‘Dylan Groenewegen geschorst tot begin mei 2021’
Foto: Cor Vos
dinsdag 3 november 2020 om 16:04

‘Dylan Groenewegen geschorst tot begin mei 2021’

Breaking De internationale wielerunie UCI maakt eind deze week de schorsing van Dylan Groenewegen bekend. Vorige week heeft een onafhankelijke arbitragecommissie de strafmaat bepaald. WielerFlits heeft inmiddels begrepen dat Groenewegen voor negen maanden wordt geschorst. Dat betekent dat hij tot 6 mei 2021 niet in actie mag komen.

Met dit scenario zou Groenewegen in principe nog van start kunnen gaan in de Giro d’Italia die op 8 mei van start gaat. De Amsterdammer krijgt nog de kans om in beroep te gaan tegen deze straf. Zo kan hij naar het sporttribunaal CAS in Lausanne gaan. Voor een incident in een sprint is dit een extreem zware straf. Hiermee lijkt er een precedent voor het wangedrag van sprinters te worden neergezet.

Groenewegen wordt geschorst vanwege het veroorzaken van de valpartij in de openingsrit van de Ronde van Polen. Hij week in de massasprint van zijn lijn naar rechts af, waardoor Fabio Jakobsen vol in de dranghekken vloog. Ruim een uur lang waren de artsen bezig om hem te stabiliseren. Vervolgens werd hij in een kunstmatige coma gehouden. De artsen vreesden in de eerste uren dat hij deze val niet zou overleven.

Foto: Cor Vos

Training hervat

Jakobsen heeft inmiddels alweer enkele keren op de fiets gezeten. Over enkele weken hoopt hij weer echt zijn trainingen op te pakken. “Ik hoop dat dan mijn bekkenkam hersteld is, en net zo sterk als voorheen is. Vanaf dan kan ik langzaam beginnen met trainingen op de fiets”, reageerde hij onlangs op zijn sociale media.

Ook Groenewegen zit weer op de fiets. Sportief directeur Merijn Zeeman van Jumbo-Visma gaf dinsdag bij de NOS aan dat het naar omstandigheden oké gaat met hem: “Het heeft enorm veel impact gehad op hem, maar hij krabbelt op. Hij traint goed, zeker ook om z’n zinnen te verzetten.”

Een straf van negen maanden is in de wielersport exceptioneel. Theo Bos werd in 2009 voor een maand geschorst nadat hij Daryl Impey in de Ronde van Turkije in de hekken had geduwd. De Chinees Xin Wang werd voor een half jaar geschorst vanwege een vechtpartij in de Tour of Hainan. Astana-ploegleider Lars Michaelsen moest vijftig dagen buiten de wedstrijden blijven na het veroorzaken van een valpartij in de Tour of Yorkshire in 2018. Terwijl Gianni Moscon vijf weken aan de kant stond na het maken van een slaande beweging in de Tour van datzelfde jaar.

Binnen de UCI wilde gisteren niemand reageren op de schorsing van Groenewegen. Ook het management van Jumbo-Visma onthield zich van commentaar.

RIDE Magazine
214 Reacties
03-11-2020 17:32
Ik ben benieuwd naar de reacties vanuit de verschillende kampen: UCI, de betrokken ploegen en renners, maar ook wat die zogenaamde vakbonden van wielrenners ervan vinden. Want die pretenderen toch ook voor een eerlijke en veiligere sport te zijn?

Benieuwd of deze straf ook een opmaat is voor strengere regels en het consequent toepassen hiervan.
    03-11-2020 17:33
    Ik heb in het wielrennen nog nooit een consequente strafmaat gezien, 100 gevallen, 101 verschillende oplossingen. Dat is het grootste probleem met alle regeltjes rond om straffen.
03-11-2020 17:32
Terechte straf.
Kan hij voorjaar als training gebruiken voor tour volgend seizoen. Komt wel goed met Dylan
03-11-2020 17:33
Belachelijke straf. Nu ging het fout, in andere situaties niet. Maar een beetje roeptoeteren door Lefevre en de boel onnodig opstoken helpt blijkbaar. Die kopstoten van Bennett hebben potentieel dezelfde gevolgen in zich. Gewoon een schande.
    03-11-2020 17:38
    En al de jumbo supporters reageren volledig omgekeerd
    03-11-2020 17:44
    We kunnen een heel rijtje maken met gelijkwaardige incidenten die wel goed afliep, relatief gezien dan, maar dezelfde consequenties hadden kunnen hebben.

    Bouhanni regelmatig
    2009 Theo Bos versus Impey (maand schorsing)
    2010 Tour Renshaw kopstoten
    2013 Cav versus Veelers
    2017 Sagan vs Cav
    2020 Sagan vs Van Aert
    2020 Bennet vs Liepins?
    2020 Ackermann

    En dan vergeet ik er velen. Wat er voor mij zeker als verzachtende omstandigheid bijkomt en Groenewegen op geen enkele wijze kwalijk te nemen is: Nalatigheid door de organisatie. Staan die hekken gewoon goed in elkaar gezet dan loopt het net zo af als de sprint in de Tour tussen Sagan en Cav in 2017. Had je niemand meer over dit incident gehoord.

    Ik vind de nalatigheid van de Polen erger dan dit. Het gestook en geroep van Lefevre heeft ook niet meegeholpen in de discussie hier in NL. Dat is jammer en onnodig. De realiteit is daardoor volledig weg bij velen. Deze straf staat in geen verhouding tot wat in het verleden is uitgesproken.
03-11-2020 17:34
Bij een normale rechtsgang zou dit een precedent scheppen, maar ik verwacht dat het een eenmalige represaille is gezien de gevolgen voor Jakobsen.
    03-11-2020 17:37
    Als ze dit naar het CAS brengen dan gaat deze straf zonder moeite van tafel.
    Hoop ook dat ze dit doen want straffen op basis van de gevolgen waar Groenewegen weinig aan kon doen is gewoon not-done.
    03-11-2020 18:31
    Straffen op basis van afwezige rechtsregels lijkt me nog problematischer...
    03-11-2020 19:26
    Ik heb niet veel verstand van rechtspraak, maar zou je het ontbreken van straffen in min of meer vergelijkbare situaties ook niet als een precedent kunnen zien?
    03-11-2020 20:11
    Het niet straffen kan je zien als de gewoonte. Het precedent wijkt juist af van de gewoonte in de zin dat de situatie in het precedent anders beoordeeld wordt dan normaal, wat ervoor kan zorgen dat nieuwe gelijkaardige situaties op dezelfde manier als het precedent beoordeeld worden. Wat dus ingaat tegen de gewoonte :)
03-11-2020 17:36
Volgens mij is er nog geen officiële mededeling vanuit de UCI, dus even afwachten over het hoe en waarom en hoelang.
    03-11-2020 18:17
    Juist.
03-11-2020 17:39
Ben benieuwd wat Remco hiervan vindt.
03-11-2020 17:47
"Binnen de UCI wilde gisteren niemand reageren op de schorsing van Groenewegen. Ook het management van Jumbo-Visma onthield zich van commentaar."
Tsja, hoe weet WF het dan?

Zeer terechte sanctie gezien de bewuste elleboog en de gevolgen. Ik neem aan dat TJV niet zo onverstandig is om in beroep te gaan!
03-11-2020 17:55
Levefre zal wel glimmen van trots.
03-11-2020 17:58
Ik vind dit een veel te zware straf. Ik krijg het idee dat ze een statement willen maken. Maar de UCI is een schoolvoorbeeld van inconsequentie. Ik zie dit dat ook als symptoom bestrijding en het probleem wordt niet in de volle breedte aangepakt.

Pak dan ook de organisaties aan die de sprints steeds spectaculairder willen maken ten koste van de renners. Wees consequent in het bestraffen en omarm het voorstel van TJV en DQT om een onafhankelijke partij het parcours op veiligheid te inspecteren.
03-11-2020 18:02
De wielrennerij blijft me verbazen...
03-11-2020 18:03
Echt schandalig dit! Dan mag je sprinten wel helemaal afschaffen... Direct aanvechten bij TAS! Dit slaat helemaal nergens op...
03-11-2020 18:10
Hier is maar 1 woord voor: Belachelijk!
03-11-2020 18:16
PR-straf. Belachelijk.
03-11-2020 18:27
Bij beroep gaan er 5 maanden af gok ik zo.
03-11-2020 18:29
Zo zie je maar dat die debielen van de UCI gevoelig zijn van het geschreeuw van die Belgische brulboei
En dat voor een gast die door een gat wilde sprinten dat er niet was en zelf schuld had aan die valpartij
03-11-2020 18:32
Belachelijk dit. Had van mij een paar maanden meer mogen zijn.
03-11-2020 18:37
Dylan moet hangen, dat is het gevoel dat mij bekruipt. Hij dient als afschrikwekkend voorbeeld aan de rest. Ik vind de straf zwaar al zal een zekere belgische ploegleider het wel weer een strafje van niks vinden. De enige reden dat ik het kan accepteren is als men consequent blijft in het afstraffen van gevaarlijke acties tijdens de massasprints maar juist daar heb ik grote twijfel over. Als hij/TJV in beroep gaat krijgt Dylan en zijn naaste omgeving weer zoveel bagger en dreigementen over zich heen dat je moet afvragen of het opweegt tegen een kortere schorsing.
    03-11-2020 18:57
    Eens, als dit idd de straf wordt, ik wacht de officiele uitspraak nog af. Mocht het idd zo zijn dan rijmt het wat mij betreft niet met de incidenten na Polen. Echt...hoe dan? Dan zijn de deklasseringen echt zwaar onder de strafmaat geweest. En dan ben ik zeer benieuwd naar toekomstige incidenetn. Verder denk ik ook dat Jumbo Visma beter niet in beroep kan gaan. Zeker met het oog op het mentale herstel van Groenewegen. Bovendien vermoed ik dat hij die tijd sowieso nodig gaat hebben om weer terug te keren naar wedstrijden. Hij is er echt nog niet en het zou mij niet verbazen dat hij een jaar nodig zal hebben. Het heeft er schijn van dat de UCI het hele ongeval inclusief de gevolgen geheel bij Groenewegen neerlegt. De fouten van de organisatie zouden zomaar aan de kant kunnen worden geveegd. Dat past hen natuurlijk ook het beste aangezien zij de goedkeuring hebben gedaan. Maar ik hoop dat ze me verrassen en alsnog erkennen dat de organisatie verwijtbaar is en indirect zijzelf dus ook.
03-11-2020 18:44
Tja...
Lastige situatie natuurlijk, straf slaat nergens op... Maar media-technisch en op persoonlijk vlak zeer gevaarlijk.

Als TJV zou ik zeggen: uut respect voor Fabio houden we Dylan 9 maanden aan de kant. Maar vervolgens de straf aanvechten en uiteraard van tafel laten vegen. En uci aansprakelijk stellen voor de finish en de tiestand van zowel jakobsen als groenewegen
03-11-2020 19:02
Ik wilde zeggen: kinderachtig. Maar gezien de strafmaat is baby-achtig beter ;)
03-11-2020 19:08
Ik wacht vol spanning op de verklaring van de UCI over de basis van de strafmaat. En ik denk dat TJV hier ook op wacht, aangezien op basis daarvan je kunt gaan discussieren over de hoogte van de straf, en of die wel passend is in het licht van deze overtreding, en in het licht van alle andere zaken die eerder en later in massasprints hebben plaatsgevonden.
Want ik heb het gevoel dat de ondeugdelijke hekken, de bergaf sprint en daarmee het zware letsel van Fabio, compleet op het conto van Dylan geschreven zijn.

Het is een compleet onlogische straf in het licht van alle andere overtredingen. Waar je bij een bewuste dubbele kopstoot een deklassering krijgt (Bennett), of bij het ondersteboven rijden van een opponent ook slechts gedeclasseerd wordt (Ackermann), krijg je nu ineens 9 maanden. Totaal niet in verhouding.

Vraag me af wie hier wat mee opschiet. Fabio gaat er niet sneller door herstellen. En sprinten wordt er ook niet veiliger van als je volgend jaar weer gewoon dezelfde aankomst in Polen gaat doen, of niet stevig ingrijpt bij gezwiep, gekwak en kopstoten.

Denk dat het vooral een straf is voor de buhne. Niet meer en niet minder. En voor mij een bevestiging van het onvermogen van de UCI om fatsoenlijk beleid te voeren dat gericht is op duurzame verbeteringen van de veiligheid.
03-11-2020 19:14
Kan me wel vinden in deze straf. Hopelijk heeft deze straf een preventieve werking voor andere sprinters. Zou het overigens toejuichen als meerdere grote ploegen de ronde van Polen een jaartje boycotten. Zij hebben mijns inziens een groot aandeel in de gevolgen van de valpartij. Maar het begint allemaal met de actie van Groenewegen. Conditio sine qua non.
    03-11-2020 22:58
    Nou, reken er maar niet op als je ziet welke capriolen er uitgehaald worden in de sprint, zelfs na dat incident (Bennett die kopstoten uitdeelt, Ackermann die iemand van de fiets rijdt).
03-11-2020 19:28
Zeer vervelend dat ‘en die, en die, en die, en die’ - gewauwel in de slipstream van dit bizarre en zeldzame race incident dat door een combinatie van lompheid en rottige omstandigheden is veroorzaakt.

