Dumoulin en Clement leggen sterke én zwakke plekken van wereldkampioen Evenepoel bloot
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
zondag 22 september 2024 om 08:14

Dumoulin en Clement leggen sterke én zwakke plekken van wereldkampioen Evenepoel bloot

Interview Titelverdediger en regerend olympisch kampioen Remco Evenepoel is zondag de torenhoge topfavoriet voor het WK tijdrijden 2024. De 24-jarige Belg is volgens voormalig wereldkampioen Tom Dumoulin gemaakt voor dit werkt, terwijl bronzen WK-medaillewinnaar Stef Clement hem ‘de meest gezegende tijdrijder’ vindt. Beide specialisten analyseren voor WielerFlits zijn sterktes en zwaktes en proberen het tv-kijkers komende zondag leuker te maken.

Gooi een euro in de babbelbox bij Clement en Dumoulin, selecteer het onderwerp ‘tijdrijden’ en je krijgt veel meer waar voor je geld dan belooft. “De puurheid is zoiets magisch”, vertelt de eerste. “Jij tegen jezelf en tegen de klok, ook in die volgorde.” De wereldkampioen van 2017 deelt die mening. “Het mooie van wielrennen is dat er van alles kan gebeuren en dat de beste dan niet altijd wint. Terwijl tijdrijden het meest eerlijke onderdeel van de sport is. Ik vind het heel mooi als je pure klasse, talent en voorbereiding ziet samenkomen in een tijdrit. Eigenlijk wint dan altijd de beste.”

Net daarom zie je veelal dezelfde namen, ook op deze erelijst: Fabian Cancellara en Tony Martin wonnen beiden vier keer, Michael Rogers was drie keer de beste en Filippo Ganna, Rohan Dennis en Jan Ullrich pakten twee wereldtitels. Zeventien van de in totaal dertig uitgaves werden gewonnen door zes tijdrijders. “Bij tijdrijden is het één en één is drie”, legt Dumoulin uit. “Je hebt de juiste aerodynamica, je hebt veel vermogen, je snijdt de bochten goed aan en je hebt je pacing in orde, dan ben je de beste. Je kunt jezelf dan een foutje permitteren, omdat je de rest beheerst.”

Clement pakte in 2007 brons na winnaar Cancellara en Laszlo Bodrogi – foto: Cor Vos

Het zijn allemaal facetten die je bovendien niet direct kunt verzwakken als je ze eenmaal onder de knie hebt, vindt Clement. “In een windtunnel en met allerlei wetenschappelijke benadering kun je doen wat je wilt, maar uiteindelijk moet in die heel snelle carrosserie ook gewoon een heel grote motor liggen. Als iemand dat van nature heeft, uit zich dat duidelijk in een tijdrit. Je wilt naar Evenepoel toe. Als je zo’n grote motor hebt, je zit dan ook nog eens perfect op die tijdritfiets én je lichaam is volmaakt hiervoor, dan vermenigvuldigt dat voordeel dat je hebt zich alleen maar.”

Sterktes Remco Evenepoel
Dumoulin beaamt dat. “Wat mij het meest opvalt is dat hij verschrikkelijk aerodynamisch is. Evenepoel is gemaakt om op een tijdritfiets te zitten. Hij kan zijn hoofd heel mooi tussen zijn schouders leggen. Hij is niet heel groot en dat combineert hij met een heel hoog vermogen. Dat is nog steeds veel minder hoog dan bijvoorbeeld Ganna. Dan nog kan Evenepoel twee minuten sneller zijn. Het gaat er niet om wie de hoogste watts wegtrapt, maar het draait om vermogen keer aerodynamica. Dat is het tijdritspel en daar is Evenepoel gewoon waanzinnig goed in.”

“Je ziet dat ook terug op de weg. Andere renners hebben gewoon moeite om bij hem in het wiel te zitten. Dat komt niet alleen omdat hij heel hard rijdt, maar ook omdat hij verschrikkelijk aero is. Remco snijdt echt door de wind. Dat is ook de reden waarom hij bergop nog wat tekort komt. Bergop telt het stukje aerodynamica bijna niet meer. Het gaat dan om vermogen per kilogram lichaamsgewicht. En dan zie je ineens Jonas Vingegaard en Tadej Pogačar nog wel een klasse beter zijn dan Evenepoel. Maar goed, vandaag hebben we het over tijdrijden”, lacht Dumoulin.

Dumoulin veroverde in 2017 nog de regenboogtrui – foto: Cor Vos

Het CdA van de Belg ligt misschien wel het laagst van alle wielrenners. Geen ander die zo efficiënt door de ruimte beweegt dan Evenepoel. “De beste tijdrijder is degene die er het meeste uit haalt”, vindt Clement. “Dat komt niet puur aan op wattages. Als dat zo zou zijn, dan won Ganna ze allemaal. De truc is juist om met zo weinig mogelijk vermogen, zo hard mogelijk te gaan. Dat is net het knappe van Evenepoel. Hij kan dat. Daarnaast is het een enorm harde werker met oog voor details, anders ga je niet afgelopen winter naar de Verenigde Staten voor een windtunneltest.”

Eén echte zwakte
Of dat ook de beste tijdrijder maakt, waar Clement niet. Maar hij vindt Evenepoel wel de meest gezegende. Toch heeft hij volgens Dumoulin wel een groot werkpunt. “Zijn bochtentechniek, daarin is hij nog een beetje wisselvallig. De ene keer denk ik: ‘zo, hij gaat best wel netjes door de bocht’. Maar hij heeft ook tijdritten gereden met schrik. Neem nu de eerste bochten in de eerste tijdrit van de Tour de France dit jaar. Dat zag er niet uit. Ten opzichte van Pogačar verloor hij daar ontzettend veel tijd. Maar op de andere facetten steekt hij er zo ver bovenuit, dat hij alsnog wint.”

De afsluitende tijdrit van de Tour verliest Evenepoel echter wel. Het gaatje met Vingegaard is nog te overzien, maar Pogačar rijdt ruim een minuut sneller. “Dat vind ik interessant, want daar kun je wel de koppeling maken die ik zojuist heb uitgelegd”, gaat de winnaar van de Giro d’Italia 2017 verder. “In dit laatste tijdrit van de Tour zaten twee beklimmingen. Dan zie je dat Evenepoel toch tekort komen ten opzichte van de Sloveen, omdat het daar minder om aerodynamica draait. Maar ik vind dat wel waanzinnig om te zien. Evenepoel is momenteel met afstand de beste tijdrijder.”

Hét werkpunt voor Evenepoel: zijn bochten – foto: Cor Vos

Die verminderde bochtentechniek wijdt Clement aan Evenepoels latere overstap van het voetbal naar wielrennen. “Hij heeft echt moeten leren om te koersen. Bij tijdrijders zie je vaak dat zij zich in eerste instantie ook konden onderscheiden in deze discipline. En dat ze pas daarna erachter kwamen dat ze nog meer in hun mars hebben. Als je het spelletje nog niet goed snapt, kun je in tijdritten wel uitslagen rijden en zo alsnog bij grote teams opvallen. Nu is Evenepoel alles behalve een pannenkoek. Maar als hij zijn grote motor niet had, dan geloof ik niet dat hij dit had gekund.”

Waar moet de televisiekijker op letten?
De twee tijdritspecialisten raken er niet over uitgepraat, maar eerlijk is eerlijk: de kans dat er wereldwijd tienduizend mensen zijn die zondag lekker heel de dag tijdritten gaan liggen kijken op de bank, is klein. Tijdrijden is namelijk niet echt een entertainende televisiesport. Daar wil het duo graag verandering in brengen. “Kijk bijvoorbeeld naar hoe iedere renner start”, tipt Clement. “Hoe staat iemand op het startpodium en op welke wijze rijdt hij eraf. Daaraan zie je of een tijdrijder het parcours zich eigen heeft gemaakt. Ik vind dat heel mooi om te zien, als iemand heel fel begint.”

Dumoulin kijkt daarna vooral naar hoe iemand op zijn fiets ziet. “Het klopt dat je op tv moeilijk kan zien of iemand hard rijdt. Maar daar heb je wel graadmeters voor. Ik let op houding: zit het hoofd tussen de schouders en zijn die samen met de rug in een mooie lijn. Geen uitstekende delen. Dat zie je goed als een cameraman een tijdrijder frontaal of van achter op beeld laat zien. Schouders mogen ook niet breder zijn dan het lichaam zelf. Wat ik zelf heel mooi vind is als alleen de benen draaien en dat het lijf heel stil is. Dan maakt mijn hart een sprongetje, hoor. Daar geniet ik van!”

