Dylan Groenewegen maakt favorietenstatus waar in Duinkerke
foto: Cor Vos
dinsdag 14 mei 2019 om 16:50

Dylan Groenewegen maakt favorietenstatus waar in Duinkerke

Dylan Groenewegen heeft de openingsetappe gewonnen van de Vierdaagse van Duinkerke. De sprinter van Jumbo-Visma was in finishplaats Condé-sur-l’Escaut de snelste van het pak. Hij won na een chaotische finale voor Marc Sarreau en Mike Teunissen. Groenewegen is tevens de eerste leider.

Er werd vandaag niet alleen in Italië gekoerst. Dinsdag begon namelijk ook de 65e editie van de Vierdaagse van Duinkerke, een zesdaagse (ja, u leest het goed) rittenkoers in het uiterste noorden van Frankrijk. Vandaag reed het peloton over een afstand van 173 kilometer van Duinkerke naar Condé-sur-l’Escaut.

Wind zorgt voor stress
Het parcours voerde grotendeels langs de kust, waardoor we ons konden opmaken voor een massasprint. Maar wie de kust zegt, zegt ook wind! Topfavoriet Dylan Groenewegen hield voor de start rekening met waaiers. Die kwamen er ook, waardoor het flink stressen was. Sterker nog: het was nota bene Groenewegen die achterop raakte.

De wind ging echter weer liggen, waardoor er een algemene hergroepering plaatsvond. Vanaf dat moment kregen we een traditioneel koersverloop. En bij een traditioneel koersverloop hoort een traditionele vlucht van de dag. Nicolas Baldo, Samuel Leroux, Tom Devriendt en Elmar Reinders kregen de zegen van het peloton, maar hun voorsprong bleef beperkt tot drie minuten.

Groenewegen maakt het waar 
In de finale reed Reinders nog weg van zijn medevluchters, maar ook de Nederlander werd op tijd ingerekend. We konden ons dus opmaken voor een massasprint. Iedereen keek naar Groenewegen, die perfect werd gegangmaakt door zijn ploeggenoten van Jumbo-Visma.

De Amsterdammer zag in de slotfase nog enkele concurrenten vallen, maar zelf begon hij in een uitstekende positie aan zijn sprint. Groenewegen bleek na een chaotische en smalle finale de snelste, met dank aan een geweldige lead-out van Amund Grøndahl Jansen. Sarreau finishte uiteindelijk als tweede, terwijl Groenewegen’s ploeggenoot Teunissen derde werd.

Dylan Groenewegen op het podium – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
18 Reacties
14-05-2019 16:53
Deze had Teunissen zelfs zelf nog kunnen winnen...
    14-05-2019 16:54
    Geweldige leadout van Jansen ja. Brengt ze van 900 meter tot 250 meter zo'n beetje. Toen Teunissen aan ging kon Dylan ook meteen zelf gaan.
14-05-2019 16:53
Gevaarlijke finish. Opeens flinke versmalling laatste 800m. Lijkt ook een val geweest te zijn. Voorderest overmacht van Jumbo
14-05-2019 16:54
Waren er geen nog smallere wegen beschikbaar voor de finish?
14-05-2019 17:03
Wat heeft Groenewegen daar in hemelsnaam te zoeken? Had natuurlijk gewoon in de Giro de eerste week mee moeten rijden om wat etappes op WT niveau op te rapen. Een knecht minder voor Roglic zal het verschil niet maken.
    14-05-2019 17:04
    Welke sprinter rijdt er drie grote rondes?
    14-05-2019 17:08
    Groenewegen wil hier ‘ritme’ opdoen met zijn sprinttrein, in functie van de Tour
    14-05-2019 17:08
    Hij hoeft hem niet uit te rijden.
    14-05-2019 17:12
    Dat hij daardoor waarschijnlijk minder tot zijn recht zou komen in de Tour, is nu uiteraard niet relevant, want daar zouden we dan op dat moment wel over zeiken.

    Makkelijk reageren altijd, zo zonder enige nood aan consequentheid en realisme.
    14-05-2019 21:04
    Natuurlijk maakt een knecht minder in de giro wel uit, ze gaan daar 3 weken lang alleen maar en groupe op kop rijden voor Roglic. Dus Groenewegen heeft daar dit jaar niks te zoeken.
14-05-2019 17:12
Prettig om in een HC koers te kunnen trainen met de sprinttrein en om zo makkelijk puntjes te scoren.
14-05-2019 17:14
@Nico Dick. Sprinttrein wordt zwaar overschat. Ik denk dat Groenewegen zijn meeste overwinningen zonder functionerende sprinttrein heeft behaald. Het juiste wiel kiezen is veel belangrijker. Dat kan ook profiteren van een andere sprinttrein zijn.
14-05-2019 17:20
@Marcel - Groenewegen en zijn sprinttrein zijn nog jong: je moet ze de kans geven de patronen van een goede sprint te trainen in B-wedstrijden als deze. Groenewegen teveel bergop laten rijden in de Giro maakt hem wellicht een betere renner maar niet per se een betere sprinter, het team idem: hier kunnen ze werken aan het ondersteunen van Groenewegen, in de Giro zou men dat moeten combineren met het werk voor Roglic, die een volledig op hem afgestemd team verdient.

(daarom zit het seizoen van Jumbo-Visma ook zo goed in elkaar met Roglic vol op de Giro, terwijl Kruijswijk en Groenewegen het risico delen in de Tour. (als Roglic succesvol is met Giro winst wordt volgend seizoen een stuk lastiger want dan verdient hij het hele team in de Tour))
    14-05-2019 17:58
    @KnightBiker. Ik ben blijkbaar erg onduidelijk. Ik heb het niet gehad over Groenewegen bergop laten rijden, maar om hem alleen de eerste vlakke etappes te laten rijden en daarna af te stappen. Die ene knecht minder zal voor Roglic her verschil niet maken.
    14-05-2019 18:09
    @Marcel

    Bekijk voor de grap even de profielkaartjes van de Giro. De tweede en derde etappe hebben als ik me niet vergis beide meer dan 2000 hoogtemeters. De eerste 'vlakke' etappes zitten pas in de tweede week.
    14-05-2019 18:42
    @Merlinappa. 2000 hoogtemeters zegt niet alles. Als Ackerman en Viviani (of Gaviria) de tweede en derde etappes kunnen winnen dan waren dat al zekere overwinningen voor Groenewegen geweest.
    14-05-2019 21:48
    Marcel lijkt hier echt te trollen. Groenewegen gaat tour en Vuelta doen en dat is prima.
    Roglic kan elke man gebruiken op jacht naar giro glorie.
    Deze dagen voornamelijk leezer, van Emden en Martens, over anderhalve week Bouwman, kuss, tolhoek en de plus.
    Gaat alle hulp waarschijnlijk nog hard nodig hebben, en dan een sprinter na 10 dgn afhaken met mogelijk overwinningen is niet handig.
14-05-2019 23:20
Gelukkig zitten Ligthart en Terpstra weer in het peloton.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine