Dumoulin: “Zou mezelf graag eens testen in de komende bergritten”

vrijdag 14 juni 2019 om 18:38
Dumoulin: “Zou mezelf graag eens testen in de komende bergritten”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin rolde vandaag als vijftigste over de finish in het Critérium du Dauphiné, op ruim elf minuten van ritwinnaar Julian Alaphilippe. Zijn ploeg Sunweb en hij kozen ervoor om vandaag niet teveel energie te verspillen met het oog op het zware slotweekend.


“Toen we besloten de vroege vlucht te laten gaan, deden we het rustig aan om wat krachten te sparen”, lichtte Dumoulin toe. Julian Alaphilippe, Gregor Mühlberger en Alessandro De Marchi kregen al vroeg in de 226 kilometer lange etappe naar Saint-Michel-de-Maurienne een vrijgeleide van het peloton. Daarin bewaarden veel renners hun kruit in aanloop naar de twee afsluitende ritten naar Pipay en Champéry.

“Ik voelde me beter vandaag, dus ik zou mezelf graag eens testen in de komende bergetappes”, kondigde de Nederlander voorts aan. In de Dauphiné keerde hij terug na de knieproblemen die hem parten speelden in de Giro d’Italia. “Weliswaar moet ik afwachten hoe de knie zich houdt, maar als het goed voelt dan wil ik het proberen. De strijd om het klassement wordt hevig morgen, dus we gaan wat er gebeurt en dat nemen we als uitgangspunt.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

Ruben_ 14 juni 2019 om 18:51

Goh wat is die Dumoulin een partij negatief toch WF-ers? ;-)

Gilberto 14 juni 2019 om 18:59

Jij bent er zo eentje die ergens tegen blijft ageren, niet doorhebbende dat je zelf nog irritanter word dan hetgeen je poogt belachelijk te maken?

belasco 14 juni 2019 om 19:09

"…dus we gaan wat er gebeurt en dat nemen we als uitgangspunt.”

Hij is niet alleen negatief; hij kan ook geen normaal Nederlands meer spreken? :)

Jean Dumas 15 juni 2019 om 08:33

Je bent een sjembek dat zeurt, maar je weet niet watskeburt,

Groetjes Tom

deluxe 14 juni 2019 om 19:25

“Toen we besloten de vroege vlucht te laten gaan, deden we het rustig aan om wat krachten te sparen”

Wat is dit nu weer voor slap geouwehoer. We zitten bijna in juli en subweb heeft met moeite 6 overwinningen behaald dit jaar. Je moet gvd je ballen eraf draaien en elke etappe met een plan komen om te winnen. Of rijden ze hier met een kopman voor een goeie klassering? Asjeblieft zeg.

Paul1963 14 juni 2019 om 20:13

@deluxe, misschien wordt het tijd om die van jezelf eraf te draaien…..wordt je rustiger van….

vanSpringel 14 juni 2019 om 22:07

Morgen doet developteam van Sunweb ook al niet mee met de ploegentijdrit in Gilze. Onze ploeg heeft zelfs 3 uitvallers maar weten op de valreep nog vervangers op te snorren. Waar een wil is, is een weg !

Pietspeed 15 juni 2019 om 01:39

Eens met Deluxe. Potverdomme de beuk erin. Sunweb is evenzeer n WT team als DQS, en die vlammen en winnen bijna elke dag. Butget daar is echt niet zoveel meer. Dumoulin wordt n miljoen plus oid betaald. Elke dag lees je alleen maar voorzichtige berichtjes. Dumoulin is n slimme, bespraakte kerel, maar op n bepaald moment moet ie weer ns spreken met z’n benen. MVDP draait nb z’n ballen bijna n heel jaar eraf. Kom op Tommie

SteelHorseCowboy 14 juni 2019 om 19:31

Hij wil zich testen dus hij doet het rustig aan…

Jasperdewaal11 14 juni 2019 om 19:35

De man met een plan ;)

Tuubke 14 juni 2019 om 19:35

Nou, dan ga ik er zaterdag eens goed voor zitten. Wat zou hij gaan doen? Proberen één of twee mannetjes vooruit te sturen en zelf vol in de aanval op de voorlaatste klim? Dat zou nog eens prachtig zijn! Je niks aantrekken van wie er al dan niet in je wiel zit, simpelweg alles geven om zo’n etappe binnen te harken.

Romāns Vainšteins 14 juni 2019 om 19:55

Ergens zielig hoe ons voormalige wonderkind behandeld wordt nu

Gilberto 14 juni 2019 om 19:57

Wie wat waar hoe?

Romāns Vainšteins 14 juni 2019 om 20:17

Gewoon in algehele zin. Het zal ook zeker met de komst van newboy VdP te maken hebben maar als je bekijkt hoe Dumoulin tot zijn girozege besproken in wordt in vergelijking met na die tijd kan ik niet anders vaststellen dat hij behoorlijk snel zijn halfgodstatus verloren is terwijl het wel degelijk 'onze' grootste hoop op een tourzege sinds bijzonder lange tijd is.

Zoals eerder al gesteld krijg ik dan dat liedje van Brood en Vrienten in mijn hoofd en temeer besef ik hoe vol bovenop de Nederlandse cultuur dat nummer geschreven is.

Een sociaal psycholoog zou er mee kunnen staven dat patriotten makkelijker knakken.

Brabander 14 juni 2019 om 20:26

Niet te generaliserend worden nu. Hoewel er zeker een kern van waarheid in zit. 'Het Nederlandse volk' bestaat mijns inziens niet. Het probleem is meer die succesfanboys, die zich te pas en te onpas manifesteren en dan vooral op social media. Kijk naar Ajax afgelopen seizoen en Mathieu van der Poel nu. En die succesfanboys zijn vaak nogal aanwezig. De echte liefhebbers en supporters zijn meestal niet zo schreeuwerig dus vallen minder op

Gilberto 14 juni 2019 om 20:37

Ah zo, ja, zo werkt dat helaas in de huidige maatschappij. Waan van de dag he

rennerske 14 juni 2019 om 21:32

Inderdaad Romans, ergens heel zielig en vooral heel sneu zoals er gereageerd wordt op een topsporter die, heel begrijpelijk na zo’n val, twijfelt over zijn fysieke gesteldheid en vorm.

Martino87 14 juni 2019 om 21:43

Helemaal eens met RV! Dumoulin is een van de beste Nederlanderse wielrenners ooit. Triest hoe kansloos een aantal hier steeds op hem reageert. Ben benieuwd hoe die mensen er over tien jaar tegen aan kijken als er wellicht niet een Nederlander meer om de knikkers meedoet in grote ronden.

Gilberto 14 juni 2019 om 21:45

@rennerske
Ik vind dat jullie nogal overdrijven hoor.
Ik ben totaal niet van het ophemelen als het goed gaat, en meteen afzeiken en neersabelen als het wat minder is, schurfthekel aan die waan van de dag mentaliteit.
Maar wat word er nou eigenlijk helemaal voor schandaligs geroepen dan? Stel je toch eens niet zo aan

Zelfde vraag aan Martino, welke reacties vind jij zo triest en kansloos?

Romāns Vainšteins 14 juni 2019 om 22:50

Het gedeelte triest&kansloos is niet zozeer overheersend maar toch zeker wel het brood&vrienten gehalte, die zitten nu bij anderen te kwijlen.

Wat altijd zo lachwekkend is is dat wanneer men wint 'er een goeie kop op staat' , iemand 'bijzonder intelligent' is trekjes van 'patronschap' vertoont en als het net iets minder gaat (want het gaat om kleine marges in deze sport) verdwijnt met name dit type lofzang als sneeuw voor de zon. Ook alle interviews en uitspraken zijn ineens een stuk minder.

Dumoulin is altijd dezelfde gebleven > Een snuggere en aardige wat mij betreft vrij typisch Limburgse gast met wat introverte (laat me met rust) en sarcastische trekjes (vraag niet steeds naar de bekende weg joh). Als renner is het los van de ITT geen stylist maar vooral een oersterke beuker die enorm goed van zichzelf weet wat wel of geen zin heeft.

Als je als fan inhaakt in de polonaise dan is het toch een beetje naaierij om er halverwege als schakel tussenuit te muizen.

rennerske 14 juni 2019 om 23:27

En zo is het Romans! Driewerf bravo!

Wheely 15 juni 2019 om 00:19

Ik vind het wel een beetje overdreven hoor RV. Volgens mij zijn de lui die hem nu “bekritiseren” helemaal niet dezelfden die hem eerst ophemelden. Verwachtte je hier nou echt reacties als “hup Tom” of “geweldig gereden” te lezen? Maak je maar geen zorgen, er zijn nog genoeg fans van Dumoulin.

skylimit 14 juni 2019 om 20:30

Die Dumoulin springt ook van de hak op de tak. Gisteren nog lopen zeuren dat als de knie zo blijft de Tour de France geen zin heeft. Nu wil hij zich morgen testen.
Wat wil hij in godsnaam testen morgen? Kijken of hij die splinter misschien uit de knie
kan rijden ?

Pat McQuaid 14 juni 2019 om 20:39

“Die” Dumoulin heeft wat gepresteerd in zijn leven. En jij?

aardappeljager 14 juni 2019 om 20:52

Met het gebruik van die weten we dat het over de Dumoulin uit het artikel gaat en niet over Samuel ;)

Romāns Vainšteins 14 juni 2019 om 20:55

Koerst die kleine Dumoulin nog ? Kan me menig tour herinneren dat ie de eerste week al met allerlei bandages in de laatste wielen van het peloton bungelde, net een minimummietje, erg herkenbare renner.