Nee, niet allemaal anderen ook schorsen. Dit is een buitenproportionele straf voor een ongeluk waarbij een langere duur vanwege voortkomend letsel wel te billijken lijkt maar het wat mij betreft vooral veel weg heeft van de schuldvraag pogen ondubbelzinnig 1 kant op te douwen. Wanneer je de hele situatie uilenbalgewijs door 1 of ander CSI team uitpluizen laat gaan de parcoursbouwer, overkoepelende organisatie en helaas ook opponent Jakobsen niet 100% vrijuit.

Ik zou het zeker aanvechten als Jumbo zijnde, niet zozeer voor de casus an sich maar om ook te weten waar we aan toe zijn in de toekomst.
03-11-2020 19:32
Vergeleken met straffen die in het verleden zijn uitgedeeld voor roekeloos sprinten, is dit een erg zware straf. Natuurlijk waren de gevolgen ook erg zwaar, maar dat was voor een belangrijk deel ook toe te schrijven aan de organisatie. Ik heb er op zich geen problemen mee als ze dan maar in de toekomst op dezelfde manier blijven straffen, maar op een of andere manier heb ik daar erg weinig vertrouwen in. Ben trouwens wel benieuwd welke straf er aan de Ronde van Polen zal worden uitgedeeld voor haar rol in dit geheel.
03-11-2020 19:34
ik snap niet dat hier zo fel op gereageerd wordt. "de gevolgen mogen niet leidend zijn voor de straf" lees ik. sinds wanneer? als ik dronken achter het stuur stap, en daarop wordt betrapt, ben ik strafbaar. rij ik echter dronken iemand dood, ligt die straf toch echt hoger...

daarbuiten was de snelheid die dag erg hoog, en dan kan elk risico dat je neemt zwaardere gevolgen hebben dan bij normale snelheden. dat dat strafverzwarend werkt is gewoon logisch.

Ik hoop dat dhr. Groenewegen dan ook gewoon zijn straf accepteert en niet in beroep gaat.

Ook hoop ik dat de rest van Nederland de straf accepteert.
Ik begrijp dat hij nog steeds bedreigd wordt, dat is natuurlijk gewoon te belachelijk voor woorden.
    03-11-2020 19:46
    Ik vind de dronken achter het stuur vergelijking ernstig suf. Waarom dat dronken er bij?
    Was Groenewegen lam in Katowice? Nee toch?
    03-11-2020 20:33
    Precies wat HTN02 zegt!
    En de vergelijking met rijden onder invloed met en zonder gevolgen is ook spot on.. Helaas is het abstractieniveau voor mensen als Romans iets te hoog gegrepen..
    03-11-2020 21:17
    Het is gewoon een slechte vergelijking. Had roekeloos rijden moeten zijn, niet dronken.
    Dan heb je hetzelfde resultaat zonder kromme omwegen of gekunsteld ‘abstractieniveau’.
    03-11-2020 22:37
    Hoi lieve Romans, geeft niet dat je het niet snapt.. Geniet van het koers kijken.. Kusjes!!
03-11-2020 19:37
Veel te lichte straf. Iemand die om een etappe te winnen iemand bijna dood rijdt mag gerust fors gestraft worden en hoort gewoonweg niet in de sport thuis. Stel dat Carpaz aan t begin van een etappe de vangrail insnijdt en die tegen een lantaarnpaal klapt. Dat zou iedereen onacceptabel vinden. Waarom zou t dan bij een sprint wel mogen. Dan hoor je “de deur professioneel dicht doen”. Walgelijk dat mensen die niet snel genoeg zijn op zo’n manier willen winnen. De regel is gewoon op je lijn blijven. En als je niet op t juiste moment aangaat of je bent niet snel genoeg, verlies je gewoon. Misschien wat harder trainen dan.
    03-11-2020 19:49
    Velen hier hebben geen probleem met de 9 maanden. Waar velen wel een probleem mee hebben is dat andere vergelijkbare acties nagenoeg onbestraft blijven. Zoals je zegt sprinten doe je op je lijn. Maar in de tour alleen al zag je in minimaal de helft van de sprints renners evenveel of meer uitwijken. Met remmende opkomende renners tot gevolg (en gelukkig niet erger)

    Remmen tussen een renner en de hekken of tussen allemaal renners tijdens de sprint is om het even.

Reacties zijn gesloten.