Dwars door Vlaanderen schrapt Kanarieberg na valpartij Wout van Aert: “Het wielrennen verandert”
Zoek in 2025 niet langer naar de Kanarieberg in het parcours van Dwars door Vlaanderen. De organisatie heeft laten weten de afdaling richting de klim te gevaarlijk te vinden om deze weer op te nemen in de route. De verandering wordt doorgevoerd naar aanleiding van de zware val van Wout van Aert, waarbij de Belg zijn sleutelbeen, borstbeen en zeven ribben brak.
Donderdag vond de parcoursvoorstelling van de volgende editie van Dwars door Vlaanderen plaats. De organisatie heeft de afdaling naar de Kanarieberg dus als te gevaarlijk beoordeeld. De aanloop naar de helling levert zeer veel nervositeit op, zoals in 2024 merkbaar was. Grote namen als Wout van Aert, Jasper Stuyven en Biniam Girmay schoven over het asfalt na een grote valpartij. Allen liepen zware verwondingen op en moesten een tijdlang aan de kant.
“Na de val van vorig jaar hebben we een evaluatie gemaakt met Flanders Classics”, tekent Het Nieuwsblad de woorden van voorzitter Pavel Desmet op. “Het wielrennen verandert. Voorbereidingskoersen bestaan niet meer. In alle wedstrijden wordt tegenwoordig met het mes tussen de tanden gekoerst. Daarom hebben we beslist om het parcours te wijzigen om de veiligheid nog te verbeteren.”
Ook de kasseien van de Varent moeten er aan geloven. “Die hadden geen meerwaarde”, aldus koersdirecteur Guy Delesie. De Kortekeer wordt dan weer vervangen door Berg Ten Houte, die al onderdeel van het parcours was, en zo dus twee keer bedwongen zal moeten worden. Ook Ladeuze verdwijnt. Dat gat zal opgevuld worden door de Eikenberg.
De finish van Dwars door Vlaanderen blijft in Waregem. De mannen gaan van start in Roeselare, terwijl de vrouwen op de Hippodroom in Waregem starten. Dwars door Vlaanderen wordt volgend jaar op woensdag 2 april verreden.
Het parcours moet zo veilig mogelijk !
Ze hebben toch een stukje piepschuim op hun hoofd he
Verder heel goed nieuws dit
Nu herschrijf je de koers wat bij een eerste editie al sowieso wat extra paniek leidt en bij de tweede keer is er al een andere plek gekozen om helemaal kanarie te gaan.
De hier nu gaande Benoot/Visma-blaming vind ik onterecht en subjectief trouwens. Even goed was het team TREK of een ander geweest die daar de boel hadden laten crashen. Het was kennelijk gewoon de dag voor zoiets, was echt paniek in de tent.
Er zijn inderdaad ook vele andere gevaarlijke punten in het voorjaar en valpartijen zullen er altijd bijhoren, maar het is ook niet zo dat dit punt voor 'De Val' niet ter discussie stond: https://www.wielerflits.nl/nieuws/van-aert-en-stuyven-wezen-in-enquete-al-op-gevaar-van-afdaling-richting-kanarieberg-altijd-een-stressmoment/
Het motto “faster and faster, untill the thrill of speed overcomes the fear of death” wordt steeds meer van toepassing op het huidige peloton.