Cancellara had in 2009 voor zijn thuispubliek alle tijd om zijn zege te vieren – foto: Cor Vos

De oud-wereldkampioen noemde de Tour-tijdrit van Vingegaard vorig jaar de beste ooit. Zo’n prestatie verwacht Dumoulin niet direct tijdens het WK. Clement weet nog een. “Als je wilt zien hoe een perfecte tijdrit eruit ziet, kijk dan eens het WK tijdrijden van 2009 in Mendrisio terug. Daar leek het alsof Fabian Cancellara drie rondjes door het park reed. Hij speelde met het parcours en sprong zelfs over verkeerseilanden heen, nam elke bocht perfect. Het kostte hem geen enkele moeite, maar het ging zo verschroeiend hard. Dat heb ik zelden gezien. Een ware demonstratie.”

Tarling grootste uitdager
Maar wie denkt dat Clement en Dumoulin een walk in the park verwachten van Evenepoel, hebben het goed mis. “Hij is op dit moment wel de beste”, zegt de eerste. “Alleen die slottijdrit in de Tour is de enige echte grote waarin hij klop kreeg dit jaar. Door twee mannen die gewoon simpelweg beter zijn in het drie weken achter elkaar koersen. Maar nu Evenepoel fris start, lijkt hij onklopbaar. Wel moet je uitkijken met Joshua Tarling. En weet je, Primož Roglič is ook zo’n gekke vogel hè. Die komt niet voor niets meedoen en versloeg Evenepoel in de Ronde van het Baskenland.” 

Volgens Dumoulin is Tarling ook degene die de grootste bedreiging vormt voor de Belg. “Joshua is weliswaar een stuk minder aerodynamisch dan Evenepoel, maar draait wel echt waanzinnige vermogens. Remco moet een goede dag hebben, iets anders kan hij zich niet permitteren. Tarling klopt nu toch al een dik jaar lang behoorlijk op de deur. Rijdt hij tijdens de Olympische Spelen niet lek, dan wint hij alsnog niet van Evenepoel. Maar dan was hij er toch heel dichtbij geweest. Remco moet met andere woorden echt heel goed zijn om opnieuw de wereldtitel te pakken.” 

En die bochtentechniek dan, laat dat hem niet in de steek in een mogelijk regenachtig Zürich? “Nou, nee. Op de Spelen won Evenepoel ook in de stromende regen. Daar hoeft hij niet bang voor te zijn. Zeker zondag niet, want het parcours in Zürich is niet al te technisch. Die verminderde bochtentechniek gaat niet heel erg een rol spelen. Was het een stadcircuit geweest, dan was het in het nadeel van Evenepoel geweest. Maar dat is niet het geval. Het is twee keer heel lang rechtdoor met in het midden een klimmetje. Veel meer is het niet. Evenepoel is de topfavoriet.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
22 Reacties
20-09-2024 09:05
Heerlijk je hoort die 2 als het ware samen enthousiast zijn, ik behoor tot de weinige gekken die zo’n volledige tijdrit kijken omdat je daar de pure prestaties van de individuele sporter ziet. De lichaamsbeweging, de techniek. Het is wat ik ook bij het langebaan schaatsen zie. Juist de relatieve ‘saaiheid’ maakt het leuk.
    20-09-2024 11:24
    Het is iedere keer om te janken wat die clement er uit kraamt. Geen wonder dat de meeste wielerliefhebbers afstemmen op de andere kanalen om het wielrennen te kijken. Je moet hem niet horen en vooral niet zien. Jongen ga wat anders doen.
    20-09-2024 14:21
    Kun je je verhaal formuleren als inhoudelijke kritiek? Zegt ie onzin, met voorbeelden graag, of achterhaalde zaken, herhaald ie zich eindeloos? Wat is er aan de hand volgens jou?
    21-09-2024 13:12
    Visser luistert liever naar het oeverloos gewauwel van Renaat Schotte. Jongen, ga een andere sport volgen.

    Ik vond het een bijzonder goed en inzichtrijk dubbelinterview. Tom en Stef ontleden de kunst van het tijdrijden perfect. Als je hier de comments leest is het weer één en al negatief gezeik. Heerlijk op de zaterdag. Droeftoeters.
20-09-2024 07:42
Wat een middelmatige analyse zeg, dit hele artikel had ik ook wel kunnen schrijven
    20-09-2024 08:50
    Dit artikel vond ik dan wel weer goed geschreven. Niet heel interessant aangezien het onderwerp met Evenepoel niet veel diepgang bevat (de info wist iedereen al wel) maar de schrijver heeft z’n best gedaan om er wel een leuk leesbaar verhaal van te maken
    20-09-2024 09:08
    Ja het is prima geschreven, maar wat Dumoulin en clement zeggen, dat zijn toch allemaal open deuren / al bij iedereen bekend?
    20-09-2024 17:10
    Er is toch altijd wat te klagen. 2 Specialisten die gewoon antwoord geven op de vragen en er zijn altijd weer mensen die erover klagen.
    Wat heb jij gepresteerd? Kan je er ook over meepraten.... Schei uitmet je negatieve uitlatingen.
    21-09-2024 11:37
    @speedline: Mijn punt is dat degene die het interview af heeft genomen, wel wat betere vragen had kunnen stellen, zodat mensen die dit lezen ook daadwerkelijk iets te weten komen.
20-09-2024 09:17
Waarom zegt men altijd, de tijdrit is meest eerlijke. Tewrijl je toch vaak genoeg ziet dat het weer roet in het eten gooit. Waar de 1 droog rijdt, rijdt de ander in natte omstandigheden.
Of wind trekt aan of draaid naar ongunstigere richting.
    20-09-2024 14:22
    Omdat koerstactiek geen rol speelt en de sterkste veel vaker wint dan rit in lijn
    21-09-2024 12:20
    Dat zal zeker voorkomen, maar doorgaans rijden de toppers binnen hetzelfde uur toch in min of meer vergelijkbare omstandigheden.
20-09-2024 07:40
Zou REV dat record van Martin en Fabian kunnen evenaren? Kunnen kloppen zelfs ooit?
    20-09-2024 08:39
    Ik denk eerder van niet. Hij liet weten te beseffen dat hij alle belangrijke tijdritten nu minstens eenmaal heeft gewonnen (Giro, Tour, Vuelta, Belgisch Kampioen, Europees Kampioen, Wereldkampioen, Olympisch Kampioen), en wil nu een betere klimmer worden (lees: gewicht verliezen) - en dat gaat moeilijk samen met vlakke tijdritten winnen van o.a. Tarling.
    21-09-2024 08:00
    Het interessante aan REV... is dat hij op vrij korte termijn zich kan focussen op een nieuw/ander doel. Podium in Parijs, knop omzetten en 2 weken later Olympische tijdrit winnen. Nog een keer de knop omdraaien, en Olympisch kampioen op de weg worden. Ik zie hem zeker nog meedoen voor de knikkers in kampioenschappen tijdrijden de komende jaren. Alleen, hij hoéft niet altijd te winnen, die druk is van de ketel nu hij alles in die discipline gewonnen heeft. En omgekeerd: hij zal nog grààg willen winnen. Je mag er niet aan denken, maar er is een kans dat hij ook in Zurich dubbel goud pakt. Dat record zou dan wel eens eeuwenlang ipv decennialang kunnen blijven staan.
20-09-2024 14:01
Ik mis toch vragen als wat kan de tegenstand doen om het gat te verkleinen.
Hoeveel tijd wordt er door een topper in tijdrijden gestoken per jaar.
    21-09-2024 07:45
    Billen smeren en kousen optrekken?
20-09-2024 21:14
Mooi artikel. Goed de aerodynamische zit uitgelegd en de factor gewicht tijdens het klimmen. Maar waar je de experts nooit over hoort is wat de mindset is tijdens de tijdrit. Waar denken ze aan. Want het lijkt mij niet maar dom trappen, maar ook t psychologische gevecht tegen de pijn van de verzuring. Heb wel eens gehoord dat Merkx zich focuste om zo snel mogelijk van boom naar boom te rijden. Ikzelf zou me focussen om t gat naar de motard te dichten ( wat natuurlijk niet lukt omdat die dan ook versneld maar dan heb je een richtpunt). Alhoewel dat misschien makkelijker is als je weet welke waarden je kunt en moet trappen. Maxim en Youri, stel ze die vraag maar eens en schrijf daar een mooi artikel over.
    21-09-2024 07:43
    Rijden ze tegen de omwentelingssnelheid van de aarde? Of denken ze aan de speciale of gewone relativiteitstheorie van Einstein? Tijd en snelheid die relatief zijn?
21-09-2024 08:31
Ik ben groot wielerliefhebber en vind tijdrijden ook leuk om te doen, maar toch voelt het als een straf als je er de hele dag naar moet kijken. Ik schakel volgende week wel in.
22-09-2024 19:27
Zinnen die niet klopen, matig geschreven.
22-09-2024 19:39
Dan zie je dat Evenepoel toch tekort komen. Of dat ook de beste tijdrijder maakt, waar Clement niet. In dit laatste tijdrit.

Reacties zijn gesloten.