.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine