‘Dylan Groenewegen geschorst tot begin mei 2021’
Breaking De internationale wielerunie UCI maakt eind deze week de schorsing van Dylan Groenewegen bekend. Vorige week heeft een onafhankelijke arbitragecommissie de strafmaat bepaald. WielerFlits heeft inmiddels begrepen dat Groenewegen voor negen maanden wordt geschorst. Dat betekent dat hij tot 6 mei 2021 niet in actie mag komen.
Met dit scenario zou Groenewegen in principe nog van start kunnen gaan in de Giro d’Italia die op 8 mei van start gaat. De Amsterdammer krijgt nog de kans om in beroep te gaan tegen deze straf. Zo kan hij naar het sporttribunaal CAS in Lausanne gaan. Voor een incident in een sprint is dit een extreem zware straf. Hiermee lijkt er een precedent voor het wangedrag van sprinters te worden neergezet.
Groenewegen wordt geschorst vanwege het veroorzaken van de valpartij in de openingsrit van de Ronde van Polen. Hij week in de massasprint van zijn lijn naar rechts af, waardoor Fabio Jakobsen vol in de dranghekken vloog. Ruim een uur lang waren de artsen bezig om hem te stabiliseren. Vervolgens werd hij in een kunstmatige coma gehouden. De artsen vreesden in de eerste uren dat hij deze val niet zou overleven.

Foto: Cor Vos
Training hervat
Jakobsen heeft inmiddels alweer enkele keren op de fiets gezeten. Over enkele weken hoopt hij weer echt zijn trainingen op te pakken. “Ik hoop dat dan mijn bekkenkam hersteld is, en net zo sterk als voorheen is. Vanaf dan kan ik langzaam beginnen met trainingen op de fiets”, reageerde hij onlangs op zijn sociale media.
Ook Groenewegen zit weer op de fiets. Sportief directeur Merijn Zeeman van Jumbo-Visma gaf dinsdag bij de NOS aan dat het naar omstandigheden oké gaat met hem: “Het heeft enorm veel impact gehad op hem, maar hij krabbelt op. Hij traint goed, zeker ook om z’n zinnen te verzetten.”
Een straf van negen maanden is in de wielersport exceptioneel. Theo Bos werd in 2009 voor een maand geschorst nadat hij Daryl Impey in de Ronde van Turkije in de hekken had geduwd. De Chinees Xin Wang werd voor een half jaar geschorst vanwege een vechtpartij in de Tour of Hainan. Astana-ploegleider Lars Michaelsen moest vijftig dagen buiten de wedstrijden blijven na het veroorzaken van een valpartij in de Tour of Yorkshire in 2018. Terwijl Gianni Moscon vijf weken aan de kant stond na het maken van een slaande beweging in de Tour van datzelfde jaar.
Binnen de UCI wilde gisteren niemand reageren op de schorsing van Groenewegen. Ook het management van Jumbo-Visma onthield zich van commentaar.
Echt die jongen is al heel zwaar gestraft de afgelopen periode en dan bedoel ik niet door het niet fietsen maar de hele toestand er rond. Kunnen ze gelijk de heer Bennet en al die andere kamikazepiloten ook gelijk schorsen want bij Bennet viel er wel niemand maar als daar iemand onderuit was gegaan en op zijn kop was gevallen en alles had gebroken in zijn lijf dan was de schade ook niet te overzien! Oh en schorsen we de ronde van polen ook even voor 5 jaar voor het verzorgen van een krankzinnige aankomst? Oh en schorsen we gelijk alle ploegleiders en managers even want die sturen als werkgever deze renners het veld in op dat parcours?
Nee de bestuurlijke sportwereld is volledig elke feeling met de sporter (hoofdrolspeler) kwijt en vindt hun eigen positie en regeltjes ten alle tijden boven elke wet verheven. protocollenneukerij en het doodslaan van gezond verstand viert wederom hoogtij. Jammer en zo onnodig!!
Elders benoem je dat het veel erger is in vergelijking met schade Groenewegen omdat volgens jou Higuita daar de tour verliest. Klinkklare nonsens omdat dit binnen strafrecht en ook binnen de sport niet de maatstaf is. Wel intentie, verwijtbaarheid, opzet etc. en daarnaast of het een finaal gevolg heeft of niet ofwel dood of levenslange invaliditeit etc en niet tijdelijke schade.
Maar ach, jouw reacties zijn vaker totaal ondoordacht en getuigen van weinig besef.
Doet de UCI dat niet, dan blijven ze synoniem voor willekeur wat mij betreft.
Overigens mag de ronde van polen ook een straf krijgen met hun hekken.
Als Jumbo een voorbeeld wil geven en de wielersport veiliger wil hebben, dan zouden ze de straf kunnen accepteren om hierna andere ploegen en renners duidelijk te maken dat dergelijke straffen het gevolg kunnen zijn. Het jaar is bijna voorbij en het voorjaar is ook een paar maanden oud voordat Dylan weer mag deelnemen, weinig verloren wedstrijden dus.
Aan de andere kant:
We hebben dit jaar een paar keer sprinters met wangedrag zien sprinten (denk aan de kopstoten van oa Sam Bennett en Sagan).
Ze werden teruggezet in de daguitslag maar zou in deze context dan ook met maanden schorsing bestraft moeten worden. Nu wordt een dergelijke sprintmanoeuvre alleen bestraft aan de hand van de gevolgen.
Ben benieuwd hoe ze hier mee om willen gaan.
Seizoen begint pas in februari (niet in Australië) en begin mei mag hij terug fietsen.
Mits aangepaste seizoensplanning mist hij dus niet heel veel.
En sanctie werkt met terugwerkende kracht dus heeft slechts 2-3 maanden echt last van deze straf.
Hadden ze hem 6 maanden gegeven had hij geen last gehad van de schorsing.
Hij heeft dus zeker nog 2 maanden gemist van dit seizoen.
Groenewegen mag in zijn handjes knijpen dat hij überhaupt weer mag fietsen. Ik hoop dat hij het fatsoen heeft om niet in beroep te gaan trouwens..
Het is overigens JaKobsen, met een K.
Daarnaast is het grotere probleem van velen hier dat de UCI onevenredig straft. Andere sprint acties met veel duidelijkere intenties laten ze met op zn hoogst een DSQ lopen. Die discrepantie is wat velen hier stoort (incl. mij)
1. Dylan heeft het niet zo bedoeld
2. Hullie (de organisatie) waren ook fout
Je bent als volwassen persoon verantwoordelijk voor de gevolgen van jouw acties en de gevolgen waren in dit geval afgrijselijk. Zo afgrijselijk, dat ik deze schorsing tot 9 Mei niet te zwaar vind. Hopelijk gebruikt Dylan deze tijd om zich nog langer te bezinnen.
Ik zou als Jumbo zijnde dus wel in beroep gaan hiertegen, staat niet in verhouding met eerder uitgedeelde straffen.
Bestraffen is goed, maar wel consequent en gelijkwaardig!
Natuurlijk moeten we naar een situatie waarin de leemte tussen 0 dagen schorsing (Ackermann Scheldeprijs) en Groenewegen (Polen) 9 maanden zinnig en wordt opgevuld. Indien deze straf het begin is van handhaven én streng straffen dan wordt de wielersport uiteindelijk veiliger, omdat er puntje bij paaltje veiligere keuzes gemaakt worden door de renners.
Ik noem bewust niet het gevolg van de daad, want dat vindt ik meer een verantwoording van de organisatie van de ronde van Polen.
en ik heb ook geen zin meer om uit te leggen waardoor deze sprintfout heel veel groter is dan andere sprintfouten waarbij het gewoon van de lijn afwijken is.
Maar ik vind de straf dus terecht, zeker gezien de schade die Dylan heeft aangericht. Wat dus natuurlijk ook gewoon een factor moet zijn bij het bepalen van een straf.
Dat die bizarre gevolgen (groten)deels door het parcours en de hekken komen spreekt natuurlijk ook voor zich, nadars horen niet over de volledige breedte van de straat te vliegen en horen zeker niet los te schieten. In hoeverre kan je dit uberhaupt meenemen in een straf volgens jou?
Deur te laat dicht doen en bewuste elleboog(discutabel maar neem maar mee). Nu kijk je de finish van LBL terug. Kijk de sprint van Sam Bennet terug. en de scheldeprijs van Ackermann.
Vergeet de afloop en kijk enkel tot en met het moment van de actie.
Vertel mij dan hoe marginaal het verschil tussen die acties is. Het verschil tussen terug zetten en schorsing?
Of komt de duur van de schorsing door de ernst van de verwondingen van Jakobsen in vergelijking tot de overige renners? dan is de vraag: waardoor zijn de verwondingen van Jakobsen zo veel erger dan in bijna alle andere sprint crashes? Hoe zie jij dat laatste?
Als jij met een lekke band uit de bocht vliegt en de vangrails is verroest waardoor je levenslang invalide bent ipv over de weg geschoven, dan kijkt de verzekering ook naar de verantwoordelijke voor de kwaliteit van de vangrails.
Ik vind de zaak van Ackermann anders want die denkt dat hij een ruimte heeft die hij niet heeft en maakt dus een verkeerde afweging. Ackermann neemt op geen enkel moment een beslissing waarbij hij bewust de gezondheid van een ander in gevaar brengt om zelf te winnen, dus DSQ vind ik daar terecht.
Ik vind de zaak van Bennett ook ietsje anders omdat er nog andere factoren zijn die meespelen. Andere renners die in de buurt zitten etc. Maar mijn inziens was de straf van Bennett ook wel te licht, als het aan mij lag mocht hij naar huis. Dus ik vind dat de UCI daar fout zitten en zwaarder had moeten straffen. Was Liepins of iemand anders daar gevallen met veel schade hadden ze Bennett van mij nog veel zwaarder mogen straffen.
Ik vind de zaak van Groenewegen erger omdat hij een concurrent volledig klem rijdt, Jakobsen heeft geen enkele mogelijkheid meer om te ontwijken. Daarnaast is er geen enkele factor die Groenewegen een fout laat maken. Er is geen andere renner in de buurt, er is geen flauw bochtje, helemaal niks. Hij kiest er voor mij gewoon voor om zijn eigen winstkansen te vergroten met een manoeuvre wat zijn collega’s in gevaar brengt.
Dat ze bij Bennett te licht gestraft hebben, en dat hij dan ook nog het geluk heeft gehad dat er niets gebeurd is, betekent niet dat Groenewegen niet zwaar gestraft mag worden van mij.
Het hoort niet, maar we zien het elke sprint. Diep triest om dan puur op basis van de gevolgen dit soort straffen uit te delen.
maar zoals al door velen aangegeven, mag een straf voor het vergrijp van Bennett in de Vuelta, en soortgelijke gevallen dan niet uitblijven om als UCI nog geloofwaardig te kunnen blijven.
Lost wel t probleem: ‘raakt hij nog op tijd in vorm voor de Tour?’ op.
Maar de een krijgt dus (zowat) een jaar schorsing, en de ander mag de dag erna gewoon weer van start want krijgt niet eens DSQ. Scorebordjury...