‘Dylan Groenewegen geschorst tot begin mei 2021’
Foto: Cor Vos
dinsdag 3 november 2020 om 16:04

‘Dylan Groenewegen geschorst tot begin mei 2021’

Breaking De internationale wielerunie UCI maakt eind deze week de schorsing van Dylan Groenewegen bekend. Vorige week heeft een onafhankelijke arbitragecommissie de strafmaat bepaald. WielerFlits heeft inmiddels begrepen dat Groenewegen voor negen maanden wordt geschorst. Dat betekent dat hij tot 6 mei 2021 niet in actie mag komen.

Met dit scenario zou Groenewegen in principe nog van start kunnen gaan in de Giro d’Italia die op 8 mei van start gaat. De Amsterdammer krijgt nog de kans om in beroep te gaan tegen deze straf. Zo kan hij naar het sporttribunaal CAS in Lausanne gaan. Voor een incident in een sprint is dit een extreem zware straf. Hiermee lijkt er een precedent voor het wangedrag van sprinters te worden neergezet.

Groenewegen wordt geschorst vanwege het veroorzaken van de valpartij in de openingsrit van de Ronde van Polen. Hij week in de massasprint van zijn lijn naar rechts af, waardoor Fabio Jakobsen vol in de dranghekken vloog. Ruim een uur lang waren de artsen bezig om hem te stabiliseren. Vervolgens werd hij in een kunstmatige coma gehouden. De artsen vreesden in de eerste uren dat hij deze val niet zou overleven.

Foto: Cor Vos

Training hervat

Jakobsen heeft inmiddels alweer enkele keren op de fiets gezeten. Over enkele weken hoopt hij weer echt zijn trainingen op te pakken. “Ik hoop dat dan mijn bekkenkam hersteld is, en net zo sterk als voorheen is. Vanaf dan kan ik langzaam beginnen met trainingen op de fiets”, reageerde hij onlangs op zijn sociale media.

Ook Groenewegen zit weer op de fiets. Sportief directeur Merijn Zeeman van Jumbo-Visma gaf dinsdag bij de NOS aan dat het naar omstandigheden oké gaat met hem: “Het heeft enorm veel impact gehad op hem, maar hij krabbelt op. Hij traint goed, zeker ook om z’n zinnen te verzetten.”

Een straf van negen maanden is in de wielersport exceptioneel. Theo Bos werd in 2009 voor een maand geschorst nadat hij Daryl Impey in de Ronde van Turkije in de hekken had geduwd. De Chinees Xin Wang werd voor een half jaar geschorst vanwege een vechtpartij in de Tour of Hainan. Astana-ploegleider Lars Michaelsen moest vijftig dagen buiten de wedstrijden blijven na het veroorzaken van een valpartij in de Tour of Yorkshire in 2018. Terwijl Gianni Moscon vijf weken aan de kant stond na het maken van een slaande beweging in de Tour van datzelfde jaar.

Binnen de UCI wilde gisteren niemand reageren op de schorsing van Groenewegen. Ook het management van Jumbo-Visma onthield zich van commentaar.

RIDE Magazine
214 Reacties
03-11-2020 16:23
bezint eer ge begint, moeilijke worden voor groenewegen, wat heeft dit allemaal gebracht?? Zeker geen 1 st plaats, collega voor t leven mindervalide, denk eens na !
    03-11-2020 16:30
    makkelijke woorden voor jou. Heb je die ook voor alle andere renners met stunts in de sprint? Sagan, Allaphilippe, Ackermann, Bennet... die hebben alleen mazzel gehad met de afloop in tegenstelling tot Dylan.
    03-11-2020 16:30
    Er is gelukkig niemand voor het leven mindervalide. Overdrijven is ook een vak, zelfs bij onze zuiderburen blijkt maar weer.
03-11-2020 16:26
Kijk en dat bedoel ik nou met dat de renners te maken hebben met organisaties die totaal geen verbinding meer hebben met de werkvloer en totaal wereldvreemd aan het worden zijn. En dan zijn ze nog verbaasd dat dit soort organisaties veel kritiek krijgen.

Echt die jongen is al heel zwaar gestraft de afgelopen periode en dan bedoel ik niet door het niet fietsen maar de hele toestand er rond. Kunnen ze gelijk de heer Bennet en al die andere kamikazepiloten ook gelijk schorsen want bij Bennet viel er wel niemand maar als daar iemand onderuit was gegaan en op zijn kop was gevallen en alles had gebroken in zijn lijf dan was de schade ook niet te overzien! Oh en schorsen we de ronde van polen ook even voor 5 jaar voor het verzorgen van een krankzinnige aankomst? Oh en schorsen we gelijk alle ploegleiders en managers even want die sturen als werkgever deze renners het veld in op dat parcours?

Nee de bestuurlijke sportwereld is volledig elke feeling met de sporter (hoofdrolspeler) kwijt en vindt hun eigen positie en regeltjes ten alle tijden boven elke wet verheven. protocollenneukerij en het doodslaan van gezond verstand viert wederom hoogtij. Jammer en zo onnodig!!
03-11-2020 16:26
Tja, als je ziet wat er daarna allemaal gebeurd (Alaphillipe in LBL, Ackermann, Jungels tegen Higuita in de Tour, Jungels vs Higuita was 100 maal erger dan Groenewegen tegen Jakobsen, dus Jungels dan maar gelijk voor 10 jaar schorsen) en TJV en Groenewegen eventueel in beroep gaat en hiemee komen dan heeft UCI in principe geen poot om op te staan.
    03-11-2020 18:53
    Jungels tegen Higuita 100 keer erger? Ben jij wel helemaal lekker?
    04-11-2020 01:58
    nickdt, je lijkt mij een 16 jarige.
    Elders benoem je dat het veel erger is in vergelijking met schade Groenewegen omdat volgens jou Higuita daar de tour verliest. Klinkklare nonsens omdat dit binnen strafrecht en ook binnen de sport niet de maatstaf is. Wel intentie, verwijtbaarheid, opzet etc. en daarnaast of het een finaal gevolg heeft of niet ofwel dood of levenslange invaliditeit etc en niet tijdelijke schade.

    Maar ach, jouw reacties zijn vaker totaal ondoordacht en getuigen van weinig besef.
03-11-2020 16:26
Dan toch een veroordeling, dat had ik niet gedacht. Je zou zeggen dat de uci zichzelf daarmee ook verplicht om in andere gevallen te straffen. Ergens vermoed ik dat dylan liever had gezien dat hij 3 dagen langer werd gestraft: dan ging ie waarschijnlijk naar de tour, waar nu mogelijk de giro nog een optie is.
03-11-2020 16:28
Belachelijk zware straf voor een wedstrijdincident met zware gevolgen. Groenewegen maakt een overtreding, maar de consequentie van het ongeluk is niet alleen zijn schuld. Wat betekent dit voor een andere sprinter die van de lijn afwijkt? Of zijn alleen de gevolgen maatgevend? Wat is de straf voor een onoplettende renner die belt en daardoor zijn collega onderuit haalt? Is remmen in het peloton toegestaan? Mag een renner het gevaar opzoeken? Brrr machtspolitiek van de UCI
03-11-2020 16:28
Dat dylan een straf verdiend, prima, dat de UCI voor 9 maanden kiest: OK. Echter moeten ze dan ook duidelijk harder gaan straffen op alle incidenten Post-Jakobsen-Crash. Er zijn enkele duidelijke voorbeelden van met opzet anderen in gevaar brengen.

Doet de UCI dat niet, dan blijven ze synoniem voor willekeur wat mij betreft.

Overigens mag de ronde van polen ook een straf krijgen met hun hekken.
03-11-2020 16:29
Dit slaat natuurlijk nergens op, maar.................
Als Jumbo een voorbeeld wil geven en de wielersport veiliger wil hebben, dan zouden ze de straf kunnen accepteren om hierna andere ploegen en renners duidelijk te maken dat dergelijke straffen het gevolg kunnen zijn. Het jaar is bijna voorbij en het voorjaar is ook een paar maanden oud voordat Dylan weer mag deelnemen, weinig verloren wedstrijden dus.

Aan de andere kant:
We hebben dit jaar een paar keer sprinters met wangedrag zien sprinten (denk aan de kopstoten van oa Sam Bennett en Sagan).
Ze werden teruggezet in de daguitslag maar zou in deze context dan ook met maanden schorsing bestraft moeten worden. Nu wordt een dergelijke sprintmanoeuvre alleen bestraft aan de hand van de gevolgen.
Ben benieuwd hoe ze hier mee om willen gaan.
    03-11-2020 16:32
    Zou ik ook doen, de straf accepteren (eventueel onder protest) maar dan wel eisen dat er vaker wordt ingegrepen.
    03-11-2020 16:36
    Ik zou het aanvechten als TJV met de eis dat overige sprint misdragingen worden herbeoordeeld naar deze maatstaf (kan dat wettelijk? geen idee :D)
03-11-2020 16:32
Niet zeuren die komt er nog goed vanaf als je de gevolgen ziet. Straf uitzitten, bezinnen, en terug knallen
03-11-2020 16:32
9 maanden maar eigenlijk 2-3 maanden he.
Seizoen begint pas in februari (niet in Australië) en begin mei mag hij terug fietsen.
Mits aangepaste seizoensplanning mist hij dus niet heel veel.
    03-11-2020 16:33
    Mist ook dit jaar hele seizoen al hé omdat dat UCI zo lang erover moet doen!
    03-11-2020 16:36
    Maar was toch geblesseerd.
    En sanctie werkt met terugwerkende kracht dus heeft slechts 2-3 maanden echt last van deze straf.
    Hadden ze hem 6 maanden gegeven had hij geen last gehad van de schorsing.
    03-11-2020 16:37
    De 9 maanden straf is er echter wel en die staat.
    03-11-2020 16:44
    Ja, maar bijvoorbeeld dopingstraffen werken vaak niet met terugwerkende kracht, deze wel. Dus dat valt dan wel mee.
    03-11-2020 17:26
    Ja, hij was geblesseerd. Maar met een gebroken sleutelbeen had hij prima weer vanaf September kunnen koersen.
    Hij heeft dus zeker nog 2 maanden gemist van dit seizoen.
03-11-2020 16:33
Belachelijk dit. Verder eens met iedereen hierboven. Dat er straf komt prima maar dit is in geen verhouding.
03-11-2020 16:33
Jeetje, is iedereen hier vergeten wat een afgrijselijke val Jacobsen had? Het is een wonder dat hij nog leeft en zelfs weer kan gaan sporten he!!!
Groenewegen mag in zijn handjes knijpen dat hij überhaupt weer mag fietsen. Ik hoop dat hij het fatsoen heeft om niet in beroep te gaan trouwens..
    03-11-2020 16:36
    Niet eens met je. Dan zouden alle andere fouten ook zo zwaar bestraft moeten worden. Waaronder de poolse organisatie voor het leven niet meer een ronde laten organiseren.
    03-11-2020 16:40
    Dan kijk je dus naar de gevolgen en niet zo zeer naar de actie op zich. Die is uiteraard wel verkeerd, maar het is overduidelijk dat de UCI hier vooral kijkt naar de gevolgen. Hoe vaak is het maar net goed gegaan ondanks een doldwaze actie van een renner?
    03-11-2020 16:42
    En dat de val zo verschrikkelijk was komt met name door het parcours en de bizar slechte nadars.

    Het is overigens JaKobsen, met een K.
    03-11-2020 16:46
    Die val vergeet ik nooit meer verstnad op nul. Echter heeft oorzaak/intentie veel zwaardere weging in het rechtsysteem als de gevolgen. Vervolgens mag je de vraag stellen hoe komt het dat deze keer de gevolgen zo erg zijn i.t.t. voorgaande sprint crashes? Rondvliegende hekken en het materiaal daarachter spelen een grote rol in de ernst van de verwondingen. Kan dylan daar wat aan doen? nee. Dus de ernst van de gevolgen (val) van de actie (duwen / dichtgooien) is niet volledig aan dylan te wijten.

    Daarnaast is het grotere probleem van velen hier dat de UCI onevenredig straft. Andere sprint acties met veel duidelijkere intenties laten ze met op zn hoogst een DSQ lopen. Die discrepantie is wat velen hier stoort (incl. mij)
    03-11-2020 17:14
    mee eens
    03-11-2020 20:26
    Ok, ik vat jullie bezwaren even samen:

    1. Dylan heeft het niet zo bedoeld
    2. Hullie (de organisatie) waren ook fout

    Je bent als volwassen persoon verantwoordelijk voor de gevolgen van jouw acties en de gevolgen waren in dit geval afgrijselijk. Zo afgrijselijk, dat ik deze schorsing tot 9 Mei niet te zwaar vind. Hopelijk gebruikt Dylan deze tijd om zich nog langer te bezinnen.
03-11-2020 16:34
Dit is gewoon een voorbeeld stellen. Buiten proporties.
    03-11-2020 17:14
    klopt, staat helemaal niet in verhouding met de gevolgen, levenslang misschien overdreven maar minstens 3 jaar had ik wel verwacht, zijn naam zal ik nooit maar ook nooit meer uitspreken
    03-11-2020 19:22
    En het gevang in zeker?
03-11-2020 16:34
Als dit uiteindelijk ook zo uitgevoerd gaat worden, is het vooral de vraag: wat en hoe dan verder? Hoe gaat de UCI voortaan sprinters straffen? Consequent is het nu al niet, maar met zo'n forse strafmaat kan je er niet meer onderuit om sprinters veel harder en vaker te straffen bij het uitwijken van lijnen of duwbewegingen. Je kan niet enkel naar de consequenties kijken.
03-11-2020 16:38
De symbolische straf waarvan je wist dat hij ging komen.
Ik zou als Jumbo zijnde dus wel in beroep gaan hiertegen, staat niet in verhouding met eerder uitgedeelde straffen.
Bestraffen is goed, maar wel consequent en gelijkwaardig!
03-11-2020 16:39
Buitenproportionele straf.
03-11-2020 16:43
Groenewegen zal deze straf als een man accepteren, wetende dat het effectief om een week of 8-10 gaat tijdens de coronaperiode. Op papier zwaarder gestraft dan het in praktijk zal zijn, maar een duidelijk signaal.
Natuurlijk moeten we naar een situatie waarin de leemte tussen 0 dagen schorsing (Ackermann Scheldeprijs) en Groenewegen (Polen) 9 maanden zinnig en wordt opgevuld. Indien deze straf het begin is van handhaven én streng straffen dan wordt de wielersport uiteindelijk veiliger, omdat er puntje bij paaltje veiligere keuzes gemaakt worden door de renners.
03-11-2020 16:50
Dit is duidelijk het Lefevre effect. Wat een monstrueze straf! Staat niet in verhouding met de daad.
Ik noem bewust niet het gevolg van de daad, want dat vindt ik meer een verantwoording van de organisatie van de ronde van Polen.
03-11-2020 16:57
Bij deze buitenproportionele straf hoort ook consequent handelen in de vele ontsierde sprints na Polen. Hierin schitterert de UCI in gebrek aan doortastendheid. Mijn verwachting is dan ook dat Dylan slachtoffer wordt van symboolpolitiek en er verder geen fuck veranderd.
03-11-2020 16:59
Terechte straf. Accepteren, doorgaan, en vooral nooit maar dan ook nooit meer zoiets doms doen in een sprint.
    03-11-2020 16:59
    Dus jij vindt dat iedereen die van zijn lijn wijkt in een sprint 9 maanden geschorst moet worden?
    03-11-2020 17:10
    Nee.

    en ik heb ook geen zin meer om uit te leggen waardoor deze sprintfout heel veel groter is dan andere sprintfouten waarbij het gewoon van de lijn afwijken is.

    Maar ik vind de straf dus terecht, zeker gezien de schade die Dylan heeft aangericht. Wat dus natuurlijk ook gewoon een factor moet zijn bij het bepalen van een straf.
    03-11-2020 17:12
    Ik snap ook wel dat dit niet 'gewoon' van de lijn afwijken is. Het is iemand klemzetten tussen jezelf en de hekken, en het gat eigenlijk te laat dicht gooien. Hebben we vaker gezien, gelukkig zonder zulke bizarre gevolgen en straffen.

    Dat die bizarre gevolgen (groten)deels door het parcours en de hekken komen spreekt natuurlijk ook voor zich, nadars horen niet over de volledige breedte van de straat te vliegen en horen zeker niet los te schieten. In hoeverre kan je dit uberhaupt meenemen in een straf volgens jou?
    03-11-2020 17:29
    Kim jung poels: als we het moment vanaf vallen vergeten en enkel kijken naar de actie van Dylan:

    Deur te laat dicht doen en bewuste elleboog(discutabel maar neem maar mee). Nu kijk je de finish van LBL terug. Kijk de sprint van Sam Bennet terug. en de scheldeprijs van Ackermann.

    Vergeet de afloop en kijk enkel tot en met het moment van de actie.

    Vertel mij dan hoe marginaal het verschil tussen die acties is. Het verschil tussen terug zetten en schorsing?

    Of komt de duur van de schorsing door de ernst van de verwondingen van Jakobsen in vergelijking tot de overige renners? dan is de vraag: waardoor zijn de verwondingen van Jakobsen zo veel erger dan in bijna alle andere sprint crashes? Hoe zie jij dat laatste?
    03-11-2020 17:34
    Het moment vanaf de val telt nu eenmaal mee. Deal with it
    03-11-2020 17:54
    mic: ja tuurlijk, maar point being is dat de ernst van de schade mede door anderen komt.

    Als jij met een lekke band uit de bocht vliegt en de vangrails is verroest waardoor je levenslang invalide bent ipv over de weg geschoven, dan kijkt de verzekering ook naar de verantwoordelijke voor de kwaliteit van de vangrails.
    03-11-2020 18:43
    Ik vind de zaak van Flip anders. Dat is heel dom sprinten, maar hij rijdt 1 niemand klem, en 2 gebruikt er geen elleboog bij. Ik vind dat met name een onhandig manoeuvre.

    Ik vind de zaak van Ackermann anders want die denkt dat hij een ruimte heeft die hij niet heeft en maakt dus een verkeerde afweging. Ackermann neemt op geen enkel moment een beslissing waarbij hij bewust de gezondheid van een ander in gevaar brengt om zelf te winnen, dus DSQ vind ik daar terecht.

    Ik vind de zaak van Bennett ook ietsje anders omdat er nog andere factoren zijn die meespelen. Andere renners die in de buurt zitten etc. Maar mijn inziens was de straf van Bennett ook wel te licht, als het aan mij lag mocht hij naar huis. Dus ik vind dat de UCI daar fout zitten en zwaarder had moeten straffen. Was Liepins of iemand anders daar gevallen met veel schade hadden ze Bennett van mij nog veel zwaarder mogen straffen.

    Ik vind de zaak van Groenewegen erger omdat hij een concurrent volledig klem rijdt, Jakobsen heeft geen enkele mogelijkheid meer om te ontwijken. Daarnaast is er geen enkele factor die Groenewegen een fout laat maken. Er is geen andere renner in de buurt, er is geen flauw bochtje, helemaal niks. Hij kiest er voor mij gewoon voor om zijn eigen winstkansen te vergroten met een manoeuvre wat zijn collega’s in gevaar brengt.

    Dat ze bij Bennett te licht gestraft hebben, en dat hij dan ook nog het geluk heeft gehad dat er niets gebeurd is, betekent niet dat Groenewegen niet zwaar gestraft mag worden van mij.
    03-11-2020 21:44
    Uitstekende analyse KJP.
03-11-2020 17:01
Belachelijk inderdaad..
Het hoort niet, maar we zien het elke sprint. Diep triest om dan puur op basis van de gevolgen dit soort straffen uit te delen.
03-11-2020 17:02
op zich goed dat de UCI een daad stelt.
maar zoals al door velen aangegeven, mag een straf voor het vergrijp van Bennett in de Vuelta, en soortgelijke gevallen dan niet uitblijven om als UCI nog geloofwaardig te kunnen blijven.
03-11-2020 17:10
Ridicule straf natuurlijk. Zal in beroep nog wel wat minder worden.
Lost wel t probleem: ‘raakt hij nog op tijd in vorm voor de Tour?’ op.
03-11-2020 17:12
durven ze dat nog een straf noemen in deze corona tijden die wellicht nog tot de zomer volgend jaar gaat duren
03-11-2020 17:30
Als dit soort straffen consistent worden toegepast dan nog ok...

Maar de een krijgt dus (zowat) een jaar schorsing, en de ander mag de dag erna gewoon weer van start want krijgt niet eens DSQ. Scorebordjury...
03-11-2020 17:32
Achterlijk

Reacties zijn gesloten.