Dumoulin, Kruijswijk, Mollema en Poels naar Rio
dinsdag 31 mei 2016 om 15:55

Dumoulin, Kruijswijk, Mollema en Poels naar Rio

De Nederlandse selectie voor de Olympische Spelen in Rio de Janeiro bestaat uit Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk, Bauke Mollema en Wout Poels. Dat heeft de KNWU bekendgemaakt. Dumoulin en Poels zullen naast de wegwedstrijd ook de tijdrit voor hun rekening nemen.

De voordracht moet officieel nog worden goedgekeurd door sportkoepel NOC*NSF, maar dat is een formaliteit. Bondscoach Johan Lammerts kiest voor dit viertal omdat ‘deze renners goede prestaties hebben neergezet in wedstrijden vergelijkbaar met het olympisch wegparcours, waardoor dit de sterkst mogelijke selectie voor de Olympische Spelen is’, staat in het persbericht.

De wegwedstrijd voor de mannen vindt plaats op zaterdag 6 augustus. Vier dagen later, op woensdag 10 augustus, is de tijdrit.

Omdat er slechts vier man geselecteerd mogen worden, moest Lammerts veel renners teleurstellen. Onder anderen Robert Gesink en Wilco Kelderman vallen buiten de boot.

[poll id=”249″]

RIDE Magazine
213 Reacties
31-05-2016 18:03
Ik had blind Gesink opgeschreven. Verzaakt nooit, heeft idd (zware) eendagswedstrijden gewonnen die bovendien ook op lokale rondjes worden gereden. Emilia 2 keer (?) dacht ik, Montreal en Quebec, dat is 4 keer winst in grote eendaagse koersen. Geen LBL, maar ook niet voor pannekoeken. In Beijing op de OS ook prima NL vertegenwoordigd.

Op Poels en Dumoulin valt weinig aan te merken. Maar Kruijswijk en Mollema... Pff, daar had Gesink best mogen staan
31-05-2016 18:07
Jammer voor Gesink, die zich toch zeer loyaal heeft opgesteld richting ploeggenoten en bondscoach (oa WK vorig jaar volledig als helper voor de laatste rondjes).
Kruijswijk in een eendags-koers, zdat zou voor het eerst zijn, Dumoulin doet als ie slim is alleen de eerste 120 km mee (want anders naar de kl*** voor de tijdrit en bovendien moet hij zich voorbereiden op een tijdrit, niet een lange zware afvalrace), dan wordt de spoeling dun.
Poels als kopman is top, Mollema als aanklamper, plan B en hopelijk -als hij het op kan brengen- bliksemafleider voor Poels in de laatste ronde ook prima.
31-05-2016 18:09
idioot vroeg natuurlijk, Straks rijdt Kelderman of Gesink een briljante TdF en wordt die niet geselecteerd voor Rio, sws Poels en Dumoulin, de rest zou ik nog even open houden
31-05-2016 18:13
@Turtlehead
Poels moet, inderdaad, de kopman zijn en de rest had eigenlijk in zijn dienst moeten rijden. Alleen is Mollema geen wielrenner die als blinksemafleider kan fungeren aangezien die niet in de laatste 10/20 kilometer aan zal vallen. Gesink was veel beter geschikt voor zo'n rol en heeft in het verleden ook al laten zien zich veel beter in een rol als knecht te schikken. Ik denk dat Kelderman als knecht ook veel meer te bieden heeft in een eendaagse wedstrijd dan Kruijswijk. Waarom niet de Tour afwachten en de dag daarna bekent maken wie er mee naar Rio gaat? Poels en Dumoulin hadden nu dan al zekerheid kunnen krijgen.
31-05-2016 18:14
Dit is gewoon enkel gebasseerd op het feit dat Kruijswijk een goeie Giro heeft gereden.
Sowieso is Gesink beter in 1 daags werk. Kelderman is veel beter in de tijdrit en zou mee kunnen doen om podium helemaal na de tour. Daarnaast zal Kelderman absoluut niet te beroerd zijn om te knechten voor Mollema en Poels. Dan heb je met dumoulin 2 goeie knechten. Kruisjwijk gaat echt niet top zijn rond de os....

[i]Edit redactie: Denk om je taalgebruik![/i]
31-05-2016 18:17
Stom voor Gesink,maarja, die andere 2 zijn ook.goed (Dumoulin telt niet mee,die moet sowieso ITT rijden).

Ik vraag me af hoeveel landen een betere selectie hebben.
31-05-2016 18:20
@ghostwriter
18 juli is de deadline, dus ze kunnen niet wachten tot na de tour.
31-05-2016 18:20
52voor11achter - 31 mei 2016 om 17:35
En dat voor een "onafhankelijke" "journalist".....