Brabander 14 juni 2019 om 21:21

Die is een paar weken geleden toch gestopt?

Edit: paar weken geleden aangekondigd dat-ie er einde van het seizoen mee kapt

Samlambeej 14 juni 2019 om 21:51

Samuel Dumoulin stopt ermee na dit seizoen. Hij is 38.

T.I.N.U.S. 14 juni 2019 om 20:32

Ik hoop gewoon op een vroege aanval van Tom dit weekende.
Suc6 vol of niet, maakt niet uit.

master-pieter 14 juni 2019 om 20:54

Ik vind het waardevoller als hij gewoon bij de klassementsmannen blijft morgen en er dan hard van kan wegrijden. Vroege vlucht zegt me niet zoveel, want dat zijn vermoedelijk niet de beste klimmers deze ronde

skylimit 14 juni 2019 om 21:06

@aardappeljager samuel doet niet mee aan de dauphine en ik weet niet of hij ook problemen heeft met zijn knie;)

@pat mcquaid; “die” pat heeft het wielrennen ook beter gemaakt als bestuurder….

Maar probeer eens inhoudelijk te reageren al is dat voor een “oud” bobo moeilijk.
Dumoulin spreekt zichzelf toch tegen en hij probeert zich aan alle kanten in te dekken.
Als die splinter in zijn knie problemen veroorzaakt en zegt dat het zo geen zin heeft om aan de Tour te beginnen, hoe kan je dan een dag later ijskoud zeggen dat je morgen je zelf gaat testen in een bergetappe.

Akiria 14 juni 2019 om 21:09

Omdat hij misschien als topsporter teleurgesteld was in het resultaat van zijn tijdrit?

HaxVanMeeswijk 14 juni 2019 om 23:52

Omdat hij op geen enkele wijze verantwoording aan jou verschuldigd is.

girardengo 15 juni 2019 om 00:09

Sommigen zijn al vergeten dat hij in de Giro op zijn knie is gevallen en op een moeilijke weg terug is. Nou ja, ik vind dat je in dat geval als weldenkend mens helemaal niet meer hoeft te regeren. Maar het is kenmerkend voor een deel van de sportvolgers (niet iedereen gelukkig), die kortzichtigheid (laten we het beestje maar bij de naam noemen).

Pietspeed 15 juni 2019 om 02:04

De meeste weten wel degelijk dat Tom in de Giro is gevallen, en daarbij letsel aan zijn knie had. Wat echter niet bekend is, is de exacte aard en ernst van het letsel en in hoeverre dat zijn presteren beinvloedt. Het letsel is een zaak tussen rijder, ploegarts, team en verzekeraar oa. Wat er over door het team naar buiten wordt gebracht wordt uiteraard zo verstandig mogelijk voor renner, team, sponsors, etc gecommuniceerd. Dat het vaak onnozele, goedgelovige publiek graag veel gelooft is nu eenmaal onderdeel van brood en spelen. Daarbij spelen marketing en communicatie een grote rol. Iig, lijkt t dat girardengo qua beeldvorming een vrij gemakkelijk te beinvloeden persoon is.

Pietspeed 15 juni 2019 om 02:12

De meeste weten wel degelijk dat Tom in de Giro is gevallen, en daarbij letsel aan zijn knie had. Wat echter niet bekend is, is de exacte aard en ernst van het letsel en in hoeverre dat zijn presteren beinvloedt. Het letsel is een zaak tussen rijder, ploegarts, team en verzekeraar oa. Wat er over door het team naar buiten wordt gebracht wordt uiteraard zo verstandig mogelijk voor renner, team, sponsors, etc gecommuniceerd. Dat het vaak onnozele, goedgelovige publiek graag veel gelooft is nu eenmaal onderdeel van brood en spelen. Onderschat de zgn sportvolger niet. Iig, lijkt t dat girardengo qua beeldvorming een vrij gemakkelijk te beinvloeden persoon is.

girardengo 15 juni 2019 om 11:59

Wat wil je nou eigenlijk beweren? Het gaat erom dat je als volger niet te veel moet geloven en niet te snel moet oordelen of veroordelen. Dat doen sommigen (en niet iedereen dus!) helaas wel.

xistnc 15 juni 2019 om 00:12

Ik ben benieuwd wat Tom verstaat onder ‘testen’. Meezitten in een vlucht van 13 man lijkt me fysiek een prima test, maar zoiets test niet hoe hij ervoor staat ten opzichte van de toppers.

mus van de maasstad 15 juni 2019 om 07:29

Geen goed teken dit met oog op de tour.