‘Dylan Groenewegen geschorst tot begin mei 2021’
Breaking De internationale wielerunie UCI maakt eind deze week de schorsing van Dylan Groenewegen bekend. Vorige week heeft een onafhankelijke arbitragecommissie de strafmaat bepaald. WielerFlits heeft inmiddels begrepen dat Groenewegen voor negen maanden wordt geschorst. Dat betekent dat hij tot 6 mei 2021 niet in actie mag komen.
Met dit scenario zou Groenewegen in principe nog van start kunnen gaan in de Giro d’Italia die op 8 mei van start gaat. De Amsterdammer krijgt nog de kans om in beroep te gaan tegen deze straf. Zo kan hij naar het sporttribunaal CAS in Lausanne gaan. Voor een incident in een sprint is dit een extreem zware straf. Hiermee lijkt er een precedent voor het wangedrag van sprinters te worden neergezet.
Groenewegen wordt geschorst vanwege het veroorzaken van de valpartij in de openingsrit van de Ronde van Polen. Hij week in de massasprint van zijn lijn naar rechts af, waardoor Fabio Jakobsen vol in de dranghekken vloog. Ruim een uur lang waren de artsen bezig om hem te stabiliseren. Vervolgens werd hij in een kunstmatige coma gehouden. De artsen vreesden in de eerste uren dat hij deze val niet zou overleven.

Foto: Cor Vos
Training hervat
Jakobsen heeft inmiddels alweer enkele keren op de fiets gezeten. Over enkele weken hoopt hij weer echt zijn trainingen op te pakken. “Ik hoop dat dan mijn bekkenkam hersteld is, en net zo sterk als voorheen is. Vanaf dan kan ik langzaam beginnen met trainingen op de fiets”, reageerde hij onlangs op zijn sociale media.
Ook Groenewegen zit weer op de fiets. Sportief directeur Merijn Zeeman van Jumbo-Visma gaf dinsdag bij de NOS aan dat het naar omstandigheden oké gaat met hem: “Het heeft enorm veel impact gehad op hem, maar hij krabbelt op. Hij traint goed, zeker ook om z’n zinnen te verzetten.”
Een straf van negen maanden is in de wielersport exceptioneel. Theo Bos werd in 2009 voor een maand geschorst nadat hij Daryl Impey in de Ronde van Turkije in de hekken had geduwd. De Chinees Xin Wang werd voor een half jaar geschorst vanwege een vechtpartij in de Tour of Hainan. Astana-ploegleider Lars Michaelsen moest vijftig dagen buiten de wedstrijden blijven na het veroorzaken van een valpartij in de Tour of Yorkshire in 2018. Terwijl Gianni Moscon vijf weken aan de kant stond na het maken van een slaande beweging in de Tour van datzelfde jaar.
Binnen de UCI wilde gisteren niemand reageren op de schorsing van Groenewegen. Ook het management van Jumbo-Visma onthield zich van commentaar.
Benieuwd of deze straf ook een opmaat is voor strengere regels en het consequent toepassen hiervan.
Kan hij voorjaar als training gebruiken voor tour volgend seizoen. Komt wel goed met Dylan
Bouhanni regelmatig
2009 Theo Bos versus Impey (maand schorsing)
2010 Tour Renshaw kopstoten
2013 Cav versus Veelers
2017 Sagan vs Cav
2020 Sagan vs Van Aert
2020 Bennet vs Liepins?
2020 Ackermann
En dan vergeet ik er velen. Wat er voor mij zeker als verzachtende omstandigheid bijkomt en Groenewegen op geen enkele wijze kwalijk te nemen is: Nalatigheid door de organisatie. Staan die hekken gewoon goed in elkaar gezet dan loopt het net zo af als de sprint in de Tour tussen Sagan en Cav in 2017. Had je niemand meer over dit incident gehoord.
Ik vind de nalatigheid van de Polen erger dan dit. Het gestook en geroep van Lefevre heeft ook niet meegeholpen in de discussie hier in NL. Dat is jammer en onnodig. De realiteit is daardoor volledig weg bij velen. Deze straf staat in geen verhouding tot wat in het verleden is uitgesproken.
Hoop ook dat ze dit doen want straffen op basis van de gevolgen waar Groenewegen weinig aan kon doen is gewoon not-done.
Tsja, hoe weet WF het dan?
Zeer terechte sanctie gezien de bewuste elleboog en de gevolgen. Ik neem aan dat TJV niet zo onverstandig is om in beroep te gaan!
Pak dan ook de organisaties aan die de sprints steeds spectaculairder willen maken ten koste van de renners. Wees consequent in het bestraffen en omarm het voorstel van TJV en DQT om een onafhankelijke partij het parcours op veiligheid te inspecteren.
En dat voor een gast die door een gat wilde sprinten dat er niet was en zelf schuld had aan die valpartij
Lastige situatie natuurlijk, straf slaat nergens op... Maar media-technisch en op persoonlijk vlak zeer gevaarlijk.
Als TJV zou ik zeggen: uut respect voor Fabio houden we Dylan 9 maanden aan de kant. Maar vervolgens de straf aanvechten en uiteraard van tafel laten vegen. En uci aansprakelijk stellen voor de finish en de tiestand van zowel jakobsen als groenewegen
Want ik heb het gevoel dat de ondeugdelijke hekken, de bergaf sprint en daarmee het zware letsel van Fabio, compleet op het conto van Dylan geschreven zijn.
Het is een compleet onlogische straf in het licht van alle andere overtredingen. Waar je bij een bewuste dubbele kopstoot een deklassering krijgt (Bennett), of bij het ondersteboven rijden van een opponent ook slechts gedeclasseerd wordt (Ackermann), krijg je nu ineens 9 maanden. Totaal niet in verhouding.
Vraag me af wie hier wat mee opschiet. Fabio gaat er niet sneller door herstellen. En sprinten wordt er ook niet veiliger van als je volgend jaar weer gewoon dezelfde aankomst in Polen gaat doen, of niet stevig ingrijpt bij gezwiep, gekwak en kopstoten.
Denk dat het vooral een straf is voor de buhne. Niet meer en niet minder. En voor mij een bevestiging van het onvermogen van de UCI om fatsoenlijk beleid te voeren dat gericht is op duurzame verbeteringen van de veiligheid.
Nee, niet allemaal anderen ook schorsen. Dit is een buitenproportionele straf voor een ongeluk waarbij een langere duur vanwege voortkomend letsel wel te billijken lijkt maar het wat mij betreft vooral veel weg heeft van de schuldvraag pogen ondubbelzinnig 1 kant op te douwen. Wanneer je de hele situatie uilenbalgewijs door 1 of ander CSI team uitpluizen laat gaan de parcoursbouwer, overkoepelende organisatie en helaas ook opponent Jakobsen niet 100% vrijuit.
Ik zou het zeker aanvechten als Jumbo zijnde, niet zozeer voor de casus an sich maar om ook te weten waar we aan toe zijn in de toekomst.
daarbuiten was de snelheid die dag erg hoog, en dan kan elk risico dat je neemt zwaardere gevolgen hebben dan bij normale snelheden. dat dat strafverzwarend werkt is gewoon logisch.
Ik hoop dat dhr. Groenewegen dan ook gewoon zijn straf accepteert en niet in beroep gaat.
Ook hoop ik dat de rest van Nederland de straf accepteert.
Ik begrijp dat hij nog steeds bedreigd wordt, dat is natuurlijk gewoon te belachelijk voor woorden.
Was Groenewegen lam in Katowice? Nee toch?
En de vergelijking met rijden onder invloed met en zonder gevolgen is ook spot on.. Helaas is het abstractieniveau voor mensen als Romans iets te hoog gegrepen..
Dan heb je hetzelfde resultaat zonder kromme omwegen of gekunsteld ‘abstractieniveau’.
Remmen tussen een renner en de hekken of tussen allemaal renners tijdens de sprint is om het even.