Overigens scheelde het weinig of Dumoulin had vorig jaar podium gereden tijdens de WK wegwedstrijd.
Ook ik zou voor Gesink gegaan zijn, i.p.v. Kruijswijk.
31-05-2016 18:23
@moonchild

Dan hadden ze in ieder geval de Dauphine en Zwitserland kunnen afwachten.
31-05-2016 18:26
Technisch directeur Thorwald Veneberg: "Wij gaan niet in op namen van renners die we niet selecteren. Waarom Bauke Mollema wel? Hij heeft een geweldige punch. Hij kan op een aankomst bergop een goede sprint eruit persen." De reden voor Kruijswijk was ook duidelijk: "Hij heeft zo overtuigend de beste renners ter wereld eraf gereden, dat wij niet om hem heen kunnen." Ook de keuze voor de tijdrit lichtte hij toe. "Dumoulin heeft een hele grote kans in de tijdrit. En Poels heeft dit jaar in Spanje op een vergelijkbaar parcours nog een tijdrit gewonnen.

Goed zo Thorwald, die aankomst is inderdaad bergop.
31-05-2016 18:30
@hoofd en 52, okay, Dumoulin in Canada. Suf van me. En natuurlijk verdient ook Poels het na Luik. En om Kruijswijk kan nu ook niemand heen. Maar bij alledrie gaat het om eenmalige (Dumoulin tweemalige) uitschieters, terwijl Gesink in mijn ogen al jarenlang betrouwbaar is. Hij staat er eigenlijk altijd wel als hij er moet staan.

Anyway. Zuur voor Robert.
31-05-2016 18:34
Dat doet pijn voor Gesink. Is in het eendaagse werk toch een stuk beter dan Kruijswijk. En eigenlijk is hij nu de lul omdat hij geen giro gereden heeft maar de tour gaat rijden. Ik weet dat het parcours voor klimmers is en ik weet niet waar je het mee vergelijken moet, maar hoe vaak is Kruijswijk in een laten we zeggen LBL-achtige wedstrijd voor Gesink geëindigd? En Poels krijgt hem juist omdat hij in die wedstrijd zo goed was. Maar wat als tijdens de tour blijkt dat Mollema en Poels helemaal niet in vorm zijn en Gesink en Kelderman excelleren. Ik zou het niet opgeven nog Robert.
31-05-2016 18:37
Oef!!
Flinke misser van Veneberg als hij dat zo heeft gezegd.. Dan ben je er wel mee bezig.
31-05-2016 18:40
Gesink heeft het seizoen nog niets gepresteerd, waarom zou je hem dan selecteren?
De laatste keer dat Gesink op het podium in een eendagswedstrijd of etappe heeft gestaan is al meer dan 2 1/2 jaar geleden, dat is best wel weinig voor een renner die denkt dat hij kansen heeft in Rio.
Bovendien heeft Kruijswijk aangetoond dat hij wanneer hij in topvorm is hij met de besten mee kan doen en korte uitslagen kan rijden.
31-05-2016 18:44
Zeer logische selectie. Had zelf graag Weening erbij zien zitten. Maar dit is ook prima.

Gesink en Kelderman het hele jaar al matig.
31-05-2016 18:46
Kruiswijk en Dumoulin kunnen als geen ander de concurrentie slopen, die gaan vanuit het oogpunt de bondscoach niet mee als afmakers,dat zijn Mollema en Poels.Dumoulin zal wsl niet eens uitrijden ivm de TT . Er is best over nagedacht door de Bondscoach
31-05-2016 18:48
@MoonChild
Na de 16e etappe dan.
31-05-2016 18:52
Poels voor de tijd rit laat hem vroeg starten anders moeten ze de straatlantaarns aansteken (als ze die al hebben daar), en verder als er al iemand van die vier top 20 rijd in de weg wedstrijd dan mag je van een heel geslaagde wedstrijd spreken
31-05-2016 18:53
Vier renners van vier verschillende ploegen. Toch mooi
31-05-2016 18:53
Altijd leuk dat positivisme John ;)
31-05-2016 18:56
Poels en Dumoulin alvast zekerheid geven is goed. Wellicht Mollema ook al. Maar voor die laatste plek zou ik toch wat langer gewacht hebben, beetje opportunistisch om Kruijswijk op te roepen.
31-05-2016 18:58
waar heeft venenberg dat gezegd?
31-05-2016 18:59
Ik heb nee gestemd. Hoewel het nu waarschijnlijk de beste selectie is zegt dat niets over hoe het met de vorm van de heren over een paar maanden is. 2 kanshebbers rijden nog de tour.
31-05-2016 19:01
Nee Verweggistan de bondscoach heeft gewoon een tactisch plan wat Kruiswijk wsl prima uit kan voeren. Bijkomend voordeel voor ons Nederlanders is dat Kelderman en Gesink zich nu 100% op de tour kunnen concentreren.
31-05-2016 19:02
Wat je zegt, misschien vroeg starten een voordeel ivm de warmte, in Utrecht waren de laten in het nadeel door zowel wind als luchtdruk, misschien Erwin Kroll meenemen en/of een inspanningsfysioloog om vooraf de wattages te meten. Vroeg id ochtend starten indien mogelijk lijkt me geen slechte keus en achter elkaar natuurlijk.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine