Dwars door Vlaanderen schrapt Kanarieberg na valpartij Wout van Aert: “Het wielrennen verandert”
foto: Cor Vos
vrijdag 29 november 2024 om 09:21

Dwars door Vlaanderen schrapt Kanarieberg na valpartij Wout van Aert: “Het wielrennen verandert”

Zoek in 2025 niet langer naar de Kanarieberg in het parcours van Dwars door Vlaanderen. De organisatie heeft laten weten de afdaling richting de klim te gevaarlijk te vinden om deze weer op te nemen in de route. De verandering  wordt doorgevoerd naar aanleiding van de zware val van Wout van Aert, waarbij de Belg zijn sleutelbeen, borstbeen en zeven ribben brak.

Donderdag vond de parcoursvoorstelling van de volgende editie van Dwars door Vlaanderen plaats. De organisatie heeft de afdaling naar de Kanarieberg dus als te gevaarlijk beoordeeld. De aanloop naar de helling levert zeer veel nervositeit op, zoals in 2024 merkbaar was. Grote namen als Wout van Aert, Jasper Stuyven en Biniam Girmay schoven over het asfalt na een grote valpartij. Allen liepen zware verwondingen op en moesten een tijdlang aan de kant.

“Na de val van vorig jaar hebben we een evaluatie gemaakt met Flanders Classics”, tekent Het Nieuwsblad de woorden van voorzitter Pavel Desmet op. “Het wielrennen verandert. Voorbereidingskoersen bestaan niet meer. In alle wedstrijden wordt tegenwoordig met het mes tussen de tanden gekoerst. Daarom hebben we beslist om het parcours te wijzigen om de veiligheid nog te verbeteren.”

Ook de kasseien van de Varent moeten er aan geloven. “Die hadden geen meerwaarde”, aldus koersdirecteur Guy Delesie. De Kortekeer wordt dan weer vervangen door Berg Ten Houte, die al onderdeel van het parcours was, en zo dus twee keer bedwongen zal moeten worden. Ook Ladeuze verdwijnt. Dat gat zal opgevuld worden door de Eikenberg.

De finish van Dwars door Vlaanderen blijft in Waregem. De mannen gaan van start in Roeselare, terwijl de vrouwen op de Hippodroom in Waregem starten. Dwars door Vlaanderen wordt volgend jaar op woensdag 2 april verreden.

RIDE Magazine
18 Reacties
29-11-2024 10:43
Als Benoot op de trappers gaat staan in een afdaling die al als gevaarlijk beschouwd wordt, dan vraag ik me af in hoeverre het 'de schuld' van het parcours is. Ik denk eerder dat het de renners zijn die onverantwoorde risico's nemen.
29-11-2024 12:32
God Van Aert ligt tegen de grond door een eigen stuurfout en hop, het parcours moet op de schop!
    29-11-2024 19:59
    Helemaal eens. De stoep waar hij op klettert in de Tour mag noooit meer gepasseerd worden. Die bocht in Parijs waar hij op onverklaarbare wijze onderuit gaat ook niet en die afdaling van de Vueltaberg mag nooit meer afgedaald worden. De enige juiste conclusie is dat Van Aert veel te vaak valt door veel te vaak op limiet te sturen. Niks geen schuld van parcours.
29-11-2024 10:38
Belachelijk. Als men vanuit de auto de renners de dood in jaagt ( Go Go Go ) dan maakt het niet uit waar we koersen. We vallen dan gewoon ergens anders.
29-11-2024 10:14
Ze moeten binnen het peloton ook gewoon wat normaal gaan doen, als een wasmachine tegen 85 km/h over de weg rijden in peloton vorm is toch gewoon vragen om miserie, al kan je tegen 55 km/h op een vlakke weg ook gewoon dezelfde blessures oplopen dus dan gaan ze nu wel ergens anders in koor vallen als de mindset zo blijft.
    29-11-2024 10:39
    Het is een race , om het eerst ja . Ken je dat ?
    Het parcours moet zo veilig mogelijk !
    29-11-2024 10:52
    Een F1 coureur rijdt snellere rondjes wanneer hij in wielerpakje in zijn bolide zit. Op Zandvoort in de kwalificatie kan dat 0,15 sec. uitmaken. Dit jaar het verschil tussen p6 en p8 in de kwalificatie. Ondanks dat het doel is om zo snel mogelijk rondjes te rijden, hebben de coureurs verplicht een brandwerende overall, handschoenen en schoenen aan, wat 4 kilo extra is. De reden is veiligheid. Die mindset is in het wielrennen totaal niet aanwezig omdat alles ondergeschikt lijkt aan die o zo heilige snelheid.
    29-11-2024 17:29
    @ panache
    Ze hebben toch een stukje piepschuim op hun hoofd he
    29-11-2024 21:39
    Voor zover ik weet was het nog ergens 50 km voor de meet, ik dacht dat je pas aan de meet eerste moet zijn. Nu trok visma door op die kanarieberg maar in de rvv zie je dit gedrag al op 130 km van de meet om dan op het bergje zelf praktisch stil te staan en de boel op te houden. Dan denk ik inderdaad, doe normaal.
29-11-2024 11:44
Wat een onzin….gewoon een stuurfout die overal kan gebeuren. Dus moet de aanloop naar de Kwaremont ook geschrapt worden? Respect in het peloton en ploegleidersauto voor anderen zal beter helpen naar mijn mening. Kleiner peloton ook.
    29-11-2024 11:46
    Kleiner peloton was het daar al, was een gedecimeerd pak der besten. Als je met de helft minder start blijven nog precies dezelfde toprenners voor deze koersfase over.
29-11-2024 09:35
Die vreselijke foto moet dat nou telkens weer :(
Verder heel goed nieuws dit
29-11-2024 10:39
Beter lijmen ze Tiesj Benoot gewoon aan zijn zadel vast.
29-11-2024 10:51
Prachtig voorbeeld van (toch gedeeltelijk) 'nadat het kalf verdronken is dempt men de put'.

Nu herschrijf je de koers wat bij een eerste editie al sowieso wat extra paniek leidt en bij de tweede keer is er al een andere plek gekozen om helemaal kanarie te gaan.

De hier nu gaande Benoot/Visma-blaming vind ik onterecht en subjectief trouwens. Even goed was het team TREK of een ander geweest die daar de boel hadden laten crashen. Het was kennelijk gewoon de dag voor zoiets, was echt paniek in de tent.
29-11-2024 13:06
"Dwars door Vlaanderen schrapt Wout van Aert na valpartij Kanarieberg, het wielrennen verandert"
29-11-2024 10:03
Goh ja, voor een groot stuk window dressing he. Anders was die er al voor de valpartij uitgehaald. En er zijn dan nog tig passages met eenzelfde risico/impact waar ze het niet over hebben.
    29-11-2024 10:14
    Voor een deel heb je gelijk, maar die afdaling er nu pas uithalen vind ik toch een duidelijk gevalletje 'beter laat dan nooit'.

    Er zijn inderdaad ook vele andere gevaarlijke punten in het voorjaar en valpartijen zullen er altijd bijhoren, maar het is ook niet zo dat dit punt voor 'De Val' niet ter discussie stond: https://www.wielerflits.nl/nieuws/van-aert-en-stuyven-wezen-in-enquete-al-op-gevaar-van-afdaling-richting-kanarieberg-altijd-een-stressmoment/
29-11-2024 12:42
Jammer dat deze passage eruit gaat, ik vond het wel spectaculair.

Het motto “faster and faster, untill the thrill of speed overcomes the fear of death” wordt steeds meer van toepassing op het huidige peloton.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine